Gå til innhold

Jeg vet man ikke skal kommentere andres vekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men jeg må faktisk gjøre det nå.

Det er ei veldig god venninne av meg. Har mistet litt kontakt med årene, når vi bor på hver vår kant, men har tatt opp igjen nå. Hun har alltid vært litt større, men det har aldri vært noen problemer med henne før nå. Hun blir lei de korteste shopping turene, må sette seg ned hele tiden, utslitt av ingenting. Den voldsomme varmen er også et problem, hun klager over lårene som gnisser og svetter som bare det. Alt er en utfordring, med mindre noe skal spises. Hun spiser enorme porsjoner, og sier ting som at det passer med en is i denne varmen. Setter hun seg ned et sted, så må jeg ta initiativ på at vi skal komme oss videre, og da bare sukker hun. Problemet jeg opplever som venn er da selvsagt at hun nå er så stor og tung at det meste er en utfordring, og jeg blir virkelig bekymret også for helsen hennes. Jeg vet jeg høres ut som en bitch akkurat nå, men jeg blir så frustrert. Jeg kvier meg for å snakke om noe, og de eneste gangen hun kommenterer egen vekt så bare fleier hun om det. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre? 

Og hun er virkelig ekstremt overvektig. Vet bare ikke om jeg klarer se henne spise seg alvorlig syk. Hva hadde dere gjort i samme situasjon? Noen som har tilsvarende?

Anonymkode: dcf9f...ff0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag får man ikke lov til å kommentere på vekt uansett hvor godt det er ment, selv om personen er en fare for seg selv, siden "alle er flott som de er". Hun kommer garantert ikke til å sette pris på at du prater med henne om det siden de som er feit ofte pleier å bite på det "all shapes are beautiful" tullet, så jeg vil heller anbefale at du er mindre med hun.

Anonymkode: c7843...9f4

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du ikke hun vet det selv? Hun trenger ikke deg til å påpeke det. Du skal være en venn, ikke et moralsk kompass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun var morsom å være med hadde jeg besøkt henne iblant, men hadde funnet andre å reise på shopping med

Anonymkode: 2dad3...38f

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun vet det garantert selv, du hjelper ingenting ved å påpeke det. Kanskje sliter hun med en spiseforstyrrelse? 

Anonymkode: bdfa3...38d

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om hun var morsom å være med hadde jeg besøkt henne iblant, men hadde funnet andre å reise på shopping med

Anonymkode: 2dad3...38f

Det er dette jeg også tenker. Jeg skjønner godt at TS synes at det er slitsomt å dra på shopping med en som konstant klager, så da kan man kanskje finne på noe å gjøre som ikke sliter ut verken TS eller venninnen. 

Anonymkode: 3600e...935

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Regn skrev:

Tror du ikke hun vet det selv? Hun trenger ikke deg til å påpeke det. Du skal være en venn, ikke et moralsk kompass.

Det gjør hun nok sikkert. Likevel så er det noen som trenger et spark i rævva for å si det sånn. 

Anonymkode: 6b0a4...b30

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det gjør hun nok sikkert. Likevel så er det noen som trenger et spark i rævva for å si det sånn. 

Anonymkode: 6b0a4...b30

 

Nei, det kan faktisk gjøre så meget mer skade dersom du påpeker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Regn said:

Nei, det kan faktisk gjøre så meget mer skade dersom du påpeker det.

Ja, det kan faktisk gjøre såpass stor skade at hun tar seg selv i nakken og gjør noe med det.

Anonymkode: c7843...9f4

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok ikke det hjelper at du påpeker at hun har blitt altfor tykk og at det plager deg. Dersom du er aktiv og trener så kan du jo høre om hun vil bli med deg, si at du kan hjelpe henne med motivasjon og at dere kan ha et treningsopplegg sammen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, det kan faktisk gjøre såpass stor skade at hun tar seg selv i nakken og gjør noe med det.

Anonymkode: c7843...9f4

 

Jeg tror du enten er veldig ung, eller veldig ignorant på hvordan mennesker virker. :)

Endret av Regn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig med de fleste her. Jeg var veldig overvektig før (har gått ned 30+kg) og når jeg ser tilbake skulle jeg ønske en nær venninne hadde tatt seg en prat med meg. Kanskje jeg ville blitt sint først, men det ville i såfall bare vært et forsvar. Når det er sagt virker det som TS er mer oppgitt enn bekymret. Du er lei av å ta hensyn og synes venninna di er lat og dum. Det er ikke et godt utgangspunkt for å ta denne praten.

