Gå til innhold

Advarsel for å bryte forumsreglene

Anbefalte innlegg

Vera

Det er ikke bare rampelystrådene som blir ryddet. Jeg fikk også en advarsel hvor innlegg var blitt samlet opp siden januar. Jeg fikk listet opp der de mente jeg hadde brutt forumreglene (etter at jeg spurte etter det) hvor innleggene går tilbake til januar. Har ikke fått advarselspoeng. Jeg syns det er helt ok å bli moderert og få advarsel dersom jeg bryter reglene (det er jo tross alt lærdom i alt), men det blir vanskelig når man skal prøve å huske hvorfor man skrev det man gjorde for 6 mnd siden..og innleggene som var plukket ut var selvfølgelig tatt helt ut av kontekst.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

WCKD
13 minutter siden, Kollontaj skrev:

Hvorfor hevdes det da at:

-innlegg som blir slettet ved en feil ikke kan hentes tilbake? 

-at innlegg det er gitt advarsel for blir lagret når det beviselig blir lagret andre innlegg som kun er slettet? 

- Systemet deres er laget slik at KAN slette innlegg. Det er ingenting som tilsier at de MÅ slette helt fordi de er fjernet fra offentligheten, siden de har rettighetene til alle innlegg på KG.

- Jeg kan ikke si jeg helt forstår hva du sier her? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
WCKD
8 minutter siden, Vera skrev:

Det er ikke bare rampelystrådene som blir ryddet. Jeg fikk også en advarsel hvor innlegg var blitt samlet opp siden januar. Jeg fikk listet opp der de mente jeg hadde brutt forumreglene (etter at jeg spurte etter det) hvor innleggene går tilbake til januar. Har ikke fått advarselspoeng. Jeg syns det er helt ok å bli moderert og få advarsel dersom jeg bryter reglene (det er jo tross alt lærdom i alt), men det blir vanskelig når man skal prøve å huske hvorfor man skrev det man gjorde for 6 mnd siden..og innleggene som var plukket ut var selvfølgelig tatt helt ut av kontekst.

Dette er en særdeles dårlig måte å moderere på mener jeg også, men jeg tror ikke de bryter noen regler i og med at de eier alle innlegg. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vera
3 minutter siden, JackNapier skrev:

Dette er en særdeles dårlig måte å moderere på mener jeg også, men jeg tror ikke de bryter noen regler i og med at de eier alle innlegg. 

Det har du nok helt rett i. Men jeg tror de ville oppnådd mye mer om modereringen skjedde etter hvert innlegg, og ikke gjennom oppsamling. Det blir jo som å få en norskprøve igjen 1 år etter man hadde den..ikke mye å lære der 😛

Lenke til innlegg
Del på andre sider
WCKD

Ja, jeg tror også det! Å samle opp en "mappe" er jo også litt ufint, dette er tross alt moderatorer og ikke politi.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
miss summers
1 minutt siden, Vera skrev:

Det har du nok helt rett i. Men jeg tror de ville oppnådd mye mer om modereringen skjedde etter hvert innlegg, og ikke gjennom oppsamling. Det blir jo som å få en norskprøve igjen 1 år etter man hadde den..ikke mye å lære der 😛

Du har ikke gjort noe galt vettu. Så de samler opp for å kunne ta deg på det. Så ufattelig useriøst, for ikke snakke om barnslig! 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Vera
3 minutter siden, miss summers skrev:

Du har ikke gjort noe galt vettu. Så de samler opp for å kunne ta deg på det. Så ufattelig useriøst, for ikke snakke om barnslig! 

Jeg har nok gått over streken noen ganger, og jeg syns det er helt greit at det blir påpekt og moderert, for da har jeg en mulighet til å forandre på det, og unngå samme feil igjen, men måten det blir gjort på her blir litt sånn: :klo:

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Newroz
30 minutter siden, Vera skrev:

Hvis jeg har forstått det som har blitt skrevet her nå, så skal ikke de innleggende dine fra januar ha blitt spart på - du skulle ha fått en advarsel for det innlegget enten på PM eller via advarsel uten advarselpoeng. Hvis du ikke har mottatt det skulle de blitt slettet. Slik jeg forstod svaret til moderatoren i denne tråden... 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kollontaj
38 minutter siden, JackNapier skrev:

- Systemet deres er laget slik at KAN slette innlegg. Det er ingenting som tilsier at de MÅ slette helt fordi de er fjernet fra offentligheten, siden de har rettighetene til alle innlegg på KG.

- Jeg kan ikke si jeg helt forstår hva du sier her? 

