Gå til innhold

Hund fastbundet utenfor butikk/kjøpesenter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var på det lokale kjøpesenteret i dag. Og utenfor en av inngangene stod det en hund fastbundet. Stod og pep stakkar. Jeg stod noen minutter og oppserverte den. Var heller ikke ordentlig skygge der den stod. Det var midt i "rushtiden" så det var en del folk. Og ingen brydde seg. Var bare en dame som hylte starkkars hunden og gikk rett forbi. Jeg fikk så vondt av den så jeg gikk rett og slett inn i en av de nærmeste butikkene og gjorde de oppmerksom på at det stod en hund fastbundet rett utenfor. Sa bare at det stod en hund utenfor og spurte hvor jeg skulle henvende meg. Hun jeg snakket med sa at de vanligvis var Securitas vaktene som tok seg av sånt. Litt flaut og gå inn for jeg var nesten litt på gråten når jeg gikk inn. Rare meg. Litt skjelven var jeg også, men det var nok fordi jeg var litt utenfor komfort sonen min. Men jeg klarte bare ikke la vær, for jeg ser så mange hunder som står fastbundet der også ved den andre inngangen som er rett over gaten. Heldigvis stod den der ikke så mye lenger for en av de som jobbet i butikken gikk ut og så og da var den ikke der. Tror de satt pris på at jeg sa i fra. Virket i alle fall sånn.

 

Skjønner meg ikke på folk. Hvorfor kunne ingen andre bry seg også? Er det fordi folk ikke tør å blande seg? 

 

Men for meg var det dagens gode gjerning og jeg er så letta over at jeg turde å bry meg.

Anonymkode: c1397...e91

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hva var problemet? Den kan fint stå der en liten stund, vel? Den piper litt, og så? Må jo lære at den må vente av og til? 

Anonymkode: 7330b...b94

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du sa fra synes jeg. Er vel strengt tatt ikke lov å sette fra seg hunden sånn?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke lov å binde hunder fast rett utenfor inngangen til butikker, men sånn utenom det... Hvorfor var det synd på hunden? Om den står der en 10-15 min er ikke noe problem. Hunden piper fordi den savner eigeren sin, ikke fordi den lider eller trenger hjelp. Den må lære seg å vente og at eigeren kommer tilbake. 

Anonymkode: e5b5b...62c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er normalt at hunder må vente utenfor butikken. Hunden kan ikke være med inn i butikken. Så lenge den så frisk ut ville jeg tenkt at det var bra eieren prioriterer tur og den ikke er i en varm bil. Om hunder ikke kan vente utenfor (selvfølgelig ikke rett i inngangspartiet) vil dette by på en del utfordringer for mange. Nå har jeg aldri sett eller hørt at hunder ikke kan vente utenfor butikker. 

Veldig bra du bryr deg, men om det er dyrevern du er interessert i ville jeg heller kontaktet en frivillig organisasjon og bidratt der. Veldig mange dyr som trenger hjelp desverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov å binde fast hunden utenfor butikker og kjøpesentre, og det med veldig god grunn. Skjønner godt at en hund kan bli veldig stressa i en sånn situasjon, og eier over hunden har ingen kontroll på hva som foregår. Noen kjøpesentre har fått slike "bokser" som man kan ha hunden i mens man handler. Ser ganske stusselig og sykt ut for min del. Skjønner ikke hvorfor folk på liv og død må ha med hunden, la den være hjemme der den trives best. Og dersom du absolutt må kombinere gåtur med butikkhandling, kan du ta med en person til som kan holde hunden mens du er inne på butikken.

Folk må virkelig begynne å tenke med hodet, og ikke bare handle etter hva som er mest praktisk/ønskelig for dem selv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, NewInTown skrev:

Det er ikke lov å binde fast hunden utenfor butikker og kjøpesentre, og det med veldig god grunn. Skjønner godt at en hund kan bli veldig stressa i en sånn situasjon, og eier over hunden har ingen kontroll på hva som foregår. Noen kjøpesentre har fått slike "bokser" som man kan ha hunden i mens man handler. Ser ganske stusselig og sykt ut for min del. Skjønner ikke hvorfor folk på liv og død må ha med hunden, la den være hjemme der den trives best. Og dersom du absolutt må kombinere gåtur med butikkhandling, kan du ta med en person til som kan holde hunden mens du er inne på butikken.

