Jump to content
Sign in to follow this  
rainbow_dash

Marielles nye livsstil

Recommended Posts

rainbow_dash

Nok en helg unnagjort, og jeg er sliten! Mest fordi en stykk unge har sove- og spisenekt (noe på gang, tenner?), og generelt grinete humør. Da blir det dårlig søvn og mye styr... Så nå var det litt (for) godt å komme på kontoret og slappe av med en kopp te :tongue:

Men det jeg skal lære meg med dette livsstilsprosjektet er jo nettopp å ikke stupe med hodet først ned i sjokoladeskåla når livet blir litt uplanlagt slitsomt. Og det har jeg klart fint! Ja, det ble litt sjokkis lørdag kveld, da hadde jeg pause med filmkveld med venner, og det var fint :) Jeg spiste bare litt sjokolade da, og følte at jeg hadde kontroll over situasjonen (ikke noe "wohoo, nå kan jeg spise sjokkis" *gafle innpå alt*, eller "dette er NEI-mat, jeg skal ikke ta noe, meeeen det ser så godt ut, hmmmmm, bare eeeeeen, oi der spiste jeg et par, da kan jeg like gjerne gi opp og kjøre på med alt..."). Jeg bare spiste litt, nøyt det, og koste meg jeg. Herlig! Tror ikke jeg sprengte kaloribudsjettet heller. Så klapp på skuldra og fornøyd.

Ellers har det blitt en del turgåing og, om enn ikke trening. Kanskje i kveld (om jeg ikke kollapser klokka 8)?

Fortsetter under...

rainbow_dash

Nå har jeg bare et par dager igjen på jobb før det er 6 uker "ferie" (eh, jeg skal være hjemme med minien fram til barnehagestart, så blir jo mer permisjon enn fri). Det blir kos. Men også nye rutiner, så jeg må klare å få til faste måltider og sånn, og passe på at det ikke sklir ut. Også skal vi gå MASSE tur!

I går ble det ikke sykling, var på playdate hos ei veninne etter jobb, så ungene fikk rast fra seg litt sammen. Veldig koslig! Også fikk jeg gått nok tur til å klare 10 000 skritt uansett. Ble et lite kakestykke, men også liten middag, og en kjapp treningsrunde på kvelden. Så selv om ikke alle dagene går etter planen og rutinen, så syns jeg at jeg holder meg greit innafor altså! Det skal jo være en livsstilsendring, og livet går jo ikke alltid etter planen. Men bare det å innse at jeg kan spise noe uplanlagt også klare å begrense og kompansere uten problemer, er en seier. Vekta fortsetter å snike seg nedover med noen gram her og der, så det funker jo :) 

Dagens trening: 30 days shred level 1 pluss et par minutter ekstra cardio (jumping jacks).

Jeg har også avtalt en treningsdate (gruppetime) på lørdag, så da blir det litt mer trening denne uka!

Monstrum

Tenker meg det er mestringsfølelse å kjenne at man klarer å stoppe etter de 2-3 sjokoladebitene? 😄 Synes du har blitt så flink på å være bevisst!

Hvor gammel er minien din? :blomst: Tror første tann er på gang her :bond:

rainbow_dash
2 hours ago, Monstrum said:

Tenker meg det er mestringsfølelse å kjenne at man klarer å stoppe etter de 2-3 sjokoladebitene? 😄 Synes du har blitt så flink på å være bevisst!

Hvor gammel er minien din? :blomst: Tror første tann er på gang her :bond:

VELDIG mestringsfølelse faktisk! Egentlig litt bedre enn sjokolade, og det gjør jo det hele litt enklere :nori:Tusen takk!

Minien har blitt 13 måneder (det går så fort!), og er helt turbo om dagen. Aner ikke hvor hun får energien i fra, men hun løper rundt hele våkentida, virker det som. Sånn energi skal jeg og ha snart!

Tenner er noe herk altså, du har min fulle medfølelse. Vi har hatt et par våkenetter på grunn av dem...

rainbow_dash

I dag var jeg sliten i beina da jeg sykla til jobb. Litt godt å kjenne at beina jobber, spesielt rumpa (den skal jo bli snasen etterhvert :ler:), men litt tungt og!

