Gå til innhold

Januar-Februar 2019


Puffin

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På 15.11.2018 den 10.21, Kaiaermeg skrev:

Helt vanlig å gå opp 1 kg i uka mellom uke 20-28 :)

https://nhi.no/familie/graviditet/symptomsjekker/vektokning-i-svangerskapet/

Ja se der ja, men lurer på om den faktisk mener 1kg fordelt på de to ukene den viser? Ellers vil jo totalen bli langt over den normale økningen på 12-15 😅

Men virker ikke som det er noe særlig å gjøre for å begrense det for min del uansett,   vekten kommer nok til å gå fort opp fremover 😌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere som er hjemme om dagene allerede nå. Hva fyller dere dagene med?

Jeg fikk ikke gå på jobb lenger pga risiko for fosteret så jeg fikk Svangerskapspenger for noen uker siden. Jeg har ett stort hus jeg steller og en hund jeg går med. Prøver å holde meg aktiv. Men det er lange dager likevel:( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gasellen skrev:

dere som er hjemme om dagene allerede nå. Hva fyller dere dagene med?

Jeg fikk ikke gå på jobb lenger pga risiko for fosteret så jeg fikk Svangerskapspenger for noen uker siden. Jeg har ett stort hus jeg steller og en hund jeg går med. Prøver å holde meg aktiv. Men det er lange dager likevel:( 

Jeg har vært hjemme med bekkenløsning siden uke 12 ca. Står opp 7.30 og sender 8 åringen på skolen. Frem til han er tilbake kl 15 blir det mye hvile pga smerter. Men også litt husarbeid, TV, internett og noen besøk av venninner. Det er ganske kjedelig, men jeg har blitt vant med det nå. Det er litt mer som skjer på kvelden med mann og barn hjemme, men mye dødtid generelt. Jeg prøver bare å holde ut, og unngå for mye smerter. Var gjennom akkurat det samme sist svangerskap. Kunne sikkert begynt å lese mer bøker, lært et nytt språk eller andre ting man ikke har tid til ellers, men gidder liksom ikke 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo ingen smerter som holder meg tilbake. Men jeg merker jo at kondisjonen reduseres kraftig for tiden. Startet på siste trimester nå så det er vel Normalt. Men jeg skal ærlig innrømme jeg er redd for at vekta plutselig skal skyte unødvendig i været nå når jeg ikke står hele dagen på jobb lengre.. Jeg har vært veldig fornøyd med vektøkning så langt. Det samme har jordmor. Prøver å passe litt på hva jeg spiser så det ikke sklir ut .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hvordan går det med dere, damer? 

Her er det 7 uker til termin i dag. Godt å endelig begynne å se lyset i tunnelen. Bare to uker til på jobb, så blir det ferie/permisjon 😀 magen begynner å bli stor og i veien, og jeg er litt spent over hvor diger den skal bli til slutt. Gruer meg lite til fødselen, annet enn at jeg er livredd for at noe skal gå galt med lillegutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 uker til termin. Baby begynner å føles stooor! 

Det grenser til ubehag av og til når han\hun ommøblerer der inne. Sover veldig dårlig om natta også og merker virkelig at kondisjonen stuper. 

Forøvrig er en av de største bekymringene mine at det ikke er tilbud om fødselsforberedende kurs her. Jeg tørr nesten ikke google, for da kommer bare skrekkhistorier. Og jeg føler meg så lite forberedt.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 uker til termin her. Synes det går så fort nå. Skal bli deilig med juleferie snart. 

Gasellen, du kan jo sjekke ut serien Jordmødrene på nrk tv. Syntes det var veldig spennende å se (er andregangs) ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, grønnplante skrev:

10 uker til termin her. Synes det går så fort nå. Skal bli deilig med juleferie snart. 

Gasellen, du kan jo sjekke ut serien Jordmødrene på nrk tv. Syntes det var veldig spennende å se (er andregangs) ☺️

Takk! Den skal jeg sjekke! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Gasellen skrev:

Takk! Den skal jeg sjekke! 

