Gå til innhold

Advarsel for å bryte forumsreglene

Anbefalte innlegg

Gjest Sorbus

Det er påfallende hvor raskt og effektivt (noen ganger altfor effektivt) det ryddes på Rampelyset, mens forumspørsmål forblir ubesvart i mange dager. Det har blitt stilt veldig mange viktige spørsmål i denne tråden, som jeg gjerne skulle visst svaret på, før jeg fortsatte å kommentere tråder. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Newroz
1 time siden, Sorbus skrev:

Det er påfallende hvor raskt og effektivt (noen ganger altfor effektivt) det ryddes på Rampelyset, mens forumspørsmål forblir ubesvart i mange dager. Det har blitt stilt veldig mange viktige spørsmål i denne tråden, som jeg gjerne skulle visst svaret på, før jeg fortsatte å kommentere tråder. 

Enig. Det burde være ganske enkelt å svare på. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tekola

Kvinneguidens forum har flere tusen aktive brukere hver eneste dag. Vi har et regelverk alle brukerne aksepterer når de registrerer seg på forumet. Dette ligger tilgjengelig både fra menyen, i tillegg til å ligge under boksen man skriver innlegg i. 

Moderatorteamet diskuterer kontinuerlig hvordan regelverket fungerer, og hvordan vi skal moderere. Endringer i hvordan reglene håndheves, bunner ikke i en enkelt moderator, men i teamets avgjørelse som helhet. Om man kun frekventerer et forumrom, som flere her i tråden sier at de gjør, kan jeg forstå at dette fremstår som at det kommer fra en enkelt moderator, men det er ikke tilfellet. Gjentatte påstander rundt og spekulasjoner om enkeltmoderatorers intensjoner, vil regnes som brudd på forumets regelverk.

Sitat

* Respekter moderatorene. Hetsing og uthenging av moderatorer/admin kan føre til utestengelse uten varsel. Kommentarer og spørsmål til moderering skal legges på Ris og ros-forumet, eller på PM direkte til moderator.

Når en bruker bryter med regelverket, rydder moderatorteamet dette vekk. Vi har ulike former for sanksjoner, og vårt formål er å få brukerne våre til å holde seg innenfor forumets regelverk. Vi har ikke noe ønske eller agenda om å ta noen, uansett hvilke tråder eller forumrom de frekventerer. Har man brutt med reglene et par ganger, uten at det er veldig grovt, vil man kunne få en PM, med påminnelse om forumets regelverk. Har man skrudd av PM-funksjonen, vil dette bli sendt som en advarsel uten advarselspoeng. Fortsetter man så å bryte med forumets regelverk, vil man kunne få en advarsel. Denne vil baseres på nylig aktivitet, innenfor de siste månedene. Denne har et advarselspoeng, som har en gyldighet på tre måneder. Om man fortsetter med å bryte med forumets regler innenfor dette tidsrommet, vil man kunne bli utestengt. Fortsatte regelbrudd etter at utestengningen utløper, vil medføre en ny og forlenget utestengningsperiode . Man kan be om begrunnelse for hvorfor man får PM, advarsel eller blir utestengt. For å kunne få denne begrunnelsen, må man kontakte den aktuelle moderatoren. Ting kan skje, og får man ikke svar innen et par dager, kan man sende meg en melding, så sjekker jeg opp. 

Sitat

* En bruker som tross skriftlig advarsel fra moderatorteamet gjentatte ganger opptrer på en måte som virker grovt forstyrrende for andre brukere, kan etter vedtak av teamet utestenges fra forumet.

* Vi forbeholder oss retten til å utestenge personer. Personer som er utestengt fra forumet har ikke lov til å opprette nye brukerkontoer, eller på andre måter forsøke å omgå utestenging.

Vi diskuterer ikke brukersaker utad i forumet eller med andre brukere, derfor får dere ikke svar på deres konkrete saker. At dere selv velger å skrive hva dere har mottatt av sanksjoner på PMer til andre brukere og nå i åpent forum, er opp til dere. 

