Gå til innhold

Er det stusselig å ikke ønske seg gaver til bryllupet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har vært sammen i over 10 år, har tre barn og ønsker å gifte oss nå. Vi er begge i begynnelsen av 30 årene og har stort sett det vi trenger. Alikevel ønsker vi å lage stor fest når vi skal gifte oss. Vi bor et par timer unna begge våre familier og synes det er hyggelig å lage til en fest hvor alle kan samles. 

Men jeg tenker at vi ikke ønsker å be om gaver. Om noen ønsker vil vi gjerne at de gir en donasjon til barnekreftforeningen. Virker dette rart eller er det ok? Ville dere syntes det var greit å ikke komme med gave? 

Vi blir rundt 60 gjester og skal ha en litt formell middag med tre retter og så dans og sang etterpå. 

Anonymkode: 0eea7...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er bare glad om jeg slipper å gi gave, og hadde gladelig gitt penger til en god sak istedet. Har forøvrig tenkt på det samme til vårt bryllup, vi trenger ingenting og ønsker ikke å fylle opp leiligheten med unødvendig tull.

Anonymkode: b0a18...885

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker ikke at det er rart om dere ikke ønsker gaver. Folk som gifter seg i 20-årene har som oftest ikke alt man trenger og da er det mer naturlig med ønskelister. 

Så lenge dere presiserer at dere ikke ønsker gaver, men eller en donasjon så mener jeg dette er helt innafor. Det er tross alt kjærligheten som skal feires, ikke det materialistiske 

Anonymkode: 184c6...f10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ønsker oss heller ingenting. Prøver nå å bli enige om hvor vi heller vil ønske donasjoner til.

Anonymkode: 53d91...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke stusselig i det hele tatt. I gamle dager giftet man seg veldig ung og mens man fremdeles bodde hjemme og gavene var nyttige ting man trengte til sitt nye hjem og liv, men nå er de fleste eldre og vel etablerte innen de gifter seg. Jeg synes det er en fin tanke (og ikke minst miljøvennlig) å ikke ønske seg gaver. De fleste har uansett alt de trenger, og vel så det. :) Det er viktig å poengtere det i invitasjonen for mange vil nok føle det litt rart å ikke ha med en gave. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ønsket oss heller ingenting av materielle ting da vi begge er ganske restriktive på hva som som kommer inn i vårt hjem. Vi ba heller om et bidrag til bryllupsreisen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi ønsker oss heller ingenting. Prøver nå å bli enige om hvor vi heller vil ønske donasjoner til.

Anonymkode: 53d91...8e6

Så på en eller annen måte skal dere sørge for at gjestene må skuffle ut gryn altså? ;D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Gent82 skrev:

Så på en eller annen måte skal dere sørge for at gjestene må skuffle ut gryn altså? ;D

Det er helt vanlig å gi gave i bryllup? Har du vokst opp under en stein eller noe?

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Antoinette skrev:

Det er helt vanlig å gi gave i bryllup? Har du vokst opp under en stein eller noe?

 

Haha. Har ikke vært i bryllupet til f.eks Røde Kors og Norsk kreftforening. 

- Skal vi ta med noe, er det noe dere ønsker dere?

- Neei..ikke egentlig, vi har alt vi trenger. Vi kommer ikke på noe dere kan kjøpe til oss, Så da tenker jeg dere får donere penger til en organisasjon istedet. Gi gjerne penger til de rumenerne som sitter og tigger nede i sentrum, men da skal vi ha kvittering så vi kan vurdere om det har kjentes bra nok på lommeboka deres, ellers må dere ut med kroner på flere poster. Det er så viktig for oss at dere bruker penger. Ingen skal slippe unna.

- ook...........

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Belima skrev:

Hva med å ønske seg noe av dette:

http://gi.rodekors.no/?gclid=EAIaIQobChMI94ed-Yay2wIViIeyCh1GdA1kEAAYASAAEgKusfD_BwE

https://www.plan-norge.no/gaver-med-mening

Bare noen jeg fant på nettet, er sikkert mer der.

