Gå til innhold

Bryllup i utlandet- dyrt for gjestene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, jeg vet at det har vært utallige tråder om dette her allerede, og jeg har alltid prist meg lykkelig for at det heldigvis ikke gjaldt meg selv. Men tilslutt kom altså skjebnen og bet oss i halen, og vi er nå invitert i min svigerinnes drømmebryllup- som selvsagt skal feires utenlands (så det blir så billig som mulig for dem) :rolleyes:

Vi har regnet på det, og det vil koste oss minst 15.000 å dra dit (svigerinnen og forloveden dekker ingenting), i tillegg til at vi mest sannsynlig vil måtte bruke noen feriedager. Vi har små barn, men de kan ikke være med- altså må vi ofre feriedager vi i utgp aller helst kunne tenkt oss å tilbringe sammen som familie. Men verst synes jeg egentlig at det er med prisen- 15-20.000 er mye penger for oss- og det er mye annet jeg heller kunne tenke meg å bruke de pengene på... Jeg synes også det er sleipt av brudeparet å velge bryllup i utlandet- så selve bryllupet blir vesentlig billigere for dem selv, men realiteten jo er at en stor del av regningen blir dyttet over på gjestene.

De har invitert rundt 100 stk, og jeg er spent på hvor mange av de 100 som kommer til å komme. Synes folk flest at det er helt Ok å betale så mye for å gå i noen andre sitt bryllup?! Det er en drømmedag for brudeparet- men for oss andre er det faktisk bare som en hvilken som helst annen markering/feiring. Synes ikke det er riktig at vi skal måtte betale så mye for det.

Anonymkode: dea3a...392

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er altfor mye å forvente at folk skal bruke. Det ville vært omtrent hele feriebudsjettet mitt, som jeg hadde tenkt å bruke sammen med barna. Så da ryker jammen hele ferien det året...

Synes dette er en uting. Enkelte brudepar tror tydeligvis at deres bryllup er livets høydepunkt for alle andre. Det er det faktisk ikke! 

Jeg hadde reist hvis jeg hadde så mye penger at jeg ikke hadde visst hvordan jeg skulle få brukt dem opp. Det er sjelden tilfelle for de fleste. Ellers ville jeg faktisk latt være. Så får de bli så skuffet de bare vil. 

Unntak er jo hvis det faktisk passer greit å bli der en uke ekstra, ta med barna og få en fin ferie ut av det. Men jeg liker helst å velge hvor jeg skal på ferie selv. Så det skal mye til. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri i verden betalt så mye penger for å reise i bryllup. Et brudepar forventer jo vanligvis ikke gaver til 15-20 000 hos gjestene sine, så da blir det helt feil å måtte betale så mye bare for reisen. Tror ikke de kan satse på at det dukker opp så fryktelig mange gjester i dét bryllupet. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev:

Det er altfor mye å forvente at folk skal bruke. Det ville vært omtrent hele feriebudsjettet mitt, som jeg hadde tenkt å bruke sammen med barna. Så da ryker jammen hele ferien det året...

Synes dette er en uting. Enkelte brudepar tror tydeligvis at deres bryllup er livets høydepunkt for alle andre. Det er det faktisk ikke! 

Jeg hadde reist hvis jeg hadde så mye penger at jeg ikke hadde visst hvordan jeg skulle få brukt dem opp. Det er sjelden tilfelle for de fleste. Ellers ville jeg faktisk latt være. Så får de bli så skuffet de bare vil. 

Unntak er jo hvis det faktisk passer greit å bli der en uke ekstra, ta med barna og få en fin ferie ut av det. Men jeg liker helst å velge hvor jeg skal på ferie selv. Så det skal mye til. 

Jeg er helt enig- og bryllupet skal foregå på et sted det egentlig kunne ha vært fint å dra på ferie som familie. Men bryllupet foregår utenom ferie-tid, og det eldste barnet vårt går på skolen i en kommune der det omtrent er helt umulig å få innvilget fri i løpet av skoleåret. Altså må barna bli hjemme- og vi ender med å måtte bruke flere feriedager uten barna..

Det i seg selv er også litt problematisk, siden vi allerede har knapt nok med ferie som vi har det, fordi vi trenger å greie å dekke opp for stengt barnehage i fire uker hver sommer, stengt i romjula osv.

