Gå til innhold

"Aldersgrense" på hårfjerning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Honey Dew skrev:

Det er ingen grunn til å fjerne hårene

Og hvor mye hår har du? Ville du sagt det samme til ei med kraftig behåring på armer, legger, lår, rumpe, korsrygg, ansikt og hals?

Jeg syns noen av dere uttaler seg uten vett og forstand.

Anonymkode: 869a3...da6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Antoinette skrev:

Har jenta tydelig bart man vokse. 

What?? MÅ???

Anonymkode: c087a...2df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

What?? MÅ???

Anonymkode: c087a...2df

Hun må ihvertfall få muligheten til å vokse. Hvis hårveksten ikke plager henne skal man selvsagt la det være. Men sannsynligheten er stor for at dette er noe som plager henne.

Anonymkode: 055ff...cdb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

What?? MÅ???

Anonymkode: c087a...2df

Yup!

Tror du en jente med synlig bart ikke blir mobbet på skolen du da? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Peaches skrev:

Få lov til å fjerne hår?? Er det ikke ens egen kropp da? Selv begynte jeg rundt 6. klasse.

Stakkars deg :(  Tenk så mye tid og penger og bekymring. Og starte med det når man er ELLEVE! Glad jeg vokste opp i en mindre puritansk tid, da det ikke var så ekstremt utseendefokus og så mye kroppsskam som det er nå. Det føltes ille nok den gangen på ungdomsskolen, men kravene var tross alt mye lavere enn nå. Det holdt å dusje, bruke roll-on og ha normale klær. De færreste hadde begynt med sminke, det var håret på hodet som var viktigst (pannelugg, og krølltang for de ivrigste).

Anonymkode: fa738...29f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det med at håret blir kraftigere pga barbering er vel bare en myte? Ja, jeg har kraftigere hår på leggene nå enn da jeg vegynte å barbere, men det ville jeg vel ha hatt uansett? Men dersom man kun har nærmest usynlige dun på leggene, er jeg enig i at det er dumt å fjerne dem i tilfelle det kan øke hårveksten. Men mange får såoass kraftig hår på leggene i tidlig alder at det er virkelig sjenerende. Og da er det dumt å la være å barbere fordi man er redd det skal bli verre...

Anonymkode: 055ff...cdb

Nei, tror ikke det. 

Har håret på armene blitt striere? Går ut fra at du ikke barberer armene...

Anonymkode: fa738...29f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg snakker med jentene mine om dette og de tar selvstendige valg. Den som har begynt å få hår under armene har ønsket å barbere dem, og vi er enige om at jeg bestiller tid på salong når de vil begynne å forme bryn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser flere innlegg her og får inntrykk av at de tror legghårene er mørke og stive fordi de begynte å barbere. Det er bare tull. Mine var mørke og harde allerede når jeg var 12. Ble selvfølgelig mobbet for det og begynte å barbere. Barberte ikke før det, for jeg gadd rett og slett ikke, likevel ble de stive.

Anonymkode: c7cb8...efa

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leser flere innlegg her og får inntrykk av at de tror legghårene er mørke og stive fordi de begynte å barbere. Det er bare tull. Mine var mørke og harde allerede når jeg var 12. Ble selvfølgelig mobbet for det og begynte å barbere. Barberte ikke før det, for jeg gadd rett og slett ikke, likevel ble de stive.

Anonymkode: c7cb8...efa

Grunnen til at folk tror det er fordi når du barberer kutter du håret på det tykkeste, midt på strået, hvis du lar de vokse ut så ser man at tuppene er tynnere og mykere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Puny skrev:

Grunnen til at folk tror det er fordi når du barberer kutter du håret på det tykkeste, midt på strået, hvis du lar de vokse ut så ser man at tuppene er tynnere og mykere.

Det er nok grunnen ja. Men hvis man tenker litt lenger så forstår man at barbering overhode ikke kan ha noen innvirkning på farge og tykkelse på håret. Det er jo det samme som å klippe håret, bare man "klipper" det helt inntil huden. 

Anonymkode: a2f8e...885

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uansett hvor mye hårvekst hun har, og uansett hvor utilpass jenta føler seg?

Ville du faktisk ha nektet din datter å fjerne hår?

Anonymkode: 055ff...cdb

 

14 timer siden, VinterRose skrev:

Jo, det finnes en veldig god grunn; at man rett og slett ikke ønsker å ha hår. 

Så får du bare lulle deg inn i din gammeldagse holdning som du uansett er i stort mindretall med. :) l

Dere må faktisk respektere at andre mennesker har andre meninger, uten å gå i strupen på folk

Endret av Honey Dew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg barberer meg ikke selv, og hadde min hypotetiske tenåringsdatter kommet til meg og ytret ønske om hårfjerning hadde vi nok tatt en lang prat om kroppshårenes funksjon, kroppsmangfold, om å ikke måtte leve opp til andre skjønnhetsidealer enn ens egne og alt det der. Men jeg ville aldri nektet henne å fjerne hårene om det var hennes ønske å gjøre det - det ville jo være å påtvinge henne mine idealer og dermed ville jeg møte meg selv i døra med et smell. Skal man ha et godt forhold til egen kropp må man få bestemme over den selv.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Mariell77 skrev:

Jeg snakker med jentene mine om dette og de tar selvstendige valg. Den som har begynt å få hår under armene har ønsket å barbere dem, og vi er enige om at jeg bestiller tid på salong når de vil begynne å forme bryn. 

