Gå til innhold

Advarsel for å bryte forumsreglene

Anbefalte innlegg

WCKD
4 minutter siden, Aricia skrev:

Kan dere være greie å lage deres egen tråd om AB-funksjonen??

Denne tråden handler om noe annet, og jeg rapporterer dere fortløpende for avsporing.

Jeg må si at det er en ting jeg ikke liker i det hele tatt med KG, og det er alle disse selvutnevnte moderatorene som skal true med rapportering og som hele tiden skal bestemme hva det snakkes om i trådene.

Angående trådens «tema» så har KG rettighetene til alle innlegg, så dere kommer ingengvei med klagingen. Det eneste dere kan komme til å få klarhet i er hvor lenge etter et innlegg er postet at man kan få advarsel for det...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zeitgeist
51 minutter siden, JackNapier skrev:

Jeg må si at det er en ting jeg ikke liker i det hele tatt med KG, og det er alle disse selvutnevnte moderatorene som skal true med rapportering og som hele tiden skal bestemme hva det snakkes om i trådene.

Angående trådens «tema» så har KG rettighetene til alle innlegg, så dere kommer ingengvei med klagingen. Det eneste dere kan komme til å få klarhet i er hvor lenge etter et innlegg er postet at man kan få advarsel for det...

Det stemmer ikke at KG eier innleggene slik du hevder. KG forbeholder seg retten til å bruke innlegg, men da skal det innhentes tillatelse fra forfatteren av innlegget.

Fra regelverket:

Sitat

Når du skriver et innlegg på Kvinneguiden gir du samtidig Kvinneguiden rett til å bruke innlegg og spørsmål slik de måtte ønske - på alle måter og i alle media, uten vederlag. Kvinneguiden vil imidlertid ikke gjøre dette uten først å opplyse om dette til registrerte brukere, om det gjelder publisering andre steder enn på Kvinneguiden.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Zeitgeist
4 timer siden, JackNapier skrev:

Men det gjelder jo ikke publisering, det gjelder lagring i egne arkiver...

Problemet er:

a) Brukeren gjøres ikke kjent med dette ved registrering

b) Brukeren opplyses ikke om hvor lenge disse slettede innleggene lagres

c) KG har tidligere gått ut og sagt at slettede innlegg ikke lagres, og følgelig ikke kan fremskaffes ved etterspørsel

Lenke til innlegg
Del på andre sider
WCKD

a) KG har ikke sagt at brukeren skal gjøres kjent med det, kun ved publisering andre steder enn på KG.

b) Alt som ikke slettes står jo her til "evig tid", hvorfor skal det være nødvendig med separate regler for det som slettes?

c) Dette er merkelig ja, det virker som de trenger en gjennomgang av rutinene for å rydde opp i om hvorvidt de lagres eller ei, og hvor lenge man kan gis advarsel etter innlegget er skrevet. Er jo meningsløst å få advarsel for noe du skrev for et halvt år siden. Mod kan ikke skylde på at de ikke har sett det før nå heller...

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kollontaj

@Tekola

Kan du svare på det du ikke skriver noe om, nemlig hvorfor innlegg det ikke er blitt gitt advarsel for blir lagret i 5-6 måneder? 

Endret av Kollontaj
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tekola

Påminnelser, advarsler og utestengninger sendes når vi observerer flere regelbrudd over tid eller særdeles grove brudd på reglene våre over kort tid. Ved forespørsel om begrunnelse kan man derfor også få eksempler som ligger lengre tilbake i tid, da en advarsel baserer seg på en del av en helhetsvurdering. Men det er de nyeste regelbruddene som utløser sanksjonen. Dette er felles praksis for hele forumet.

Som jeg sa i forrige innlegg, er vi ikke ute etter å ta brukere, men å sørge for at innlegg på forumet holdes innenfor regelverket. I de fleste tilfeller sender vi først en påminnelse om forumets regelverk. Dersom brukeren fortsetter å bryte reglene, vil vi vurdere om vi skal sende en advarsel, før vi går til det steget å utestenge en bruker fra forumet for en periode. Vårt ønske er at brukeren skal følge reglene allerede etter påminnelsen, men erfaring tilsier at det dessverre ikke alltid skjer. Vi forventer også at forumets brukere følger med på ryddemeldinger, og eventuelt stiller spørsmål dersom de ikke forstår hvorfor innlegget deres blir ryddet.

