Gå til innhold

Hvorfor er menn oftere homofobisk og transfobisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 6.6.2018 den 20.03, AnonymBruker skrev:

Jeg sier ikke at alle er det, jeg kjenner menn som er ganske hyggelige, men når man leser artikler om homofile eller transpersoner så kryr kommentarfeltet av negative kommentarer fra menn. 

Kvinner som kommenterer er positive og hyggelige, mens minst 80% av kommentarene fra menn er stygge og nedlatende. 

Hvorfor? :(  

Anonymkode: 97210...1be

Jeg er mann, og har overhodet ikke noe imot at folk er homofile eller transer, men enkelte går man lei av. Det er de som alltid, i alle situasjoner skal påpeke og gjøre noe ut av at de er det. Per Kristian Foss, Blomster-Finn, Geir Kvarme, Rimi-Hagen, Eskil Pedersen. Alle eksempler på ålreite folk (politikk osv. trenger man ikke nødvendigvis være enig i) som styrer med litt av hvert, og gjør hva de vil med hvem de vil på privaten.

Men så har man sånne som de gutta i "sofa" programmet på NRK. Tore og han med skjegget. De virker som snille og hyggelige karer ellers, men de dukker til stadighet opp i diverse TV programmer, og må alltid dra noen homovitser, fnise og le hvis det blir snakk om pølser, stang-inn (kanskje  ikke de mest iherdige fotballsupporterene) osv. Det er helt i orden å ha forskjellige "filer", men ikke understrek det hele tiden. Føler det samme med mørkhudede stand-up komikere. Folks etnisitet spiller null rolle for meg ellers, men de greier virkelig ikke å gå opp på en scene uten å prate om sin egen hudfarge. Ting som blir repetert i det uendelige blir man rett og slett lei av, og jeg tror det er det som ofte trigger "homofobe" kommentarer. Man hører liksom aldri sånt bli slengt mot f.eks Ian Mckellen, Jodie Foster, Per Kristian Foss eller Anderson Cooper. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med Påkrevd. Tror egentlig ikke så mange menn bryr seg om at folk er homser. Men ta også drit i å snakke om det hele tiden. Heterofile menn synes tanken om å suge kuk er disgusting. Og det er ingenting galt med det. Alle må simpelthen ta litt hensyn, også er vi kvitt kverulering om ikke-problemer. 

Anonymkode: 87394...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.6.2018 den 13.55, stan skrev:

Pussig nok er det ikke så mange menn som er "lesbifobisk".

De er ofte det også. De bare drømmer om å knulle oss samtidig som de snakker dritt til/om oss. Det betyr ikke at holdningene er annerledes, bare at lysten er høyere. 

Anonymkode: 3de1c...417

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi menn lever i virkelighetens verden og vi ønsker et normalt samfunn.

Anonymkode: 19115...374

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.6.2018 den 3.47, AnonymBruker skrev:

Menn generelt liker ikke at noen skal ha de samme rettighetene som de selv. Være seg kvinner eller andre.

Anonymkode: cff00...e18

Det er ikke min erfaring. Hilsen kvinne.

Anonymkode: 8931e...fcd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne fobien trådstarter snakker om er nok i hovedsak et resultat av fantasi og enkelte aktørers påvirkning, men at mange menn reagerer negativt på en del homofile og transseksuelle kan nok stemme. Personlig har jeg ingen problemer med at noen har sex med samme kjønn, eller skulle ønske de var et annet kjønn, men jeg er generelt ikke så veldig positiv til folk som gjør seg til eller krever at andre skal ha et visst synspunkt på dem. 

Kanskje handler skillet her også mye om at kvinner er mer opptatt av følelser enn menn, og at det dermed er mer naturlig for kvinner å omfavne ideen om at en er det kjønnet en føler seg som, mens menn i større grad vil vise til biologi og naturvitenskapen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi vi menn lever i virkelighetens verden og vi ønsker et normalt samfunn.