Hvorfor sparer de på modererte, slettede innlegg i månedsvis? Sparer de på alle slike innlegg eller bare for noen brukere? 

«Vi følger med på og følger opp brukere som begår regelbrudd.»

Jeg er altså tydeligvis i denne kategorien, jeg har brutt reglene 5 ganger siden 1.1, to av disse er latter (jeg takker for latter og mener selvsagt innlegget, ikke å le av personen).

En er omtale av en mor som pen, en er omtale av  leserne til CBE som skriver i kommentarfeltet hennes ; «ikke de skarpeste knivene i skuffen». En er omtale av årsak til sengeligging. Den siste er jeg enig i at var unødvendig.  Moderator nevner at jeg spekulerer i operasjon, jeg skriver faktisk ingenting om operasjon, men jeg kunne spart meg den kommentaren. Denne kunne de gjerne sagt fra om, helt ok, den er også nylig skrevet. 

I tillegg har jeg glemt en kilde på såpebilder (oppga kilden på et annet bilde fra samme butikk, har ellers alltid kilder, derfor tydelig en forglemmelse.)

Jeg mener at oppsamling av slike bagatellmessige overtredelser, er tvilsom praksis. Skal jeg skremmes til å tie? Jeg opplever det slik. 

Endret av Kollontaj
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vera
2 minutter siden, Newroz skrev:

Hvis jeg har forstått det som har blitt skrevet her nå, så skal ikke de innleggende dine fra januar ha blitt spart på - du skulle ha fått en advarsel for det innlegget enten på PM eller via advarsel uten advarselpoeng. Hvis du ikke har mottatt det skulle de blitt slettet. Slik jeg forstod svaret til moderatoren i denne tråden... 

Det stemmer ikke for min del..jeg har aldri tidligere fått advarselsbeskjed, kun dette ene i helgen hvor innleggene var samlet fra januar til starten av juni. Jeg reagerte på at innleggene mine var samlet opp, istedenfor å få advarsel de gangene jeg har tråkket i salaten.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Newroz
4 minutter siden, Vera skrev:

Det stemmer ikke for min del..jeg har aldri tidligere fått advarselsbeskjed, kun dette ene i helgen hvor innleggene var samlet fra januar til starten av juni. Jeg reagerte på at innleggene mine var samlet opp, istedenfor å få advarsel de gangene jeg har tråkket i salaten.

Slik jeg har forstått andre her i tråden, reagerer de på det samme. Jeg har ikke mottatt varsler selv, men liker ikke helt tanken på jeg plutselig får 10 innlegg fra januar slengt i fleisen og advarselpoeng - uten at jeg har visst at jeg har brutt reglene siden januar. Ei heller at det spares opp visse innlegg på meg uten at jeg får beskjed om det, og vet hvor lenge de ligger til lagring. 

Som sagt så forstod jeg Tekola slik at dette ikke skal skje (hvis jeg forstod henne riktig), men det har jo tydeligvis skjedd med noen her inne. 

Endret av Newroz
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vera
Akkurat nå, Newroz skrev:

Slik jeg har forstått andre her i tråden, reagerer de på det samme. Jeg har ikke mottatt varsler selv, men liker ikke helt tanken på jeg plutselig får 10 innlegg fra januar slengt i fleisen og advarsler - uten at jeg har visst at jeg har brutt reglene siden januar. Ei heller at det spares opp visse innlegg på meg uten at jeg får beskjed om det, og vet hvor lenge de ligger til lagring. 

Som sagt så forstod jeg Tekola slik at dette ikke skal skje (hvis jeg forstod henne riktig), men det har jo tydeligvis skjedd med noen her inne. 

Nei, jeg skal ærlig innrømme at jeg fikk litt hetta, har aldri fått noen form for advarsel før, og plutselig BÆM 😅 Syns det ble så useriøst og lite konstruktivt, fordi det ble henvist til forumregler og hvilke jeg hadde brutt, uten at det ble linket til innleggene før jeg etterspurte dem - og da fikk jeg tilsendt 3 innlegg (som visstnok bare var noen av eksemplene på reglene jeg hadde brutt) som var tatt helt ut av kontekst hvor man ikke får se hvilke tråd det gjelder engang, og jeg med gullfiskhode husker selvsagt heller ikke tilbake. Så da blir det lite læring på denne kanten. Men, jeg er enig i at jeg gikk for langt på noen av utsagnene, absolutt, men jeg skulle ønske jeg fikk vite det med en gang. Så lurer jeg på hva de skal bruke de lagrede innleggene til..

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aricia

Jeg må si jeg også lurer på grunnlaget de har for å begynne å samle opp slettede innlegg på en gitt bruker.

