Gå til innhold

Jeg vet man ikke skal kommentere andres vekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

så utrolig mye overvekt det er i dag, bør en absolutt kunne påpeke det! 

Bare sutring og politisk korrekthet at man ikke skal gjøde det..

Anonymkode: ff901...27b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du vil henne vel synes jeg ikke du skal kommentere på størrelsen hennes. Folk flest er klar over hvor store de er, og med mindre man selv har masse erfaring med egen og andres velykkede vekttap, så kan man spare seg for bastante meninger i denne diskusjonen. De fleste som har hatt noen gram for mye er også klar over "kalorier inn, kalorier ut", det er ikke kjernefysikk. Allikevel: hadde det vært LETT å gå ned i vekt hadde vi ikke stått oppi en enorm fedmeepidemi nå.

Hvis du abosolutt vil ta opp helsa hennes med henne, så foreslår jeg at du fokuserer på nettopp det - helsa. Hun orker lite, klager mye, svetter og har ikke energi. Har hun vært hos legen nylig? Går det egentlig bra? Hvordan sover hun? Er hun aktiv? Sosial? Jeg ville heller sagt noe sånt som "det her likner ikke deg, du pleier jo å ha mer energi enn dette - går det egentlig bra med deg?" og innledet samtalen derfra. Dersom hun avviser forsøk på å snakke om dette, så kan det faktisk være at du må respektere det.

Anonymkode: afc2b...524

:tommelopp:

Enig at dette er en mye bedre måte å gjøre det på.

Anonymkode: e4ea3...3f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynne mennesker får jo høre det hele tiden som om de er fritt vilt å kommentere på. Hvorfor gjelder ikke dette for tykke også? Snakker av erfaring. Åå du er så tynn! Herlighet se hvor tynn du er da! Jeg kan se ribbeina dine! Skulle ønske jeg hadde hatt guts til å kommentere tilbake: se så fleskete magen din er! Ansiktet ditt forsvinner inn i dobbelthaka di! 

Anonymkode: a568a...c57

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tynne mennesker får jo høre det hele tiden som om de er fritt vilt å kommentere på. Hvorfor gjelder ikke dette for tykke også? Snakker av erfaring. Åå du er så tynn! Herlighet se hvor tynn du er da! Jeg kan se ribbeina dine! Skulle ønske jeg hadde hatt guts til å kommentere tilbake: se så fleskete magen din er! Ansiktet ditt forsvinner inn i dobbelthaka di! 

Anonymkode: a568a...c57

Jeg er helt enig med deg!

Men nå er det jo sånn da, at nesten-anoretikere blir sett på som perfekte modeller, og i absolutt alle dame-magasiner er det minst én "hvordan bli sylslank og få drømmekroppen"- artikkel.

"Alle" skal ha som mål å være tynne, og de som allerede er slanke blir sett på som "forbilder" og at de er flinke og vellykkede.

Og da havner fort alle oss i andre del av skalaen som "mislykkede" og det vil jo ingen kommentere eller si noe stygt om.

Veldig generalisert over her, men jeg tror faktisk det er sånn det har blitt. Man kan kommentere tynne fordi de er "perfekte" og har da selvfølgelig ingen komplekser what so ever... 🙄 

Anonymkode: 41fcb...1d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du vil henne vel synes jeg ikke du skal kommentere på størrelsen hennes. Folk flest er klar over hvor store de er, og med mindre man selv har masse erfaring med egen og andres velykkede vekttap, så kan man spare seg for bastante meninger i denne diskusjonen. De fleste som har hatt noen gram for mye er også klar over "kalorier inn, kalorier ut", det er ikke kjernefysikk. Allikevel: hadde det vært LETT å gå ned i vekt hadde vi ikke stått oppi en enorm fedmeepidemi nå.

Hvis du abosolutt vil ta opp helsa hennes med henne, så foreslår jeg at du fokuserer på nettopp det - helsa. Hun orker lite, klager mye, svetter og har ikke energi. Har hun vært hos legen nylig? Går det egentlig bra? Hvordan sover hun? Er hun aktiv? Sosial? Jeg ville heller sagt noe sånt som "det her likner ikke deg, du pleier jo å ha mer energi enn dette - går det egentlig bra med deg?" og innledet samtalen derfra. Dersom hun avviser forsøk på å snakke om dette, så kan det faktisk være at du må respektere det.

