Gå til innhold

Advarsel for å bryte forumsreglene

Anbefalte innlegg

Gjest Asti
25 minutter siden, Kollontaj skrev:

Og ikke minst: kan jeg få vite, dersom jeg ber om det, hva KG har samlet inn av info om meg? Hvilke slettede innlegg de lagrer? (Siden det tydeligvis går an.)

Det lurer jeg også på... Tror jeg sender en forespørsel til forumansvarlig og spør om jeg kan få innsyn i hvilke opplysninger de har lagret på min bruker. :)

Endret av Asti
Endret på teksten...
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Newroz

Jeg syns det er helt ok at man får advarsel om man gjentatte ganger bryter samme regel, og jeg syns det også er er helt greit at man får advarsel om går bananas i en tråd feks en kveld og bryter reglene, men det at det samles opp innlegg hele året - som så kan brukes til å gi advarsel syns jeg ikke er greit. 

Hvis jeg bryter er på kanten av reglene fra januar til juni (men ikke brudd på reglene), og dette samlet sett kan føre til at jeg bryter reglene vil jeg gjerne ha informasjon om det på forhånd så jeg kan endre meg. Videre kan jeg ikke se i regelverket at det å skrive innlegg på "kanten" ikke er lov, og kan føre til brudd samlet sett. 

Jeg stusser på at KG skal samle opp informasjon om oss, og at vi har en egen "mappe" innlegg som er litt på kanten, og kanskje kan brukes til å gi en advarsel en gang i fremtiden, eller hva annet som nå måtte være i den "mappa". Aktiviteten vår blir så klart loggført, og jeg regner med at det er et system så de kan se hva brukere har fått advarsel for tidligere (jeg har ikke fått advarsel noen gang og vet ikke om det blir stående slik at det er synlig for bruker og moderator feks - da trenger man ikke noen eget system hvor advarslene fremkommer), men ville vært interessant å vite mer om hvordan dette fungerte og hva som faktisk lagres. 

Endret av Newroz
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kollontaj

Jeg har heller ikke noe i mot å få beskjed om at jeg har brutt en regel, jeg vil jo helst følge reglementet, men jeg har veldig vanskelig for å akseptere at moderatorer samler opp innlegg over så lang tid som 5-6 måneder. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Newroz
45 minutter siden, Kollontaj skrev:

Jeg har heller ikke noe i mot å få beskjed om at jeg har brutt en regel, jeg vil jo helst følge reglementet, men jeg har veldig vanskelig for å akseptere at moderatorer samler opp innlegg over så lang tid som 5-6 måneder. 

Hvis det skal være praksis (at man ser på innlegg over en viss periode og på bakgrunn av det kommer frem til at det er regelbrudd), må det i hvert fall presiseres og det må fremkomme hvor lenge denne perioden er. Er den på ett år? På to år? 

Jeg syns det blir vanskelig å forholde seg til. Hvordan skal jeg vite at jeg står i fare for å få en advarsel på bakgrunn av innlegg jeg har skrevet siden januar, og at disse samlet sett kan føre til at jeg får en advarsel? Vi får ikke beskjed når innlegg fjernes ved moderering (jeg vet ikke om innleggene dine var fjernet i januar, eller om de ble fjernet først nå?), og det å gå tilbake å lete i en tråd for å se om du husker at du skrev noe der som kanskje ble fjernet for noen måneder siden - og dermed kanskje kan havne i denne "samle mappa" syns jeg høres veldig vanskelig ut. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Asti
8 timer siden, Raven Emerald skrev:

Det første vil vel tas som latterliggjøring, og det andre er vel persondebatt; man snakker om noen som ikke har valgt å eksponere seg. Altså ikke så vanskelig å unngå.

Hvis det gjelder moren til CBE så er jo familien til CBE endel av bloggen, dvs. de dukker stadig vekk opp i blogginnlegg både i tekst og bilder. CBE har t.o.m. vist frem leiligheten til moren og faren i eget blogginnlegg. Så det kan vel diskuteres om de ikke har valgt å være endel av eksponeringen. Jeg regner med at de hadde sagt i fra hvis de ikke ønsket det...

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tøytigern
8 timer siden, Raven Emerald skrev:

Det første vil vel tas som latterliggjøring, og det andre er vel persondebatt; man snakker om noen som ikke har valgt å eksponere seg. Altså ikke så vanskelig å unngå.

Ærlig talt. Man må få lov å synes at noen er pen. Har du tenkt å ta meg nå dersom jeg sier at jeg synes søsteren til Penelope Cruz, Monica, is da bomb! For det er hun.

