Gå til innhold

Redningsvest


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Vurderer å kjøpe kajakk. Ser det rart ut å bruke oransje redningsvest med krage når man er voksen i båt/kajakk/kano/brett.

Er glad i å være på sjøen, men er ikke helt trygg uten redningsvest.

Vil dere tenke for en raring? :-) Eller er det ok?

 

Anonymkode: 212f1...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må kjøpe padlevest, ikke redningsvest.  Armene må bevege seg fritt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Stina234 skrev:

Du må kjøpe padlevest, ikke redningsvest.  Armene må bevege seg fritt.

Men føler meg ikke helt trygg med padlevest.

Er det ok med redningsvest selv om bevegligheten blir litt dårligere? :-)

Anonymkode: 212f1...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror problemet her ikke er vesten men det å være komfortabel i kajakk.  Anbefaler et kurs der man får øve på velt og hvordan man kommer seg opp i kajakken igjen.  Det er altfor mange ulykker med kajakk der folk ikke har øvet på velt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt flytevest i alle år, men nå er det snakk om fritidskajakk uten bruk av "skjørt" (tingen som du kan bruke for å ikke få vann i kajakken) og ikke konkurransekajakk i glassfiber. Oransje stor redningsvest med krage ville jeg ikke følt meg trygg i med tanke på mobilitet. Høres vanskelig ut å få riktig teknikk også med en vest som hindrer armene, samt dersom man kantrer og må ut av kajakken 

Anonymkode: 36006...93d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Stina234 skrev:

Tror problemet her ikke er vesten men det å være komfortabel i kajakk.  Anbefaler et kurs der man får øve på velt og hvordan man kommer seg opp i kajakken igjen.  Det er altfor mange ulykker med kajakk der folk ikke har øvet på velt.

Enig med det. Bør ta et kurs :-)

Men tilbake til dette med vesten. Hadde du følt deg komfortabel med å bruke oransje redningsvest på sjøen, eller er det flaut? :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har brukt flytevest i alle år, men nå er det snakk om fritidskajakk uten bruk av "skjørt" (tingen som du kan bruke for å ikke få vann i kajakken) og ikke konkurransekajakk i glassfiber. Oransje stor redningsvest med krage ville jeg ikke følt meg trygg i med tanke på mobilitet. Høres vanskelig ut å få riktig teknikk også med en vest som hindrer armene, samt dersom man kantrer og må ut av kajakken 

Anonymkode: 36006...93d

Ja, tenkte å kjøpe padlevest også..

Men er det sånn at det ser rart ut dersom voksne bruker oransje redningsvest på sjøen, eller tenker man ikke noe over det? :-)

Anonymkode: 212f1...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, tenkte å kjøpe padlevest også..

Men er det sånn at det ser rart ut dersom voksne bruker oransje redningsvest på sjøen, eller tenker man ikke noe over det? :-)

Anonymkode: 212f1...953

Tenker ikke over hvilken redningsvest voksne har på seg på sjøen, så lenge det er en redningsvest som er funksjonell og sitter som den skal. 
Oransje redningsvester gjør deg mer synlig i tillegg, så hva er egentlig problemet med fargen? 

Anonymkode: 403d2...580

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tenker ikke over hvilken redningsvest voksne har på seg på sjøen, så lenge det er en redningsvest som er funksjonell og sitter som den skal. 
Oransje redningsvester gjør deg mer synlig i tillegg, så hva er egentlig problemet med fargen? 

Anonymkode: 403d2...580

Nei, oransje lyser jo opp også ser det kanskje litt barnslig ut med krage? Så det er innafor å bruke for voksne??

Anonymkode: 212f1...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei, oransje lyser jo opp også ser det kanskje litt barnslig ut med krage? Så det er innafor å bruke for voksne??

Anonymkode: 212f1...953

Det ser slettes ikke barnslig ut med krage på :) Jeg synes absolutt det er innafor for voksne å bruke den type redningsvest, de har jo skrittsnor også som hindrer vesten i å fyke av om en havner under vann. Det er også et viktig poeng, når Sleipner gikk ned manglet redningsvestene denne skrittsnoren, og resultatet av det var jo som kjent tragisk. 

Anonymkode: 403d2...580

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som styrmann i innenriksfart er jeg veldig glad i alle kajakkpadlere som bruker noe med skikkelig farge på. Dere er vanskelige nok å se, så ikke gå ut fra at jeg har sett deg. Husk at f.eks ei ferge trenger flere hundre meter på å stoppe, og lær deg sjøveisregel 44 (Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde).

Anonymkode: 50bf1...59a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Som styrmann i innenriksfart er jeg veldig glad i alle kajakkpadlere som bruker noe med skikkelig farge på. Dere er vanskelige nok å se, så ikke gå ut fra at jeg har sett deg. Husk at f.eks ei ferge trenger flere hundre meter på å stoppe, og lær deg sjøveisregel 44 (Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde).

Anonymkode: 50bf1...59a

Så god gammeldags orange redningsvest med krage er ikke teit på voksne? :-)

Anonymkode: 212f1...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ser slettes ikke barnslig ut med krage på :) Jeg synes absolutt det er innafor for voksne å bruke den type redningsvest, de har jo skrittsnor også som hindrer vesten i å fyke av om en havner under vann. Det er også et viktig poeng, når Sleipner gikk ned manglet redningsvestene denne skrittsnoren, og resultatet av det var jo som kjent tragisk. 

Anonymkode: 403d2...580

Er du mann/dame alder?

Anonymkode: 212f1...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Er du mann/dame alder?

Anonymkode: 212f1...953

Hvor relevant er det i forhold til trådens tema? 

Anonymkode: 403d2...580

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor relevant er det i forhold til trådens tema? 

Anonymkode: 403d2...580

Bare interessant i forhold til hvem som tenker hva...

Anonymkode: 212f1...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke teit å bruke sikkerhetsutstyr. Redningsvest med krage er ikke teit. Og de er jo noen av de sikreste.

Samtidig, jeg ville nok heller brukt den type vest i en båt, enn i en kajakk. Der handler det om teknikk og bevegelighet. Litt teit å kantre på grunn av dårlig teknikk. Så der ville jeg gått for en padlevest. Riktig størrelse som sitter slik den skal. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Kontorotta skrev:

Det er ikke teit å bruke sikkerhetsutstyr. Redningsvest med krage er ikke teit. Og de er jo noen av de sikreste.

Samtidig, jeg ville nok heller brukt den type vest i en båt, enn i en kajakk. Der handler det om teknikk og bevegelighet. Litt teit å kantre på grunn av dårlig teknikk. Så der ville jeg gått for en padlevest. Riktig størrelse som sitter slik den skal. 

Hvor gammel er du?

Kunne du brukt oransje vest med krage selv?

Anonymkode: 212f1...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er du?

Kunne du brukt oransje vest med krage selv?

Anonymkode: 212f1...953

Voksen dame, og ja, jeg kunne fint brukt slik vest selv i åpen båt. Ikke i kajakk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kontorotta skrev:

Voksen dame, og ja, jeg kunne fint brukt slik vest selv i åpen båt. Ikke i kajakk. 

:-)

Du hadde ikke vært redd for å treffe noen kjente med en sånn vest?

Anonymkode: 212f1...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

:-)

Du hadde ikke vært redd for å treffe noen kjente med en sånn vest?

Anonymkode: 212f1...953

Nei, hvorfor skulle jeg være det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...