Gå til innhold

Får du energi av å trene? Jeg blir kun utslitt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eg har aldri fått meir energi av å trena. Blir kun sliten, men det er greitt fordi da sover eg som eit lite barn om natta. Ellers er eg ikkje "ferdig" utslitt og ligge å vrir meg.

Anonymkode: 6f53e...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Blir ødelagt resten av dagen, så det nytter ikke å trene om morgenen. Trener jeg på kvelden er jeg jo sliten fra før, men presser meg til å trene likevel. Håper er jo at en sterkere og sprekere kropp skal være gunstig i lengden. Det er det jo naturligvis, men etter 3 år ser jeg fortsatt ikke snurten av den energien folk snakker om.

Men når det er sagt, så har jeg lavt stoffskifte. Det gjør en sliten. Det er ikke bare bare å få til riktig medisinering heller. Jeg vet ikke hvor mye energi det er normalt å ha, og derfor ikke om jeg bare er lat eller feilmedisinert.

TS, du kan være en av de som bør medisineres selv om du verdiene dine "bare" ligger i grenseland. Snakk med legen, og få han samtidig til å teste deg for vitaminmangel! Dessuten bør du spise mer. Uten å vite din høyde og vekt ville jeg gjettet at du burde spise ca 500 kcal mer daglig, gitt at du er en relativt "normal" kvinne😊

Anonymkode: 2ef9e...505

Det er flere år siden jeg lå i grenseland. Og alle blodprøvene har vært normale, de siste årene. 😊 Er 178cm høy, veide 92 før jeg begynte å trene, nå veier jeg 81, men har gått ned mange flere cm. 

Anonymkode: 3fa9d...9d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir opplagt av å trene, føler meg energisk, slik at om jeg trener for sent på kvelden tar det lang tid før jeg klarer å sovne. Men trener da cardio (mest jogging). Så kanskje det er typisk for folk som sier de får energi av å trene, de får mer endorfiner og adrenalin, mens man blir mer sliten (der og da) av styrke? 

Og kanskje du trenger mer restitusjon som det første svaret du fikk er inne på? Men kred for at du er så flink til å bevege deg mange ganger for dagen - om ikke du trener med hunden, får du jo mosjon og å gå er jo egentlig det sunneste av alt.

Anonymkode: 999e4...f67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Newroz

Jeg har aldri fått energi av å trene. Det jeg får energi av er å gå turer og være ute i sola :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt sliten rett etter treningen, men jeg får energien tilbake dagen etterpå. Men det er også viktig med hviledager innimellom. I disse hviledagene skriker kroppen etter å trene, men jeg måtte si nei til den :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.6.2018 den 19.11, AnonymBruker skrev:

 

Endret av terteskjell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir enormt sliten av å trene. Klarer så vidt å dusje etterpå. Og det er ikke noe galt fysisk med meg, for jeg har tatt mange blodprøver osv. Så jeg er bare slik.

Anonymkode: cb3ff...d19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 6.6.2018 den 19.11, AnonymBruker skrev:

Jeg går tur 3-4 ganger hver dag med hunden. 2-2 1/2 time

Går du så lang tur hver gang? Da går jo type over halve dagen opp i tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.6.2018 den 7.05, Inwe skrev:

Der har du grunnen, du trener og beveger deg mye og ligger i underskudd. Det hjelper ikke på energien. Til sammenligning spiste jeg 1800-2000 kcal og trente 5 dager uken (ingen turer) når jeg gikk ned 60 kg. 

Jeg får ikke energi etter treningsøkta, men har mye mer energi generelt enn før jeg begynte å trene. Nå teller jeg ikke kalorier og det hjelper selvsagt også.

Så flink du har vært! Kan jeg spørre hvor lang tid det tok for deg å gå ned så mye? Holder på å gå ned selv, men når jeg går på vekta så har den gått opp :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Ms.Sommerfugl skrev:

Så flink du har vært! Kan jeg spørre hvor lang tid det tok for deg å gå ned så mye? Holder på å gå ned selv, men når jeg går på vekta så har den gått opp :(

Takk! Tilsammen tok det 3 år, men gjorde mest det siste året da jeg flyttet og opererte beinet i løpet av disse årene. 

Hvor ofte veier du deg? Vekta kan variere enormt i forhold til hvor i syklusen du er. Og ikke minst, går du på p-piller? Isåfall hvilke? Jeg gikk på diane som er anti androgyne i mange mange år og det stoppet hele forbrenningen min, det var også en av grunnene til at det tok tre år og jeg etterpå ga opp (sa meg fornøyd uten å være det, trodde ikke jeg kunne gå ned mer). Sluttet på pillene i mars og har mistet omtrent resten av fettet samt fått strammet opp det meste bare på de siste måneden (hadde forresten ikke lagt på meg igjen, var bare ikke helt ferdig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Inwe skrev:

Takk! Tilsammen tok det 3 år, men gjorde mest det siste året da jeg flyttet og opererte beinet i løpet av disse årene. 