Folk må virkelig begynne å tenke med hodet, og ikke bare handle etter hva som er mest praktisk/ønskelig for dem selv.

Det er ikke lov å binde de i inngangspartiet til butikk/kjøpesenter eller lekeplasser. Så lenge det ikke er i inngangspartiet er det lov.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, NewInTown skrev:

Det er ikke lov å binde fast hunden utenfor butikker og kjøpesentre, og det med veldig god grunn.

Hjemmelen for dette?

Anonymkode: 7330b...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Trikken skrev:

Det er ikke lov å binde de i inngangspartiet til butikk/kjøpesenter eller lekeplasser. Så lenge det ikke er i inngangspartiet er det lov.

Skjønner ikke hvorfor det er greit å binde hunden noen steder der man ikke har kontroll på den selv. Eneste plassen burde vært i egen hage, og selv her syns jeg man burde droppe å binde hunden fast over lengre tid (alt for mange lufter ikke hundene sine, men bare lar de stå i hagen hele dagen).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke lov å binde hunder fast rett utenfor inngangen til butikker, men sånn utenom det... Hvorfor var det synd på hunden? Om den står der en 10-15 min er ikke noe problem. Hunden piper fordi den savner eigeren sin, ikke fordi den lider eller trenger hjelp. Den må lære seg å vente og at eigeren kommer tilbake. 

Anonymkode: e5b5b...62c

 

 

6 minutter siden, Trikken skrev:

Det er ikke lov å binde de i inngangspartiet til butikk/kjøpesenter eller lekeplasser. Så lenge det ikke er i inngangspartiet er det lov.


SIden når har ikke dette vært lov? Når jeg var barn var det det alle gjorde.
Noen som har lovverket om dette? Kunne vært interessant å lese

Anonymkode: 6f015...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjemmelen for dette?

Anonymkode: 7330b...b94

Hundeloven § 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, NewInTown skrev:

Skjønner ikke hvorfor det er greit å binde hunden noen steder der man ikke har kontroll på den selv. Eneste plassen burde vært i egen hage, og selv her syns jeg man burde droppe å binde hunden fast over lengre tid (alt for mange lufter ikke hundene sine, men bare lar de stå i hagen hele dagen).

Syns det er greit. Hvorfor skulle det ikke være greit at en hund venter på eieren bortenfor inngangen til butikken. De fleste er vel ikke på butikken i timesvis. Når det gjelder turgåing med hund er vel det lile individuelt som det er mennesker. 

Forbud for å ha hund bundet i egen hage, hvilken stat er det du vil ha. Ikke for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Trikken skrev:

Syns det er greit. Hvorfor skulle det ikke være greit at en hund venter på eieren bortenfor inngangen til butikken. De fleste er vel ikke på butikken i timesvis. Når det gjelder turgåing med hund er vel det lile individuelt som det er mennesker. 

Forbud for å ha hund bundet i egen hage, hvilken stat er det du vil ha. Ikke for.

OVER LENGRE TID.... les hva jeg skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

 


SIden når har ikke dette vært lov? Når jeg var barn var det det alle gjorde.
Noen som har lovverket om dette? Kunne vært interessant å lese

Anonymkode: 6f015...ccf

Bare google så kommer lovene med en gang... men det er i selve inngangspartiet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, NewInTown skrev:

OVER LENGRE TID.... les hva jeg skriver.

Hva er lengre tid for deg? 

Kjenner mange som har hunden i hagen i mange timer om dagen nå på denne årstiden. Men de går tur med hunden. Virker som hundene deres trives med å være ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Trikken skrev:

Hva er lengre tid for deg? 

Kjenner mange som har hunden i hagen i mange timer om dagen nå på denne årstiden. Men de går tur med hunden. Virker som hundene deres trives med å være ute. 

