Gå til innhold

Flere som er avhengig av fett? Hjelp meg.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 3.6.2018 den 20.48, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøper type 2 poser med potetgull og spiser de opp ila 1 t. En pose kan jeg sluke på 15min.

Jeg er usikker på hva "type 2 poser" betyr, men det er vanvittig mye kalorier i potetgull (både fett og karbohydrater). Jeg kjenner ikke til kostholdet ditt, men jeg tror du mangler protein. Jeg anbefaler deg bruke en app som kontrollerer hvor mye du spiser som f.eks. LifeSum eller MyFitnessPal. Du trenger ikke å gå ned i vekta, men bare følge med hva du spiser og forskjellige kilder som kroppen din får. Forhåpentligvis finner du ut hva du mangler.

Eventuell kan du gå til din fastlege og si at du ønsker å sjekke blodet ditt for vitaminmangel (eller evt andre mangler). :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 4.6.2018 den 11.54, AnonymBruker skrev:

Basert på hva? Basert på at vegetarianere er sunnere? Det er fordi de røyker mindre, drikker mindre alkohol og trener mer. Til tross for at de har kuttet ut kjøtt. Studier på vegetarianere som lever likt som de som spiser kjøtt viser at vegetarianerne har dårligere helsemarkører enn kjøttspiserne.

Jeg sier ikke at man ikke kan være sunn til tross for at man kutter ut kjøtt. Men det er et negativt valg med tanke på helse, ikke positivt.

Vi trenger alt, ikke bare "omtrent alt". Mange vitaminer og mineraler tas dårligere opp fra plantekilder enn fra dyrekilder (biotilgjengelighet). Som du kan se fra lista under, så er det mange vitaminer og mineraler du kan risikere å få mangel på hvis du ikke spiser nok fra dyreriket. I tillegg til at planter ofte inneholder dårligere varianter av vitaminene og mineralene sammenlignet med mat fra dyreriket, så inneholder planter ofte også stoffer som hemmer opptaket...

micronutrients-meats.jpg

Anonymkode: 99f67...fbf

Ikke for å avspore tråden, men slike feilkilder kan føre til fordommer som ikke er bra.

Vitamin A: Kroppen trenger rundt 800 RAE vitamin A om dagen, dette tilsvarer ca. to gulrøtter eller en halv søtpotet, da har man fått rundt 1000 RAE som er over nødvendig mengde. Max 3000 RAE er daglig anbefalt dose. 

Vitamin B1: Fås f.eks. via fullkornsprodukter, squash, soyaprodukter, solsikkefrø, ulike nøtter, og de aller fleste bønner
Vitamin B2: Avokado, sopp, fullkornsprodukter, mandler, sesamfrø, spinat
Vitamin B3: Peanøtter, poteter, sopp, tomater, fullkornsprodukter, avokado, solsikkefrø, villris, kaffe
Vitamin B6: Soyaprodukter, bananer, ulike nøtter, søtpotet, kikerter, bønner, squash, paprika, fiken, avokado, for å nevne noen få kilder. 

Vitamin B12: Eneste vitaminet som man ikke kan få via plantekost og er dermed det veganere blir rådet til å få i seg via pilleform.

Vitamin D: Kroppen trenger rundt 600 IU vitamin D daglig, dette tilsvarer rundt 2 dl sopp (vitamin D inneholder avhenger av sopptype), til sammenligning så inneholder 2 dl melk rundt 120 IU vitamin D. Ellers er solen en fantastisk naturlig kilde for D-vitamin, men om vinterhalvåret blir nordmenn generelt uavhengig av kosthold anbefalt å supplere med ekstra vitamin D. 

Vitamin K2: Dersom man får i seg gode nok kilder av vitamin K1 vil dette omdannes til vitamin K2 av kroppens egen bakterieflora, vitaminet er også fettløselig som gjør at absorpsjonsevnen øker dersom man får i seg nok sunt fett. Dermed er mangler på vitamin K2 relativt sjeldent i ellers friske mennesker. 

Folat: Finnes i spinat og hovedsakelig andre bladgrønnsaker, brokkoli, bønner, linser, sitrusfrukter, og avokado. De anbefalte kildene for folat er plantebaserte kilder samt innvoller. Meieriprodukter som gjennomgår varmebehandling, kakao, enkelte typer te, og vin er det eneste jeg finner som kan hindre opptaket. 

Jern: Kvinner trenger rundt 18 mg jern, mens menn derimot kun trenger rundt 8 mg. Plantebaserte kilder kan være linser, kidney bønner (og andre typer bønner), tørket frukt, mandler, frø, havregryn, brokkoli. Vitamin C øker også absorpsjonsnivået av jern, ellers så er det uklart hvorfor enkelte lettere opplever jernmangel enn andre. Jernmangel har ingen kausalitet med plantebasert kosthold. Kalsium: Kildene jeg finner som hinderer opptaket av kalsium er alkohol, lave nivåer av vitamin D, tobakk, koffein, for mye protein, og for mye salt. 

Jod: Så lenge du får i deg nok jod vil ikke goitrogener være noe å bekymre seg over så lenge du er frisk og rask ellers. Jodberiket salt kjøpt utenfor Norge er en super måte å supplere på ved siden av et allerede godt kosthold. 