Anonymkode: afc2b...524

Støtter dette innlegget. Har litt å tilføye:
Hvis du vil hjelpe henne, så må det gjøres på hennes premisser. Ikke dytt på henne hjelp hvis hun ikke ønsker det. Ikke inviter til å treffes mens dere gjør fysiske aktiviteter eller lager sunn mat (som noen har foreslått) uten at hun selv ønsker akkurat det. Man kan ikke «lure noen til å trene» ved å tilfeldigvis å foreslå å gå tur e.l. hver jævla gang man møtes. TS har selv sagt at venninnen ikke er dum, og man skal være bra teit for ikke å gjennomskue slike triks. 

Overvektige er som alle andre: helt forskjellige. Men som for alle andre: det nytter ikke hjelpe noen hvis de ikke ønsker hjelp selv. Hvis du ikke hjelper henne fullt og helt på hennes premisser, er det ikke henne du hjelper, men deg selv. Da blir det bare en øvelse du gjør for å skaffe deg selv god samvittighet. 

Anonymkode: 27534...599

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts kan f.eks. spørre om venninnen vet hvor mye hun veier. Noe av det første som skjer når man går opp i vekt, er at man slutter å veie seg for å slippe og forholde seg til vekta. Om det viser seg at venninnen har høy bmi kan ts foreslå at hun henvender seg til fastlegen som kan hjelpe henne med å lage et opplegg. Det kan godt hende at venninnen blir sur, det må ts være forberedt på. Tenker at det likevel er det riktige å gjøre. 

Anonymkode: c8e3d...8d1

Men har igrunnen ts noen rett i å blande seg inn i vennindens helse og vekt?

Hva om venninden ikke føler seg komfortabel nok sammen med ts til å ville snakke med ts om vekten sin?

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

så utrolig mye overvekt det er i dag, bør en absolutt kunne påpeke det! Anonymkode: ff901...27b

Du yror kanskje ikke overvektige har speil. Du tror vel også at overvektige er dumme siden du mener at de må bli fortalt at de er overvektige. 

Anonymkode: 83271...bd3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du yror kanskje ikke overvektige har speil. Du tror vel også at overvektige er dumme siden du mener at de må bli fortalt at de er overvektige

Nei, en kan jo lure. Det er jo ikke så vanskelig å gjøre noe med. 

Anonymkode: ff901...27b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo det at mine første antakelse nok var den riktige: ikke ta det opp. Det er mye snakk om størrelsen, men jeg fokuserer nok mer på helsen hennes, det er bare for å illustere synet av henne, siden jeg selvsagt ikke legger ved bilde! 

Jeg våger rett og slett ikke gjøre noe med dette etter å ha lest her. Jeg får følge rådene og besøke henne, eller ha henne på besøk, og heller droppe byturene.

Kunne jeg kanskje vinkle dette litt annerledes: hadde det vært noe helt annet om hun var et familiemedlem enn en venn?

Anonymkode: dcf9f...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er jo det at mine første antakelse nok var den riktige: ikke ta det opp. Det er mye snakk om størrelsen, men jeg fokuserer nok mer på helsen hennes, det er bare for å illustere synet av henne, siden jeg selvsagt ikke legger ved bilde! 

Jeg våger rett og slett ikke gjøre noe med dette etter å ha lest her. Jeg får følge rådene og besøke henne, eller ha henne på besøk, og heller droppe byturene.

Kunne jeg kanskje vinkle dette litt annerledes: hadde det vært noe helt annet om hun var et familiemedlem enn en venn?

Anonymkode: dcf9f...ff0

Jeg er en av de som er uenige med rådene om å ikke ta det opp. Som tidligere overvektig hadde jeg satt veldig pris på om en nær venninne hadde villet prate med meg om noe som var en belastning for min fysiske og psykiske helse. Så om det er noe du føler du kan tilnærme deg på en god måte, så følger du instinktene dine. 

