Gå til innhold

Bryllup i utlandet- dyrt for gjestene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

19 minutter siden, AnonymBruker said:

De mente selv at de regnet med at 80 % av gjestene ville komme- men det tror jeg må være VEL optimistisk... Samtidig håper jeg egentlig på at flere enn oss synes dette blir drøyt- og kanskje velger å takke nei. Et alternativ for oss er at bare mannen min drar- så blir det jo i såfall litt billigere for oss. Men hvis alle andre venner av brudeparet velger å prioritere dette (og komme med partnere), vil det naturligvis virke litt «rart», og sikkert gnient, da,  hvis bare mannen kommer, og ikke jeg...

Svigermor er forøvrig uføretrygdet, så jeg vil tro at dette bryllupet blir veldig dyrt for henne også. Men det er selvsagt mulig at svigerinnen min skal betale for moren sin i bryllupet- altså er det ikke sikkert hun behøver å merke noe særlig til utgiften.

Anonymkode: dea3a...392

80% var et veldig optimistisk anslag, synes jeg. Med den prisen skal de ha nokså velbeslåtte venner og slektninger for å bikke 50%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Ruccula skrev:

Ja jeg hadde selvfølgelig vist forståelse for det. 

Hos oss var 1/3 av gjestene norske, resten var fra 2 andre land, så det var på en måte like rettferdig å ha det der vi hadde det. 

Forståelig, og gjennomtenkt. Det var også en lignende situasjon i det bryllupet jeg var i (brudens familie bodde i det landet). Tror ikke dette er tilfelle ved svigerinnen til ts sitt bryllup. I så fall er det mye mer forståelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Forståelig, og gjennomtenkt. Det var også en lignende situasjon i det bryllupet jeg var i (brudens familie bodde i det landet). Tror ikke dette er tilfelle ved svigerinnen til ts sitt bryllup. I så fall er det mye mer forståelig. 

Det er 4-5 av gjestene i bryllupet som, hvis de kommer, kommer fra en annen verdensdel. Men det koster omtrent akkurat det samme for dem å fly til landet der bryllupet skal være, som om de skulle ha flydd til Norge (og attpåtil har de gjennom flere år sagt at de gjerne vil reise til Norge- og at et bryllup for søsteren ville ha vært en fin anledning til å komme). Så jeg synes egentlig ikke det er noe vektig argument i denne saken. Det gjelder jo også et veldig mindretall av gjestene.

TS

Anonymkode: dea3a...392

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send mannen alene, eller takk nei for dere alle. 

Dessverre, det blir for kostbart og kabalen med barnevakt og feriekabalen med stengt barnehage og SFO i fellesferien må gå opp, derfor kan dere ikke gjøre annet enn valgte avslag, og ønsk dem lykke til med feiringen. 

Med god samvittighet. 

Man skal stille opp for familie, men det går faktisk begge veier. Hun viser her ikke en smule hensyn til dere så da trenger dere ikke ødelegge hele årets ferie og budsjett for å ta hensyn til dem. 

Anonymkode: bed8a...eb5

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i lignende situasjon selv, for andre gang. Sist gang måtte vi takke nei fordi jeg var høygravid. Det hadde kostet over 25 000. I det bryllupet kom faktisk alle de inviterte (unntatt oss), ca 80 personer! Brudeparet forventet at halvparten møtte, men det var ingen som meldte avbud selv om det var dyrt. Denne gang kommer vi til å dra, blir nok bra. Men det beste og enkleste hadde selvfølgelig vært om de valgte å feire i Norge. Det blir stress å ha med barna. Regndr med vi må trekke oss tilbake på hotellet tidlig. Har ikke barnepass 

Anonymkode: 5af03...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er 4-5 av gjestene i bryllupet som, hvis de kommer, kommer fra en annen verdensdel. Men det koster omtrent akkurat det samme for dem å fly til landet der bryllupet skal være, som om de skulle ha flydd til Norge (og attpåtil har de gjennom flere år sagt at de gjerne vil reise til Norge- og at et bryllup for søsteren ville ha vært en fin anledning til å komme). Så jeg synes egentlig ikke det er noe vektig argument i denne saken. Det gjelder jo også et veldig mindretall av gjestene.

TS

Anonymkode: dea3a...392

Så de har et ønske om å komme til Norge på toppen av det hele? Hva er det hun svigerinnen din tenker med egentlig? For slik som du hat forklart det, så virker hun jo helt blåst....

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Så de har et ønske om å komme til Norge på toppen av det hele? Hva er det hun svigerinnen din tenker med egentlig? For slik som du hat forklart det, så virker hun jo helt blåst....

