Gå til innhold

Bryllup i utlandet- dyrt for gjestene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, jeg syns ikke brudeparet kan forvente at dere skal bruke så mye penger på å komme i bryllupet deres. Det er jo helt vanvittig. Utenlandsbryllup er sikkert gøy for brudeparet, men jeg er enig i at det er en måte å dytte kostnaden over på gjestene.

Anonymkode: 2633a...ccf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en teori om at folk inviterer til destinasjonsbryllup fordi de regner med at halvparten av de inviterte vil si nei, men sende gave alikevel. 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg invitert til bryllup i utlandet, så hadde jeg i allfall dekket overnatting til de inviterte. Jeg tror nok en del av problemet er at mange tror deres bryllup er årets (tiårets?) høydepunkt for alle andre. Hadde valget stått mellom bryllupet til svigersøster og ferietur med ungene hadde jeg reist på den ferien med ungene uten et SNEV av dårlig samvittighet. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på to utenlandsbryllup. Ordnet med barnevakt begge gangene, det er faktisk de eneste gangene jeg og mannen har fått en helg sammen siden ungene kom til (eldste er nå 8 år).

Det koster MYE, ja. Men hvis brudeparet har et forhold til et sted i utlandet, og ønsker å gifte seg der, har de rett til det. Så får de heller bare leve med at mange kommer til å takke nei. Noen gifter seg i Norge med stort bryllup og inviterer hele slekta, andre sniker seg avgårde i tinghuset uten å fortelle det til noen, det bestemmer de selv.

Jeg tenker dere må takke nei og ikke bli sure for det.

Men jeg er enig i at de som gifter seg utenlands bør dekke overnatting om mulig. F.eks. leie et stort hus som de kan innkvartere gjester i. Og de bør utnytte fasilitetene i utlandet til det fulle, slik at gjestene som kommer langveis fra får en fin opplevelse. For eksempel, da vi var i bryllup i Spania (bruden var spansk) hadde brudeparet ordnet en flott helg i en bitteliten landsby, med mange spanske tradisjoner som vi nordmenn fikk ta del i, i et sted vi aldri ville ha dradd til ellers.

Anonymkode: 5fbee...d46

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
På 4.6.2018 den 9.30, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg vet at det har vært utallige tråder om dette her allerede, og jeg har alltid prist meg lykkelig for at det heldigvis ikke gjaldt meg selv. Men tilslutt kom altså skjebnen og bet oss i halen, og vi er nå invitert i min svigerinnes drømmebryllup- som selvsagt skal feires utenlands (så det blir så billig som mulig for dem) :rolleyes:

Vi har regnet på det, og det vil koste oss minst 15.000 å dra dit (svigerinnen og forloveden dekker ingenting), i tillegg til at vi mest sannsynlig vil måtte bruke noen feriedager. Vi har små barn, men de kan ikke være med- altså må vi ofre feriedager vi i utgp aller helst kunne tenkt oss å tilbringe sammen som familie. Men verst synes jeg egentlig at det er med prisen- 15-20.000 er mye penger for oss- og det er mye annet jeg heller kunne tenke meg å bruke de pengene på... Jeg synes også det er sleipt av brudeparet å velge bryllup i utlandet- så selve bryllupet blir vesentlig billigere for dem selv, men realiteten jo er at en stor del av regningen blir dyttet over på gjestene.

De har invitert rundt 100 stk, og jeg er spent på hvor mange av de 100 som kommer til å komme. Synes folk flest at det er helt Ok å betale så mye for å gå i noen andre sitt bryllup?! Det er en drømmedag for brudeparet- men for oss andre er det faktisk bare som en hvilken som helst annen markering/feiring. Synes ikke det er riktig at vi skal måtte betale så mye for det.

Anonymkode: dea3a...392

Hadde takket nei og ønsket dem all lykke på dagen 😗

Endret av BearMama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at de som inviterer til bryllup i utlandet burde legge det til en destinasjon nære typiske familieferieplasser. Og til sommeren. Da kan de fleste faktisk vurdere å slå to fluer i en smekk og legge ferien dit det året. Da må det så klart være greit at barn er med på feiringen, og at mange må dra tidlig fra festen. Å reise noen dager i bryllup til et sted langt unna noe som helst, hvor det er lite å ta seg til, synes jeg faktisk er bortkastede penger. 

