Gå til innhold

Matallergi i voksen alder - sulten hele tiden!?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har altså som 25-åring blitt diagnosert med allergier mot kumelk (melkeprotein, jeg er ikke laktoseintolerant), egg, peanøtter og avokado. Sistnevnte visste jeg ikke at man kunne være allergisk mot i det hele tatt! Og før noen spør, så har jeg blitt utredet på sykehus hos spesialist, og fått bekreftet at ja, jeg er allergisk mot disse matvarene. Jeg har ikke satt diagnosen selv, eller benyttet meg at "allergistester" som man finner på nett... 

Jeg har de siste 2 månedene etter beste evne spist helt melke-, egg-, avokado- og nøttefri kost - dog jeg har fått i meg noe jeg ikke tålte på restaurant og hjemme hos andre et par ganger. Folk tror ofte at når jeg sier melkeallergi, så mener jeg bare melk og at jeg kan spise ost, smør, rømme, yoghurt, cottage cheese osv. Men det kan jeg altså ikke (I wish!). Det samme gjelder varmebehandlet melk og egg.

Den type kost jeg har nå er for det meste karbohydrater og proteiner, og jeg sliter spesielt med å få i meg nok fett. Proteininntaket dekkes (forhåpentligvis?) gjennom at jeg spiser mye magre kylling og kalkunpålegg, makrell i tomat og bruker soyamelk. Jeg spiser mye mer mat nå enn jeg gjorde før, men jeg føler meg likevel sulten hele tiden. For eksempel ser en "vanlig" dag slik ut:

  • Frokost: havregrøt laget på soyamelk, med banan eller eple
  • Snacks før lunsj: 1 frukt
  • Lunsj: 2-3 skiver grovt brød/3 rugsprø med melkefritt smør, kylling eller kalkunpålegg, go og mager leverpostei, makrell i tomat, med agurk/paprika/tomat
  • Snacks før middag: 2 gulrøtter med hummus, evt. andre grønnsaker/frukt
  • Middag: spagetti med kjøttsaus, ovnsstekt laks med pasta og pesto, taco, wok, grønnsakssuppe med pølse, kylling/kjøtt med salat, pasta eller potet, grønnsaker og saus
  • Kveldsmat: 2 rundstykker/brødskiver eller 3 rugsprø med samme pålegg som til lunsj

Ellers drikker jeg for det meste vann eller kaffe. Jeg er ikke så glad i jus eller brus, så det går veldig lite i det. I helgene drikker jeg øl eller vin.

Før jeg visste at jeg var allergisk, drakk jeg mye melk (for jeg mener det er sunt, hvis du tåler det da...), spiste mye ost, rømme, cottage cheese, yoghurt og smør, pluss at jeg ofte spiste egg til lunsj - kanskje ikke så rart at jeg var kjempesyk! Jeg har aldri vært så glad i hverken nøtter eller avokado, så for min del var det ikke noen særlig overgang å kutte det ut av kosten, selv om nøtter kan finnes i mange matvarer.

Det jeg altså trenger litt hjelp til, eller lurer på, er hvordan andre allergikere spiser? Hjemme går det bra, men det er ekstremt vanskelig å spise ute når man ikke er sikker på hvordan maten er tilberedt og kan be om konkrete tilpasninger, som f.eks. glutenfritt. 

Jeg trener også en del, og har merket de siste månedene at jeg ikke er like sterk og utholden som det jeg var før. Det sliter sikkert på kroppen at jeg har lagt om kostholdet så plutselig og drastisk, derfor er jeg veldig opptatt av å få i meg sunn og variert mat!

 

Anonymkode: 6ad9b...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har altså som 25-åring blitt diagnosert med allergier mot kumelk (melkeprotein, jeg er ikke laktoseintolerant), egg, peanøtter og avokado. Sistnevnte visste jeg ikke at man kunne være allergisk mot i det hele tatt! Og før noen spør, så har jeg blitt utredet på sykehus hos spesialist, og fått bekreftet at ja, jeg er allergisk mot disse matvarene. Jeg har ikke satt diagnosen selv, eller benyttet meg at "allergistester" som man finner på nett... 

Jeg har de siste 2 månedene etter beste evne spist helt melke-, egg-, avokado- og nøttefri kost - dog jeg har fått i meg noe jeg ikke tålte på restaurant og hjemme hos andre et par ganger. Folk tror ofte at når jeg sier melkeallergi, så mener jeg bare melk og at jeg kan spise ost, smør, rømme, yoghurt, cottage cheese osv. Men det kan jeg altså ikke (I wish!). Det samme gjelder varmebehandlet melk og egg.