De nye personvernsreglene har blitt nevnt i tråden, og vi opererer i tråd med disse. Vi har hatt kontakt med jurister som har sett på arbeidsmetodene og rutinene våre, og vi jobber kontinuerlig med å utbedre disse, for å være i tråd med regelverket.

Vi lagrer svært lite personinformasjon på brukere. I tillegg til det du legger inn av personopplysninger selv og som du har tilgang til på din profil, så loggfører vi når man logger seg inn og skriver innlegg, med tilhørende IP-adresse og teknisk informasjon om hvilken nettleser som er brukt. Dette er for å kunne bistå dersom en bruker trenger hjelp eller melder feil eller mistenker at noen har tilgang til sitt brukernavn og passord og logger inn på deres bruker uten tillatelse. IP-adresse brukes også for å identifisere uønsket aktivitet  i forumene. Alle slike loggføringer slettes automatisk etter en periode og det er kun administratorene som har tilgang til dette.

Vi lagrer også informasjon om at en bruker har fått advarsel for brudd på våre regler. Innleggene det gis advarsel for lagres også i en periode. Dette er vi nødt til for å kunne ha en meningsfylt dialog med den som har mottatt advarselen, men også for at vi skal kunne se om en bruker har mottatt mange advarsler over tid. Dette, i tillegg til advarselshistorikken, har hele moderatorteamet tilgang til.

I forbindelse med Norges innføring av GDPR over sommeren vil vi legge ut mer informasjon. Vi er eid av Egmont Publishing og du kan du lese mer om hvordan vi forholder oss til personvern her  https://www.egmont.com/no/Personvern/

Dere har full rett til å be om innsyn i hva vi sitter på av informasjon om dere. Det gjør dere ved å kontakte @HanneMari Egmont, da det er hun som forumansvarlig som styrer med dette. 

Tekola, teamleder.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kollontaj

«Vi lagrer også informasjon om at en bruker har fått advarsel for brudd på våre regler. Innleggene det gis advarsel for lagres også i en periode.»

Dere lagrer tydeligvis også innlegg som en bruker ikke har fått advarsel for i en periode på opp til 5 måneder, er det vanlig kotyme? 

Det har forøvrig ikke fremkommet spekulasjon her rundt enkeltmoderatorers intensjoner, derfor skjønner jeg ikke hvorfor det tas opp. 

Endret av Kollontaj
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aricia
23 timer siden, Aricia skrev:

Det som er sikkert er at modereringen på Rampelyset er personavhengig, uansett hvor mye det etter sigende diskuteres og samkjøres på bakrommet.

Feks skjedde det ved moderatorbytte for noen måneder siden en endring mht å skille mellom brukerdebatt og debatt om diskusjonsteknikk. Før ble begge deler slettet som brukerdebatt. Men plutselig, uten at en regelendring hadde skjedd (?), fikk all diskusjon om retorikk, argumentasjon (eller mangel på), påpeking av hersketeknikker etc bli stående. Denne endringen var jeg glad for, for det er ofte en effektiv måte å stoppe tilløp til trolling og sabotering av en tråd å gjøre eksplisitt oppmerksom på manipulative strategier brukere benytter seg av for å torpedere en diskusjon. Og akkurat denslags skjer ustanselig i bloggertrådene.

Men de siste dagene, etter moderatorbytte, blir etter det jeg har kunnet observere slike innlegg om diskusjonsteknikk slettet som brukerdebatt igjen. Eller som krenkelse eller latterliggjøring. Det blir jeg faktisk opprørt av, for det innebærer at selve moderatorpraksisen baserer seg på oppløsningen av skillet mellom sak og person. Å påpeke at argumenter er dårlige, uholdbare, eller rett og slett latterlige og absurde, er IKKE brukerdebatt. Selv om det ikke nødvendigvis er så gøy å bli gjort oppmerksom på at man er skikkelig dårlig til å underbygge synspunktene sine.

Jeg postet dette innlegget om ulik og tilsynelatende moderatoravhengig praksis når det gjelder hva som slettes og hvorfor. Jeg brukte et konkret eksempel for at det ikke skulle framstå som løse påstander eller en uklar følelse av noe.