Hva gjelder eksempler på regelbrudd, har vi iverksatt tiltak som skal sørge for mer samkjørt praksis for hvordan man kan få innsyn i hvilke innlegg som lå til grunn for vurderingen. Tidsrammen for lagring av innlegg som har brudt med reglene vil vi komme tilbake til når alt rundt GDPR er avklart til høsten. Ved regelbrudd postet som AnonymBruker, kan moderatorteamet sjekke hvilket brukernavn som står bak innlegget. Dette loggføres. Ut over dette, diskuterer vi ikke interne arbeidsrutiner utad.

Moderatorene på forumet er her frivillige, og får ikke betalt. 

Tekola, teamleder.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
WCKD
9 minutter siden, Tekola skrev:

Påminnelser, advarsler og utestengninger sendes når vi observerer flere regelbrudd over tid eller særdeles grove brudd på reglene våre over kort tid. Ved forespørsel om begrunnelse kan man derfor også få eksempler som ligger lengre tilbake i tid, da en advarsel baserer seg på en del av en helhetsvurdering. Men det er de nyeste regelbruddene som utløser sanksjonen. Dette er felles praksis for hele forumet.

Som jeg sa i forrige innlegg, er vi ikke ute etter å ta brukere, men å sørge for at innlegg på forumet holdes innenfor regelverket. I de fleste tilfeller sender vi først en påminnelse om forumets regelverk. Dersom brukeren fortsetter å bryte reglene, vil vi vurdere om vi skal sende en advarsel, før vi går til det steget å utestenge en bruker fra forumet for en periode. Vårt ønske er at brukeren skal følge reglene allerede etter påminnelsen, men erfaring tilsier at det dessverre ikke alltid skjer. Vi forventer også at forumets brukere følger med på ryddemeldinger, og eventuelt stiller spørsmål dersom de ikke forstår hvorfor innlegget deres blir ryddet.

Hva gjelder eksempler på regelbrudd, har vi iverksatt tiltak som skal sørge for mer samkjørt praksis for hvordan man kan få innsyn i hvilke innlegg som lå til grunn for vurderingen. Tidsrammen for lagring av innlegg som har brudt med reglene vil vi komme tilbake til når alt rundt GDPR er avklart til høsten. Ved regelbrudd postet som AnonymBruker, kan moderatorteamet sjekke hvilket brukernavn som står bak innlegget. Dette loggføres. Ut over dette, diskuterer vi ikke interne arbeidsrutiner utad.

Moderatorene på forumet er her frivillige, og får ikke betalt. 

Tekola, teamleder.

Her snakker dere om tid igjen. Bare for å få klarhet i saken, hva er tidsaspektet vi snakker om? Jeg er bare veldig interessert i det juridiske perspektivet, prøver ikke å være kverulant! 😄 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Max Potente

Jeg gikk inn på Ris & Ros for å se hva årsaken til at så mange innlegg slettes på Rampelys nå, og nå sitter jeg igjen med enda flere spørsmål enn før. Forklaringene virker selvmotsigende, så jeg blir dessverre ikke klokere av å lese moderatorenes svar. 

Det beste brukerne kan gjøre er tilsynelatende å be om å vite hva som er lagret av slike innlegg som ikke er regelbrudd men likevel regelbrudd, virker det som. Jeg antar at det er flere brukere enn meg som ønsker innsyn i dette. Hvor kan vi henvende oss for å få det? 

Tusen takk! 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kollontaj

Tekola, samler dere på alle innlegg som er brudd på opphavsrett - fra tusenvis av brukere? Jeg bruker ofte imgur og er etterrettelig med kildene, men har altså glemt kilde i et innlegg (hadde kilder på et annet bilde fra samme nettbutikk). Er dette virkelig alvorlig nok til å spare på siden januar? Ville det ikke vært bedre å sende en pm om det der og da? Hva er begrunnelsen for den lange lagringen? (Kan ikke være at jeg skal lære å oppgi kilder, iallfall. Jeg tror faktisk at dere har mer fokus på brukere i enkelte tråder på Rampelys, for denne merkelige praksisen kan ikke ha annen forklaring.) 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Cavatina

GDPR er trådd i kraft fra 25. mai i EU og innføres senest 1. juli i EØS. Altså er alt straks avklart, og det avventes således ingen avklaring med det svevende "til høsten". Det skal være på plass, norske bedrifter har hatt god nok tid til å forberede dette i alle ledd med ny innhenting av samtykkeerklæringer, samt databehandleravtaler.

Tre enkle spørsmål er: Hva trenger KG av informasjon om de ulike brukerne? Hva skal informasjonen brukes til? Er behovet/formålet hjemlet juridisk? Og i tillegg: Hvor lenge kan informasjonen formålstjenlig lagres?

https://www.dn.no/nyheter/2018/04/23/0838/Arbeidsliv/utsetter-ny-personvernlov

Her kan brukerne (og modder) lese hva som gjelder:

http://itpro.no/artikkel/24173/personvernforordningen-dette-ma-du-vite/

Endret av Cavatina
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tøytigern

Jeg tar ikke noen av de forklaringene man får på alvor lenger, etter denne tråden. 