Endret av Tøytigern
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Tøytigern

Så et tilfelle der en fikk advarsel for å ha vært med en og poste bilde av en enkelt barnefot. Foten tilhørte en bloggers barn, og derfor ble det ryddet bort og hun fikk advarsel. Ingen hadde visst at det var et bloggerbarn om hun ikke gjorde oppmerksom på det. Tåpelig og kun fordi en mod/en bruker el. begge deler var irritert fordi bloggeren kunne tas.

Endret av Tøytigern
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rozárka

Hvilket barn er det som blir eksponert her. Fortell meg det?

Sånt får man advarsel for på Kg.

Screenshot (734).jpg

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tøytigern
1 minutt siden, Rozárka skrev:

Hvilket barn er det som blir eksponert her. Fortell meg det?

Sånt får man advarsel for på Kg.

Screenshot (734).jpg

Vi vil bli ryddet vekk fra tråden, du vet det. Advarsel kommer i posten.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rozárka
1 minutt siden, Tøytigern skrev:

Vi vil bli ryddet vekk fra tråden, du vet det. Advarsel kommer i posten.

Jeg venter på den. Sikkert advarselspoeng, også... 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Raven Emerald
1 time siden, Kollontaj skrev:

Hva tenker du om dette utsagnet:

Du verden, har du tungt for det? 

Latterliggjøring? 

@Raven Emerald

13 minutter siden, Asti skrev:

Hvis det gjelder moren til CBE så er jo familien til CBE endel av bloggen, dvs. de dukker stadig vekk opp i blogginnlegg både i tekst og bilder. CBE har t.o.m. vist frem leiligheten til moren og faren i eget blogginnlegg. Så det kan vel diskuteres om de ikke har valgt å være endel av eksponeringen. Jeg regner med at de hadde sagt i fra hvis de ikke ønsket det...

10 minutter siden, Tøytigern skrev:

Ærlig talt. Man må få lov å synes at noen er pen. Har du tenkt å ta meg nå dersom jeg sier at jeg synes søsteren til Penelope Cruz, Monica, is da bomb! For det er hun.

Til det første; jeg aner ikke, jeg har strengt tatt ikke sett sammenhengen, så vil ikke uttale meg.

Til de to andre; jeg vet ikke om det er det det er ryddet for, jeg har ikke sett argumentasjonen til moddene. Jeg gjetter. Og det er ikke så vanskelig å la være å kommentere andre enn CBE i CBE-tråden. Vil jeg tro. Og hva siste angår; selvsagt kan du si det, det er en viss forskjell på norske og utenlandske kjendiser.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Asti

@Rozárka  Jeg husker da dette ble lagt ut. Det ble ikke ryddet pga omtale av barn, men pga brudd på opphavsretten. 

Alle som legger ut bilder uten kildehenvisning blir slettet. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rozárka
25 minutter siden, Asti skrev:

@Rozárka  Jeg husker da dette ble lagt ut. Det ble ikke ryddet pga omtale av barn, men pga brudd på opphavsretten. 

Alle som legger ut bilder uten kildehenvisning blir slettet. 

Det var ikke den meldingen jeg fikk. Jeg fikk til begrunnelse at det var en diskusjon om bloggeres barn og at det ikke er anledning til dette. Forøvrig er det min bror, fotografen som lastet det fritt ned fra sosiale medier, redigerte det , klipppet i det, anonymiserte det og ga et utsnitt av det sitt eget uttrykk, sitt åndsverk. Det er blitt et illustrasjonsbilde og etter lov om opphavsrett kan han selge dette til hvem han vil. Så får han og barnefar møtes i retten og barnefar ville tape. Dette vet min bror, den profesjonelle fortografen. Det var derfor han gjorde dette på Kg, fordi han ikke brøt noen lov. Men dere likte ikke hva dere fikk avslørt, så alt ble slettet. Hele diskusjonen om hvor lett man kan stjele bloggerbilder ble fjernet. Det til tross for at det er en viktig diskusjon å ta.

Det  var heller ingen som ville funnet ut hvor dette bildet her kommer fra om vi ikke la ut nettopp kildehenvisning med lenke til IG, for at folk skulle kunne sammenligne. Det jeg lastet opp her nå er heller ikke beskyttet av noen opphavsrett. Dessuten er det  svart hvitt og ikke i farger. Det er helt forskjellig og ugjenkjennelig. Så ikke prøv dere denne gangen.

Broren min lo av KG's amatørmessige "sammensnekrede tolkning av åndsverksloven" og opphavsretten.

Endret av Rozárka
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Gjest Asti
16 minutter siden, Raven Emerald skrev:

...  jeg vet ikke om det er det det er ryddet for, jeg har ikke sett argumentasjonen til moddene. Jeg gjetter. Og det er ikke så vanskelig å la være å kommentere andre enn CBE i CBE-tråden. Vil jeg tro.

