Gå til innhold

Alternativt drivstoff - ting jeg ikke visste at jeg lurte på....

slask

Anbefalte innlegg

Jo mer jeg hører om biler med alternativ energi, jo flere spørsmål dukker opp.

F.eks.

A) Første gang jeg hørte om plug-in-hybrid, så trodde jeg det var snakk om en modul som kunne plugges inn (monteres) i etterkant. Var så dette en hydrogen-modul, batteri-pakke eller hva.
Så fortalte noen at det var en kombinert elbil og bensin (eller diesel) som kunne plugges i veggen for å lades. Jeg hadde tatt det for gitt at en elbil, kombinert eller ikke, måtte kunne lades fra ekstern strøm...

B) Er en hydrogenbil egentlig en elbil med "hydrogen-drevet" strømgenerator?

C) Er hydrogen-dingsen en forbrenningsmotor eller en brenselcelle?

D) Her om dagen kunne en bekjent fortelle om sin nye hybrid-bil som ikke hadde ekstern lademulighet - kun fra bensinmotor-kraft. Hvorfor leveres sånne nå for tiden?

E) Kan alle varianter av elbiler lades av rullekraft, altså nedoverbakke?
(sikkert ikke, men jeg kan jo lure...).

Det må være flere enn meg som har oppdaget at begreper som hybridbil, elbil og hydrogenbil absolutt ikke er selvforklarende...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, slask skrev:

Jo mer jeg hører om biler med alternativ energi, jo flere spørsmål dukker opp.

F.eks.

A) Første gang jeg hørte om plug-in-hybrid, så trodde jeg det var snakk om en modul som kunne plugges inn (monteres) i etterkant. Var så dette en hydrogen-modul, batteri-pakke eller hva.
Så fortalte noen at det var en kombinert elbil og bensin (eller diesel) som kunne plugges i veggen for å lades. Jeg hadde tatt det for gitt at en elbil, kombinert eller ikke, måtte kunne lades fra ekstern strøm...

B) Er en hydrogenbil egentlig en elbil med "hydrogen-drevet" strømgenerator?

C) Er hydrogen-dingsen en forbrenningsmotor eller en brenselcelle?

D) Her om dagen kunne en bekjent fortelle om sin nye hybrid-bil som ikke hadde ekstern lademulighet - kun fra bensinmotor-kraft. Hvorfor leveres sånne nå for tiden?

Det må være flere enn meg som har oppdaget at begreper som hybridbil, elbil og hydrogenbil absolutt ikke er selvforklarende...?

A) De første hybridene ble kun ladet når man kjører. Det er jo en åpenbar svakhet. Hybrid teknologien kommer mye mer til sin rett når batteriet kan lades direkte. 

B) Hydrogenbiler har forbrenningsmotorer. Egentlig vanlige motorer som er justert for hydrogen. 

C) Hvis det er en brenselcelle så er det jo for å lage strøm. Så dette kan jo kombineres med en elmotor. Men det er er ulike løsninger her. Man kan jo se for seg at dette kan kombineres på forskjellige måter. Men jeg tror det vil gi bedre virkningsgrad om man bruker hydrogen i en forbrenningsmotor. Noen som vet? 

D) Vet ikke. En forhandler som trenger å selge ut biler? 

E) Nei. Men mange kan. Noen lar deg velge dette trinnvis. Da fungerer ladingen delvis som bremser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, stan said:

A) De første hybridene ble kun ladet når man kjører. Det er jo en åpenbar svakhet. Hybrid teknologien kommer mye mer til ...snip....
E) Nei. Men mange kan. Noen lar deg velge dette trinnvis. Da fungerer ladingen delvis som bremser. 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, slask skrev:

Takk for svar :)

Hør med et par forhandlere. De er veldig glad om du vil prøvekjøre. Testet nettopp den nye Nissan. Den har tre nivåer på regenerering, artig å prøve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, stan said:

Hør med et par forhandlere. De er veldig glad om du vil prøvekjøre. Testet nettopp den nye Nissan. Den har tre nivåer på regenerering, artig å prøve. 

Jo, takk - men jeg klarer meg utmerket med en bensinbil i mange år til.
Miljø-avtrykket blir jo større om jeg vraker den jeg har for å kjøpe noe nytt. Jeg kjører, som vanlige folk, bare nødvendige turer noen ganger i uka - kanskje sjeldnere. Bruker ikke bil til jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, stan skrev:

B) Hydrogenbiler har forbrenningsmotorer. Egentlig vanlige motorer som er justert for hydrogen. 

Totalt feil. Dagens hydrogenbiler bruker utelukkende brenselceller.  

Endret av Traktor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Traktor skrev:

Totalt feil. Dagens hydrogenbiler bruker utelukkende brenselceller.  

Javel. Da er det egentlig elektriske biler, som får strømmen fra hydrogen. 

Det er dessverre lite av dem. Eller er det noen steder det er utbygget nok infrastruktur for dem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig mener jeg hydrogen er et blindspor for personbiler. Hydrogenbiler er i praksis elbiler som bruker hydrogen som energibærer i stedet for batterier. Det er altså viktig å forstå at hydrogen kun er en energibærer og ikke en energikilde. Det finnes ikke fritt hydrogen i naturen og hydrogen fremstilles i hovedsak ved dampreformering av naturgass og elektrolyse av vann ved hjelp av strøm. Sistnevnte metode er nok tanken dersom man skal bygge ut infrastruktur for hydrogenfylling i Norge, fordi man da kan produsere hydrogenet lokalt. Problemet med hydrogenbil i forhold til elbil er at en hydrogenbil bruker omtrent 3 ganger så mye strøm som en elbil per km dersom man ser på totalregnskapet ved elektrolyse. Dessuten er infrastrukturen svært dyr både med tanke på produksjon og lagring. Per dags dato koster det mer per km å kjøre hydrogenbil en fossilbil, men prisen vil selvfølgelig gå ned etterhvert som det blir mer utbredt. 

