Gå til innhold

Hva hadde du synes om å få servert som gjest...


tussi84

Anbefalte innlegg

Kunne fint levd med alternativene der. Det viktigste er uansett drikkevarene 🍸

Anonymkode: 0533b...694

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kun tapas og 3 retters. Alt det andre er hverdagsmat og passer  på ingen måte  på en høytidsdag!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koldtbord og tapas 😍

Anonymkode: 460b8...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler jo om mer enn maten. Om bryllupet er norsk 4 timers sit-down dinner med taletrengte folk som gjenntar hverandre er kanskje pizza litt utenfor? Men om bryllupet er low-key italiensk inspirert i en hage og den kommer i posjonsstørrelse med kagger av vin er det jo super stemning. 

Anonymkode: 00405...8aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.6.2018 den 13.38, tussi84 skrev:

Bare et hypotetisk spm da jeg ser man serverer så mye rart i bryllup om dagen. Som gjest i et bryllup synes du det hadde vært greit at du ble servert følgende/ eller ville du følt det var smålig? Alternativene følger under. 

1. Pizza.

2. Tapas

3. Pølser med brød/lompe 

4. Grillmat med tilbehør

5. Taco

6. Gryterett 

7. Snitter

8. Koldtbord 

9. 3 retters middag

 

Spørs hvilket bryllup det er, jeg vil ikke ha på meg en knallfin kjole som har kostet flesk også spise grisete mat som taco, gryterett, grillmat osv. Ingenting er smålig så lenge det passer til bryllupsfesten.

Har man feks sommerbryllup og festen er utendørs og det er sommer-casuel tema, så er grillmat perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt kan serveres så lenge det passer til resten av selskapet. F.eks taco er jo ikke taco. Det er kjempeforskjell på norsk texmex halvfabrikat, og autentisk hjemmelaget meksikansk. Pølser må jo ikke være gilde grillpølser med idun på heller. Man kan ha slakterpølser (eller lage selv!), spennende og godt tilbehør til.

Jeg har vært i mange ulike typer bryllup, men kun én hvor maten ikke har fungert. Det var et typisk norsk bryllup med kleskode "mørk dress", 4 timers middag men en milliard taler, stivpyntet lokale, 100 gjester osv. Maten var "koldtbord" som sto på et eget bord vi 100 gjestene måtte kø oss rundt (damene i lange kjoler og høye hæler), og når sistemann hadde forsynt seg skulle førstemann ha påfyll, så det var alltid masse bevegelse og ble aldri ro. Koldtbord i seg selv i den formen passet ikke selskapsformen eller lokalet vi var i (for å komme til matbordet måtte man trekke inn magen og sidelengs-åle seg forbi langraden i E-bordet). Men det verste var at maten utelukkende var halvfabrikat med first-price kvalitet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 3.6.2018 den 13.38, tussi84 skrev:

Bare et hypotetisk spm da jeg ser man serverer så mye rart i bryllup om dagen. Som gjest i et bryllup synes du det hadde vært greit at du ble servert følgende/ eller ville du følt det var smålig? Alternativene følger under. 

1. Pizza

2. Tapas

3. Pølser med brød/lompe 

4. Grillmat med tilbehør

5. Taco

6. Gryterett 

7. Snitter

8. Koldtbord 

9. 3 retters middag

 

3 retters middag på topp, pølser på bunn med snitter knapt over.

Det er vanskelig rangere rettene og hva jeg ville regnet som ok, for alle disse rettene finnes i hele spekteret fra smakløst og kjipt til forseggjort og veldig godt. Jeg synes f.eks ikke pizza er passende, men har også spist pizzamåltider med tilbehør som er så godt at det kunne fungert i et uformelt bryllup. Riktignok ikke i Norge, tilbudet der jeg bor tilsvarer ikke noe jeg ville servert i et selskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på opplegget. Det er forskjell på en hagefest med uformell stemning og en gallatilstelning, og maten må stå i stil med resten.

Derfor:

1. Pizza - nei

2. Tapas - fint til de mer uformelle selskapene

3. Pølser med brød/lompe - nei, kun som nattmat

4. Grillmat med tilbehør - kun hvis det er lagt opp til hagefest

5. Taco - nei

6. Gryterett - kommer an på gryteretten og anledningen. På et høstbryllup på fjellet passer det godt med viltgryte med sesongens grønnsaker.

7. Snitter - nei, det er da ingen begravelse vi er i... 

8. Koldtbord - ja, jeg sidestiller det med tapas

9. 3 retters middag - ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler ikke koldbord om dere er over 35 stykker, se innlegg over, til Alice123.

Men har fått gryterett på veldig low ley bryllup, ikke høydare, men jaja, det var elggryte med masse tilbehør. Godt.