Den type kost jeg har nå er for det meste karbohydrater og proteiner, og jeg sliter spesielt med å få i meg nok fett. Proteininntaket dekkes (forhåpentligvis?) gjennom at jeg spiser mye magre kylling og kalkunpålegg, makrell i tomat og bruker soyamelk. Jeg spiser mye mer mat nå enn jeg gjorde før, men jeg føler meg likevel sulten hele tiden. For eksempel ser en "vanlig" dag slik ut:

  • Frokost: havregrøt laget på soyamelk, med banan eller eple
  • Snacks før lunsj: 1 frukt
  • Lunsj: 2-3 skiver grovt brød/3 rugsprø med melkefritt smør, kylling eller kalkunpålegg, go og mager leverpostei, makrell i tomat, med agurk/paprika/tomat
  • Snacks før middag: 2 gulrøtter med hummus, evt. andre grønnsaker/frukt
  • Middag: spagetti med kjøttsaus, ovnsstekt laks med pasta og pesto, taco, wok, grønnsakssuppe med pølse, kylling/kjøtt med salat, pasta eller potet, grønnsaker og saus
  • Kveldsmat: 2 rundstykker/brødskiver eller 3 rugsprø med samme pålegg som til lunsj

Ellers drikker jeg for det meste vann eller kaffe. Jeg er ikke så glad i jus eller brus, så det går veldig lite i det. I helgene drikker jeg øl eller vin.

Før jeg visste at jeg var allergisk, drakk jeg mye melk (for jeg mener det er sunt, hvis du tåler det da...), spiste mye ost, rømme, cottage cheese, yoghurt og smør, pluss at jeg ofte spiste egg til lunsj - kanskje ikke så rart at jeg var kjempesyk! Jeg har aldri vært så glad i hverken nøtter eller avokado, så for min del var det ikke noen særlig overgang å kutte det ut av kosten, selv om nøtter kan finnes i mange matvarer.

Det jeg altså trenger litt hjelp til, eller lurer på, er hvordan andre allergikere spiser? Hjemme går det bra, men det er ekstremt vanskelig å spise ute når man ikke er sikker på hvordan maten er tilberedt og kan be om konkrete tilpasninger, som f.eks. glutenfritt. 

Jeg trener også en del, og har merket de siste månedene at jeg ikke er like sterk og utholden som det jeg var før. Det sliter sikkert på kroppen at jeg har lagt om kostholdet så plutselig og drastisk, derfor er jeg veldig opptatt av å få i meg sunn og variert mat!

 

Anonymkode: 6ad9b...394

Dette er så spesielt at du ikke har blitt sendt hjem fra et offentlig sykehus eller en offentlignspesialist med utredning og testing på matvareallergi uten å ha fått rask oppfølging av ernæringsspesialist. 

Om så skulle være, så er det en alvorlig rutinesvikt og noe du straks må ta opp med faslegen din. Fordi med så mye mat du skal unngå så må du ha en kostholdsplan for å unngå feilernæring innen kort tid. 

Den typen eksperthjelp du trenger får eller finner du heller ikke på nettet, eller i en tråd her inne. 

Anonymkode: 90ce1...eea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er matpakke-dama. Vært det i årevis. Drar aldri hjemmefra uten matpakke. Spiser sjelden på restaurant, men om jeg gjør det bestiller jeg kjøtt og salat. Eller fisk. 

Er ikke sulten utover normalt. Er allergisk mot flere av de samme tingene som deg, pluss litt til. Det tar bare tid å bli vant. 

Anonymkode: c67f4...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er så spesielt at du ikke har blitt sendt hjem fra et offentlig sykehus eller en offentlignspesialist med utredning og testing på matvareallergi uten å ha fått rask oppfølging av ernæringsspesialist. 

Om så skulle være, så er det en alvorlig rutinesvikt og noe du straks må ta opp med faslegen din. Fordi med så mye mat du skal unngå så må du ha en kostholdsplan for å unngå feilernæring innen kort tid. 

Den typen eksperthjelp du trenger får eller finner du heller ikke på nettet, eller i en tråd her inne. 

Anonymkode: 90ce1...eea

Jeg fikk heller ikke hjelp. Ble diagnostert på Ullevål i 2003. 

Anonymkode: c67f4...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg står på venteliste til ernæringsfysiolog, men gj.snittlig ventetid er på 293 dager... Jeg har tatt det opp med fastlegen som sier at jeg bare må kutte ut denne maten, og "prøve meg litt fram selv". Ikke veldig godt svar, men dessverre så er det visst sånn når man ikke har så alvorlige allergier som cøliaki hvor man blir mye mer syk av å spise mat man ikke tåler... NAV gir ingen støtte til denne typen kosthold heller, så jeg må nok bare være tålmodig og leve med det dessverre :(

TS.