Anonymkode: 08b83...8c0

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi jenter burde vært litt mer som guttene og sagt ting rett ut, i stedet blir vi fornærmet og krenket..

Anonymkode: 84b74...e81

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

To konkrete ting du gjøre:

Invitere henne med på aktiviteter som legger opp til litt fysisk aktivitet. Gå turer, sykle, etc. 

Invitere henne over på sunn og god mat. 

 

Dette er ting du kan gjøre uten å si noe som helst, og så er det bare å håpe at hun liker det så godt at hun fortsetter med det på egenhånd og. 

Anonymkode: c7814...732

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi jenter burde vært litt mer som guttene og sagt ting rett ut, i stedet blir vi fornærmet og krenket..

Anonymkode: 84b74...e81

 

Nå forutsetter du at det er en type maskulinitet og feminitet, og det er ikke sant.

Anonymkode: e4672...f0f

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og du skriver dersom hun var morsom ville du besøkt henne. Dersom du ikke egnetlig liker henne tror jeg kanskje ikke du vil hennes beste heller. Og personligheten hennes er det en venn bør være glad i tynn eller tykk eller midt i mellom. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er uenig med de fleste her. Jeg var veldig overvektig før (har gått ned 30+kg) og når jeg ser tilbake skulle jeg ønske en nær venninne hadde tatt seg en prat med meg. Kanskje jeg ville blitt sint først, men det ville i såfall bare vært et forsvar. Når det er sagt virker det som TS er mer oppgitt enn bekymret. Du er lei av å ta hensyn og synes venninna di er lat og dum. Det er ikke et godt utgangspunkt for å ta denne praten.

Anonymkode: 08b83...8c0

Nå blir jeg litt irritert her. Jeg sier ikke at hun er dum!!!

Anonymkode: dcf9f...ff0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Regn skrev:

 

Nei, det kan faktisk gjøre så meget mer skade dersom du påpeker det.

Bedre enn å dø tidlig, er det ikke? :)

overspising er nåtidens stille selvmord..

Anonymkode: 85ff3...163

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Regn skrev:

og du skriver dersom hun var morsom ville du besøkt henne. Dersom du ikke egnetlig liker henne tror jeg kanskje ikke du vil hennes beste heller. Og personligheten hennes er det en venn bør være glad i tynn eller tykk eller midt i mellom. :)

Jeg bryr meg om henne, og ønsker henne alt vel. Hun er morsom, smart og har en herlig samtalepartner. Hun egner seg ikke til lange turer, som jeg har påpekt, men hun er en vidunderlig person på alle mulige måter. Problemet er at hun har så alvorlig fedme at det bekymrer meg. Størrelsen er ikke problemet, det er alt det som kommer som en konsekvens av størrelsen jeg tenker på. Seriøst, jeg er ikke så overfladisk at jeg velger venner basert på utseende heller. Men når man er på hennes størrelse, så er det faktisk en alvorlig risiko. Jeg blir virkelig bekymret.😟

Anonymkode: dcf9f...ff0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er uenig med de fleste her. Jeg var veldig overvektig før (har gått ned 30+kg) og når jeg ser tilbake skulle jeg ønske en nær venninne hadde tatt seg en prat med meg. Kanskje jeg ville blitt sint først, men det ville i såfall bare vært et forsvar. Når det er sagt virker det som TS er mer oppgitt enn bekymret. Du er lei av å ta hensyn og synes venninna di er lat og dum. Det er ikke et godt utgangspunkt for å ta denne praten.

Anonymkode: 08b83...8c0

For min del kom motivasjonen av meg selv når jeg innså hvor stor jeg hadde blitt. Jeg har gått ned nesten 25 kg. Hadde noen påpekt min vekt på den måten tror jeg jeg hadde blitt enda større igjen, fordi jeg hadde trøstespist og hatet meg selv enda mer. Man må nok se an personen om man skal ta opp noe slikt. Tar man det opp, bør man uansett gjøre det varsomt.

Anonymkode: 949f4...c5b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...