Gå til innhold

Advarsel for å bryte forumsreglene

Anbefalte innlegg

Kollontaj

Man får vel begynne å be om innsikt en gang i måneden. 🙂

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Asti
1 minutt siden, Kollontaj skrev:

Man får vel begynne å be om innsikt en gang i måneden. 🙂

Ingen dum ide,  for da vil man vite bedre  om man er innenfor regelverket eller ikke.  :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aricia

Enig med siste talere her.

Poenget mitt med å trekke fram ulik modereringspraksis fra ulike moderatorer og over tid var ellers selvsagt at det gjør det enda vanskeligere å vite om man faktisk er innenfor regelverket. Jeg har vært på KG i mange år, og fikk min første påminnelse noensinne om regelverket nå i helgen som så mange andre. På det tidspunktet hadde jeg bare fått ett lite innlegg slettet nylig, så jeg syntes det var underlig. Jeg mener selv helt ærlig at det innlegget var innenfor reglene, dvs det var en kommentar på en motdebattants diskusjonsteknikk, og handlet kun om språkbruk og retorikk, rett og slett. Jeg ble imidlertid minnet om reglene for brukerdebatt og spekulasjon. Jeg skjønner nå at dersom jeg hadde bedt om utdyping for påminnelsen kunne jeg fått eksempler på slettede innlegg fra lang tid tilbake som grunnlag for henvendelsen. Det oppleves i så fall som et utidig og lite konstruktivt bakholdsangrep, faktisk.

Dessuten: Ofte slettes innlegg i runder der det har gått en kule varmt i en tråd, og der store mengder innlegg slettes i en stor jafs, gjerne dager etter at de er postet, og mange sider bakover i en lang tråd. Man må da lete ganske målbevisst og aktivt for å finne igjen slettede innlegg, faktisk. Det innebærer at man som oftest ikke engang i utgangspunktet får med seg at noe man har postet ble vurdert som regelbrudd. Og så skal man kunne konfronteres med det måneder og ÅR etterpå, og bli bedt om å bedre seg med trusler om advarsler og evt utestenging?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dr. A. Kula

Nå har jeg lest hele tråden etterhvert som innleggene har blitt skrevet, inkludert svar fra KG eller der det refereres til disse i svarene deres. Dog har jeg ikke vært aktiv i Rampelyset, ei heller har jeg fått advarsel, men vet jo at jeg har fått innlegg moderert eller fjernet (men neppe slettet). 

Jeg tenker følgende skjer i forbindelse med modereringsprosessen.

Et innlegg blir moderert eller fjernet. Moderator knytter en begrunnelse (regelverklink) til moderering, som igjen er knyttet til innlegg og bruker. Det opprinnelige innlegget lagres sammen med hvem som moderert, hvorfor det ble moderert og muligens en poengsum på alvorsgraden på bruddet. Eksempelvis vil noen moderert innlegg ikke gi utslag på regelbrudd da de slettes som følge av å være svar til andres innlegg regelbrudd. Spørsmålet er om også disse moderert innleggene lagres (noe jeg tror de gjør) eller ei.

På dette tidspunkt mener jeg vi brukere burde fått en automatisk melding om at vårt innlegg var moderert og hvorfor, men dette er ikke en tjeneste KG ønsker å tilby da de mener (slik jeg har forstått det i andre tråder på R&R) at dette vil medføre ekstraarbeid for moderatorene som må svare på protester på moderering (som motsetning til dagens praksis der de må svare på spørsmål om begrunnelse som må være mer tidkrevende enn en automatisk opplysning om moderering og begrunnelse).

Når det modererer på et senere tidspunkt, vil historikken til brukeren fremkomme som del av moderering, og basert på antall eller nevnte mulige poeng, vil moderator gjøre en vurdering om å sende advarsel. Da blir hele historikken vurdert. Dog er det svært betenkelig at modereringshistorikken strekker seg langt tilbake som to år. Den burde, i likhet med advarselpoeng kun ha en gyldighet på 3 måneder. Så spørsmål til KG, hvor langt tilbake bevares moderatorhistorikken?