Sink: Kroppen trenger rundt 8 mg sink daglig, eksempler på kilder til dette er havregryn, tofu, ulike typer nøtter, frø, linser, bønner, og erter. Det er ikke spesielt vanskelig å få i seg nok sink dersom man spiser variert. Selv om absorpsjonsnivået kan være lavere med inntak av sinkkilder som bønner og soya så vil det likevel ikke gi noen risiko. 

Omega-3: Dette er egentlig et veldig spennende tema fordi nyere forskning (les: American Journal of Clinical Nutrition) forteller oss at vegetarianere og veganere på tross av mye lavere inntak av EPA og DHA likevel har omtrent de samme verdiene av disse to fettsyrene. Studien konkluderer med at kroppen ender opp med å øke omdannelsen av ALA til EPA og DHA for å kompensere. Fettsyren ALA finnes i rikelige mengder i blant annet chiafrø, men også andre frøtyper, olivenolje, nøtter, enkelte typer bønner, og blant annet villris. 

Ellers har vi berikede produkter som inneholder gode mengder med viktige mineraler og vitaminer dersom man føler at man ikke klarer å få i seg tilstrekkelige mengder via kosten. Disse valgte jeg å utelukke pga de er totalt valgfrie, og strengt tatt ikke like "naturlige" selv om hva som er naturlig eller ei når det kommer til mat man kjøper i kartong er en annen diskusjon. 
Jeg skjønner heller ikke hvorfor veldig mange av næringsstoffene du listet opp er farget med rødt selv om de allerede finnes i plantebaserte matvarer. Selv om animalsk mat gjerne kan være mer effektiv når det kommer til næringsstoffer så betyr det ikke at man ikke vil klare å oppnå anbefalt dagsbehov som veganer. Det er ingen konkurranse om å få i seg mest mulig av næringsstoffene, dette kan derimot være skadelig og lite gunstig for helsen eller for absorpsjon av andre vitaminer og mineraler. 

 

Anonymkode: 5b3ae...b5a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Ellers har vi berikede produkter som inneholder gode mengder med viktige mineraler og vitaminer dersom man føler at man ikke klarer å få i seg tilstrekkelige mengder via kosten. Disse valgte jeg å utelukke pga de er totalt valgfrie, og strengt tatt ikke like "naturlige" selv om hva som er naturlig eller ei når det kommer til mat man kjøper i kartong er en annen diskusjon. 
Jeg skjønner heller ikke hvorfor veldig mange av næringsstoffene du listet opp er farget med rødt selv om de allerede finnes i plantebaserte matvarer. Selv om animalsk mat gjerne kan være mer effektiv når det kommer til næringsstoffer så betyr det ikke at man ikke vil klare å oppnå anbefalt dagsbehov som veganer. Det er ingen konkurranse om å få i seg mest mulig av næringsstoffene, dette kan derimot være skadelig og lite gunstig for helsen eller for absorpsjon av andre vitaminer og mineraler. 

Anonymkode: 5b3ae...b5a

Ja, denne naturliggreia er litt merkelig mtp at kuer får jodtilskudd for at man skal øke jodmengden i melken, nyfødte barn får d vitamin (og folat?) fordi de ikke får nok på et "naturlig" vis, gravide får også tilskudd, samt at jernmangel ikke er unormalt blant kvinner som spiser kjøtt. Vi hadde også utbredt jodmangel i Norge før vi begynte å tilsette det i salt osv. 

Om nordmenn som spiser kjøtt bare spiste "naturlig" der verken de selv eller dyrene de spiser fikk tilskudd, så ville veldig mange fått d-vitaminmangel, folatmangel (gravide), jodmangel og per idag får en del kvinner fortsatt jernmangel. Mulig det er flere mangler jeg ikke har oversikt over.

Kan legge til at mange nordmenn som spiser kjøtt får i seg for lite fiber, og mange strever med "5 om dagen" som reduserer risikoen for en rekke sykdommer.

Vil legge til at b12 kommer ene og alene fra bakterier og finnes ikke i dyr uten at de spiser b12. Så da kan man like godt ta b12 direkte fra bakterien, istedet for å spise det gjennom dyrekjøtt. Man kunne få i seg b12 gjennom plantekost før vi begynte å sterilisere vann og mat. Nå når vi gjør det, dreper vi alle bakteriene og vi får ikke i oss b12 derfra lenger. 

Anonymkode: 00eb4...22a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/4/2018 at 4:22 PM, AnonymBruker said:

Her er jeg uenig. Jeg gjentar: alle mine verdier er helt fine (har ikke hatt en eneste mangel siden jeg ble veggis). Jeg føler heller dette er mentalt mht at fett gir meg noe jeg blir glad av i noen sekunder. Avhengighet er ikke betinget av mangelsykdommer. Hvis du mener det så lurer jeg spent på hva folk som er avhengig av snus, alkohol og narkotika er avhengig av. 

Påstanden din i 2.avsnitt er feil (ta gjerne et enkelt søk og du finner en rekke studier som bekrefter det motsatte og som ikke er basert på subjektiv synsing). 

Du avslutter i tillegg med påstand om at jeg mangler vitaminer: noe jeg ikke gjør. 

Anonymkode: fb1ee...3c3

Okei, så du tar faktisk blodprøver og sjekker at du ikke har mangler med jevne mellomrom?

Videre vil jeg si der er karbohydrater du er avhengig av og ikke fett. Potetgull er for det meste carbs selv om det SMAKER fett.

Anonymkode: 16b56...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...