Andres intensjoner er jeg alltid veldig nøye på å ikke mene noe som helst om. Det inkluderer selvsagt moderatorer.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
loffen

Jeg fikk advarselpoeng  for litt over ett år siden. Uten forvarsel. Dette fordi jeg visstnok hadde brutt regelen om opphavsrett TO ÅR tidligere, i tillegg til regelbruddet da jeg fikk advarsel.  Kan ikke huske det fra flere år tilbake da. Jeg hadde sikkert limt inn en link, som ble et bilde i antrekk-tråden eller noe slikt. Jeg har vært medlem siden 1995.. 

Etter dette tør jeg nesten ikke skrive noe, og i alle fall ikke bruke ironi eller humor inne på rampelys. :icon_lol: 

:forvirret: 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Gjest Newroz
23 minutter siden, Tekola skrev:

Kvinneguidens forum har flere tusen aktive brukere hver eneste dag. Vi har et regelverk alle brukerne aksepterer når de registrerer seg på forumet. Dette ligger tilgjengelig både fra menyen, i tillegg til å ligge under boksen man skriver innlegg i. 

Moderatorteamet diskuterer kontinuerlig hvordan regelverket fungerer, og hvordan vi skal moderere. Endringer i hvordan reglene håndheves, bunner ikke i en enkelt moderator, men i teamets avgjørelse som helhet. Om man kun frekventerer et forumrom, som flere her i tråden sier at de gjør, kan jeg forstå at dette fremstår som at det kommer fra en enkelt moderator, men det er ikke tilfellet. Gjentatte påstander rundt og spekulasjoner om enkeltmoderatorers intensjoner, vil regnes som brudd på forumets regelverk.

1) Når en bruker bryter med regelverket, rydder moderatorteamet dette vekk. Vi har ulike former for sanksjoner, og vårt formål er å få brukerne våre til å holde seg innenfor forumets regelverk. Vi har ikke noe ønske eller agenda om å ta noen, uansett hvilke tråder eller forumrom de frekventerer. 2) Har man brutt med reglene et par ganger, uten at det er veldig grovt, vil man kunne få en PM, med påminnelse om forumets regelverk. Har man skrudd av PM-funksjonen, vil dette bli sendt som en advarsel uten advarselspoeng. Fortsetter man så å bryte med forumets regelverk, vil man kunne få en advarsel. Denne vil baseres på nylig aktivitet, innenfor de siste månedene. Denne har et advarselspoeng, som har en gyldighet på tre måneder. Om man fortsetter med å bryte med forumets regler innenfor dette tidsrommet, vil man kunne bli utestengt. Fortsatte regelbrudd etter at utestengningen utløper, vil medføre en ny og forlenget utestengningsperiode . Man kan be om begrunnelse for hvorfor man får PM, advarsel eller blir utestengt. For å kunne få denne begrunnelsen, må man kontakte den aktuelle moderatoren. Ting kan skje, og får man ikke svar innen et par dager, kan man sende meg en melding, så sjekker jeg opp. 

Vi diskuterer ikke brukersaker utad i forumet eller med andre brukere, derfor får dere ikke svar på deres konkrete saker. At dere selv velger å skrive hva dere har mottatt av sanksjoner på PMer til andre brukere og nå i åpent forum, er opp til dere. 

De nye personvernsreglene har blitt nevnt i tråden, og vi opererer i tråd med disse. Vi har hatt kontakt med jurister som har sett på arbeidsmetodene og rutinene våre, og vi jobber kontinuerlig med å utbedre disse, for å være i tråd med regelverket.

Vi lagrer svært lite personinformasjon på brukere. I tillegg til det du legger inn av personopplysninger selv og som du har tilgang til på din profil, så loggfører vi når man logger seg inn og skriver innlegg, med tilhørende IP-adresse og teknisk informasjon om hvilken nettleser som er brukt. Dette er for å kunne bistå dersom en bruker trenger hjelp eller melder feil eller mistenker at noen har tilgang til sitt brukernavn og passord og logger inn på deres bruker uten tillatelse. IP-adresse brukes også for å identifisere uønsket aktivitet  i forumene. Alle slike loggføringer slettes automatisk etter en periode og det er kun administratorene som har tilgang til dette.

