Gå til innhold

Hva er normalt matbudsjett for to?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer forsøker å bli mer bevisst på hva vi handler av mat. Handler ofte hver dag, noe som ender med mye unødvendig tull i handlevogna. Vi bruker nok ganske mange tusen på matbutikken i løpet av en måned.. Tenker å sette opp en meny for et par uker av gangen, men er helt blank nå.

Hvor mye er det "normalt" å spise for i løpet av en måned? Forslag til enkle og billige middagsretter som ikke tar så lang tid å lage? Gjerne også tips til matretter for kun en person, da vi begge jobber turnus og ikke alltid spiser sammen.

Anonymkode: bde2a...be2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi spiser for 4000 tilsammen. Da spiser vi godt og variert. Har og et budsjett utenom dette for å ete på resturant engang i mnd. :)

Anonymkode: f4086...a45

Skrevet

3-4 

4-6 med ekstra kos osv i helgene tenker jeg... Blir fort en 1000,- på fredagshandelen...

Skrevet

I følge Sifos referansebudsjett, som bla. Luksusfellen benytter seg av, skal to voksne kunne klare seg med ca. 4.000 kr pr. måned i mat.  Jeg tror det kreves stor grad av nøkternhet og nøye planlegging for å få det så lavt. 

Mannen min og jeg bruker det dobbelte, og litt til.  Hos oss er det grønnsaker og bedre kvalitet på matvarene som koster.  F,eks. er det billig med fiskekaker om du kjøper enkelte pakker (som egentlig er fulle av mel).  Det koster mer om du velger kvalitet. 
Å lage mat fra bunnen er sunnere, men oftest mye dyrere enn å velge ferdigvarer (på tilbud).  

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bruker ca 4000-4500 I mnd. Det inkluderer alt vi trenger av toalettpapir, tannkrem, såper etc. 

Anonymkode: 17d82...06e

AnonymBruker
Skrevet

Vanlig er nok 3000 1 voksen, 5000 2 voksene, 6000 om det bare er 2 tilfeldige voksne som spiser hver for seg

Men en klarer alltids seg på mindre om en vil/må

Anonymkode: 55f74...287

AnonymBruker
Skrevet

Det spørs faktisk veldig hva dere spiser og hvor du handler. De ulike butikkene har ulike priser på div matvarer. Det beste er vel kanskje å jakte litt tilbud på ting man kjøper ofte. Tilbudsappen er fin den. Da kan man enkelt følge med hvor det er billigst varer. Må man derimot kjøre byen rundt etter varene går vinningen litt opp i svinningen, ei heller er det særskilt bra for miljøet, men man kan jo velge ukens butikk etter hvor det er mest ting man skal handle på tilbud.

Vi er to stykker og bruker vel rundt 4000 kroner i måneden, litt fra eller til. Det inkluderer en mann som er mye borte, og en del utespising. Vi spiser gjerne et par ganger i måneden på restaurant eller cafè. Ellers går det mye i grønnsaker, fisk og kjøtt, mye unødvendig som iskaffe, saft, osv, men det er selvfølgelig enklere å kutte ned på når man kun handler en gang i uka. Kjøper mye av shampooer og såper andre steder enn på matbutikken. Europris har f.eks. de samme merkene med såper i mye større beholder som koster mindre. Det samme gjelder vaskemiddel og liknende... man burde alltid se på kilosprisen. Større er som regel billigere i lengden, men da må man huske å fryse ned og bruke alt. Mat som blir lagt bakerst i fryseren og aldri tatt fram før kasting, er bortkastede penger.

Anonymkode: 1af2a...15c

AnonymBruker
Skrevet

Sifo oppgir kr. 5 190 for én kvinne og én mann i alderen 20-50 år.

Anonymkode: e1377...c12

• Liker 1
Skrevet

Hva med  sette seg ned en gang i uken og planlegge middager for hele uken? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Først må du skaffe deg en oversikt over hva dere faktisk bruker nå.

Samle kvitteringer for minst 1 mnd. helst 2. 

Anonymkode: 3e3c6...6eb

Skrevet

3-10000 er nok innenfor normalen.