Anonymkode: 19115...374

Virkelighetens verden er faktisk ganske mangfoldig. Også blant dyrene er homofili utbredt.

Anonymkode: 0aab8...103

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi mange menn har et problematisk forhold til kjønn, og anser det det kulturelt femininie for svakt. Mange menn har også masse pseudo-biologiske forklaringer på forskjellen mellom kjønn, og opptrer fryktelig bastante fremfor å la homofile og transer være i fred. Hvorfor? Det vet jeg ikke, men det har med deres forhold til kjønn å gjøre.

Anonymkode: 7ae48...f81

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi mange menn styres av følelser, som for eksempel hat og frykt, og dermed ikke klarer å tenke rasjonelt. Det er også her blant annet rasisme og misogyni kommer inn. Følelser.

Anonymkode: 4b8d7...72b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, herzeleid skrev:

Denne fobien trådstarter snakker om er nok i hovedsak et resultat av fantasi og enkelte aktørers påvirkning, men at mange menn reagerer negativt på en del homofile og transseksuelle kan nok stemme. Personlig har jeg ingen problemer med at noen har sex med samme kjønn, eller skulle ønske de var et annet kjønn, men jeg er generelt ikke så veldig positiv til folk som gjør seg til eller krever at andre skal ha et visst synspunkt på dem. 

Kanskje handler skillet her også mye om at kvinner er mer opptatt av følelser enn menn, og at det dermed er mer naturlig for kvinner å omfavne ideen om at en er det kjønnet en føler seg som, mens menn i større grad vil vise til biologi og naturvitenskapen. 

Det var en merkelig lek med ord. Nå finnes det jo ingen seriøs forskning som tilsier at Mann = rasjonalitet og Kvinne = følelser. Denne dikotomien er et gammeldags dogme.

Det jeg synes er rart er at blant alle kamper så er det noen som velger å være imot denne. Hvorfor lar man seg plage av homofile og transpersoner? Det finnes ikke et samfunn som kommer til å velte på grunn av homofile og transkjønnede, så at noen gidder å bruke kreftene sine på å lete opp naturvitenskap for å argumentere mot disse gruppene, skjønner jeg ingenting av. Som kvinne tolererer jeg dem fordi de overhodet ikke plager meg, selv om jeg synes det er trist at noen velger å skjære i friske kropper. Jeg er enig med et par tidligere synspunkter her, og det er at dersom man ikke fikk trådd sosialt konstruerte kjønnsroller over hodet, så ville dette ubehaget med å være "født i feil kropp" reduseres. Ofte leser jeg om gutter som ønsket så fryktelig å gå i kjole og være med jenter og ikke gutter. Det er ingenting unaturlig ved det, egentlig, men det oppfattes som forferdelig fordi man ramler utenfor normene og risikerer å bli mobbet etc. Synes det er merkelig at man kan bli så opptatt av kampen mot homofile og transkjønnede, i "vitenskapens navn", den som er så utrolig flott og rik og kan brukes på langt fruktbare måter.

Anonymkode: 7ae48...f81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null reaksjon fra meg om jeg omgås homofile som oppfører seg som vanlige menn. Hvis de er feminine, bruker sminke, treningstights eller skal flagge homofilien sin med å prate om sin seksualitet sliter jeg med å fikse det, instinkivt. Hadde sikkert blitt herdet hadde jeg omgått homofile mer, men i min bekjentskapskrets er det ingen jeg vet om iallefall.

Anonymkode: 83795...5d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎07‎.‎06‎.‎2018 den 9.29, AnonymBruker skrev:

Noen få år? Menn fikk stemmerett i 1885 så lenge de betalte 500 kroner i skatt. Altså så lenge de var voksne, arbeidene menn, så hadde de medbestemmelse. Fra 1900 så hadde alle menn stemmerett. 
Kvinner hadde ikke stemmerett før 1913, og det var etter mange år med kamp for retten til å stemme. 