Anonymkode: 47163...1af

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig med deg!

Men nå er det jo sånn da, at nesten-anoretikere blir sett på som perfekte modeller, og i absolutt alle dame-magasiner er det minst én "hvordan bli sylslank og få drømmekroppen"- artikkel.

"Alle" skal ha som mål å være tynne, og de som allerede er slanke blir sett på som "forbilder" og at de er flinke og vellykkede.

Og da havner fort alle oss i andre del av skalaen som "mislykkede" og det vil jo ingen kommentere eller si noe stygt om.

Veldig generalisert over her, men jeg tror faktisk det er sånn det har blitt. Man kan kommentere tynne fordi de er "perfekte" og har da selvfølgelig ingen komplekser what so ever... 🙄 

Anonymkode: 41fcb...1d3

Nei, jeg er ikke enig. Det var slik før, men nå gjentas det til det kjedsommelige at man skal være fornøyd med seg selv uansett størrelse og fasong. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en av de som er uenige med rådene om å ikke ta det opp. Som tidligere overvektig hadde jeg satt veldig pris på om en nær venninne hadde villet prate med meg om noe som var en belastning for min fysiske og psykiske helse. Så om det er noe du føler du kan tilnærme deg på en god måte, så følger du instinktene dine. 

Anonymkode: 47163...1af

Men så sitter ikke du med noen annens fasit enn din egen, selv om du har vært overvektig før.

Jeg ER overvektig. Jeg har gått ned 30 kg en gang, helt alene, uten at noen sparket meg verken ned eller opp. Jeg hadde ikke satt pris på å høre at jeg var overvektig, for det visste jeg godt selv.

Før jeg startet på noe slanking så prøvde ei venninne seg på dette med at: Jeg bryr meg om deg, vennen, og vi kan gjøre det sammen hvis du vil? Bare komme oss ut og gå turer og sånn? 
Og så overhørte jeg henne snakke med ei annen venninne om at hun var så smart som ikke direkte sa at jeg burde gå ned i vekt, men å ta meg med ut på tur for å få meg i gang. 

Jeg har gått opp igjen de 30 kiloene også, og nå er jeg på vei ned igjen og har ca 20 igjen før jeg er fornøyd. Jeg setter veldig stor pris på at ingen av mine venner har snakket med meg om overvekten min. Jeg vet at den er der, jeg vet hvordan jeg skal gjøre noe med den, det er bare ikke så enkelt å finne motivasjonen. Hvis da venninner i tillegg til min egen nedrakking og nedvurdering av meg selv skulle sagt at "du burde bli med meg på trening så blir vi så spreke sammen" så hadde jeg lukta lunta og ikke følt meg bedre. 

Jeg har heller ikke fasiten for noen annen enn meg selv, men det er sånn jeg funker. Jeg har speil, jeg vet at jeg er feit, jeg vet at jeg må gå ned i vekt. Det hjelper ikke om andre sier det til meg, jeg blir ikke slankere av at andre påpeker overvekten min. 

Anonymkode: e4ea3...3f3

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så individuelt! Det er derfor du får så mange ulike svar. Ingen av oss kjenner hverken henne eller deg.

Anonymkode: 2aea9...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enhver idiot forstår at «skal vi gå en tur og spise salat etterpå» er kode for «du er feit». Ikke noe vits i å late som noe annet. Et bedre spørsmål er «hvordan har du det» eller «er det noe i livet ditt som føles vanskelig å håndtere?» hvis det nå er sånn at du er bekymret for hvordan hun har det.

Anonymkode: 2aa64...ce5

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har speil, jeg vet at jeg er feit, jeg vet at jeg må gå ned i vekt. Det hjelper ikke om andre sier det til meg, jeg blir ikke slankere av at andre påpeker overvekten min. 

Anonymkode: e4ea3...3f3

Mange som ser seg blind på sin egen overvekt. Det samme med undervektige som har gått ned mye i vekt, og som sliter med mat på motsatt skala. Skal man bare late som ingenting der også? 