Siden moderatorer ikke ser hvem som skjuler seg bak AnonymBruker, lurer jeg veldig på hvordan brukeren bak AB blir fanget opp tilsvarende? Vil regelbruddpoengsummen (om den finnes) vises, og en gitt sum vil gi moderator gyldig grunn til å se brukeren bak AB koden?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
WCKD
25 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Nå har jeg lest hele tråden etterhvert som innleggene har blitt skrevet, inkludert svar fra KG eller der det refereres til disse i svarene deres. Dog har jeg ikke vært aktiv i Rampelyset, ei heller har jeg fått advarsel, men vet jo at jeg har fått innlegg moderert eller fjernet (men neppe slettet). 

Jeg tenker følgende skjer i forbindelse med modereringsprosessen.

Et innlegg blir moderert eller fjernet. Moderator knytter en begrunnelse (regelverklink) til moderering, som igjen er knyttet til innlegg og bruker. Det opprinnelige innlegget lagres sammen med hvem som moderert, hvorfor det ble moderert og muligens en poengsum på alvorsgraden på bruddet. Eksempelvis vil noen moderert innlegg ikke gi utslag på regelbrudd da de slettes som følge av å være svar til andres innlegg regelbrudd. Spørsmålet er om også disse moderert innleggene lagres (noe jeg tror de gjør) eller ei.

På dette tidspunkt mener jeg vi brukere burde fått en automatisk melding om at vårt innlegg var moderert og hvorfor, men dette er ikke en tjeneste KG ønsker å tilby da de mener (slik jeg har forstått det i andre tråder på R&R) at dette vil medføre ekstraarbeid for moderatorene som må svare på protester på moderering (som motsetning til dagens praksis der de må svare på spørsmål om begrunnelse som må være mer tidkrevende enn en automatisk opplysning om moderering og begrunnelse).

Når det modererer på et senere tidspunkt, vil historikken til brukeren fremkomme som del av moderering, og basert på antall eller nevnte mulige poeng, vil moderator gjøre en vurdering om å sende advarsel. Da blir hele historikken vurdert. Dog er det svært betenkelig at modereringshistorikken strekker seg langt tilbake som to år. Den burde, i likhet med advarselpoeng kun ha en gyldighet på 3 måneder. Så spørsmål til KG, hvor langt tilbake bevares moderatorhistorikken?

Siden moderatorer ikke ser hvem som skjuler seg bak AnonymBruker, lurer jeg veldig på hvordan brukeren bak AB blir fanget opp tilsvarende? Vil regelbruddpoengsummen (om den finnes) vises, og en gitt sum vil gi moderator gyldig grunn til å se brukeren bak AB koden?

Moderatorene ser jo hvem som er bak AB?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lord Friendzone
1 time siden, Dr. A. Kula skrev:

<snip>

Brukeren bak anonymkoden er i utgangspunktet ikke synlig, men kan avdekkes ved behov. Det gjøres nok rutinemessig i forbindelse med regelbrudd som er grove nok til å gi advarselspoeng, for da blir det jo i forumstabens interesse å vite hvem brukeren er. Fra regelverket:

Sitat

AnonymBruker-funksjonen

Vi ønsker å tilby brukerne våre muligheten til å kunne poste skjult enten det gjelder sensitive spørsmål eller ikke. Ved å hake av for "post som anonym" når du skal legge inn et innlegg, vil brukernavnet ditt bli skjult i akkurat dette innlegget. Du er selv ansvarlig for å hake av denne boksen, moderatorene har ikke mulighet til å anonymisere innlegg i etterkant. Moderatorene har mulighet til å sjekke brukernavnet som står bak innlegget.

@Tekola utdypet dette i tråden Etiske regler for moderator?

Sitat

Med andre ord "ser" ikke moderator hvem som er bak AB-knappen, uten at dette sjekkes som en aktiv handling, som også loggføres. Dette er for å hindre misbruk av funksjonen. <snip>

Vi har systemer som loggfører bruk av moderatørverktøyene her på forumet. Disse er kun tilgjengelige for administratorene på forumet. AB får ikke beskjed om noen har sjekket hvilket brukernavn som står bak et innlegg skrevet av AnonymBruker.

Endret av Lord Friendzone
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Gjest chisandra

Jeg forstår ikke dette på annen måte enn at man får sin helt egne lille «svartebok» her inne, noe som høres ut som en betenkelig praksis.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dr. A. Kula
1 time siden, JackNapier skrev:

Moderatorene ser jo hvem som er bak AB?