Ja det er ganske store forskjeller her som selvfølgelig må hensyntas. Derfor det gjør det så vanskelig å evt. skulle formulere en paragraf eller en regel på hvor lenge en hund kan stå ute i bånd. Når jeg sier at jeg ikke liker at folk binder fast hundene sine i hagen i flere timer, så gjelder det KUN hunder som står i bånd, ergo de får svært begrenset mulighet til å bevege seg fritt. Å stå i bånd er jo ganske annerledes enn f.eks. å ha en stor luftegård eller hundegård der hundene løper fritt, evt. en inngjerdet hage. Jeg forstår godt at det er mange hunder som liker godt å være ute hele dagen, særlig hunderaser som er godt tilpasset det nordlige klimaet, og de må selvfølgelig få lov å være ute. Problemet er ikke disse hundene som har et godt liv, der de både får anledning til å være ute i hagen + gå turer. Problemet jeg sikter til er de hundene som dessverre blir bundet fast i korte bånd i timesvis i strekk. Som ikke får turer i skog og mark. Som ikke får mental stimulering... Da særlig hunderaser som egentlig ikke er ment til å bo ute, eller som ikke har hundehus å legge seg i eller en beskyttende varm pels i vintervær/evt et kjølig sted om sommeren.

Men ja - det er en vanskelig sak å diskutere, og det ville vært et svært vanskelig forbud å lage. I motsetning til f.eks. det å binde hunder fast til stolper eller trær i det offentlige rom, der hvem som helst kan gå bort til hunden, uten at eieren har noe kontroll på situasjonen, som jo også er diskusjonen i denne tråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, NewInTown skrev:

Ja det er ganske store forskjeller her som selvfølgelig må hensyntas. Derfor det gjør det så vanskelig å evt. skulle formulere en paragraf eller en regel på hvor lenge en hund kan stå ute i bånd. Når jeg sier at jeg ikke liker at folk binder fast hundene sine i hagen i flere timer, så gjelder det KUN hunder som står i bånd, ergo de får svært begrenset mulighet til å bevege seg fritt. Å stå i bånd er jo ganske annerledes enn f.eks. å ha en stor luftegård eller hundegård der hundene løper fritt, evt. en inngjerdet hage. Jeg forstår godt at det er mange hunder som liker godt å være ute hele dagen, særlig hunderaser som er godt tilpasset det nordlige klimaet, og de må selvfølgelig få lov å være ute. Problemet er ikke disse hundene som har et godt liv, der de både får anledning til å være ute i hagen + gå turer. Problemet jeg sikter til er de hundene som dessverre blir bundet fast i korte bånd i timesvis i strekk. Som ikke får turer i skog og mark. Som ikke får mental stimulering... Da særlig hunderaser som egentlig ikke er ment til å bo ute, eller som ikke har hundehus å legge seg i eller en beskyttende varm pels i vintervær/evt et kjølig sted om sommeren.

Men ja - det er en vanskelig sak å diskutere, og det ville vært et svært vanskelig forbud å lage. I motsetning til f.eks. det å binde hunder fast til stolper eller trær i det offentlige rom, der hvem som helst kan gå bort til hunden, uten at eieren har noe kontroll på situasjonen, som jo også er diskusjonen i denne tråden.

Jeg er enig, det som er viktigst er at hunden har det bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://lovdata.no/NL/lov/2003-07-04-74/§5

 

Hva om hunden faktisk hadde vært aggressiv? Man kan aldri vite hvordan en hund er. Og det har jo vært et par hendelser oppe i media om hunder som har blitt stjelt som har stått fastbundet. Det handler ikke om hvor lang tid den står der æ. Det er bare prinsippet av å ikke gjøre det!! 

Anonymkode: c1397...e91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -Willow

Det er IKKE greit å binde en hund fast på den måten. For det første setter man den i en ubehagelig posisjon hvor den hverken har eieren sin å se etter om noe er skummelt og oppleves som truende, eller muligheten til å flykte. Det spiller ingen rolle hvor kort eller lenge du er borte, mye kan skje på kort tid. Vanlig rolige hunder kan bli aggressive og redde. For det andre hadde jeg aldri stolt på andre mennesker som gikk forbi den. Hva om noen bare tok hunden min med seg? Eller var ufine mot den? For det tredje er det mange som er redd for hunder, og det kan oppleves enda verre for dem når hunden ikke har en eier tilstede som kan passe på. 

Gå tur med hunden din først og SÅ gå på butikken. Verre er det ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Men hvordan kan folk som går forbi vite hvor lenge hunden egentlig har stått der? 

 Kanskje den allerede har stått der i nærmere en time, og eier fremdeles har flere ting å gjøre... 

Anonymkode: 2267b...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...