Nå svarte du (sitat): " og det andre er vel persondebatt; man snakker om noen som ikke har valgt å eksponere seg. Altså ikke så vanskelig å unngå.". Jeg er ganske så sikker på at personen som ble omtalt var moren til CBE. Og som sagt familien til CBE er en del av bloggen...

Jeg forstår ikke hvorfor du blander inn "det er ikke så vanskelig å la være å kommentere andre"... Hva har det med saken å gjøre, når man diskuterer hvorvidt det var rett å moderere innlegget.

Endret av Asti
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Raven Emerald
8 minutter siden, Asti skrev:

Nå svarte du (sitat): " og det andre er vel persondebatt; man snakker om noen som ikke har valgt å eksponere seg. Altså ikke så vanskelig å unngå.". Jeg er ganske så sikker på at personen som ble omtalt var moren til CBE. Og som sagt familien til CBE er en del av bloggen...

Jeg forstår ikke hvorfor du blander inn "det er ikke så vanskelig å la være å kommentere andre"... Hva har det med saken å gjøre, når man diskuterer hvorvidt det var rett å moderere innlegget.

Det har du rett i. Beklager det.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tøytigern
21 minutter siden, Rozárka skrev:

Broren min lo av KG's amatørmessige "sammensnekrede tolkning av åndsverksloven" og opphavsretten.

Han kanskje lo, for han hadde ikke noen interesse av bloggerens virksomhet og han bryr seg ikke om det. Han mener de får lære på den harde måten og finne det ut selv. Men jeg er fortsatt irritert fordi den høyst interessante diskusjonen som fulgte ble slettet. Alt sammen. Tilogmed innlegg som kunne blitt stående, uten bildet i tråden, ble slettet. En samfunnsdebatt ble sensurert av Egmont ved moddene på KG.

Det kunne like godt vært i Aktuelle saker som i Rampelyset. Det mener iallefall jeg. Han var jo klar til å gå på TV2 med det, han... Men han gidder ikke nå. Han bryr seg ikke lenger. Han syns han oppnådde å nå fansen til bloggeren, så han sier det var greit nok. Jeg derimot, som bruker av dette forumet, irriterer meg og vet at de gjør du også. 

Endret av Tøytigern
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rozárka
6 minutter siden, Tøytigern skrev:

Han kanskje lo, for han hadde ikke noen interesse av bloggerens virksomhet og han bryr seg ikke om det. Han mener de får lære på den harde måten og finne det ut selv. Men jeg er fortsatt irritert fordi den høyst interessante diskusjonen som fulgte ble slettet. Alt sammen. Tilogmed innlegg som kunne blitt stående, uten bildet i tråden, ble slettet. En samfunnsdebatt ble sensurert av Egmont ved moddene på KG.

Det kunne like godt vært i Aktuelle saker som i Rampelyset. Det mener iallefall jeg. Han var jo klar til å gå på TV2 med det, han... Men han gidder ikke nå. Han bryr seg ikke lenger. Han syns han oppnådde å nå fansen til bloggeren, så han sier det var greit nok. Jeg derimot, som bruker av dette forumet, irriterer meg og vet at de gjør du også. 

Ja, det gjør jeg. Spesielt at man skal få advarsel og at det ikke bare ble ryddet i tråden. (!)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tøytigern
1 time siden, Raven Emerald skrev:

Til det første; jeg aner ikke, jeg har strengt tatt ikke sett sammenhengen, så vil ikke uttale meg.

Til de to andre; jeg vet ikke om det er det det er ryddet for, jeg har ikke sett argumentasjonen til moddene. Jeg gjetter. Og det er ikke så vanskelig å la være å kommentere andre enn CBE i CBE-tråden. Vil jeg tro. Og hva siste angår; selvsagt kan du si det, det er en viss forskjell på norske og utenlandske kjendiser.

Men hun har ikke valgt å eksponere seg. :opplyser: Jeg forventer at det er sånn at reglene er like for kjendisers familie jeg, da. Dessuten er den familien til Caroline Berg Eriksen stadig å finne i forbindelse med den bloggingen. Monica Cruz er så godt som ikke tilstede i (norske) medier overhode og de fleste vet ikke en gang at Penelope Cruz har en søster.

Så nå venter jeg i spenning. Både på dette og på postingen av bildet over. Og ikke minst om begrunnelsen for å slette det er den samme som sist. Eller hva de kommer til å finne på nå. Jeg vet nemlig detaljert hva begrunnelsen var og det er ikke spesifisert i tråden. Så nå får vi vite om de egentlig er konsekvente eller ikke... ;)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kollontaj
5 timer siden, Raven Emerald skrev:

Så å spørre en annen bruker om hen har tungt for det dvs insinuere at hen er treg i oppfattelsen eller dum, må sees i kontekst, mens 😂 Takk for latter er latterliggjøring uansett? Den var spesiell.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

Artikler fra forsiden

• Opprett ny...