Anonymkode: 6ad9b...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr unna de magre produktene og velg fullfete kjøtt/fiskepålegg. Suppler med nøtter, og bruk rikelig olje i matlagingen. (Det høres selvinnlysende ut for meg, beklager. At du savner ting du er vant til å spise, er en annen sak.)

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk heller ikke hjelp. Ble diagnostert på Ullevål i 2003. 

Anonymkode: c67f4...430

2003 er 15 år siden. Mye er forandret siden da. 

 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg står på venteliste til ernæringsfysiolog, men gj.snittlig ventetid er på 293 dager... Jeg har tatt det opp med fastlegen som sier at jeg bare må kutte ut denne maten, og "prøve meg litt fram selv". Ikke veldig godt svar, men dessverre så er det visst sånn når man ikke har så alvorlige allergier som cøliaki hvor man blir mye mer syk av å spise mat man ikke tåler... NAV gir ingen støtte til denne typen kosthold heller, så jeg må nok bare være tålmodig og leve med det dessverre :(

TS.

Anonymkode: 6ad9b...394

For noe tull. 

Du er prioritert hos ernæringsfysiolog og får tile asap. 

Nav gir også grunnstønad når testene viser allergi et et så stort omfang. Vanskelig er det heller ikke å få. 

Anonymkode: 90ce1...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

2003 er 15 år siden. Mye er forandret siden da. 

 

For noe tull. 

Du er prioritert hos ernæringsfysiolog og får tile asap. 

Nav gir også grunnstønad når testene viser allergi et et så stort omfang. Vanskelig er det heller ikke å få. 

Anonymkode: 90ce1...eea

Det er dessverre ikke tull - rett og slett fordi det ikke finnes så mange produkter på markedet som erstatter f.eks. melk og egg. Hvis man er barn får man stønad og resept på melkeerstatning fra apoteket, mer enn det er det ikke!

TS.

Anonymkode: 6ad9b...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er så spesielt at du ikke har blitt sendt hjem fra et offentlig sykehus eller en offentlignspesialist med utredning og testing på matvareallergi uten å ha fått rask oppfølging av ernæringsspesialist. 

Om så skulle være, så er det en alvorlig rutinesvikt og noe du straks må ta opp med faslegen din. Fordi med så mye mat du skal unngå så må du ha en kostholdsplan for å unngå feilernæring innen kort tid. 

Den typen eksperthjelp du trenger får eller finner du heller ikke på nettet, eller i en tråd her inne. 

Anonymkode: 90ce1...eea

Det er ikke spesielt. Mange undervurderer hvor god kroppen er på å ta til seg næring fra det man spiser. Om TS spiser ulike kjøttprodukter, masse grønnsaker, bønner, linser, fisk, frukt, frø osv så skal det mye til for å utvikle mangler. Jeg var fysisk syk i 1 1/2 år og spiste lite og begrenset, og jeg utviklet ingen mangler. Det er mer som skal til for å utvikle mangler, enn at man ikke spiser de matvarene ts listet opp. 

19 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Det jeg altså trenger litt hjelp til, eller lurer på, er hvordan andre allergikere spiser? Hjemme går det bra, men det er ekstremt vanskelig å spise ute når man ikke er sikker på hvordan maten er tilberedt og kan be om konkrete tilpasninger, som f.eks. glutenfritt. 

Anonymkode: 6ad9b...394

Jeg spiser ike så komplisert. Har en rekke utvalg av tørrvarer og frosne varer i fryseren og kombinerer de alt etter hva jeg ønsker spise. Jeg har for eks kanskje linser og brokkoli/ blomkål i fryseren, så koker jeg de sammen og spiser med litt krydder

Jeg spiser veldig sjeldent ute, tar med meg en matboks med for eks hummus og salat, bønnemos osv. 

Anonymkode: 54455...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

2003 er 15 år siden. Mye er forandret siden da. 

 

For noe tull. 

Du er prioritert hos ernæringsfysiolog og får tile asap. 

Nav gir også grunnstønad når testene viser allergi et et så stort omfang. Vanskelig er det heller ikke å få. 

Anonymkode: 90ce1...eea

Jeg var hos Gastro sist for 10 år siden. Hun skrev med blyant på et ark forslag til hva jeg kunne spise i stedet. Thats it. Men er ofte og måler næringsopptak hos fastlege, grunnet allergiene. Det er eneste oppfølging jeg får. 