2) Vi lagrer også informasjon om at en bruker har fått advarsel for brudd på våre regler. Innleggene det gis advarsel for lagres også i en periode. Dette er vi nødt til for å kunne ha en meningsfylt dialog med den som har mottatt advarselen, men også for at vi skal kunne se om en bruker har mottatt mange advarsler over tid. Dette, i tillegg til advarselshistorikken, har hele moderatorteamet tilgang til.

I forbindelse med Norges innføring av GDPR over sommeren vil vi legge ut mer informasjon. Vi er eid av Egmont Publishing og du kan du lese mer om hvordan vi forholder oss til personvern her  https://www.egmont.com/no/Personvern/

Dere har full rett til å be om innsyn i hva vi sitter på av informasjon om dere. Det gjør dere ved å kontakte @HanneMari Egmont, da det er hun som forumansvarlig som styrer med dette. 

Tekola, teamleder.

Jeg har noen spørsmål! 

1) Du skriver "ryddes vekk" - slettes det, eller lagres innlegget så det kan tas frem igjen senere ved behov? 

2) Du skriver at dere lagrer innlegg som det gis advarsel på i en periode. Hvis det ikke er gitt advarsel for nevnte innlegg, skal det altså ikke lagres slik jeg forstår deg? Hvor lang er denne perioden et innlegg som det er gitt advarsel for lagres? 

Endret av Newroz
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aricia
På 4.6.2018 den 11.58, Aricia skrev:

Mitt stalltips: Fellesnevneren her er nok hvem det skrives om, ikke hvem som skriver. 

Og om @Tekola stusset over dette noe implisitte innlegget, så referer det til det faktum at flere som har fått advarsel har postet i CBE-tråden. Dermed tipper jeg at det er innrapporteringen som er avgjørende, og den avgjøres av tema for tråden.

Det er jo ikke slik at det er mye mer grove regelbrudd i CBE-tråden enn i andre Rampelys-tråder. Det er til og med bevist at innlegg som har fått stå etter gjentatte rapporteringer i Villa Paprika-tråden ble slettet fluksens da de ble postet ordrett i CBE-tråden (ikke av meg, men husker det var en sak for en stund siden).

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Newroz
5 minutter siden, loffen skrev:

Jeg fikk advarselpoeng  for litt over ett år siden. Uten forvarsel. Dette fordi jeg visstnok hadde brutt regelen om opphavsrett TO ÅR tidligere, i tillegg til regelbruddet da jeg fikk advarsel.  Kan ikke huske det fra flere år tilbake da. Jeg hadde sikkert limt inn en link, som ble et bilde i antrekk-tråden eller noe slikt. Jeg har vært medlem siden 1995.. 

Etter dette tør jeg nesten ikke skrive noe, og i alle fall ikke bruke ironi eller humor inne på rampelys. :icon_lol: 

:forvirret: 

Da har altså innlegget vært lagret i to år? Det er en vel lang periode.. Og det har ikke vært lagret fordi du tidligere har fått en advarsel på det. Riktignok kan reglene ha endret seg siden i fjor, men det var veldig lenge syns jeg. Og veldig snodig å dra det opp igjen to år etter.... 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kollontaj

Jeg vil fortsatt gjerne vite hvorfor innlegg man ikke har fått advarsel for, blir lagret i månedsvis (år?) og om denne ytterst merksnodige praksisen benyttes utenom Rampelys. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
loffen
4 minutter siden, Newroz skrev:

Da har altså innlegget vært lagret i to år? Det er en vel lang periode.. Og det har ikke vært lagret fordi du tidligere har fått en advarsel på det. Riktignok kan reglene ha endret seg siden i fjor, men det var veldig lenge syns jeg. Og veldig snodig å dra det opp igjen to år etter.... 

Jeg bad om å få se det innlegget fra to år tidligere, men fikk beskjed om at de ikke hadde det lenger. Så hvordan har noen på bakrommet husket dette, og at det ble brukt som argument for å gi meg advarselpoeng, syntes jeg jo var merkelig.  