Hun vil ha et overdådig prinsesse-bryllup- og ser at det er vesentlig billigere å få til i utlandet enn i Norge (fordi hun elegant hopper bukk over det faktum at en del av regningen skyves over på gjestene når bryllupet gjennomføres i utlandet) :rolleyes: 

Så ja- i bunn og grunn føler jeg vel at det er veldig egoistisk- noe som gjør at jeg blir enda mindre villig til å betale for det. Jeg setter som sagt veldig stor pris på all støtten jeg har fått i denne tråden- det får meg til å føle meg litt mindre kjip :) 

Anonymkode: dea3a...392

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er topp stemning med bryllup i utlandet og hadde dratt hvis det passer. MEN. Man tar konsekvensen av egne valg: OM man legger opp til noe sånt, kan man ikke FORVENTE oppmøte. Man må være gla for de som kommer, og kozze seg med det. Brudeparets valg, men det valget gjør deltagelse til et vanskeligere valg for andre. Og om Mannen din ikke har lyst, så MÅ han ikke når forholdene er slik de er. Han har ansvar hjemme, begrenset med penger og felles økonomi: han sier. Dette er trist, men dette kan ikke vi/Jeg prioritere da det ville fått for hardt utover vår felles velferd. Reglene også for gjestene forandrer seg når brudeparet har tatt dette valget. Det er faktisk bare et bryllup, det er gøy Det, men det er resten av livet som teller. 

Anonymkode: a415d...b90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg vet at det har vært utallige tråder om dette her allerede, og jeg har alltid prist meg lykkelig for at det heldigvis ikke gjaldt meg selv. Men tilslutt kom altså skjebnen og bet oss i halen, og vi er nå invitert i min svigerinnes drømmebryllup- som selvsagt skal feires utenlands (så det blir så billig som mulig for dem) :rolleyes:

Vi har regnet på det, og det vil koste oss minst 15.000 å dra dit (svigerinnen og forloveden dekker ingenting), i tillegg til at vi mest sannsynlig vil måtte bruke noen feriedager. Vi har små barn, men de kan ikke være med- altså må vi ofre feriedager vi i utgp aller helst kunne tenkt oss å tilbringe sammen som familie. Men verst synes jeg egentlig at det er med prisen- 15-20.000 er mye penger for oss- og det er mye annet jeg heller kunne tenke meg å bruke de pengene på... Jeg synes også det er sleipt av brudeparet å velge bryllup i utlandet- så selve bryllupet blir vesentlig billigere for dem selv, men realiteten jo er at en stor del av regningen blir dyttet over på gjestene.

De har invitert rundt 100 stk, og jeg er spent på hvor mange av de 100 som kommer til å komme. Synes folk flest at det er helt Ok å betale så mye for å gå i noen andre sitt bryllup?! Det er en drømmedag for brudeparet- men for oss andre er det faktisk bare som en hvilken som helst annen markering/feiring. Synes ikke det er riktig at vi skal måtte betale så mye for det.

Anonymkode: dea3a...392

Hadde dere vært hvem som helst andre av de 80-90 gjestene som ikke er nærmeste familie, hadde jeg forstått dette innlegget ditt, men det er altså din manns søster som skal gifte seg! For en ufyselig holdning du har til deres bryllup og deres prioriteringer. Jeg hadde syntes det var kjempegøy. For så nær slekt som søsken syns jeg det er helt ok å betale 20 000 faktisk, selv om jeg ville forventet at svigerforeldrene/foreldrene sponset sine (andre) barn litt (som en del av den tradisjonelle "foreldre bidrar til bryllupskostnadene"). Hva andre gjester måtte velge får være deres sak, men dere er aller nærmeste familie, det er ikke hvilket som helst markering.

Anonymkode: 9e62c...0c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes brudepar er ekstremt frekke for tiden, skal man gå ut fra KG i hvert fall. (noe man selvsagt aldri skal gjøre).

Er det mulig å være så full av seg selv at man forventer at folk bruker titusenvis på din bryllupsdag?! Ja, det er tydeligvis det.
Frekkhetens nådegave...

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde dere vært hvem som helst andre av de 80-90 gjestene som ikke er nærmeste familie, hadde jeg forstått dette innlegget ditt, men det er altså din manns søster som skal gifte seg! For en ufyselig holdning du har til deres bryllup og deres prioriteringer. Jeg hadde syntes det var kjempegøy. For så nær slekt som søsken syns jeg det er helt ok å betale 20 000 faktisk, selv om jeg ville forventet at svigerforeldrene/foreldrene sponset sine (andre) barn litt (som en del av den tradisjonelle "foreldre bidrar til bryllupskostnadene"). Hva andre gjester måtte velge får være deres sak, men dere er aller nærmeste familie, det er ikke hvilket som helst markering.