Hvor ofte veier du deg? Vekta kan variere enormt i forhold til hvor i syklusen du er. Og ikke minst, går du på p-piller? Isåfall hvilke? Jeg gikk på diane som er anti androgyne i mange mange år og det stoppet hele forbrenningen min, det var også en av grunnene til at det tok tre år og jeg etterpå ga opp (sa meg fornøyd uten å være det, trodde ikke jeg kunne gå ned mer). Sluttet på pillene i mars og har mistet omtrent resten av fettet samt fått strammet opp det meste bare på de siste måneden (hadde forresten ikke lagt på meg igjen, var bare ikke helt ferdig).

En langvarig vektnedgang er nok best for kroppen, fordi kroppen vil vel kjempe for å holde seg på trivselsvekt? Hvis man går ned sakte så vender kroppen seg til det (har jeg hørt). Jeg har gått ned i vekt før, men da husker jeg at det tok litt tid før kroppen "ga slipp". 

Jeg veier meg når jeg føler for det, varierer veldig. Jeg veide meg for et par uker siden, og så for et par dager siden og sist i dag. Jeg går på Zyrona, som jeg tror er ganske like Diane? https://www.no.euroclinix.net/prevensjonsmidler/p-piller/zyrona og https://www.felleskatalogen.no/medisin/zyrona-orifarm-generics-565739 jeg visste ikke at dette kunne hindre vekttap?! 

Hvor mye gikk du ned før du sluttet på pillen? Erstattet du den med en annen p-pille? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel ja, men ikke nødvendigvis alltid hvis jeg f. eks. er sliten etter lang dag på jobb/gjort annet som krever mye arbeid. Da kan man bli mer sliten av trening der og da, men man bør likevel oppleve at man får mer energi av trening generelt og over tid. Dersom man alltid føler at man ikke har energi, så kan det hende at man overtrener sett opp mot sitt fysiske nivå, spiser for lite/feil, vitaminmangel/mineralmangel e.l. Grunnene kan være mange, og er man usikker bør man gå til lege.

Hvordan man føler seg, kommer også an på om man trenger styrke, utholdenhet eller kondisjon. En del jeg kjenner opplever at man får mest energi der og da av løping, mens man blir mest sliten av tung styrke. Jeg som trener mest styrke, mener kunsten er å variere styrkeøktene. Man bør ikke alltid ha de tyngste øktene der man kjører så få og tunge RM som mulig, noen økter bør være utholdende styrke. Det hjelper både med tanke på fremgang og energinivå. 

Gitt at det gjelder overtrening, så kan det hjelpe å trene litt mindre i en periode, evt. ta en pauseuke eller to. Det bør man uansett gjøre for fremgangens skyld. En tommelfingerregel er en friuke fra trening hver 6, 7 eller 8. uke for min del, avhengig av hvordan jeg føler meg. 

Anonymkode: c0565...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden, da jeg var under 30 år, fikk jeg mye energi av å trene. Nå etter å ha passert 30 og fått barn, får jeg ikke lenger energi av å trene. Det bare tapper meg enda mer. Og det er uansett hvilken type trening: lett eller hard, styrke eller utholdenhet.

Har ikke mangler eller noe, i følge legene er jeg tipp topp fysisk sett.

Anonymkode: 675d7...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, Ms.Sommerfugl skrev:

En langvarig vektnedgang er nok best for kroppen, fordi kroppen vil vel kjempe for å holde seg på trivselsvekt? Hvis man går ned sakte så vender kroppen seg til det (har jeg hørt). Jeg har gått ned i vekt før, men da husker jeg at det tok litt tid før kroppen "ga slipp". 

Jeg veier meg når jeg føler for det, varierer veldig. Jeg veide meg for et par uker siden, og så for et par dager siden og sist i dag. Jeg går på Zyrona, som jeg tror er ganske like Diane? https://www.no.euroclinix.net/prevensjonsmidler/p-piller/zyrona og https://www.felleskatalogen.no/medisin/zyrona-orifarm-generics-565739 jeg visste ikke at dette kunne hindre vekttap?! 

Hvor mye gikk du ned før du sluttet på pillen? Erstattet du den med en annen p-pille? 