Ikke uten at de aktivt sjekker hvem som er brukeren bak, og dette logges. Det skal være en saklig grunn for å gjøre slik sjekk.

7 minutter siden, Lord Friendzone skrev:

Brukeren bak anonymkoden er i utgangspunktet ikke synlig, men kan avdekkes ved behov. Det gjøres nok rutinemessig i forbindelse med regelbrudd fra AB, for da blir det jo i forumstabens interesse å vite hvem brukeren er. Fra regelverket:

@Tekola utdypet dette i tråden Etiske regler for moderator?

Ja, jeg fant frem samme link

Men jeg oppfatter det hun skriver annerledes enn deg. Ethvert regelbrudd gir ikke anledning til å sjekke brukeren bak AB koden. I så fall kan moderator ha intensiv til å tolke regelverket ufordelaktig for AB om mod er nysgjerrig på brukeren bak. Det vil være uheldig. Jeg oppfatter det slik at bruddet skal være alvorlig før mod kan sjekke AB koden. (og det synes jeg det skal være)

Med bruk av poeng for vekting av alvorsgrad vil moderator ikke trenge sjekke brukeren bak AB pga regelbrudd, men vil bli automatisk gjort oppmerksom på at brukeren som modererer nå har overskredet en gitt grense innenfor en fastsatt periode.

Desverre oppfatter jeg ikke at modereringsverktøyet er så automatisert/funksjonsrikt. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lord Friendzone
1 minutt siden, Dr. A. Kula skrev:

IMen jeg oppfatter det hun skriver annerledes enn deg. Ethvert regelbrudd gir ikke anledning til å sjekke brukeren bak AB koden. I så fall kan moderator ha intensiv til å tolke regelverket ufordelaktig for AB om mod er nysgjerrig på brukeren bak. Det vil være uheldig. Jeg oppfatter det slik at bruddet skal være alvorlig før mod kan sjekke AB koden. (og det synes jeg det skal være) <snip>

Jada, det tror jeg du har rett i. Du siterte første versjon av innlegget mitt, som jeg endret til: «Brukeren bak anonymkoden er i utgangspunktet ikke synlig, men kan avdekkes ved behov. Det gjøres nok rutinemessig i forbindelse med regelbrudd som er grove nok til å gi advarselspoeng, for da blir det jo i forumstabens interesse å vite hvem brukeren er.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dr. A. Kula
1 minutt siden, Lord Friendzone skrev:

Jada, det tror jeg du har rett i. Du siterte første versjon av innlegget mitt, som jeg endret til: «Brukeren bak anonymkoden er i utgangspunktet ikke synlig, men kan avdekkes ved behov. Det gjøres nok rutinemessig i forbindelse med regelbrudd som er grove nok til å gi advarselspoeng, for da blir det jo i forumstabens interesse å vite hvem brukeren er.

Jeg var kanskje heller ikke presis nok i min forklaring.

Brukere her forklarer at de har fått advarsel på grunnlag av flere brudd, hvorav ingen enkeltstående er alvorlig nok.

Ved moderering av AB vil altså ikke dette oppdages om ikke systemet automatisk knytter AB brudd til bruker. Men fordi mod ikke kan sjekke bruker bak AB på et svakt regelbrudd, vil ikke dette avdekkes. Med mindre verktøyet er smart nok til å håndtere dette i bakkant og varsle mod når en grense nås.

Tilsvarende vil neppe moderere innlegg skrevet av bruker som AB i dag vises på modereringsloggen til brukeren. Altså vil brukere som har gjort samme regelbrudd som en annen bruker, men der noen av bruddene skjedde som AB, ikke gi samme grunnlag for advarsel.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rosalie
På 5.6.2018 den 23.16, Zeitgeist skrev:

Bare i denne tråden alene er det vel tre eller fire som har mottatt advarsel samtidig. Med tanke på at de fleste er aktive i de samme trådene, så er det påfallende. 

Jeg fikk også advarsel på samme tidspunkt. Aktiv i de samme trådene.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
miss summers
4 timer siden, Dr. A. Kula skrev:

Jeg var kanskje heller ikke presis nok i min forklaring.

