Gå til innhold

Advarsel for å bryte forumsreglene

Anbefalte innlegg

Mrs O'Donell

Jeg fikk en advarsel som jeg måtte godkjenne for å få skrive på forumet. 

Sikkert greit det, men hadde det ikke vært en ide å linke/vise til innlegget som brøt reglene?

Jeg svarer i flere tråder og prøver å ikke bryte reglene selv om jeg nok kan være på kanten noen ganger. Derfor hadde det vært greit å vite akkurat hvilket innlegg som er 'synderen' 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kollontaj

Jeg har fått en liste over innlegg fra januar og frem til nå. Er fristet til å legge dem ut her, for det er virkelig spesielt. Det er blant annet ikke lov å skrive 😂 til noens innlegg eller å skrive at moren til en blogger er pen. Tror noen av oss blir fulgt tettere opp, for å si det forsiktig. Eller samler moderatorteamet på alle innlegg de mener er overtramp? Jeg tror ikke det. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aricia

Mitt stalltips: Fellesnevneren her er nok hvem det skrives om, ikke hvem som skriver. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Edie
1 time siden, Mrs O'Donell skrev:

Jeg fikk en advarsel som jeg måtte godkjenne for å få skrive på forumet. 

Sikkert greit det, men hadde det ikke vært en ide å linke/vise til innlegget som brøt reglene?

Jeg svarer i flere tråder og prøver å ikke bryte reglene selv om jeg nok kan være på kanten noen ganger. Derfor hadde det vært greit å vite akkurat hvilket innlegg som er 'synderen' 

Hei!

Hvis du sender en PM til moderatoren som sendte deg advarselen og etterspør dette, så vil du få det opplyst.

Edie, mod.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kollontaj
1 time siden, Aricia skrev:

Mitt stalltips: Fellesnevneren her er nok hvem det skrives om, ikke hvem som skriver. 

Det er nok helt riktig observert. Når man nesten uten unntak skriver i to tråder og noen samler opp 😂 og «hun er pen» i flere måneder, da blir det veldig tydelig. Jeg modereres sjelden, men klart, jeg er aktiv i et par tråder, noe vil man alltid finne dersom man leter _godt_. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Bladlusa
På 4.6.2018 den 13.06, Edie skrev:

Hei!

Hvis du sender en PM til moderatoren som sendte deg advarselen og etterspør dette, så vil du få det opplyst.

Edie, mod.

Jaså? Det gjorde ikke jeg. Det var riktignok en litt mildere advarsel: Jeg fikk bare beskjed om at ett av innleggene mine var ryddet bort, og ble anbefalt å lese regelverket. Siden jeg ikke visste hvilket innlegg som var ryddet (jeg savnet ingen, kanskje det var et AB-innlegg?) eller hvilken regel jeg hadde brutt ba jeg pent om en pekepinn om hvor jeg hadde tråkket feil, men denne meldingen fikk jeg aldri svar på. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Raven Emerald
På 4.6.2018 den 13.33, Kollontaj skrev:

Det er nok helt riktig observert. Når man nesten uten unntak skriver i to tråder og noen samler opp 😂 og «hun er pen» i flere måneder, da blir det veldig tydelig. Jeg modereres sjelden, men klart, jeg er aktiv i et par tråder, noe vil man alltid finne dersom man leter _godt_. 

Det første vil vel tas som latterliggjøring, og det andre er vel persondebatt; man snakker om noen som ikke har valgt å eksponere seg. Altså ikke så vanskelig å unngå.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kollontaj

Eh, ja, det er lov å le av andres innlegg uten å le av personen. Hvis man ikke kan bruke 😂 med Takk for latter! i Rampelys-tråden vil jeg påstå at noen er særdeles lett krenkbare. Jeg har fått den mot meg selv mange ganger, det har aldri blitt moderert. Kanskje fordi jeg ikke har rapportert? Det er faktisk ikke min jobb, det er moderatorene som skal moderere rettferdig og uten å måtte få rapporter. Klart man kan finne 4-5 innlegg over noen måneder som man kan konstruere en sak mot en bruker på. Jeg mener at «hun er pen» godt kan slettes, men for deretter å samle opp slike bagateller for å arrestere en bruker, da har man misforstått moderator-rollen. Finner man ikke verre ting, tror jeg noen har for lite å gjøre,  jeg blir jo skremt av tonen i andre tråder (som jeg ikke deltar i). 