Jeg mener - de kan jo ikke gjøre det for hver eneste en som bryter reglene på KG? Det ville være umulig. Så hva ligger så til grunn? Om grunnlaget er at den som velges ut har gjort seg skyldig i gjentatte regelbrudd som er så alvorlige at de fortjener advarsel, hvorfor gis ikke advarselen med det samme, men først etter flere måneder? Og om man idet oppsamlingen starter IKKE har gjort seg skyldig i tilstrekkelig mange regelbrudd for å motta påminnelse om reglene eller advarsel, hva avgjør da at oppsamlingen begynner?

Det henger ikke på greip, dette. 

Endret av Aricia
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

WCKD

Jeg tror de fint kan gjøre det, er intet lovverk som hindrer det all den tid de eier alle innlegg her inne, men det er jo ikke i tråd med hva moderator nettopp fortalte og det er latterlig dårlig praksis. Kanskje KG må gå over hva moderatorene sine driver med? Får de betalt forresten?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Catalina Culès

Om jeg forstår dette riktig....så kan jeg få en advarsel på noe jeg skrev for 2 år siden ?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Newroz
2 minutter siden, JackNapier skrev:

Jeg tror de fint kan gjøre det, er intet lovverk som hindrer det all den tid de eier alle innlegg her inne, men det er jo ikke i tråd med hva moderator nettopp fortalte og det er latterlig dårlig praksis. Kanskje KG må gå over hva moderatorene sine driver med? Får de betalt forresten?

De får ikke betalt, i hvert fall fikk de ikke det før. Nå er det vel sånn at vi skal ha muligheten til å godta den praksisen som de nevner (lagre slettede innlegg), og det påstås at vi har gjort det (det er mye mulig - se innlegg fra moderatoren i tråden her), men var en bruker som ikke kunne finne akkurat det i regelverket. Det er stilt spørsmål om det, så regner med at vi får svar på det. 

Jeg har ingen forutsetning for å si om dette er innafor eller ikke med tanke på personvern og omleggingen til nye regler omkring dette, men ut fra hva jeg forstår henger ikke regler og praksis helt sammen her. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
WCKD

Det virker sånn ja, uten at jeg forstår hvilken hensikt det skulle ha. Derfor er det rimelig at det settes spørsmålstegn ved enkelte moderatorer. De er tross alt mennesker de også, og kan få agendaer.

Og nei, dette er ikke et stikk mot en spesifikk moderator, kun er generell betraktning og erfaringer fra andre fora!

Lenke til innlegg
Del på andre sider
WCKD
1 minutt siden, Newroz skrev:

De får ikke betalt, i hvert fall fikk de ikke det før. Nå er det vel sånn at vi skal ha muligheten til å godta den praksisen som de nevner (lagre slettede innlegg), og det påstås at vi har gjort det (det er mye mulig - se innlegg fra moderatoren i tråden her), men var en bruker som ikke kunne finne akkurat det i regelverket. Det er stilt spørsmål om det, så regner med at vi får svar på det. 

Jeg har ingen forutsetning for å si om dette er innafor eller ikke med tanke på personvern og omleggingen til nye regler omkring dette, men ut fra hva jeg forstår henger ikke regler og praksis helt sammen her. 

GDPR handler hovedsakelig om behandling av personopplysninger, så da spørs det om innlegg under nick anses som personopplysninger i lovens forstand?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Newroz
Akkurat nå, JackNapier skrev:

GDPR handler hovedsakelig om behandling av personopplysninger, så da spørs det om innlegg under nick anses som personopplysninger i lovens forstand?

Ikke spør meg :P Men jeg vil anta det, ettersom vi oppretter en bruker her og den er koblet opp mot en e-post. Akkurat som på facebook feks. Trenger ikke å ha vårt ekte navn der heller. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Asti
22 timer siden, Asti skrev:

Det lurer jeg også på... Tror jeg sender en forespørsel til forumansvarlig og spør om jeg kan få innsyn i hvilke opplysninger de har lagret på min bruker. :)

Da har jeg fått svar fra @HanneMari Egmont.  Siterer fra slutten -  det som kan være relevant:

"* Hvis du hadde hatt advarsler eller vært utestengt hadde jeg også fått opp dette, men det har du ikke.

* Jeg får også opp hvilke ulike brukernavn du har hatt.

Ellers har vi en oversikt over når du har blitt ryddet for regelbrudd, som i ditt tilfelle er noen ganger pga persondebatt. Dette har hele moderatorteamet tilgang til. "

Hilsen Hanne Mari".

Jeg har nå bedt om innsyn i oversikten det vises til. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

Artikler fra forsiden

• Opprett ny...