Anonymkode: 8a351...b13

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Min søster gjør det samme. Vi har takket nei. Bare det å dra alene vil koste 10 000kr. Det har hun vist lite forståelse for og er sur, det er begge søstrene mine. Det handler ikke om at jeg ikke har pengene - jeg har bare andre ting å bruke de på mtp at jeg er gravid, har nytt hus og barn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt ego av brudepar her, etter min mening. Fatter ikke hvorfor noen må ut av landet for å feire bryllup heller, med mindre den ene kommer fra dette landet. Evt det er noe serdeles spesielt med stedet. Å dra på kosetur kan man gjøre utenom bryllup. Men men, de om det.

 

Er jo ganske enkelt. Ikke dra. Jeg hadde i hvert fall ikke dratt uansett hvem det var med mindre tur ble sponset eller dette var ett sted jeg hadde tenkt meg til det samme året.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, addict skrev:

Min søster gjør det samme. Vi har takket nei. Bare det å dra alene vil koste 10 000kr. Det har hun vist lite forståelse for og er sur, det er begge søstrene mine. Det handler ikke om at jeg ikke har pengene - jeg har bare andre ting å bruke de på mtp at jeg er gravid, har nytt hus og barn.

Hjelpes, er denne søsteren din bestandig så selvsentrert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, O.G. skrev:

Hjelpes, er denne søsteren din bestandig så selvsentrert?

Ja 😜 så vi holder bare kontakt på snapchat og er hyggelige mot hverandre. Kan godt se mellom fingrene på det innimellom for å redde forholdet, men jeg måtte bruke mange måneder på å vurdere om jeg skulle dra eller ikke og visste det kom til å ødlegge mye av forholdet hvis jeg sa nei. Og akkurat det avgjorde egentlig hele greia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, addict skrev:

Ja 😜 så vi holder bare kontakt på snapchat og er hyggelige mot hverandre. Kan godt se mellom fingrene på det innimellom for å redde forholdet, men jeg måtte bruke mange måneder på å vurdere om jeg skulle dra eller ikke og visste det kom til å ødlegge mye av forholdet hvis jeg sa nei. Og akkurat det avgjorde egentlig hele greia.

Skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg ser på dem som legger opp til slike bryllup i utlandet som noe egoistiske. Legge opp til at folk skal måtte betale i dyre dommer for reise og opphold, og bruke av feriedagene sine. Det oser litt av "jeg og mitt er så viktig at alle heeelt sikkert har lyst å bruke tusenvis av kroner og ferien sin på å feire meg". Det er helt sikkert mange flotte og hyggelige brylluper i utlandet, men om det er verdt å bruke tusenvis av kroner på er en annen sak. 

Anonymkode: 4b055...668

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt av det samme spørsmålet som deg, TS. Samboeren min har hele familien/slekten sin i Spania og Italia, så hvis vi velger å gifte oss i Norge må hele familien reise hit og omvendt hvis det blir i Italia eller Spania. Så hva blir det beste og billigste?

Anonymkode: 9d01b...e08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har litt av det samme spørsmålet som deg, TS. Samboeren min har hele familien/slekten sin i Spania og Italia, så hvis vi velger å gifte oss i Norge må hele familien reise hit og omvendt hvis det blir i Italia eller Spania. Så hva blir det beste og billigste?

Anonymkode: 9d01b...e08

Gift dere i et land "midt i mellom" som ingen av gjestene bor i da vel, så må alle reise og det blir ikke urettferdig for noen side. Frankrike, Tyskland, Nederland eller Belgia. 

Anonymkode: dadab...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.6.2018 den 9.44, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig- og bryllupet skal foregå på et sted det egentlig kunne ha vært fint å dra på ferie som familie. Men bryllupet foregår utenom ferie-tid, og det eldste barnet vårt går på skolen i en kommune der det omtrent er helt umulig å få innvilget fri i løpet av skoleåret. Altså må barna bli hjemme- og vi ender med å måtte bruke flere feriedager uten barna..

Det i seg selv er også litt problematisk, siden vi allerede har knapt nok med ferie som vi har det, fordi vi trenger å greie å dekke opp for stengt barnehage i fire uker hver sommer, stengt i romjula osv.

Æsj nei, kjenner jeg er skikkelig irritert over hele opplegget- og hadde det vært en venninne hadde jeg definitivt droppet bryllupet. Men fordi det er søsteren til mannen som gifter seg føler jeg at vi er bare helt nødt til å delta- samme hvor mye dritt det medfører for oss :sukk: 

Anonymkode: dea3a...392

Den forpliktelsen skal dere ikke føle på. Jeg hadde glatt meldt avbud uansett hvem det var som skulle gifte seg både pga utgiftsnivå og behovet for bruk av feriedager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...