Brukere her forklarer at de har fått advarsel på grunnlag av flere brudd, hvorav ingen enkeltstående er alvorlig nok.

Ved moderering av AB vil altså ikke dette oppdages om ikke systemet automatisk knytter AB brudd til bruker. Men fordi mod ikke kan sjekke bruker bak AB på et svakt regelbrudd, vil ikke dette avdekkes. Med mindre verktøyet er smart nok til å håndtere dette i bakkant og varsle mod når en grense nås.

Tilsvarende vil neppe moderere innlegg skrevet av bruker som AB i dag vises på modereringsloggen til brukeren. Altså vil brukere som har gjort samme regelbrudd som en annen bruker, men der noen av bruddene skjedde som AB, ikke gi samme grunnlag for advarsel.

Jeg har fått for AB. Blant annet. Det er en luguber virksomhet. Du må gjerne forsøke å bortforklare, men de praktiserer nok litt annerledes enn de gif uttrykk for. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dr. A. Kula
2 timer siden, miss summers skrev:

Jeg har fått for AB. Blant annet. Det er en luguber virksomhet. Du må gjerne forsøke å bortforklare, men de praktiserer nok litt annerledes enn de gif uttrykk for. 

Kan du utdype litt?

Selvsagt får også (brukeren bak) AB advarsler, men da pga grovt overtramp i et enkeltinnlegg (som gir grunnlag for å sjekke brukeren bak), eller som flere mindre i samme tråd (her er jo AB koden lik)

Nå er jo grunnlaget for flere brukere sine eksempler her i tråden nettopp basert på flere mindre brudd i samme tråd.

At det kan praktiseres noe løsere enn beskrevet av forumansvarlig, er en tanke jeg ikke er fri for heller.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

WCKD

Synes det er merkelig at selv moderator må gjøre en aktiv handling for å se brukeren bak AB, men nå er jo jeg også litt motstander av at AB er tillatt overalt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
miss summers
5 timer siden, Dr. A. Kula skrev:

Kan du utdype litt?

Selvsagt får også (brukeren bak) AB advarsler, men da pga grovt overtramp i et enkeltinnlegg (som gir grunnlag for å sjekke brukeren bak), eller som flere mindre i samme tråd (her er jo AB koden lik)

Nå er jo grunnlaget for flere brukere sine eksempler her i tråden nettopp basert på flere mindre brudd i samme tråd.

At det kan praktiseres noe løsere enn beskrevet av forumansvarlig, er en tanke jeg ikke er fri for heller.

Jeg har ikke tenkt å utdype bakgrunnen for min advarsel. Men jeg er lite aktiv på rampelys. Og det gjaldt ikke samme tråd heller. Du bruker ordet «grovt overtramp» og da tenker jeg at du fortsatt tenker mods «bare gjør jobben sin». Det er lite grovt her. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Winza
7 timer siden, JackNapier skrev:

Synes det er merkelig at selv moderator må gjøre en aktiv handling for å se brukeren bak AB, men nå er jo jeg også litt motstander av at AB er tillatt overalt.

De har innskrenket ab funksjonen på sosial prat og aktuelle saker og nyheter det siste året da så det er ikke overalt lenger 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
WCKD
Akkurat nå, Winza skrev:

De har innskrenket ab funksjonen på sosial prat og aktuelle saker og nyheter det siste året da så det er ikke overalt lenger 

Mener de kunne innskrenket den enda mer jeg altså. Hvorfor skal du være AB når du diskuterer mat eller film liksom? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Winza
Akkurat nå, JackNapier skrev:

Mener de kunne innskrenket den enda mer jeg altså. Hvorfor skal du være AB når du diskuterer mat eller film liksom? 

En av de forum rommene blir vel det neste 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aricia

Kan dere være greie å lage deres egen tråd om AB-funksjonen??

Denne tråden handler om noe annet, og jeg rapporterer dere fortløpende for avsporing.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Winza
3 minutter siden, Aricia skrev:

Kan dere være greie å lage deres egen tråd om AB-funksjonen??

Denne tråden handler om noe annet, og jeg rapporterer dere fortløpende for avsporing.

Jeg bare svarte på innlegget hans, jeg har ingen interesse av å diskutere ab funksjonen..

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

Artikler fra forsiden

• Opprett ny...