Gå til innhold

Er det stusselig å ikke ønske seg gaver til bryllupet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Syns at det er en kjempefin ide å oppfordre til å donere gavepengene til et godt formål! De som gnir seg over nesa på grunn av dette har umulig tenkt seg om tre ganger fordi dette er utelukkende en bra ting 😊

Kan likevel dele min erfaring fra da jeg og mannen min giftet oss. Vi var som dere, hadde alt og følte ikke at vi trengte en eneste ting. Men; det er alltid NOEN som ønsker å gi en gave, enten det er søsken, fjerne tanter eller enda fjernere venner av foreldre. Ikke nødvendigvis store ting, men en vase eller en kopp eller gudene vite hva. Og dersom dere ønsker å unngå å ende opp med et lite lager av hekla bordbrikker og telysholdere med krystaller i regnbuens farger, så er det lurt å lage en liten ønskeliste som kan gis til de som så veldig gjerne vil gi gave.

Anonymkode: c011f...a69

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en bra ting å ønske seg donasjoner til verdige veldedige formål, men vær obs på at det finnes folk i enhver familie som vil insistere på å gi en fysisk gave. Hvis dere ikke bruker fantasien deres og kommer på noe å ønske dere risikerer dere å få: 
5 ulike ostehøvler eller kakespader fra ymse Hardangerbestikkserier
3 vannkarafler fra Rosendahl
2 doble vaffeljern
4 brødristere
Diverse ulike blomstervaser fra Kosta Boda og Kähler
Duker som er alt for lange eller korte til spisestuebordet, og gjerne i farger og mønstre dere aldri ville drømt om
4 middagstallerkener fra ett eller annet Villeroy & Boch-servise
5 dype tallerkner fra et Porsgrundservise
3 kaffekuverter fra Le Creuset
osv osv... 

Edit: var ikke meningen å repetere forrige innlegg, men vi skrev nok temmelig samtidig. Godt vi var enige, da ;) 

Endret av Ullvott
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er da helt ok. Mange ønsker seg litt fint servise osv (som aldri brukes) i gave, men hvis dere ikke trenger noe er det helt ok å heller ønske seg donasjoner

Anonymkode: b09fc...c92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg digger dette og håper at flere gjør som dere. Nærmer meg en rund dag og kommer til å ha en innsamling på FB. Og jeg kommer til å understreke at innsamlingen er i stede for gaver. Har mer en nok av ting og tang. Vil ikke ha mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine er invitert i et bryllup til høsten hvor bruden er av sosietet, riksmannsfolk. De er ikke i stand til å reise i det bryllupet, og av uskreven skikk er det slik at man gir dyre gaver. Foreldrene mine er sure for de ønsker ikke å punge ut i dyre dommer. Hadde jeg blitt invitert i bryllup hvor man ikke forventet gaver hadde jeg blitt glad. Oppegående folk som heller sier fra hva de trenger eller ønsker at man skal bidra litt til selskapet i form av en kake eller god drikke er høflig mener nå jeg. Da er man ikke så storforlangende som det sosietetsfolket er. 

Anonymkode: 6bbb7...261

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ønsket oss ikke gaver men heller hjelp til bryllupet. Vi fikk kaker, litt kontanter (nok til å betale lokalet), ett gavekort hos cateringselskapet (så ble maten nesten gratis også) og hjelp til å koke kaffe, rydde border osv. Vi hadde alt vi trengte så det var ypperlig å gjøre det slik. Gjestene syntes også det var fint. 

Jo, vi fikk gavekort på ferie også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er helt topp, og er et valg det står skikkelig stor respekt av! Som gjest tenker jeg det er bra i et miljøperspektiv, jeg slipper å fly rundt på glassmagasiner og å forholde meg til ønskelister der alt i min priskategori er kjøpt. Personlig er jeg også mer komfortabel med å gi til et veldedig formål enn til å sponse folks oppussing eller bryllupsreise. Jeg er imidlertid uenig med de som oppfordrer til å ha ønskeliste i tillegg, for da oppfordrer man jo til kjøp fra den på en måte. En ting er om man sier at man ikke ønsker seg noe og folk da føler de må komme med fysisk gave, men er ikke folk mer tilbørlige til å respektere brudeparets valg når det er snakk om et spesifikt formål?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde blitt veldig glad for og gå i et bryllup der brudeparet ikke ønsket seg gaver men heller donasjon til barnekreft. Personlig så ville eg donert mer penger enn hva eg ville satt som et gavebudsjett også 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vurderer å gjøre det samme, men mannen min mener at folk vil føle at de må ha med gave uansett og at det vil skape en forventning om at de må gi dobbelt. 🤔 Når det gjelder de som helt sikkert vil gi gave uansett, vil vi gjerne sette opp ønskeliste på ting vi faktisk trenger. Har ikke landet helt på hva vi gjør ennå!

Anonymkode: 2d966...9af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...