Det vet jeg ikke. Jeg har ikke hatt problemer med å holde vekta etterpå, men jeg endret hele livet mitt da. Trener fortsatt 5 ganger i uken, sykler overalt og spiser sunt. 

Ja, zyrona og diane er like der. De hindrer dine mannlige hormoner (derfor de også blir brukt mot uønsket hårvekst og kviser) å fungere som de skal. I tillegg har de en veldig høy dose falsk østrogen. Begge deler gjør at du vil ha vanskelig for å bygge muskler og vil sette ned forbrenningen (vi kvinner skal jo ha litt fett). 

Jeg hadde gått ned det aller meste, men de siste 5-10 kg satt som støpt. Jeg hadde også sliti med å gå ned de kiloene før der (spiste enormt lite og trente enormt mye uten veldig stor effekt). Møtte samboeren som er pt og han trodde ikke på meg når jeg sa jeg trente som jeg gjorde. Han forsøkte i et år å finne et treningsprogram som faktisk ville gi meg de resultatene jeg ville ha, men ingenting funket. Så leste jeg helt tilfeldig om diane og trening og at de ikke går hånd i hånd. Sluttet på pilla og de siste 5-10 kg er borte, jeg har strammet opp, synlige muskler på hele kroppen, bedre rumpe og ja, alt. Jeg har forandret hele kroppen min på 2 mnd uten å endre treningen. 

Jeg erstattet de ikke, da ingen p-piller er bra for treningen egentlig og jeg har fast partner. Nå måler jeg temperatur (lady-comp) og det fungerer helt fint. Hadde det vært krise med barn (vi skal begynne å prøve om et år eller noe uansett) hadde jeg satt inn kobberspiral. Ellers ville jeg snakket med legen om jeg var deg. Det finnes mye bedre p-piller når det kommer til trening og vektnedgang, ellers er også hormonspiral nesten uten hormoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Inwe skrev:

Det vet jeg ikke. Jeg har ikke hatt problemer med å holde vekta etterpå, men jeg endret hele livet mitt da. Trener fortsatt 5 ganger i uken, sykler overalt og spiser sunt. 

Ja, zyrona og diane er like der. De hindrer dine mannlige hormoner (derfor de også blir brukt mot uønsket hårvekst og kviser) å fungere som de skal. I tillegg har de en veldig høy dose falsk østrogen. Begge deler gjør at du vil ha vanskelig for å bygge muskler og vil sette ned forbrenningen (vi kvinner skal jo ha litt fett). 

Jeg hadde gått ned det aller meste, men de siste 5-10 kg satt som støpt. Jeg hadde også sliti med å gå ned de kiloene før der (spiste enormt lite og trente enormt mye uten veldig stor effekt). Møtte samboeren som er pt og han trodde ikke på meg når jeg sa jeg trente som jeg gjorde. Han forsøkte i et år å finne et treningsprogram som faktisk ville gi meg de resultatene jeg ville ha, men ingenting funket. Så leste jeg helt tilfeldig om diane og trening og at de ikke går hånd i hånd. Sluttet på pilla og de siste 5-10 kg er borte, jeg har strammet opp, synlige muskler på hele kroppen, bedre rumpe og ja, alt. Jeg har forandret hele kroppen min på 2 mnd uten å endre treningen. 

Jeg erstattet de ikke, da ingen p-piller er bra for treningen egentlig og jeg har fast partner. Nå måler jeg temperatur (lady-comp) og det fungerer helt fint. Hadde det vært krise med barn (vi skal begynne å prøve om et år eller noe uansett) hadde jeg satt inn kobberspiral. Ellers ville jeg snakket med legen om jeg var deg. Det finnes mye bedre p-piller når det kommer til trening og vektnedgang, ellers er også hormonspiral nesten uten hormoner. 

Såpass! Takk for utfyllende svar. Jeg skal slutte på de pillene hvertfall, også vurderer jeg hormonspiral fordi jeg har liten tro på kobberspiral (moren min ble gravid med kobberspiral). Tror du hormonspiral vil være bedre enn de jeg går på uansett? 

Takk for informasjon. Det var snilt av deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.6.2018 den 20.44, AnonymBruker skrev:

Ts. her. Jeg jobber ikke, jeg har slitt med depresjon og angst i mange år. Å trene er den eneste aktiviteten jeg liker. Jeg har andre hobbyer, men de krever nesten ingen aktivitet. Å ha hund gjør at jeg kommer meg ut, flere ganger hver dag. Og jeg liker å gå tur. 