Jeg jobber med barn med kreft til daglig og derfor er dette min hjertesak.  Ser hvor viktig det er med midler til forskning. Ellers var det det fine forslag du kom med 👍

Ts

Anonymkode: 0eea7...f30

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært helt greit for meg. Jeg trenger ikke gruble på hva jeg skal kjøpe, dere slipper å få ting dere ikke trenger ... Vinn-vinn-situsjon i mine øyne :)

Anonymkode: 598fd...152

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Gent82 skrev:

Haha. Har ikke vært i bryllupet til f.eks Røde Kors og Norsk kreftforening. 

- Skal vi ta med noe, er det noe dere ønsker dere?

- Neei..ikke egentlig, vi har alt vi trenger. Vi kommer ikke på noe dere kan kjøpe til oss, Så da tenker jeg dere får donere penger til en organisasjon istedet. Gi gjerne penger til de rumenerne som sitter og tigger nede i sentrum, men da skal vi ha kvittering så vi kan vurdere om det har kjentes bra nok på lommeboka deres, ellers må dere ut med kroner på flere poster. Det er så viktig for oss at dere bruker penger. Ingen skal slippe unna.

- ook...........

Man skal være ganske spesiell for å fremstille donasjoner til veldedige formål som noe negativt.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gent82 skrev:

Haha. Har ikke vært i bryllupet til f.eks Røde Kors og Norsk kreftforening. 

- Skal vi ta med noe, er det noe dere ønsker dere?

- Neei..ikke egentlig, vi har alt vi trenger. Vi kommer ikke på noe dere kan kjøpe til oss, Så da tenker jeg dere får donere penger til en organisasjon istedet. Gi gjerne penger til de rumenerne som sitter og tigger nede i sentrum, men da skal vi ha kvittering så vi kan vurdere om det har kjentes bra nok på lommeboka deres, ellers må dere ut med kroner på flere poster. Det er så viktig for oss at dere bruker penger. Ingen skal slippe unna.

- ook...........

Tviler på at ts eller andre krever kvittering på donasjonen. Hvis du ikke vil så kan du la være.

Anonymkode: b0a18...885

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster og mannen gjorde det slik. De hadde allerede bodd sammen i 15 år og hadde alt de trengte. 

Anonymkode: 5e4c4...12c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Salmonella skrev:

Man skal være ganske spesiell for å fremstille donasjoner til veldedige formål som noe negativt.

Da skjønner du ikke hva jeg mener. Big surprise (not) :tekola:

Og man (du) må være veldig spesiell for å gi penger i øst og vest ukritisk https://www.vg.no/spesial/2017/rode-kors/

Dessuten øser as norge ut skattekroner på uhjelp allerede. Milliarder på å redde regnskogen, og så hugges den samme regnskogen ned for å plante biodrivstoff som vi vil ha. 

Men kjør på. Du ser vel ikke lenger enn din egen nese du.

Endret av Gent82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lagde en variert gaveliste. 

Her var også enkelte veldedige organisasjoner oppsummert. Og mange rimeligere gaver inkludert. Samt dyrere gaver som telt, lampe... Vi inkluderte mange gaver som kunne brukes eller spises opp - konsertbilletter, gavekort på matpakker, restauranter, viner etc. 

Også pakket vi ikke opp gavene i lokalet. For oss var det vinn-vinn, det ble ikke en utstilling av hvem som hadde gitt hvor mye, og gjestene nøt festen i stedet for å få oppgave som gavoppakker. 

Anonymkode: ede9f...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det virker som en kjempe fin idé, for gaver ville dere fått uansett. Og noen gaver blir det sikkert likevel.

Jeg har hørt om andre brudepar som har gjort dette, og har inntrykk av at det blir veldig godt mottatt.

Og for mennesker som tar ting i verste mening, så kan det være greit å si at dere ikke ønsker noe, men om de ønsker å gi så er donasjon til deres hjertesak velkommen.  

Endret av FluffyJuggernaut
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...