Skrevet

Jeg og mine 2 småbarn bruker ca 8000 kr i måned. En uvane som eksen min har smittet meg (vi la ting oppi handelsvognen uten å sjekke prisen). Fremover skal jeg prøve å planlegge middag og gjøre stor handel (istedenfor hver dag). Håper at jeg klarer ned til 4-5.000 kr.

AnonymBruker
Skrevet

Går veldig fint å leve for mellom 4 og 5000 for to voksne. Vi storhandler og fryser ned når det er tilbud. Spiser godt og variert, mye grønnsaker og frukt og velger ofte kvalitet fremfor pris. Men er selvsagt prisbevisst og velger det billigste alternativet om kvaliteten er lik, noe den ofte er.

Anonymkode: 1374a...164

Skrevet (endret)
15 timer siden, Zienna skrev:

I følge Sifos referansebudsjett, som bla. Luksusfellen benytter seg av, skal to voksne kunne klare seg med ca. 4.000 kr pr. måned i mat.  Jeg tror det kreves stor grad av nøkternhet og nøye planlegging for å få det så lavt. 

Hvordan fikk du til det? Jeg har tastet inn meg selv og den voksne sønnen min, og sist jeg sjekket får jeg opp 5050,- i mnd for oss to voksne mennesker på dagligvarebudsjettet til SIFO?

Endret av Million
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi spiser mye ris, bønner og linser fra butikker med utenlandske varer, så vi bruker rundt 3000 i måneden og spiser godt på det. Eneste måten å bruke mer penger på, ville vært å kjøpe mer økologiske grønnsaker, men selv da ville vi nok ike klart komme opp i 4000. 

Røde linser spiser jeg mye av, krever 15min koketid og man kan krydre eller koke det sammen med mange ulike grønnsaker og det smaker alltid godt. Kidneybønner er også veldig godt med kumin og gurkemeie. 

Anonymkode: cb5a0...af5

AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker nærmere 10 000,- 

Anonymkode: 6c6e5...03f

Skrevet

Vi har budsjett på 3000kr pr måned, dette inkluderer hygieneartikler, vitaminer osv. Det skal sies at mannen jobber borte halvparten av tiden. Vil si vi har et romslig budsjett hvor vi spiser sunt og variert. 

AnonymBruker
Skrevet

vi bruker rundt 7000, men skal prøve å få det litt ned. Vi bruker mye unødvendige ting, og handler hver dag på joker og kjøper godis - skal pørve oss på storhandler på rimligere butikker med bedre utvalg

Anonymkode: 8e762...35b

AnonymBruker
Skrevet

Bruker ca 6000 på meg og min  datter i barnehagealder. 

Vi er mye på farten, særlig i helgene. 

Anonymkode: 02aba...1fb

Skrevet

Vi følger en matplan. Skriver opp hva som skal være middag for en uke av gangen, setter opp handleliste deretter og handler kun for den ene uken av gangen.
Alt av fisk/kylling/kjøtt er fra storhandel da kiloprisen ofte er lavere jo større pakke du kjøper, men kikk litt rundt på priser. Vakuumpakker alt i porsjoner når vi kommer hjem. 

På matplanen har vi en 10-15 retter (avhengig av sesong) som vi roterer rundt. Sålangt har det passet på å ikke gjøre oss matleie for det er jo faktisk en reell risiko. La meg aldri noensinne gå i detalj om det året vi hadde fiskeboller i hvit saus hver. eneste. søndag.

Vi hadde også et enormt høyt pengeforbruk når det gjelder mat, og samtidig også måtte kaste mye mat da det aldri blir spist. En dårlig uvane de fleste av oss prøver å kvitte seg med tror jeg.

Sifo sitt referansebudsjett sier omkring 5000 kr for to voksne mennesker, så det er der vi holder oss innafor.
De små matbutikkene med utenlandske varer (innvandrersjapper, asiamat, hva enn de kalles) er virkelig verdt et besøk, vi har faste varer vi plukker opp derfra som vi enten ikke finner i vanlig matbutikk eller som rett og slett er titalls kroner billigere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...