Endret av Traktor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A)Hybrid (og plug-in-hybrid) er en bil som går på både strøm og bensin/diesel. Det ligger jo i ordet hybrid.

B/C) En hydrogenbil er en brenselcelle. Du putter inn hydrogen og får ut vann og strøm. Brenselcellen brukes altså til å drive batteriet, litt på samme måte som en elbil. Forskjellen er at en elbil må "fylles" med strøm, mens en hydrogenbil lager strøm selv når du fyller den med hydrogen.

D) Det vet jeg ikke.

E) Så vidt jeg vet kan ikke alle det nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

D) De første hybridene som prius kommer fra Japan der kraftmarkedet er helt anderledes, der er det stor mangel på elkraft og om du i det heletatt hadde fått lov til å lade bilen din hjemme vil det være kjempedyrt grunnet høy strømpris. Det er billigere å lade batteriet med bensinmotoren.

I tillegg må du ha en ekstra lader i bilen for ekstern lading som gjør bilen dyrere, tyngre og mer kompleks.

Anonymkode: 0f3a6...c54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/2/2018 at 8:15 PM, Rosaprosa20 said:

A)Hybrid (og plug-in-hybrid) er en bil som går på både strøm og bensin/diesel. Det ligger jo i ordet hybrid.

Ordet hybrid er vel ganske selvforklarende, men "plug-in" forteller altså at den kan lades fra stikkontakt og ikke bare fra bilens forbrenningsmotor alene.

B/C) En hydrogenbil er en brenselcelle. Du putter inn hydrogen og får ut vann og strøm. Brenselcellen brukes altså til å drive batteriet, litt på samme måte som en elbil. Forskjellen er at en elbil må "fylles" med strøm, mens en hydrogenbil lager strøm selv når du fyller den med hydrogen.

Og da blir mitt naturlige spørsmål om brenselcellen vil lade batteriet eller bare drive bilen direkte via el-motorer?

Ingen tvil om at det er veldig mange forvirringer her - grunnet mange muligheter.
Er man lite bevandret i energikildene og priser på disse, som meg, så blir det fort mange nye spørsmål.
Men takk til alle som bidrar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, slask said:

Og da blir mitt naturlige spørsmål om brenselcellen vil lade batteriet eller bare drive bilen direkte via el-motorer?

Det kommer ann på hvordan fremdriftsystemet til bilen er kontruert, du kan kjøre elmotor direkte fra brensecellen. Det er uklokt å føre strøm gjennom noe annet som et batteri fordi det vil føre til store tap, en brenslecelle vil alltid være koblet direkte mot motordriften, men kan ha hjelpebatterier i paralell.

Kraftbehovet til en bil er ikke gjevnt, en bil trenger veldig mye effekt under aksellerasjon og vesentlig mindre under fast hastighet.

Tiden som brukes til aksellerasjon i en vanlig bil på veien i forhold til cruising er nesten forsvinnende liten. 

eksempel: Si at en bil trenger 100kW for tilstrekkelig aksellerasjon, men trenger kanskje bare 20kW for å ligge i 100kmt på motorveien. Da blir det veldig dyrt og tungt å ha en enorm brenslecelle på 100kW i bilen, da er det bedre å ha en 50kW brenslecelle og bufferbatterier som hjelper til med de siste 50kW i de sekundene brenslecellen ikke klarer å levere nok effekt. Når brenslecellen har overskudd av effekt kan den brukes til å lade opp batteriene igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Det kommer ann på hvordan fremdriftsystemet til bilen er kontruert, du kan kjøre elmotor direkte fra brensecellen. Det er uklokt å føre strøm gjennom noe annet som et batteri fordi det vil føre til store tap, en brenslecelle vil alltid være koblet direkte mot motordriften, men kan ha hjelpebatterier i paralell.

Kraftbehovet til en bil er ikke gjevnt, en bil trenger veldig mye effekt under aksellerasjon og vesentlig mindre under fast hastighet.

Tiden som brukes til aksellerasjon i en vanlig bil på veien i forhold til cruising er nesten forsvinnende liten. 

eksempel: Si at en bil trenger 100kW for tilstrekkelig aksellerasjon, men trenger kanskje bare 20kW for å ligge i 100kmt på motorveien. Da blir det veldig dyrt og tungt å ha en enorm brenslecelle på 100kW i bilen, da er det bedre å ha en 50kW brenslecelle og bufferbatterier som hjelper til med de siste 50kW i de sekundene brenslecellen ikke klarer å levere nok effekt. Når brenslecellen har overskudd av effekt kan den brukes til å lade opp batteriene igjen.

Sier du med dette at brenselcelle kan ha høy kapasitet, men ikke nødvendigvis tåler høy belastning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 1.6.2018 den 12.57, slask skrev:

Regenerering er ordet du leter etter. Òm det er noen elbiler som ikke har denne funksjonen, må de være av den eldre typen (før Leaf mm). Alle elbiler på markedet idag har dette, svjv.

Utbredt på hybrider også, men usikker på om det gjelder rubbel og bit. De med minst batteri (som da også gjerne er ikke-plugin), har vel størst sannsynlighet for å ikke ha det. Men som sagt, usikker på den delen av markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...