Anonymkode: 9e62c...0c6

Nei, hun uttrykker sine egne prioriteringer og egen familie, at hun heller vil dra på familieferie, fremfor å dyrke en bridezilla i utlandet.
Mulig du ville betalt 20 laken for et bryllup, men alle synes ikke det er greit - eller har de pengene.
Foreldre har heller ingen plikt til å bidra med noe som helst.

Endret av Måbarefåsiat...
  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett kjennskap/familie er jeg faktisk ikke villig til å bruke feriepenger jeg kan bruke på ferier med mine barn på å dra i bryllup. Så lenge jeg ikke har ubegrensede midler så er faktisk mitt valg å da heller reise på 14 dagers sommerferie med barna enn å bruke tilsvarende på bryllup. Og hvis noen synes man er egoist fordi man velger å bruke sin tid og penger på egne barn i stedenfor en fest på 1 dag, så kunne ikke det bry meg mindre.

Hadde min bror/søster funnet ut de skulle gifte seg slik det påløp kostnader over en halv månedslønn, så hadde jeg aldri dratt og også forklart at jeg synes det er viktigere å få for eksempel 7 dager på Kreta med mine barn, enn 1 til 3 dager et sted jeg i utganspunktet ikke engang har planer om å besøke. Hadde de ikke hatt forståelse for det, så er det el de som er egoister.

 

Anonymkode: ca558...28c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Måbarefåsiat... skrev:

Nei, hun uttrykker sine egne prioriteringer og egen familie, at hun heller vil dra på familieferie, fremfor å dyrke en bridezilla i utlandet.
Mulig du ville betalt 20 laken for et bryllup, men alle synes ikke det er greit - eller har de pengene.
Foreldre har heller ingen plikt til å bidra med noe som helst.

Nei, hun uttrykker at bruden har en bryllupsdrøm hun vil gjennomføre på gjestenes beskostning, at gjestene skal betale, at det er gjort kun og selvsagt for at brudeparet selv skal få det billigere enn ellers, at hun håper flere takker nei, at det er sleipt gjort, at det blir dyrt for stakkars svigermor og for andre gjester. Ingenting av dette har med TS sin prioritering av egen familieferie å gjøre. Eneste grunnen til at TS kvier seg for å takke nei, er fordi det kan framstå som gjerrig ovenfor andre. Hun har ikke mye lyst til å dra i dette bryllupet, nei. TS prioriterer sin kjernefamilie framfor resten av familien, den er grei, men å delta i bryllup i nær familie er ikke nødvendigvis "å dyrke en bridezilla". Det kan jo bli en flott opplevelse med slekta?

Anonymkode: 9e62c...0c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, hun uttrykker at bruden har en bryllupsdrøm hun vil gjennomføre på gjestenes beskostning, at gjestene skal betale, at det er gjort kun og selvsagt for at brudeparet selv skal få det billigere enn ellers, at hun håper flere takker nei, at det er sleipt gjort, at det blir dyrt for stakkars svigermor og for andre gjester. Ingenting av dette har med TS sin prioritering av egen familieferie å gjøre. Eneste grunnen til at TS kvier seg for å takke nei, er fordi det kan framstå som gjerrig ovenfor andre. Hun har ikke mye lyst til å dra i dette bryllupet, nei. TS prioriterer sin kjernefamilie framfor resten av familien, den er grei, men å delta i bryllup i nær familie er ikke nødvendigvis "å dyrke en bridezilla". Det kan jo bli en flott opplevelse med slekta?

Anonymkode: 9e62c...0c6

Det er så frekt å invitere til slike bryllup atte hjølp...

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

Vi har vært i bryllup tre ganger i utlandet, Italia og Frankrike. Det er jo stort sett i forbindelse med en helg, så kun trengt en dag fri fra jobb som regel.. De fleste jeg kjenner som velger gifte seg utenlands, de skjønner at ikke alle kan komme og aldri opplevd at noen har blirr fornærmet om noen ikke kan. Om det er utenom skoleferier og man er tidlig ute med å bestille billetter/overnatting, så trenger det ikke bli så veldig dyrt. Om man bor på Østlandet og skal i bryllup i nord, så kommer det på en del tusen også. Om dere ikke vil bruke penger på dette, så takker dere bare pent nei:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det koster mye penger, men et bryllup på et avsidesliggende sted i Norge vil kunne koste like mye for tilreisende gjester. Det er ikke alle som bor eller kommer fra et sted innen 1 times kjøring fra Oslo S, som for å sette det på spissen er de fleste KG-damers referanse for hvor det er god kutyme å invitere folk på bryllupsfeiring.