Jeg tror jeg skal begynne med litt mer heavy planlegging av spisinga fra i morgen, og en uke framover i første omgang. Altså, skrive ned på kvelden hver dag hva jeg planlegger å spise dagen etter, også loggføre hvordan det har gått hver dag. Jeg merker nemlig at det har blitt litt mer impulsspising de siste dagene (en frukt her, en kopp matcha latte der...), ikke de helt store kaloriene, men samtidig så er det en tendens i feil retning. Så det skal jeg rydde opp i!

Den generelle planen er jo fire måltider om dagen, frokost, lunsj, middag og kvelds. Og så mye te med melk jeg vil (min store last her i livet). Ingenting utenom det.

På aktivitetssida er jeg fortsatt flink, har et gjennomsnitt på rett over 13000 skritt om dagen, har sykla (nesten) hver dag til jobb, og tar litt styrkeøvelser her og der. :tommelsmil: Så der skal jeg bare fortsette i det samme sporet.

rainbow_dash

Spiseplan for imorgen:

• 10 min gåtur og 15 min sykling til jobb før frokost.
  • Frokost: 2 skiver rugbrød med skinke, lite eple.
  • Lunsj: 1 porsjon pad thai (middagsrester).
  • 15 min sykling hjem fra jobb, 50 min tur med hunden i raskt tempo og litt terreng.
  • Middag: 1 skål spinatsuppe, 1 kokt egg, halvt rundstykke. (Okay, den grønne suppa jeg tok opp fra frysereren viste seg å være brokkolisuppe. Syns ikke det teller som å ikke ha fulgt planen :tongue:)
  • Kvelds: Mager cottage cheese og banan. 5 jordbær.

Te med ekstra lettmelk etter behov :nigo:

Syns det gikk veldig fint, jeg har fulgt planen i dag, bortsett fra et par jordbær, og det er ikke akkurat krise.

Edited by _marielle_
Mosjon lagt til i blått. Ferdige måltider (etter planen) i grønt, uplanlagt spising i rødt.

Annonse

rainbow_dash

Det ble beskjedne 0,1 kg ned denne uka. Jeg tar det ikke så tungt. Jeg veier meg hver dag, og ser at vekta har ligget stabilt ca der i en uke. Det er akkurat sånn det bruker å være, så dropper det plutselig ned en kilo og ligger der stabilt ei stund. Så regner med at det kommer et hopp nedover snart, siden jeg ikke har hatt de store utskeielsene.

Oppsummering av de siste 5 ukene:

• Gått ned 0,7 kg i gjennomsnitt hver uke (3,5 kg tilsammen)
  • Ca. 14000 skritt om dagen
  • 6 mer eller mindre planlagte utskeielser (ingen store)
  • Fokus på å spise bare måltider (ingen småspising) og å spise saktere

Siste dag på jobb i dag, før ferie/permisjon i 6 uker. Plan for disse ukene:

• Mer enn 15000 skritt hver dag
  • Fokus på måltider, unngå småspising selv om jeg er hjemme
  • Lage matplan dagen før, HVER DAG, og skriftlig dokumentere her om jeg følger den eller ikke
  • Fokus på porsjonstørrelse og å spise saktere
  • Øve på sulttoleranse - ta en dag innimellom der jeg lar være å spise lunsj, bare for å lære meg å tolerere sult og kjenne på at det går helt fint å overleve noen timer uten mat
  • Kose meg masse med minien og være mye ute i frisk luft
  • Trene på treningssenteret minst en dag i uka (fordi det er ikke så kult å være støttemedlem)
  • Sykle en tur minst en gang i uka (så det ikke gjør så vondt i rumpa når jeg begynner igjen etter ferien :tongue:)

Vi kommer til å ha en del besøk i perioder, så regner med at det blir litt vanskeligere med trening/planlegging av mat da, men jeg skal ha fokus på å klare å holde en sunn linje i sånne situasjoner, det er jo tross alt dette jeg trenger å lære.