Endret av Kollontaj
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aricia

Det som er sikkert er at modereringen på Rampelyset er personavhengig, uansett hvor mye det etter sigende diskuteres og samkjøres på bakrommet.

Feks skjedde det ved moderatorbytte for noen måneder siden en endring mht å skille mellom brukerdebatt og debatt om diskusjonsteknikk. Før ble begge deler slettet som brukerdebatt. Men plutselig, uten at en regelendring hadde skjedd (?), fikk all diskusjon om retorikk, argumentasjon (eller mangel på), påpeking av hersketeknikker etc bli stående. Denne endringen var jeg glad for, for det er ofte en effektiv måte å stoppe tilløp til trolling og sabotering av en tråd å gjøre eksplisitt oppmerksom på manipulative strategier brukere benytter seg av for å torpedere en diskusjon. Og akkurat denslags skjer ustanselig i bloggertrådene.

Men de siste dagene, etter moderatorbytte, blir etter det jeg har kunnet observere slike innlegg om diskusjonsteknikk slettet som brukerdebatt igjen. Eller som krenkelse eller latterliggjøring. Det blir jeg faktisk opprørt av, for det innebærer at selve moderatorpraksisen baserer seg på oppløsningen av skillet mellom sak og person. Å påpeke at argumenter er dårlige, uholdbare, eller rett og slett latterlige og absurde, er IKKE brukerdebatt. Selv om det ikke nødvendigvis er så gøy å bli gjort oppmerksom på at man er skikkelig dårlig til å underbygge synspunktene sine.

Endret av Aricia
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ultiva
På 4.6.2018 den 11.50, Kollontaj skrev:

Jeg har fått en liste over innlegg fra januar og frem til nå. Er fristet til å legge dem ut her, for det er virkelig spesielt. Det er blant annet ikke lov å skrive 😂 til noens innlegg eller å skrive at moren til en blogger er pen. Tror noen av oss blir fulgt tettere opp, for å si det forsiktig. Eller samler moderatorteamet på alle innlegg de mener er overtramp? Jeg tror ikke det. 

Innlegg fra januar frem til nå? Dette er nærmest skremmende. For jeg regner jo med at disse innleggene som har blitt forelagt deg per PM har blitt slettet da de inneholdt regelbrudd? Og moderatorene opplyser om at det er umulig å gjenopprette slettede innlegg? Er det da sånn å forstå at det finnes mapper på enkelte brukere her inne; hvor det samles opp innlegg som inneholder regelbrudd? I disse GDPR-dager? 🤔

Vi har enkelte brukere på Rampelys som nesten utelukkende begår grove regelbrudd når de poster; hvorfor får disse holde på (og ja jeg rapporterer over en lav sko og det vet jeg at mange andre gjør også)?

Endret av Ultiva
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Asti
36 minutter siden, Aricia skrev:

...  Å påpeke at argumenter er dårlige, uholdbare, eller rett og slett latterlige og absurde, er IKKE brukerdebatt. Selv om det ikke nødvendigvis er så gøy å bli gjort oppmerksom på at man er skikkelig dårlig til å underbygge synspunktene sine.

Enig. Der ligger innlegg inne på Rampelyset som går rett på bruker, og ikke på argument. De hadde jeg forstått ble moderert, men de får ligge. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kollontaj

@Ultiva Det ble ikke oppgitt dato på innleggene de sendte, men det ble opplyst om at det er det som er moderert hittil i år, da regner jeg med at de har samlet fra 1.januar (eller når de eventuelt begynte å samle). 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Aricia
1 minutt siden, Ultiva skrev:

Innlegg fra januar frem til nå? Dette er nærmest skremmende. For jeg regner jo med at disse innleggene som har blitt forelagt deg per PM har blitt slettet da de inneholdt regelbrudd? Og moderatorene opplyser om at det er umulig å gjenopprette slettede innlegg? Er det da sånn å forstå at det finnes mapper på enkelte brukere her inne; hvor det samles opp innlegg som muligens inneholder regelbrudd? I disse GDPR-dager? 🤔

Vi har enkelte brukere på Rampelys som nesten utelukkende begår grove regelbrudd når de poster; hvorfor får disse holde på (og ja jeg rapporterer over en lav sko og det vet jeg at mange andre gjør også)?