Tror det var Ulrikke Lund som sa noe sånn som at det beste man kan si til en sykelig undervektig person er "du ser syk ut". Ikke "du er så tynn" eller "jeg ser du har gått ned i vekt". Så kanskje man burde være like brutal i kommentarer til sykelig overvektige? "Du ser syk ut?"

Anonymkode: 97546...f4e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mange som ser seg blind på sin egen overvekt. Det samme med undervektige som har gått ned mye i vekt, og som sliter med mat på motsatt skala. Skal man bare late som ingenting der også? 

Tror det var Ulrikke Lund som sa noe sånn som at det beste man kan si til en sykelig undervektig person er "du ser syk ut". Ikke "du er så tynn" eller "jeg ser du har gått ned i vekt". Så kanskje man burde være like brutal i kommentarer til sykelig overvektige? "Du ser syk ut?"

Anonymkode: 97546...f4e

Beklager Ulrikke Falch var det. Hun har selv slitt med spiseforstyrrelser.

Anonymkode: 97546...f4e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.6.2018 den 11.53, AnonymBruker skrev:

I dag får man ikke lov til å kommentere på vekt uansett hvor godt det er ment, selv om personen er en fare for seg selv, siden "alle er flott som de er". Hun kommer garantert ikke til å sette pris på at du prater med henne om det siden de som er feit ofte pleier å bite på det "all shapes are beautiful" tullet, så jeg vil heller anbefale at du er mindre med hun.

Anonymkode: c7843...9f4

Er så lei dette "all shapes are beautiful". Det er en grunn til at dyr ikke er overvektige i naturen.

Anonymkode: 8165b...2b5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har veid det dobbelte av hva jeg bør og jeg skulle ønske folk hadde guts til å si fra. Ja, jeg visste jeg var overvektig, men hvor ille det var visste jeg ikke (turte ikke veie meg). Jeg levde rett og slett i fornektelse. Det eneste venner nevnte med mitt utseende var at jeg var pen, at jeg så slank ut (slank, seriøst?! Jeg veide 120 kg, 175 høy) i den kjolen og andre «pene» ting. Så fornektelsen ble større. Jeg har faktisk i dag også problemer med å se det om jeg legger på meg litt i late perioder (veier i dag 67 kg). I dag har jeg sagt fra til samboer at han skal si fra så jeg kan ta tak i det med en gang. 

Jeg hadde begynt prosjektet mitt før om noen sparket meg i gang. Det er ikke slemt å bekymre seg for venner som er helseskadelig overvektige. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Inwe skrev:

Jeg har veid det dobbelte av hva jeg bør og jeg skulle ønske folk hadde guts til å si fra. Ja, jeg visste jeg var overvektig, men hvor ille det var visste jeg ikke (turte ikke veie meg). Jeg levde rett og slett i fornektelse. Det eneste venner nevnte med mitt utseende var at jeg var pen, at jeg så slank ut (slank, seriøst?! Jeg veide 120 kg, 175 høy) i den kjolen og andre «pene» ting. Så fornektelsen ble større. Jeg har faktisk i dag også problemer med å se det om jeg legger på meg litt i late perioder (veier i dag 67 kg). I dag har jeg sagt fra til samboer at han skal si fra så jeg kan ta tak i det med en gang. 

Jeg hadde begynt prosjektet mitt før om noen sparket meg i gang. Det er ikke slemt å bekymre seg for venner som er helseskadelig overvektige. 

Så enig! Er man ganske overvektig så er det farlig. Og ikke alle ser det selv. Flere overvektige kommenterer andre fete damer,men de ser ikke at de noen ganger er større.  Har sagt til en venninne av hun må si ifra hvis det skulle skje meg. På en fin måte selvsagt,  vekt er jo et ømtålig tema 😊

Endret av wintergirl
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har ikke noe om å være et vakkert menneske uansett størrelse, det handler om at å ha for mye fett er livsfarlig!

Anonymkode: 8165b...2b5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver jo at dere ikke er så nære, og bor langt unna hverandre. Så jeg tenker at det ikke er din oppgave å gripe tak i dette. Men du kan spørre hvordan hun har det og se hvor det går derfra:) 

Anonymkode: f7dd4...252

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...