Går jeg inn på min profil, er det en stor rød runding der med et 1-tall i, bare for å minne meg på at jeg bør gå stille i dørene.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
WCKD

Jeg forstår ikke helt hva dere er ute etter. Alt som er synlig på KG er jo «lagret», hvorfor er det noe forskjellig at KG lagrer de slettede innleggene...? Eller er det noe jeg misforstår?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kollontaj
1 minutt siden, loffen skrev:

Jeg bad om å få se det innlegget fra to år tidligere, men fikk beskjed om at de ikke hadde det lenger. Så hvordan har noen på bakrommet husket dette, og at det ble brukt som argument for å gi meg advarselpoeng, syntes jeg jo var merkelig.  

Går jeg inn på min profil, er det en stor rød runding der med et 1-tall i, bare for å minne meg på at jeg bør gå stille i dørene.

Fortsatt? Dette er jo lenge siden? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

loffen
2 minutter siden, Kollontaj skrev:

Fortsatt? Dette er jo lenge siden? 

Jo;  Regelbrudd - advarsel,  og en rød sirkel med et ett-tall i. Går ikke bort, selv om det også står 

0 advarselspoeng  Ingen restriksjoner i effekt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Zeitgeist

@Tekola:

1) Hvor i regelverket hhv. retningslinjene* står det eksplisitt at KG forbeholder seg retten til å lagre innlegg som som slettes av moderator pga. eventuelle regelbrudd? 

2) Hvor i nevnte regelverk står det eksplisitt skrevet hvor lenge KG forbeholder seg å lagre innlegg slettet av moderator?

*det er i dette tilfellet snakk om de retningslinjene som må aksepteres for å kunne opprette bruker

Lenke til innlegg
Del på andre sider
WCKD
5 minutter siden, Zeitgeist skrev:

@Tekola:

1) Hvor i regelverket hhv. retningslinjene* står det eksplisitt at KG forbeholder seg retten til å lagre innlegg som som slettes av moderator pga. eventuelle regelbrudd? 

2) Hvor i nevnte regelverk står det eksplisitt skrevet hvor lenge KG forbeholder seg å lagre innlegg slettet av moderator?

*det er i dette tilfellet snakk om de retningslinjene som må aksepteres for å kunne opprette bruker

Fordi KG/Egmont eier alt vi skriver. At de sletter det så det ikke synes for allmennheten betyr jo ikke at de må slettes fra serverne deres.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
miss summers

Se her ja. Jeg er ikke «alene». De har mappe på meg i alle fall. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Zeitgeist
14 minutter siden, JackNapier skrev:

Fordi KG/Egmont eier alt vi skriver. At de sletter det så det ikke synes for allmennheten betyr jo ikke at de må slettes fra serverne deres.

Men nå var det ikke det jeg spurte om. Jeg bare viser til at regelverket ikke sier eksplisitt at KG forbeholder seg retten til å oppbevare innlegg slettet av moderator, ei heller over hvor lang tid disse innleggene lagres. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
WCKD
23 minutter siden, Zeitgeist skrev:

Men nå var det ikke det jeg spurte om. Jeg bare viser til at regelverket ikke sier eksplisitt at KG forbeholder seg retten til å oppbevare innlegg slettet av moderator, ei heller over hvor lang tid disse innleggene lagres. 

Regelverket sier jo at KG/Egmont eier alle innlegg. Alle betyr alle, også de som slettes av moderatorer. Hvorfor skal det være en tidsfrist på hvor lenge disse lagres når alle synlige innlegg står til "evig tid"?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kollontaj
1 minutt siden, JackNapier skrev:

Regelverket sier jo at KG/Egmont eier alle innlegg. Alle betyr alle, også de som slettes av moderatorer. Hvorfor skal det være en tidsfrist på hvor lenge disse lagres når alle synlige innlegg står til "evig tid"?

Hvorfor hevdes det da at:

-innlegg som blir slettet ved en feil ikke kan hentes tilbake? 

-at innlegg det er gitt advarsel for blir lagret når det beviselig blir lagret andre innlegg som kun er slettet? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • Gjest låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

Artikler fra forsiden

• Opprett ny...