Det lurer jammen jeg også på. Jeg gjør ofte i rapporter oppmerksom på at en bruker bedriver notorisk brukerdebatt. Noen gjør jo ikke noe annet på Rampelyset omtrent, altså gjør det til en fast strategi å avspore alle diskusjoner med å spekulere rundt motdebattanters psykiske helse, arbeidssituasjon, familiesituasjon o.l.

Og mht å samle opp innlegg fra januar (!) til juni med den hensikt å "ta" en bruker for det måneder etter: Dette synes jeg er rett ut sagt sjokkerende. Det reiser så mange spørsmål at jeg knapt vet hvor jeg skal begynne. :overrasket:

Har admin sjekket regelverk for personvern før denne praksisen ble innført, feks? Og hva er hensikten med å la en bruker fortsette med det som etter sigende er graverende regelbrudd som forsvarer advarsel i månedsvis uten å gjøre vedkommende oppmerksom på det så fort som mulig? Er det å hindre regelbrudd som er viktigst her, eller er det å bli kvitt en bruker, og bestemme seg for det FØR et tilstrekkelig antall regelbrudd er skjedd? Måneder før, faktisk?

For en slik aktiv oppsamling må vel gjøres bevisst og separat, all den tid slettede innlegg er umulige å gjenopprette i det øyeblikk moderator har trykket på sletteknappen, slik man alltid får beskjed om hver gang innlegg er blitt slettet ved en feil.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jobbermedbarn

Har jeg misforstått nå eller skriver dere her at moderatorene samler opp regelbrudd langt tilbake i tid og når det er blitt mange nok av dem får man en advarsel? Så alle brukerne på KG har sin egen «fil» der regelbruddene samles opp? Det høres jo helt vilt ut! Det høres ut til å være en 24/7 jobb og ikke en frivillig oppgave ved siden av studier/jobb og familie? Det er virkelig vanskelig å tro på dette mtp det store antallet brukere på KG. Det stemmer jo heller ikke helt overens med at hvis et innlegg er slettet ved en feil, altså der det i utgangspunktet ble behandlet som et regelbrudd, men det innrømmes at det ikke var det alikevel, er det jo helt umulig å gjenopprette innlegget.... 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jobbermedbarn

Oj, så nå at flere hadde skrevet det samme, men da er vi altså flere som stiller spørsmål ved dette. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kollontaj

Diskusjonen om Lush var i januar, her ligger et innlegg som jeg har merket med kilde. En annen imgur har jeg tydeligvis glemt å merke, siden det er nevnt som brudd på reglene å ikke oppgi kilde på Lushbilder. Hadde vært bedre med en påminnelse der og da, kanskje? Komme trekkende med det nå? 

Imguren: https://imgur.com/a/Vuy4s

Endret av Kollontaj
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kollontaj

«Vi følger med på og følger opp brukere som begår regelbrudd.» 

Dette skriver @Tekola i PM til meg. Hun har foreløpig ikke svart på om hun mener jeg begår mange regelbrudd. 

Jeg har mange innlegg i CBE-tråden og endel i Anne-Brith-tråden. Regelverket kjenner jeg godt, men med mange innlegg over tid skal det mye til å aldri bli moderert. Det overraskende er at innleggene samles opp.

(Jeg har blant annet ledd krenkende to ganger. Jøye.)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jobbermedbarn
11 minutter siden, Kollontaj skrev:

«Vi følger med på og følger opp brukere som begår regelbrudd.» 

Dette skriver @Tekola i PM til meg. Hun har foreløpig ikke svart på om hun mener jeg begår mange regelbrudd. 

Jeg har mange innlegg i CBE-tråden og endel i Anne-Brith-tråden. Regelverket kjenner jeg godt, men med mange innlegg over tid skal det mye til å aldri bli moderert. Det overraskende er at innleggene samles opp.

(Jeg har blant annet ledd krenkende to ganger. Jøye.)

Jeg synes det hadde vært fint å få en nærmere forklaring om hva de mener med dette. Det er veldig vanskelig å tro at de følger med på alle brukere som begår regelbrudd. Jeg synes også det er helt meningsløst å samle opp regelbrudd helt fra januar, man burde jo få vite det med en gang, da, så man ikke gjør det igjen? Nei, dette kjenner jeg gir meg en dårlig følelse, og et ønske om å se min egen «fil»🤔

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • Gjest låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

Artikler fra forsiden

• Opprett ny...