Ja, noen menn støttet kvinnene i denne kampen, men de store forkjemperne for kvinners rett til å stemme var kvinner, Gina Krogh for eksempel. Hvis menn generelt hadde vært så jævla positive til at kvinner skulle få stemme, så hadde det ikke tatt så lang tid. Jeg har personlig lest begrunnelsene kvinner fikk gang på gang når mannfolkene stemte om kvinner skulle anses som likeverdig, og det er bare deprimerende. 

Anonymkode: 97210...1be

Stemmeretten for menn fra 1885 var vel ikke for alle arbeidende menn? Jobbet du på tjenestehjelp hadde en ikke stemmerett.

Du glemmer vel ikke at i 1909 fikk kvinner stemmerett om de betalte 300 kroner i skatt  og var vokse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var en merkelig lek med ord. Nå finnes det jo ingen seriøs forskning som tilsier at Mann = rasjonalitet og Kvinne = følelser. Denne dikotomien er et gammeldags dogme.
 

Her forenkler du problemstillingen til en stråmann, noe som ikke er så veldig interessant. 

Sitat

 

Det jeg synes er rart er at blant alle kamper så er det noen som velger å være imot denne. Hvorfor lar man seg plage av homofile og transpersoner? Det finnes ikke et samfunn som kommer til å velte på grunn av homofile og transkjønnede, så at noen gidder å bruke kreftene sine på å lete opp naturvitenskap for å argumentere mot disse gruppene, skjønner jeg ingenting av. Som kvinne tolererer jeg dem fordi de overhodet ikke plager meg, selv om jeg synes det er trist at noen velger å skjære i friske kropper. Jeg er enig med et par tidligere synspunkter her, og det er at dersom man ikke fikk trådd sosialt konstruerte kjønnsroller over hodet, så ville dette ubehaget med å være "født i feil kropp" reduseres. Ofte leser jeg om gutter som ønsket så fryktelig å gå i kjole og være med jenter og ikke gutter. Det er ingenting unaturlig ved det, egentlig, men det oppfattes som forferdelig fordi man ramler utenfor normene og risikerer å bli mobbet etc. Synes det er merkelig at man kan bli så opptatt av kampen mot homofile og transkjønnede, i "vitenskapens navn", den som er så utrolig flott og rik og kan brukes på langt fruktbare måter.

Anonymkode: 7ae48...f81

 

Det en del av oss henger seg opp i er nettopp det at vitenskap forkastes til fordel for følelser i en del av disse diskusjonene. Jeg tror veldig få har noe problem med at noen kler seg ut som eller tar operasjoner og medisiner for å ligne mest mulig på det motsatte kjønnet. Problemet blir straks betraktelig større når en krever at andre skal forkaste sitt verdensbilde og late som om en tror personer er et annet kjønn enn det de i realiteten er, kun på bakgrunn av hva de føler akkurat der og da. Akkurat den diskusjonen tror jeg er viktig bla. fordi vi risikerer å forkaste vitenskap og rasjonalitet til fordel for følelser, og fordi det hele er så likt "keiserens nye klær" at det nesten er skummelt. De gamle er åpenbart eldst. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Virkelighetens verden er faktisk ganske mangfoldig. Også blant dyrene er homofili utbredt.

Anonymkode: 0aab8...103

Du mener at dyrene har uendelig mange kjønn også? Det er ingen her som har sagt noe om homofili.

 

2 hours ago, AnonymBruker said:

Fordi mange menn styres av følelser, som for eksempel hat og frykt, og dermed ikke klarer å tenke rasjonelt. Det er også her blant annet rasisme og misogyni kommer inn. Følelser.

Anonymkode: 4b8d7...72b

På samme måte som du styres av hatet ditt for menn som mener noe annet enn deg? ;)

Anonymkode: 12027...256

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.6.2018 den 21.33, AnonymBruker skrev:

Du mener at dyrene har uendelig mange kjønn også? Det er ingen her som har sagt noe om homofili.