Jeg har tenkt at siden jeg ikke jobber, er det et mål å trene styrke annen hver dag. Jeg er ikke gammel, og har ingen fysisk sykdom. Bortsett fra beinhinnebetennelse som jeg nevnte. Jeg trenger også å gå ned i vekt, fordi jeg er overvektig. Men jeg går ikke ned så mye i kg. Jeg har gått ned mange cm rundt, midje, hofter og lemmer. 

Jeg spiser også nok. Jeg spiser 3 måltider hver dag. Rundt 1500-1700kcal jeg føler at det er mye. Men jeg spiser mye grønt, frø, nøtter og belgfrukter. Spiser mest dampet torsk eller bakt laks. Kylling fillet 1-2 dager i uka. Men jeg er mest glad i fisk.

Anonymkode: 3fa9d...9d1

Jeg tror dette er årsaken. Jeg blir veldig utmattet av angst og depresjon. Men det at du er mye ute å går gjør nok at du er bedre psykisk enn du ville vært hvis du ikke gikk ut. Så lenge du sliter med angst og depresjon kan du nok ikke regne med å ha normalt energinivå desverre. 

Anonymkode: 75f78...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, Ms.Sommerfugl skrev:

Såpass! Takk for utfyllende svar. Jeg skal slutte på de pillene hvertfall, også vurderer jeg hormonspiral fordi jeg har liten tro på kobberspiral (moren min ble gravid med kobberspiral). Tror du hormonspiral vil være bedre enn de jeg går på uansett? 

Takk for informasjon. Det var snilt av deg!

Hormonspiral er mye bedre. Alt annet er vel bedre enn de to pillene der, de er jo egentlig ikke laget for prevensjon, men for å bli kvitt uønsket hårvekst/kviser. 

Jeg fikk de da jeg var 14 grunnet uren hud, så gikk på de i 15 år! 

Bare vær forberedt på litt ubalanse i hormoner, jeg har veldig fet hud for tiden, men det er ingenting ikke god hudpleie og litt skinke kan fikse. Du vil abtagelig få noe mindre problemer siden du fortsetter med hormonprevensjon. Uansett stabiliserer det seg igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.6.2018 den 19.11, AnonymBruker skrev:

Selv om jeg spiser sunt, og sover nok. Jeg trener styrke 3-4 dager i uka. Går 5 km til og fra treningssenteret. (2,5 km hver vei). 

Jeg går tur 3-4 ganger hver dag med hunden. 2-2 1/2 time. (Har en hund som krever å være aktiv.) 

Jeg går mye, det er jeg vant til. Har alltid gjort det, siden jeg ikke har bil. Hater å sykle, så må gå. Så tenker jeg at siden jeg er så aktig, burde jeg ikke fått overskuddsenergi? Jeg har aldri energi, jeg må alltid tvinge meg til å gjøre ting, bortsett fra å gå tur med hunden. Det liker jeg. Men det er ikke trening å gå tur, med hund. Det er ikke nok. Kan ikke jogge, da jeg har kronisk beinhinnebetennelse. 

Får dere energi av å være aktiv?

Anonymkode: 3fa9d...9d1

Det er bare en myte at du får mer energi av å trene.

Anonymkode: 36353...f43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JeSuisLouise

Jeg blir også helt utslitt av å trene. Har alltid drevet med trening men jeg har aldri oppnådd bedre energi. Mangler ingen vitaminer heller, har sjekket hos lege. Han sa at trening påvirker folk forskjellig. Kanskje det kan være noe i det? At noen trenger lengre hviletid f.eks. Jeg er helt dausliten etter trening. Var på zumba i kveld og sitter her og halvsover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.6.2018 den 19.11, AnonymBruker skrev:

Selv om jeg spiser sunt, og sover nok. Jeg trener styrke 3-4 dager i uka. Går 5 km til og fra treningssenteret. (2,5 km hver vei). 

Jeg går tur 3-4 ganger hver dag med hunden. 2-2 1/2 time. (Har en hund som krever å være aktiv.) 

Jeg går mye, det er jeg vant til. Har alltid gjort det, siden jeg ikke har bil. Hater å sykle, så må gå. Så tenker jeg at siden jeg er så aktig, burde jeg ikke fått overskuddsenergi? Jeg har aldri energi, jeg må alltid tvinge meg til å gjøre ting, bortsett fra å gå tur med hunden. Det liker jeg. Men det er ikke trening å gå tur, med hund. Det er ikke nok. Kan ikke jogge, da jeg har kronisk beinhinnebetennelse. 

Får dere energi av å være aktiv?

Anonymkode: 3fa9d...9d1

Kanskje det er mentalt? Jeg er veltrent, men har perioder med tung depresjon og da kan jeg trene, men det er rett tilbake i senga igjen. 

Anonymkode: 7b031...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...