 

Jeg skal på bryllupsmiddag hvor selve vielsen foregikk i utlandet, så vi skal bare samles for å markere inngått ekteskap. Der blir det høy stemning og uformelt, da passer pizza.

Endret av Wonders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt til sin tid. :-) Og det er jo forskjeller innenfor hver av rettene du nevner. 

Jeg regner med at om noen inviterer til bryllup hvor kleskoden er kjole og hvitt, så er det ikke pølse i brød de har planer om å servere. 

Inviterer de derimot til bryllupsfest i hagen, hvor det ikke er kleskode, da kan pølser og fingermat passe bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Pizza - Det spørs på type og setting. Peppes NEI (det er greit nok ellers), men hjemmelaget eller laget av en god kokk og stekt der og da, da går det an.

2. Tapas og 8. Koldtbord er i prinsippet det samme og (som sagt over) bør man ikke være for mange personer

3. Pølser med brød/lompe - Pølser kan være så mangt, men tror jeg bare hadde godtatt det om det var inkludert i 4. Grillmat med tilbehør og det var et større antall barn til stede som foretrekker pølser (med barn i bryllup, kan det uansett være greit å ha pølser på lur, selv om jeg foretrekker at barn i det minste smaker på maten de andre spiser)

5. Taco - Det blir for grisete i de fleste former

6. Gryterett - Om man gifter seg totalt for kjærlighetens skyld og ikke har penger, så er dette helt greit. Forventer godt tilbehør og ellers god stemning.

7. Snitter - Ikke i bryllup, det passer i veldig mange andre sammenhenger, men det skal mye til. Da må i så fall bryllupet være planlagt omtrent dagen før og det var det som var mulig å få tak i.

9. 3-retters middag - Er vel det mest vanlige og nesten litt kjedelig om man har vært i mange nok brylluper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pølse og brød er ikke favoritten, og ville selv kun servert det som nattmat i mitt bryllup, pizza er også for meg nattmat. Ellers er jeg ikke kravstor! 

Anonymkode: a82f5...d9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.6.2018 den 13.43, O.G. skrev:

I bryllup vil jeg ikke spise "håndmat", men vil foretrekke noe jeg må bruke kniv, skje eller gaffel for å få i meg.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først og fremst kommer det helt an på hvordan bryllupet er lagt opp og hvilke forventninger man får etter å ha lest invitasjonen. Jeg hadde ikke hatt noe imot et helt uformelt bryllup hvor alt er enkelt og det viktigste er at man har det hyggelig. Men hvis jeg tar utgangspunkt i et "standard" bryllup (selvsagt definerer alle standard ulikt):

1. Pizza

2. Tapas V

3. Pølser med brød/lompe 

4. Grillmat med tilbehør

5. Taco

6. Gryterett 

7. Snitter

8. Koldtbord V

9. 3 retters middag V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Pizza Nei.

2. Tapas Ja.

3. Pølser med brød/lompe Nei.

4. Grillmat med tilbehør Nei. 

5. Taco Nei. 

6. Gryterett Nei. 

7. Snitter Ja, dersom det er enkelt formiddagsbryllup med stående mottakelse, ferdig i god tid før barne-TV.

8. Koldtbord Ja. 

9. 3 retters middag Ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal servere såpass enkel mat så ville jeg satt pris på om det ble kommunisert i innbydelsen, at det er uformell fest. Da kan gjestene legge gavenivå/antrekk på linje med det. Personlig hadde jeg syntes det var surt å kjøpe ny kjole, gave til 500 kr, betale for barnevakt og taxi til/fra festen, og så måtte spise pølse i lompe. Jada, man er der for å feire kjærligheten, men gjestene bruker faktisk av sin tid og økonomi for å delta på festen, og man bør kunne forvente en skikkelig middag. Om man i tillegg er langveisfarende gjester, så bør man i hvert fall få et ordentlig måltid.

Men om man gjør det klart i innbydelsen at det er en uformell fest, uten kleskode og med enkel bevertning, så er det jo mer greit. Da er det større spillerom for gjester å takke nei om det blir for mye reising/utgifter sett i forhold til festen. Man reiser gjerne ikke tur/retur Tromsø-Oslo med mann og barn for å delta i en uformell hagefest med grillmat, med mindre brudeparet er aller nærmeste familie.

Ellers enig med andre i at mye avhenger av hvorvidt maten er hjemmelaget og autentisk. Slakterpølser er noe annet enn Gilde, hjemmelaget viltgryte er noe annet enn trøndersodd fra boks. Men begge matretter faller likevel i kategorien "uformell" for min del. 

Anonymkode: d8abb...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...