Jeg får fradrag på skatten for dyre innkjøp grunnet andre allergier, men for mat får jeg ingenting. 

Vi er da voksne, vi klarer å finne ut av mye selv. 

Anonymkode: c67f4...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, umiddelbart ser jeg at jeg hadde dyttet et glass juice inn til frokost eller lunsj, om enn bare for ekstra kalorier.

Bør også finnes proteinpulver uten melkeprotein du kan bruke? 

Er det en grunn til at du ikke spiser ris, eller er det bare ikke med i middagseksemplene dine? :)

Jeg syns ikke du spiser så lite egentlig, spiser ca det samme selv men sultfølelsen er jo plagsom. Kan du lage deg smoothies med masse gode bær og juice? Ville heller ha økt spesielt middagsporsjonen og frokostporsjonen litt :)

Anonymkode: 0f5c5...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

2003 er 15 år siden. Mye er forandret siden da. 

 

For noe tull. 

Du er prioritert hos ernæringsfysiolog og får tile asap. 

Nav gir også grunnstønad når testene viser allergi et et så stort omfang. Vanskelig er det heller ikke å få. 

Anonymkode: 90ce1...eea

Så bastant du er. Den ene av ungene her (i tenårene) har fått påvist matallergi sammen med fruktoseallergi og er fra før diagnostisert mot melk og laktose som betyr null melkeprodukter (fra fødsel) og vi har ventet i tre mnd nå på slik veliedning etter at barnet fikk flere diagnoser.

- det med prioritering, asap og tull kan du sikkert vise til for egen del men for andre kan hverdagen være helt ulik din.

Anonymkode: 09f93...3e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hm, umiddelbart ser jeg at jeg hadde dyttet et glass juice inn til frokost eller lunsj, om enn bare for ekstra kalorier.

Bør også finnes proteinpulver uten melkeprotein du kan bruke? 

Er det en grunn til at du ikke spiser ris, eller er det bare ikke med i middagseksemplene dine? :)

Jeg syns ikke du spiser så lite egentlig, spiser ca det samme selv men sultfølelsen er jo plagsom. Kan du lage deg smoothies med masse gode bær og juice? Ville heller ha økt spesielt middagsporsjonen og frokostporsjonen litt :)

Anonymkode: 0f5c5...1dc

Supre tips! Tusen takk :) Jeg er ikke så god på frokost (sjelden sulten om morgenen faktisk, men utover dagen blir det verre hehe...), så da valgte jeg havregrøt siden det skal være så "sunt" og det er enkelt å lage. Jeg spiser ris ja, men sjelden, fordi sambo er mer glad i pasta og poteter, og siden det ikke spiller så stor rolle for meg går det mer i det.

Kanskje jeg skal prøve meg på å spise litt større porsjoner ja. Jeg syns de er store allerede (spiser mer enn sambo...), men kanskje øke på med grønnsaker og kjøtt?

TS.

Anonymkode: 6ad9b...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at du må holde deg unna melk 100%? Jeg har melkeallergi, men kan fint spise ost, rømme og is. Andre jeg kjenner med melkeallergi kan også det. Om jeg reagerer blir jeg "bare" kvalm, og det er ikke et så stort problem. Det er verre om jeg spiser gluten, for da får jeg diare i 2 dager og fatigue i en uke. 

Anonymkode: 74c22...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Supre tips! Tusen takk :) Jeg er ikke så god på frokost (sjelden sulten om morgenen faktisk, men utover dagen blir det verre hehe...), så da valgte jeg havregrøt siden det skal være så "sunt" og det er enkelt å lage. Jeg spiser ris ja, men sjelden, fordi sambo er mer glad i pasta og poteter, og siden det ikke spiller så stor rolle for meg går det mer i det.

Kanskje jeg skal prøve meg på å spise litt større porsjoner ja. Jeg syns de er store allerede (spiser mer enn sambo...), men kanskje øke på med grønnsaker og kjøtt?

TS.

Anonymkode: 6ad9b...394

Bare hyggelig :)  Jeg må selv holde meg unna en god del matvarer, så er vant til å tenke litt alternativt.

Jeg tar gjerne en halv banan også på havregrøten, eller bær om jeg har, for å bedre smaken. Det metter meg i en del timer i alle fall, ca 3, så nesten frem til lunsj :P

Er jo ikke farlig å spise mer enn samboer, bare pass på at du spiser nok for deg.