Æsj nei, kjenner jeg er skikkelig irritert over hele opplegget- og hadde det vært en venninne hadde jeg definitivt droppet bryllupet. Men fordi det er søsteren til mannen som gifter seg føler jeg at vi er bare helt nødt til å delta- samme hvor mye dritt det medfører for oss :sukk: 

Anonymkode: dea3a...392

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ValarMorghulis skrev:

Hadde aldri i verden betalt så mye penger for å reise i bryllup. Et brudepar forventer jo vanligvis ikke gaver til 15-20 000 hos gjestene sine, så da blir det helt feil å måtte betale så mye bare for reisen. Tror ikke de kan satse på at det dukker opp så fryktelig mange gjester i dét bryllupet. 

Altså, 15-20.000 er ikke bare for flyreisen, men for alt. Overnattinger på hotell, transfer til/fra flyplass, måltider utenom akkurat bryllupsmiddagen osv. Men jeg synes uansett at det er snakk om veldig mye penger- som jeg gjerne ville ha brukt på noe annet...

Anonymkode: dea3a...392

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid78

Det hadde ikke vært aktuelt å vurdere å dra en gang. Synes det er en uting at folk skal legge opp til å sinnsyke priser for gjestene, og så forvente at folk faktisk kommer. 15000 er mer enn vi har i feriebudsjett på et år. Og skal vi først bruke så mye penger, så skal det være sammen med familien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Springfjær

Hadde ikke vurdert det engang. Det kunne vært både søster eller bestevenn som skulle giftet seg, jeg bruker ikke så mye på et bryllup uansett. Det er en uting å gjøre et bryllup dyrest mulig for gjestene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Altså, 15-20.000 er ikke bare for flyreisen, men for alt. Overnattinger på hotell, transfer til/fra flyplass, måltider utenom akkurat bryllupsmiddagen osv. Men jeg synes uansett at det er snakk om veldig mye penger- som jeg gjerne ville ha brukt på noe annet...

Anonymkode: dea3a...392

Med reisen mente jeg egentlig hele oppholdet, trodde ikke flybillettene kostet så mye. Synes det er latterlig mye penger å bruke på et bryllup, og etter min mening er det svært egoistisk av brudeparet å forvente så mye av gjestene. For min del er det mer enn hele feriebudsjettet mitt, bruker aldri over 10 000 på en reise. Det inkluderer opphold, måltider, sightseeng og litt shopping. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig- og bryllupet skal foregå på et sted det egentlig kunne ha vært fint å dra på ferie som familie. Men bryllupet foregår utenom ferie-tid, og det eldste barnet vårt går på skolen i en kommune der det omtrent er helt umulig å få innvilget fri i løpet av skoleåret. Altså må barna bli hjemme- og vi ender med å måtte bruke flere feriedager uten barna

Så korttenkt av dem. Dette er altså tanten til barna. Kunne hun ikke ha diskutert dette med nærmeste familie, og loddet stemningen litt. Kanskje lagt det til skoleferien i det minste. Så hadde det jo vært større sjanse for at dere kunne delta, og at dere følte at dere også fikk noe ut av det...

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke hatt det minste problem med å takke nei til å komme i bryllupet hvis jeg var i din situasjon. De regner nok med at mange takker nei. Jeg tror de fleste som gifter seg i utlandet gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Æsj nei, kjenner jeg er skikkelig irritert over hele opplegget- og hadde det vært en venninne hadde jeg definitivt droppet bryllupet. Men fordi det er søsteren til mannen som gifter seg føler jeg at vi er bare helt nødt til å delta- samme hvor mye dritt det medfører for oss :sukk: 

Skjønner veldig godt følelsen. Men du kan faktisk si nei likevel 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Så korttenkt av dem. Dette er altså tanten til barna. Kunne hun ikke ha diskutert dette med nærmeste familie, og lodder stemningen litt. Kanskje lagt det til skoleferien i det minste. Så hadde det jo vært større sjanse for at dere kunne delta, og at dere følte at dere også fikk noe ut av det...

Ja, vi syntes også det var veldig dumt at dette bare ble bestemt sånn uten videre- og helt uten å drøfte engang tidspunkt med oss. Hadde det vært i ferien, hadde det ikke føltes like ille å måtte dra dit- siden barna da kunne ha vært med. Det er også litt langt (rundt 4 timer flyreise), så det er styrete å måtte dra opp og ned for bare 2-3 dager.