Oppsummeringen av de svarene man får på  hvordan KG forsvarer den praksisen de har er at "Moderatorene på forumet er her frivillige, og får ikke betalt. " Så da kan visstnok litt ymse ting forekomme, forstår jeg, uten at man kan klage...

Jeg venter på en informasjon om hvor lang den "perioden" for lagring er som man snakker om, jeg.. Vi har foreløpig ikke fått noen avklaring på hvordan lengden på denne har vært/er praktisert. (Det hjelper ikke å vise til at det vil komme en avklaring over sommeren i forbindelse med et direktiv.. Jeg lurer på hva dere har hatt av praksis fram til nå. Skulle gjerne vite hva som skjer med det som slettes... Det kan dere forklare nå, og trenger ikke vente med å avklare dette her i tråden med x antall uker/mnd.)

Endret av Tøytigern
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Tøytigern
På 5.6.2018 den 22.37, Zeitgeist skrev:

Jeg finner det påfallende at flere forumsbrukere har mottatt advarsler innenfor det samme tidsrommet, og at brorparten av disse brukerne deltar i de samme trådene. 

Likeledes er det meget påfallende at forumsbrukere opplever at slettede innlegg presenteres ved etterspørsel til tross for at moderatorene samtidig hevder at et slettet innlegg ikke lenger eksisterer. I tillegg finner jeg det mildt sagt urovekkende at innlegg som angivelig bryter med KGs regelverk samles opp over tid for så senere å resultere i en advarsel. Sett bort ifra at den pedagogiske virkningen av et slikt opplegg er lik null, så betyr jo dette indirekte at KGs moderatorer bedriver overvåkning av brukerne. Meg bekjent står det ikke nevnt i KGs retningslinjer at slettede innlegg lagres. 

Med tanke på Personvernloven og GDPR-direktivet, så hadde det vært veldig fint med en definitiv avklaring på dette. 

Dette.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Asti
På 6.6.2018 den 22.39, Asti skrev:

Da har jeg fått svar fra @HanneMari Egmont.  Siterer fra slutten -  det som kan være relevant:

"* Hvis du hadde hatt advarsler eller vært utestengt hadde jeg også fått opp dette, men det har du ikke.

* Jeg får også opp hvilke ulike brukernavn du har hatt.

Ellers har vi en oversikt over når du har blitt ryddet for regelbrudd, som i ditt tilfelle er noen ganger pga persondebatt. Dette har hele moderatorteamet tilgang til. "

Hilsen Hanne Mari".

Jeg har nå bedt om innsyn i oversikten det vises til. 

Da har jeg fått oversikten. Jeg har ikke fått advarsel, men har bedt om innsyn i "min mappe". Moderatortemaet har lagret på meg: 

• Brukerdebatt høst 2015: 1 kommentar
  • Brukerdebatt og spekulasjoner rundt moderering Februar 2016: 2 kommentarer
  • Brukerdebatt 8. mars i år: Der jeg viser til noen som har brukt hersketeknikk i svaret sitt... 
  • Var også en for kommentar til moderering fra mai i år: Jeg tok opp noen som brukte forumet i studiesammenheng, og stillte spørsmål ved om moderator ikke kjente til regelverket, da slikt tidligere har blitt moderert. 
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tekola

Ytterligere informasjon rundt GDPR kommer fra Egmont når alt er på plass, har jeg fått beskjed om ovenfra. Dette er noe som ligger over oss på moderatorteamet. Jeg fikk tilsendt denne - som inneholder mer informasjon om dette. https://www.hjort.no/gdpr-vedtatt-av-stortinget-men-uklart-nar-reglene-trer-i-kraft

Alt arbeidet moderatorteamet gjør, er for å styrke kvaliteten på forumet. Dette gjelder både at vi ønsker ryddige debatter, men også et konstruktivt debattklima, i tillegg til de delene av regelverket som holder forumets innhold innenfor lovverket. 

Ut over det vi allerede har presentert her i tråden, diskuterer vi ikke interne arbeidsrutiner utad. Tråden stenges derfor. Ytterligere spørsmål rundt GDPR kan rettes til @HanneMari Egmont, som tar det videre med de ansvarlige for dette, men det kommer som sagt ytterligere informasjon når Egmont Publishings arbeid med rutiner og regelverk rundt dette er ferdig.

Tekola, teamleder.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

Artikler fra forsiden

• Opprett ny...