Det er heller ikke frekt og ubetenksomt å invitere folk i bryllup utenfor skoleferien. Folk gifter seg hele året, og såpass bør brudeparet få ha styring over. Andre vil jo si at det er utrolig dårlig gjort å invitere til bryllup i ferietiden. Man vil jo ikke bruke av sin dyrebare ferie til å gå i venners bryllup, må vite... :sarkasme: 

Nå får jeg sikkert grisekjeft, men skal jeg være ærlig virker det mer som om TS ikke liker svigerinnen noe særlig og søker støtte for et vikarierende motiv, siden hun påpasselig deler ikke-veldig-relevant informasjon som at det er brudens prinsessedrøm som skal oppfylles billigst mulig for brudeparet.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg var i akkurat samme situasjon for 2 år siden med min svigerinne.. Bryllupet kostet oss 15.000 for ei helg. Slottet de hadde valgt kostet over 2000 per natt å overnatte på (!!) 

Selvfølgelig takket over halvparten av gjestene nei, og brudeparet ble så skuffet. De mente jo at det ikke var noe problem å fly Ryanair/lavprisselskap med 2 mellomlandinger  3-4 dager før bryllupet og så overnatte på motell 1 tima unna seremonien, da kunne reisen presses ned til 4-5000 kr. 

Vi følte at vi måtte uansett, og til sammen var det 11 stk tilstede av brudens familie.. De hadde invitert ca 100, tror det var 40 tilstede. Samtidig skrøt de av hvor mye mer de fikk for pengene i utlandet enn i dyre Norge. Var jo et veldig fint bryllup, men jeg tenkte bare på pengene vi hadde brukt på å komme oss dit.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Ullvott skrev:

Nå får jeg sikkert grisekjeft, men skal jeg være ærlig virker det mer som om TS ikke liker svigerinnen noe særlig og søker støtte for et vikarierende motiv, siden hun påpasselig deler ikke-veldig-relevant informasjon som at det er brudens prinsessedrøm som skal oppfylles billigst mulig for brudeparet.

 

Jeg har i utgangspunktet ikke noe imot min svigerinne- selv om det er helt på det rene at vi kan ha ulike synspunkter og gjøre svært forskjellige prioriteringer. Dette er uproblematisk for meg- så lenge det ikke behøver å ramme meg personlig. Når det gjelder dette bryllupet, føler jeg derimot at det faktisk rammer meg og min familie negativt.

Det med at det er brudens prinsessedrøm, skrev jeg som et svar til en annen bruker, som spurte hva svigerinnen min egentlig tenkte med, og at hun virket helt blåst. Jeg skrev det altså ikke som en «ikke-veldig-relevant» informasjon i HI- tvert imot skrev jeg det som et tilsvar og et forsøk på en forklaring på hvorfor svigerinnen min har valgt dette.

Anonymkode: dea3a...392

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, solmåneogstjerner skrev:

Ganske enstemmig her... og hvis man blar litt gjennom tidligere tråder om samme tema så er det ganske likt. 

Kanskje du skal tipse svigerinnen din om Kvinneguiden? :danse:

God forslag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat denne typen utsagn reagerer jeg litt på. Altså hallo, det er et BRYLLUP!! Det er grenser for hvor «god opplevelse» det kan bli. For deg og mannen din blir det helt sikkert en fantastisk dag. Men for gjestene er og blir det et bryllup, samme hvordan du vrir og vender på det! Det er venting, kleine taler, anstrengende smalltalk med mennesker du ellers aldri ville ha pratet med osv osv.

Hvis maten er ordentlig bra, kan totalopplevelsen av bryllupet kanskje bli rundt 7, på en skala fra 1-10. Men en tier, som for eksempel en konsert, et teaterstykke, en båttur e.l. kan bli- det kan faktisk aldri et bryllup bli for gjestene! De kan si at de syntes det var fantastisk, ja- fordi det gjør man ut av høflighet. Ingen ville vel ha sagt til vertskapet «takk for et helt greit selskap!» Men selv om man SIER til brudeparet at man syntes at dagen var fantastisk- er det overhode ikke dermed sagt at man MENER det. Det er noe enormt navlebeskuende over det å tro at ditt bryllup er en opplevelse for gjestene..

Anonymkode: dea3a...392

Det var en 3 dagers fest med masse opplegg, masse god mat og gratis drikke. Svømmebasseng og 29 varmegrader.

Vi hadde lagt opp løpet for at det skulle være en opplevelse for de som kom. Ikke mange taler ikke lang ventetid osv. 

Det kan selvfølgelig kun være løgn og høflighets fraser, men selv fler år etter får vi fortsatt høre ofte at vårt bryllup var fantastisk..  vi hører det også fra folk som har pratet med folk som var der. 

Jeg tror (og håper) ihvertfall at de aller fleste koste seg. 

 

Endret av Ruccula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...