8 minutter siden, hind skrev:

Jeg ville ikke hatt det minste problem med å takke nei til å komme i bryllupet hvis jeg var i din situasjon. De regner nok med at mange takker nei. Jeg tror de fleste som gifter seg i utlandet gjør det.

De mente selv at de regnet med at 80 % av gjestene ville komme- men det tror jeg må være VEL optimistisk... Samtidig håper jeg egentlig på at flere enn oss synes dette blir drøyt- og kanskje velger å takke nei. Et alternativ for oss er at bare mannen min drar- så blir det jo i såfall litt billigere for oss. Men hvis alle andre venner av brudeparet velger å prioritere dette (og komme med partnere), vil det naturligvis virke litt «rart», og sikkert gnient, da,  hvis bare mannen kommer, og ikke jeg...

Svigermor er forøvrig uføretrygdet, så jeg vil tro at dette bryllupet blir veldig dyrt for henne også. Men det er selvsagt mulig at svigerinnen min skal betale for moren sin i bryllupet- altså er det ikke sikkert hun behøver å merke noe særlig til utgiften.

Anonymkode: dea3a...392

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske enstemmig her... og hvis man blar litt gjennom tidligere tråder om samme tema så er det ganske likt. 

Kanskje du skal tipse svigerinnen din om Kvinneguiden? :danse:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, vi syntes også det var veldig dumt at dette bare ble bestemt sånn uten videre- og helt uten å drøfte engang tidspunkt med oss. Hadde det vært i ferien, hadde det ikke føltes like ille å måtte dra dit- siden barna da kunne ha vært med. Det er også litt langt (rundt 4 timer flyreise), så det er styrete å måtte dra opp og ned for bare 2-3 dager.

De mente selv at de regnet med at 80 % av gjestene ville komme- men det tror jeg må være VEL optimistisk... Samtidig håper jeg egentlig på at flere enn oss synes dette blir drøyt- og kanskje velger å takke nei. Et alternativ for oss er at bare mannen min drar- så blir det jo i såfall litt billigere for oss. Men hvis alle andre venner av brudeparet velger å prioritere dette (og komme med partnere), vil det naturligvis virke litt «rart», og sikkert gnient, da,  hvis bare mannen kommer, og ikke jeg...

Svigermor er forøvrig uføretrygdet, så jeg vil tro at dette bryllupet blir veldig dyrt for henne også. Men det er selvsagt mulig at svigerinnen min skal betale for moren sin i bryllupet- altså er det ikke sikkert hun behøver å merke noe særlig til utgiften.

Anonymkode: dea3a...392

Her synes jeg virkelig ikke dere skal la dere styres av hva andre vil tenke eller ikke tenke. Høres ut som brudeparet er i en skikkelig boble og fullstendig ute av drift til å se situasjonen fra andres øyer og noen bør fortelle dem det - på en saklig måte selvsagt, uten å skape splid. Hva sier mannen din?

Anonymkode: 685eb...ba8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg giftet meg i utlandet og kan meddele at alle som var invitert takket ja ;). Vi ønsket oss selvfølgelig ingen gaver 

Grunnen til at jeg giftet meg i utlandet var fordi gjestene kom fra 3 forskjellige europeiske land (ink norge) og landet vi giftet oss i ville da være mer sentralt for allegjestene enn hvis det hadde vært i norge. 

I tillegg hadde jeg ikke lyst på norsk standard bryllup. Jeg tror alle gjestene satt igjen med en svært god opplevelse etterpå. 

Endret av Ruccula
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Æsj nei, kjenner jeg er skikkelig irritert over hele opplegget- og hadde det vært en venninne hadde jeg definitivt droppet bryllupet. Men fordi det er søsteren til mannen som gifter seg føler jeg at vi er bare helt nødt til å delta- samme hvor mye dritt det medfører for oss :sukk: 

Anonymkode: dea3a...392

Nei dere er ikke helt nødt. Dere kan takke pent nei, og dere har også gode argumenter. 

Broren min giftet seg i USA og vi var ikke tilstede. For langt borte og for dyrt. Mulig brudeparet var skuffet, men det må de nesten tåle når de legger opp til et bryllup som koster så mye å reise til. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, Ruccula skrev:

Jeg giftet meg i utlandet og kan meddele at alle som var invitert takket ja ;). Vi ønsket oss selvfølgelig ingen gaver 

Grunnen til at jeg giftet meg i utlandet var fordi gjestene kom fra 3 forskjellige europeiske land (ink norge) og landet vi giftet oss i ville da være mer sentralt for allegjestene enn hvis det hadde vært i norge. 