 

På samme måte som du styres av hatet ditt for menn som mener noe annet enn deg? ;)

Anonymkode: 12027...256

Jeg er veldig glad i menn jeg. :) De fleste iallefall. Uansett hater jeg ikke  homofober, rasister og kvinnehatere. Det er vel heller en slags medfølelse og sympati som kommer frem. Noe gikk feil i livet deres et sted, og det er jo trist å tenke på.

Anonymkode: 4b8d7...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rocka69

Vel, personlig driter jeg hva mennesker er og ikke er. Dvs er de homofile, lesbiske, bifile, transvestitter, transseksuelle, panfile, biseksuelle, heterofile, heteroseksuelle, panseksuelle - det er opp til hver enkelt hva de er og gjør. Men noen homofile/lesbiske ut ifra mine observasjoner kan vel også klassifiseres heterofobe, bifobe og transfobe også? Og mange homofile mener at heterofile menn er homofobiske fordi de ikke vil ha sex med andre menn. Så jeg tror det går both ways. I utgangspunktet så bryr jeg meg ikke om en mann er homofil eller et menneske er transseksuell - de må få leve livet sitt like mye som heterofile - og fritt uttrykke seg(dette er faktisk en menneskerettighet). Det andre filer, jeg har mye i mot - f.eks pedofile, zoofile eller nekrofile. Men faktisk mange kvinner er mer fobiske enn menn, i hvertfall hvis man bruker KG som kilde. Menn skal kun bruke klær godkjent av KVINNER, vi skal kun bruke kosmetikk/parfymer som er godkjent av KVINNER. Hvorfor skal f.eks heterofile menn ikke få lov til å bruke f.eks skinnbukser uten at de blir kalt for homofile, eller tights til trening, eller en parfyme som den enkelte mann liker veldig godt lukten av uten å bli trakassert/mobbet av KVINNER. Jeg sier bry deg om deg selv, og la andre bry seg om selv og gi faen i hvordan andre og kler seg - så lenge de ikke gjør noe som er skadelig for andre eller har syke filer som nekrofili/pedofili. Alle mennesker har rett til å være seg selv, og uttrykke seg selv, og leve ut seg selv - så lenge de ikke har en syk legning som f.eks nekrofili/pedofili.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er veldig glad i menn jeg. :) De fleste iallefall. Uansett hater jeg ikke  homofober, rasister og kvinnehatere. Det er vel heller en slags medfølelse og sympati som kommer frem. Noe gikk feil i livet deres et sted, og det er jo trist å tenke på.

Anonymkode: 4b8d7...72b

Ja, det er ganske trist å tenke på at det sitter noen hjemme og hater noen kun grunnet legningen eller kjønnet deres.

Anonymkode: 12027...256

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.6.2018 den 21.33, AnonymBruker skrev:

Du mener at dyrene har uendelig mange kjønn også? 

Anonymkode: 12027...256

Du tror ikke tvekjønnethet, kjønnsskifte, transkjønnethet og alle ting i mellom eksisterer i dyrenes verden? 

Da anbefaler jeg deg å sette deg bedre inn i ting før du uttaler deg. 

Anonymkode: 3de1c...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Du tror ikke tvekjønnethet, kjønnsskifte, transkjønnethet og alle ting i mellom eksisterer i dyrenes verden? 

Da anbefaler jeg deg å sette deg bedre inn i ting før du uttaler deg. 

Anonymkode: 3de1c...417

Jeg tror du burde sette deg litt bedre inn i ting selv før du dummer deg totalt ut her.

Tvekjønnethet betyr at man har sexorganene eller lignende fra begge kjønn, dvs at man har fra hvert av de to kjønnene som finnes.
Kjønnsskifte betyr at man går fra ett kjønn til det andre.
Bare for morroskyld; vis meg et eksempel med transkjønnethet i naturen?

Så du motbeviste faktisk deg selv her for med dine argumenter så sier du jo at det bare finnes to kjønn, og ikke uendelig mange.

Anonymkode: 12027...256

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...