Gå til innhold

Advarsel for å bryte forumsreglene

Anbefalte innlegg

Gjest Zeitgeist

Jeg finner det påfallende at flere forumsbrukere har mottatt advarsler innenfor det samme tidsrommet, og at brorparten av disse brukerne deltar i de samme trådene. 

Likeledes er det meget påfallende at forumsbrukere opplever at slettede innlegg presenteres ved etterspørsel til tross for at moderatorene samtidig hevder at et slettet innlegg ikke lenger eksisterer. I tillegg finner jeg det mildt sagt urovekkende at innlegg som angivelig bryter med KGs regelverk samles opp over tid for så senere å resultere i en advarsel. Sett bort ifra at den pedagogiske virkningen av et slikt opplegg er lik null, så betyr jo dette indirekte at KGs moderatorer bedriver overvåkning av brukerne. Meg bekjent står det ikke nevnt i KGs retningslinjer at slettede innlegg lagres. 

Med tanke på Personvernloven og GDPR-direktivet, så hadde det vært veldig fint med en definitiv avklaring på dette. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aricia
5 minutter siden, Zeitgeist skrev:

Med tanke på Personvernloven og GDPR-direktivet, så hadde det vært veldig fint med en definitiv avklaring på dette. 

Word!

Vi får jo alle nå om dagen innboksene våre bombardert med mailer som ber oss godkjenne at opplysninger om oss lagres på all verdens nettsteder der vi opptrer, så denne timingen fra KG er jo mildt sagt spesiell.

Endret av Aricia
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Buse i nesa

En trenger ikke opprette mapper og filer, for det går an å følge tråder og få hvert eneste innlegg tilsendt på epost. Det bryter vel ikke med GDPR greia?

Det er ikke så mystisk at slettede innlegg kan gjengis av moderator dersom de har det på epost.

Endret av Buse i nesa
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Buse i nesa

Hvordan vet dere at så mange har fått advarsel på engang? Jeg skriver bare som anonym og har aldri fått advarsel.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
WCKD
3 minutter siden, Buse i nesa skrev:

Hvordan vet dere at så mange har fått advarsel på engang? Jeg skriver bare som anonym og har aldri fått advarsel.

Du tror vel ikke at du er anonym for moderatorene?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Buse i nesa
3 minutter siden, JackNapier skrev:

Du tror vel ikke at du er anonym for moderatorene?

Nei? Men jeg er det for andre brukere og hvis jeg hadde fått advarsel som anonym så kunne vel ingen brukere se det og dermed ikke vite om det sånn som de vet om alle de som har fått advarsel på engang nå.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zeitgeist
8 minutter siden, Buse i nesa skrev:

Bare i denne tråden alene er det vel tre eller fire som har mottatt advarsel samtidig. Med tanke på at de fleste er aktive i de samme trådene, så er det påfallende. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Zeitgeist
33 minutter siden, Aricia skrev:

Word!

Vi får jo alle nå om dagen innboksene våre bombardert med mailer som ber oss godkjenne at opplysninger om oss lagres på all verdens nettsteder der vi opptrer, så denne timingen fra KG er jo mildt sagt spesiell.

Ja, det er mildt sagt spesielt. Også med tanke på at jeg ikke har mottatt noen mail fra KG vedr. endring av regelverket for å imøtekomme påbudene i GDPR.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aricia
14 minutter siden, Buse i nesa skrev:

Hvordan vet dere at så mange har fått advarsel på engang?

Fordi flere har skrevet om det i denne trråden?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Buse i nesa
7 minutter siden, Aricia skrev:

Fordi flere har skrevet om det i denne trråden?

Men bare tre stykker da? Kun to fra Rampelyset. Jeg trodde det var snakk om veldig mange og jeg trodde dere så det inne på profilene eller noe.

Endret av Buse i nesa
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kollontaj
6 timer siden, Raven Emerald skrev:

Det første vil vel tas som latterliggjøring, og det andre er vel persondebatt; man snakker om noen som ikke har valgt å eksponere seg. Altså ikke så vanskelig å unngå.

Hva tenker du om dette utsagnet:

Du verden, har du tungt for det? 

Latterliggjøring? 

@Raven Emerald

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Buse i nesa
3 minutter siden, JackNapier skrev:

Du kan jo ikke se noe sted at folk har fått advarsel da, busa.

Hos meg står det 0 advarselpoeng fordi jeg ikke har fått advarsel. Pga måten folk skrev på her så trodde jeg en kunne se et tall hos de med advarsel, men det så ikke jeg.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Kollontaj
21 minutter siden, Zeitgeist skrev:

Ja, det er mildt sagt spesielt. Også med tanke på at jeg ikke har mottatt noen mail fra KG vedr. endring av regelverket for å imøtekomme påbudene i GDPR.

Kanskje noen kan avklare dette? 

Kan KG samle inn og oppbevare slettede innlegg i flere måneder? Har KG plikt til å opplyse brukerne om lagring av info som ikke lengre er synlig for brukerne? Hvor lenge etter et regelbrudd er det lov å benytte det mot brukerne? Hvor lang tid skal brukerne forvente at det kan gå mellom regelbrudd og en eventuell advarsel?  

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aricia
2 minutter siden, Kollontaj skrev:

Kanskje noen kan avklare dette? 

Kan KG samle inn og oppbevare slettede innlegg i flere måneder? Har KG plikt til å opplyse brukerne om lagring av info som ikke lengre er synlig for brukerne? Hvor lenge etter et regelbrudd er det lov å benytte det mot brukerne? Hvor lang tid skal brukerne forvente at det kan gå mellom regelbrudd og en eventuell advarsel?  

Dette er jo høyaktuell tematikk om dagen, så her håper og regner jeg med at KG-staben har orden i sysakene.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
WCKD
22 minutter siden, Buse i nesa skrev:

Hos meg står det 0 advarselpoeng fordi jeg ikke har fått advarsel. Pga måten folk skrev på her så trodde jeg en kunne se et tall hos de med advarsel, men det så ikke jeg.

Du ser jo selvfølgelig bare dine egne...

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kollontaj

Og ikke minst: kan jeg få vite, dersom jeg ber om det, hva KG har samlet inn av info om meg? Hvilke slettede innlegg de lagrer? (Siden det tydeligvis går an.)

Endret av Kollontaj
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest chisandra

Her kom det urovekkende påstander som jeg håper det blir bragt klarhet i. Jeg mottok selv en advarsel for en tid tilbake om «gjentatte brudd på forumets regler den siste tiden.» Nå begynner jeg jo å undre meg over om det finnes ei «mappe» på oss på bakrommet? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aricia
5 minutter siden, Kollontaj skrev:

Og ikke minst: kan jeg få vite, dersom jeg ber om det, hva KG har samlet inn av info om meg? Hvilke slettede innlegg de lagrer? (Siden det tydeligvis går an.)

Hvis jeg har forstått det nye direktivet riktig burde du vel egentlig blitt spurt først og godkjent at de faktisk samlet og lagret denne informasjonen om deg over tid?

Tillegg: Egmont har jo sikkert juridiske medarbeidere som kan uttale seg om praksisen de har her.

Endret av Aricia
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Buse i nesa
6 minutter siden, JackNapier skrev:

Du ser jo selvfølgelig bare dine egne...

Ja, har skjønt det nå. :P

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

Artikler fra forsiden

• Opprett ny...