I tillegg hadde jeg ikke lyst på norsk standard bryllup 

Det var jo fint! Så forklarte du kanskje folk at det var en god grunn til valget. 

Men går ut fra at du hadde hatt forståelse for at enkelte ikke ville hatt mulighet til å komme? 

Jeg har selv reist i et bryllup i utlandet. Det kostet en del, men vi tok det som en kombinert romantisk storbyweekend. Passer det og man har lyst så er det jo helt ok. 

Edit: og de ordnet faktisk overnattingen for oss 😊

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her synes jeg virkelig ikke dere skal la dere styres av hva andre vil tenke eller ikke tenke. Høres ut som brudeparet er i en skikkelig boble og fullstendig ute av drift til å se situasjonen fra andres øyer og noen bør fortelle dem det - på en saklig måte selvsagt, uten å skape splid. Hva sier mannen din?

Anonymkode: 685eb...ba8

Mannen min er heldigvis helt enig med meg- og har gitt klart uttrykk for det, både til søsteren sin og til moren sin. Men søsteren har alltid vært av typen som ikke ser så fryktelig mye lengre enn sin egen nese- og som som oftest forventer at andre tilrettelegger så ting passer best mulig for henne. Så jeg tror nok dessverre ikke at hun forstår at dette oppleves kjipt for oss- hun definerer heller oss som «de kjipe», siden vi reagerer på dette.

Men alternativet blir mest sannsynlig at bare mannen drar. Så har «vi» deltatt- men til en lavere pris enn hva det ville ha blitt dersom vi begge skulle ha dratt. Veldig glad for å se at de fleste her inne ser ut til å reagere negativt på denne typen bryllup- så føles det også litt mindre ille at vi vurderer at jeg skal droppe det :) 

TS

Anonymkode: dea3a...392

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Det var jo fint! Så forklarte du kanskje folk at det var en god grunn til valget. 

Men går ut fra at du hadde hatt forståelse for at enkelte ikke ville hatt mulighet til å komme? 

Jeg har selv reist i et bryllup i utlandet. Det kostet en del, men vi tok det som en kombinert romantisk storbyweekend. Passer det og man har lyst så er det jo helt ok. 

Ja jeg hadde selvfølgelig vist forståelse for det. 

Hos oss var 1/3 av gjestene norske, resten var fra 2 andre land, så det var på en måte like rettferdig å ha det der vi hadde det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ruccula skrev:

Jeg giftet meg i utlandet og kan meddele at alle som var invitert takket ja ;). Vi ønsket oss selvfølgelig ingen gaver 

Grunnen til at jeg giftet meg i utlandet var fordi gjestene kom fra 3 forskjellige europeiske land (ink norge) og landet vi giftet oss i ville da være mer sentralt for allegjestene enn hvis det hadde vært i norge. 

I tillegg hadde jeg ikke lyst på norsk standard bryllup. Jeg tror alle gjestene satt igjen med en svært god opplevelse etterpå. 

Akkurat denne typen utsagn reagerer jeg litt på. Altså hallo, det er et BRYLLUP!! Det er grenser for hvor «god opplevelse» det kan bli. For deg og mannen din blir det helt sikkert en fantastisk dag. Men for gjestene er og blir det et bryllup, samme hvordan du vrir og vender på det! Det er venting, kleine taler, anstrengende smalltalk med mennesker du ellers aldri ville ha pratet med osv osv.

Hvis maten er ordentlig bra, kan totalopplevelsen av bryllupet kanskje bli rundt 7, på en skala fra 1-10. Men en tier, som for eksempel en konsert, et teaterstykke, en båttur e.l. kan bli- det kan faktisk aldri et bryllup bli for gjestene! De kan si at de syntes det var fantastisk, ja- fordi det gjør man ut av høflighet. Ingen ville vel ha sagt til vertskapet «takk for et helt greit selskap!» Men selv om man SIER til brudeparet at man syntes at dagen var fantastisk- er det overhode ikke dermed sagt at man MENER det. Det er noe enormt navlebeskuende over det å tro at ditt bryllup er en opplevelse for gjestene..

Anonymkode: dea3a...392

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...