Du kan også sjekke ut litt om fødselens ulike stadier fra kilder som disse:

https://babybloggerne.no/fodsel/fodselens-faser-tre-faser/

https://www.lommelegen.no/graviditet-og-fødsel/graviditet/artikkel/fodsel-slik-foregar-en-normal-fodsel/68928195

https://helsenorge.no/fodsel

Det var slike ting jordmor snakket om på kurset jeg var på sist. Fødselens faser, når man skulle ringe føden, litt om ulike metoder for igangsetting og forløp ved keisersnitt. Det var også en omvisning på føden :) Det føltes ikke som om det var så mye nytt for meg på det kurset, men for mannen var det nok veldig nyttig. Så du kan jo prøve å få han til å lese litt om disse vanlige fasene også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det 5 uker igjen til termin. Pust og pes dagen lang😅 Men lite plager, og trives fortsatt godt med magen som vokser. Morkaka lå fortsatt litt foran mormunn i uke 32, så på fredag blir det ny kontroll for å se om den har flyttet seg. Veldig spent på den timen! Vil helst føde naturlig, men har vendt meg til tanken om KS nå så det skal også gå fint. 

2 uker igjen til permisjon og jul. Det blir herlig🎄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 uker til termin her! Kjenner det godt i kroppen nå at ting er tungt. Er blitt 100% Sykemeldt frem til permisjon nå men dagene går raskt .

Når det gjelder fødsel osv klarer jeg ikke helt å tenke på det enda 🙈er så uvirkelig tanke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36uker på vei... alt er tungt , så tungt. Sover max to timer i strekk,og begynner å få hetta for fødsel. Baby er heldigvis aktiv og turner rundt, selv om SFmålet flater ut,jeg går ned i vekt og blodtrykket stiger😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere overmadrass til sprinkelsengen, hvor kjøpte dere? Er det nødvendig mon tro?

Morkaken hadde flyttet seg bort fra indre mormunn, så nå har jeg fått tommel opp for vaginal fødsel. Ellers har vektkurven skutt i været og det ser ut til å bli en 4 kg baby. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det krabber seg sakte men sikkert mot termin og jeg begynner å bli seriøst nervøs for fødsel. Tidligere har ikke dette plaget meg ekstremt. Litt i starten av svangerskapet men så gav det seg. Jeg prøver å se litt programmer (så den serien på nrk som ble tipset her!) og jeg gjør så godt jeg kan for å styre unna skrekkhistoriene her på kg og ellers på internettet. 

Jeg prøver å finne fine fødselshistorier i stedet men av en eller annen grunn er de fleste opptatte av å skrive om hvor jævelig og vondt det var. 

Jeg antar jeg har mest noia for å revne. For å lekke piss og avføring resten av livet eller i verste fall bli lam. Jeg vil ha epidural, men så blir jeg livredd når jeg ser den svære sprøyta som skal i ryggen.

 Jeg er normalt ganske tøff i trynet og liker å tro at jeg takler smerte bra, men jeg tar meg oftere og oftere i å føle meg liten, feig og redd nå i forkant. Jeg hadde en drøm om at jeg ikke skulle bli blant de damene som vrælte av full hals på føden og skremte opp alle de andre pasientene men nå er jeg ikke like tøff i trynet lenger :( 

 

Ikke ett særlig konstruktivt innlegg kanskje, men jeg måtte bare tømme hodet :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God jul alle sammen 🎅

En noe annerledes jul enn vanlig med baby i magen💙

37+6 her nå,og siden storesøster kom 38+2 er jeg meget spent på om lillebror blir romjulsbaby eller om han kommer i januar😀spennende tid🎁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, TeamWP skrev:

God jul alle sammen 🎅

En noe annerledes jul enn vanlig med baby i magen💙

37+6 her nå,og siden storesøster kom 38+2 er jeg meget spent på om lillebror blir romjulsbaby eller om han kommer i januar😀spennende tid🎁

Riktig god jul🎄💙 Nå kan det jo i teorien skje når som helst, så det blir veldig spennende fremover. Spesielt siden storesøster kom før tiden. En fin romjuls/nyttårsgave blir det hvertfall😉 Nå er det bare å nyte den tunge innspurten. Her blir det tyngre for hver dag som går og jeg føler jeg sitter med magen i fanget selv når jeg ligger😅 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh ja tenk nå er det ikke lenge til den første i gruppen her føder 😍 her er jeg bare 32 uker, så håper hun holder seg inne en god stund til :) men synes det er tungt allerede.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...