Et veeeeeldig selvstendig valg....🙄

Har naturligvis INGENTING med mote å gjøre. Neida, helt tilfeldig at det å "forme øyenbrynene" oppsto som kollektivt behov....Hva er galt med øyenbrynene hennes? Har du en mann, en sønn? Er deres øyenbryn helt perfekte de da? 

Eller er det kanskje sånn at menn slipper å bruke tid og penger på en perfekt fasade?

Anonymkode: fa738...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et veeeeeldig selvstendig valg....🙄

Har naturligvis INGENTING med mote å gjøre. Neida, helt tilfeldig at det å "forme øyenbrynene" oppsto som kollektivt behov....Hva er galt med øyenbrynene hennes? Har du en mann, en sønn? Er deres øyenbryn helt perfekte de da? 

Eller er det kanskje sånn at menn slipper å bruke tid og penger på en perfekt fasade?

Anonymkode: fa738...29f

Samfunnet og mote er en ting, hva foreldre bestemmer eller ikke noe helt annet. Når man ikke klarer å se forskjellen på dette er man ikke verd å diskutere med.

Personlig synes jeg at en 14 åring som går med monobryn fordi mor er imot hårfjerning eller 14 åringen som tar brasiliansk fordi mammaen ikke liker hår der er ikke er greit, men så finnes det heldigvis en mellomting

Endret av Mariell77
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, tror ikke det. 

Har håret på armene blitt striere? Går ut fra at du ikke barberer armene...

Anonymkode: fa738...29f

Ikke akkurat på arnene, men jeg gar da fått økt hårvekst andre steder på kroppen med årene hvor jeg ikke har barbert meg... 

Anonymkode: 055ff...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, domimik skrev:

Altså hallo?

Alle dere som mener at datteren deres skal kjempe DERES kamp mot hårfjerningshysteri må ta en titt i speilet. Datteren din er et selvstendig individ. Du kan godt mene og praktisere at hår er der av en grunn, og jeg er forsåvidt enig. Men tenk hvor usikker man er i tidlige tenår. Tenk hvor lite som skulle til for å være annerledes. Tenk hvor inderlig alle vil passe inn og være like, og hvor fort ryktene gikk om alle som var litt utenfor normalen!

Jeg jobber med barn i denne alderen og synes VIRKELIG ikke dette skal være en kamp. Her får barnet full autonomi. Hårfjerning er ikke som tatoveringer, det vokser ut igjen. Jeg er ennå såpass ung at jeg husker hvor grusomt det var å ikke «få lov» til å fjerne håret under armene som siste jente i klassen. Det første til et veldig hemma bevegelsesmønster på varme dager, eller merkelig mye bekledning. Altså: skiller seg ut.

Synes vi kan respektere og anerkjenne at sånn er puberteten. Det er en fase. De blir selvsikre etterhvert, og tør å være annerledes. Den fasen kommer også! Mange av oss lar det gro i voksen alder. Men å be barnet ditt ri kjepphesten for deg kan fort gjøre mer skade enn gagn.

Dette!!! 👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, Honey Dew skrev:

 

Dere må faktisk respektere at andre mennesker har andre meninger, uten å gå i strupen på folk

Jeg respekterer at andre mener at hårfjerning ikje er nødvendig, og at hårvekst er naturlig. Men jeg tror ikke de alltid klarer å sette seg inn i hvordan det føles å ha komplekser fordi man har mer hårvekst enn "normalen", kanskje til og med bli mobbet for det i en sårbar fase i livet.

Anonymkode: 055ff...cdb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.6.2018 den 7.17, AnonymBruker skrev:

Stakkars deg :(  Tenk så mye tid og penger og bekymring. Og starte med det når man er ELLEVE! Glad jeg vokste opp i en mindre puritansk tid, da det ikke var så ekstremt utseendefokus og så mye kroppsskam som det er nå. Det føltes ille nok den gangen på ungdomsskolen, men kravene var tross alt mye lavere enn nå. Det holdt å dusje, bruke roll-on og ha normale klær. De færreste hadde begynt med sminke, det var håret på hodet som var viktigst (pannelugg, og krølltang for de ivrigste).

Anonymkode: fa738...29f

Vel, jeg mobbet en jente fordi hun hadde havnet i puberteten og fått hår på kroppen. Sånn sett måtte jeg fjerne alle bevis for at jeg også var tidlig ute. En gorilla kan ikke mobbe en annen gorilla 🙄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.6.2018 den 14.38, Mariell77 skrev:

Samfunnet og mote er en ting, hva foreldre bestemmer eller ikke noe helt annet. Når man ikke klarer å se forskjellen på dette er man ikke verd å diskutere med.

Personlig synes jeg at en 14 åring som går med monobryn fordi mor er imot hårfjerning eller 14 åringen som tar brasiliansk fordi mammaen ikke liker hår der er ikke er greit, men så finnes det heldigvis en mellomting

Litt slik Madonna gjorde mot Lourdes. Datteren tok oppgjør med mora til slutt for å få fjernet brynhår. 

Anonymkode: 869a3...da6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...