Men, ville testet å øke med frokost først, og så øke litt mengder med middag. Lager dere saus? Sjeldent jeg gidder det, så da spiser jeg mer pasta/ris/poteter f.eks. Jeg spiser gjerne 3-4 poteter for eksempel.

Og - når man har et litt spesielt kosthold, så er jeg litt imot denne "være forsiktig med karbohydrater"-greia som mange jenter har. Jeg spiser store mengder av de, og er lykkelig med det ;) Helt normalvektig og aktiv, og kroppen trenger noe å leve på også. 

Anonymkode: 0f5c5...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er dessverre ikke tull - rett og slett fordi det ikke finnes så mange produkter på markedet som erstatter f.eks. melk og egg. Hvis man er barn får man stønad og resept på melkeerstatning fra apoteket, mer enn det er det ikke!

TS.

Anonymkode: 6ad9b...394

Rart at vi får det da. Er det (ra)Balderklinikken du har vært på? Da er det forståelig både det ene og det andre du skriver. Jeg er i tillegg "likemann" og har dermed rikelig erfaring på området.

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var hos Gastro sist for 10 år siden. Hun skrev med blyant på et ark forslag til hva jeg kunne spise i stedet. Thats it. Men er ofte og måler næringsopptak hos fastlege, grunnet allergiene. Det er eneste oppfølging jeg får. 

Jeg får fradrag på skatten for dyre innkjøp grunnet andre allergier, men for mat får jeg ingenting. 

Vi er da voksne, vi klarer å finne ut av mye selv. 

Anonymkode: c67f4...430

Fradrag på skatten i form av særfradrag for store sykdomsutgifter er noe bare de som har fått denne ordningen fra 2012 får. Ordningen er stengt for nye skatteytere. Du får i tillegg ikke 100 % fradrag. Dette bør du opplyse om slik at andre ikke tror de kan få det samme. 

Anonymkode: 90ce1...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker på at du må holde deg unna melk 100%? Jeg har melkeallergi, men kan fint spise ost, rømme og is. Andre jeg kjenner med melkeallergi kan også det. Om jeg reagerer blir jeg "bare" kvalm, og det er ikke et så stort problem. Det er verre om jeg spiser gluten, for da får jeg diare i 2 dager og fatigue i en uke. 

Anonymkode: 74c22...78e

Min reaksjon er dessverre litt mer "umiddelbar", men avhengig av mengde. Da jeg drev å reintroduserte matvarer etter en stund uten, fikk jeg akutt diare og hadde løs mage i flere dager etter at jeg drakk et glass melk. Magen bare eser ut som en ballong, og jeg ser rett og slett gravid ut! Får samme reaksjon med egg, pluss at jeg blir kjempetrøtt. Jeg kan spise noen produkter som inneholder "spor av", for eksempel spagetti eller potetgull - men også her avhenger det av merket og mengde. Jeg håper jo at jeg over tid kan tåle større mengder - å spise ost hadde jo vært nydelig!

TS.

Anonymkode: 6ad9b...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Rart at vi får det da. Er det (ra)Balderklinikken du har vært på? Da er det forståelig både det ene og det andre du skriver. Jeg er i tillegg "likemann" og har dermed rikelig erfaring på området.

Fradrag på skatten i form av særfradrag for store sykdomsutgifter er noe bare de som har fått denne ordningen fra 2012 får. Ordningen er stengt for nye skatteytere. Du får i tillegg ikke 100 % fradrag. Dette bør du opplyse om slik at andre ikke tror de kan få det samme. 

Anonymkode: 90ce1...eea

Kjenner jeg ikke føler for å gjøre noe som helst ift innlegg fra deg. Noe så surmaga i en forholdsvis enkel tråd burde vært moderert bort. Ta det dårlige humøret ditt over på noen andre. 

Anonymkode: c67f4...430

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett på det veganske kostholdet? Tror du kan få mange tips derfra til hvordan du kan leve uten egg og melk. Når det et sagt er ikke melk bra for oss (jeg bruker noe melkeprodukter selv, men går mot et vegansk kosthold når jeg flytter hjem da jeg bor i utlandet uten de samme mulighetene), melk kan føre til «kvinnebryst» hos menn blant annet og kan utvide livmorsåpningen vår. Kumelk er laget for å gjøre en liten kalv til en fullvoksen ku, med veksthormoner og proteiner for det, altså mye vi ikke trenger da vi hverken vokser så fort eller skal bli såpass store. 

Når det kommer til fett har du jo oljer, laks osv. Ellers finnes det mye veganske «meieriprodukter». Vegansk proteinpulver er også godt. Uten melkeprodukter skal også treningen din gå bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...