Så satser jeg på en vektnedgang på ca. 0,5 kg i uka, det skal gå sakte men framover.

rainbow_dash

Plan for i morgen:

• Tur med hunden og ungen i bæresele, 25 min.
  • Frokost: 2 skiver rugbrød med makrell i tomat, eple.
  • Treningsdate på morgenen 😀 Se innlegg nedenfor!
  • Etter trening: En skål brokkolisuppe med kesam oppi.
  • Trilletur, ca 1 time.
  • Lunsj (?): Skal ut til svigers, vet ikke helt hvordan det blir. Planen er å spise litt om det passer med lunsj, husk at jeg har fokus på porsjonstørrelse, og at det i så fall skal være et måltid, ikke småspising. - 2 brødskiver med kjøttpålegg og en banan.
  • Middag: 2 stykker hjemmelagd pizza, grønn salat.

Og selvfølgelig te med ekstra lett melk!

Selv om planen for dagen var litt ullen, så syns jeg det gikk veldig greit! Fikk tilbud om både sjokoladeboller og smågodt hos svigermor, men takka nei og syns egentlig det var helt greit. Hadde ikke noe cravings. Og fikk en fin lang trilletur i finværet før lunsj 😊

Så, creds til meg for å motstå snop, og følge matplanen! Og masse mosjon og trening i dag!

Edited by _marielle_

Monstrum

Ingen kveldsmat i morgen?
Eller blir det såpass sen middag at det dekker? :)

rainbow_dash
8 hours ago, Monstrum said:

Ingen kveldsmat i morgen?
Eller blir det såpass sen middag at det dekker? :)

Jeg tror det blir sein middag ja! Men vanskelig å planlegge for sånne dager da jeg ikke egentlig vet tidsplanen. Vi tar det som det kommer heller 😊

Monstrum
7 minutter siden, _marielle_ skrev:

Jeg tror det blir sein middag ja! Men vanskelig å planlegge for sånne dager da jeg ikke egentlig vet tidsplanen. Vi tar det som det kommer heller 😊

Ser den!

Ha en fin dag da :blomst:

rainbow_dash
41 minutter siden, Monstrum said:

Ser den!

Ha en fin dag da :blomst:

Takk, du og 😎

rainbow_dash

Dagens trening unnagjort, og jeg kan og krysse av å ha vært på treningssenteret denne uka. 

Kondistrim på mølla:

• 5 min oppvarming
  •  Incline 10: 4 min gange 6 km/t x4 med 2 min pause på 4 km/t imellom
  • 5 min nedtrapping

Styrke:

• 3x12 roing i maskin, 25 kg
  • 3x12 hip thrust
  • 3x12 sumo markløft med 12 kg kettlebell
  • 3x12 pushups på knærne
  • 3x12 diagonalløft på hver side
  • planke og sideplanke

Nå er jeg sliten! Kondisdelen var litt for hard egentlig, jeg måtte holde litt i håndtaka på mølla for å komme meg gjennom siste intervallet, men det gikk! 

Annonse

rainbow_dash

Matplan for søndag: 

• 20 min tur med hunden.
  • Frokost: mager cottage cheese med banan og havregryn.
  • Laaang fjelltur, se neste post.
  • Lunsj: 2 skiver rugbrød med skinke, eple appelsin (matpakke på tur)
  • 3 bixit med sjokolade
  • Middag: 1 porsjon pølse og potetmos med masse grønnsaker til. 
  • Kvelds: 2 knekkebrød med makrell i tomat 2 stykker pizza (middagsrester fra i går)

Og masse te og vann! Planen er å ta en fjelltur på formiddagen, siden været er så fint.

De tre kjeksene kom godt med, da dagens utflukt ble litt mer strabasiøs enn forventa. Kveldsmaten endra jeg for å unngå matsvinn, samt at jeg godt kan spise litt ekstra kalorier etter dagens trim... Ikke noe impulsiv spising ekstra egentlig, så skal si meg fornøyd!

Edited by _marielle_

rainbow_dash

Så, planen var jo en liten fjelltur på formiddagen, med minien i bæresele. Jeg og ei veninne (også med unge i bæresele) satte avgårde på en topp vi ikke hadde gått før, men som vi tenkte at ikke var så langt. Og det var ikke så langt til toppen heller, men ganske så bratt. Så fikk vi tips om at det går en mye slakere sti ned baksiden, også tilbake langs fjorden, men det var et stykke lenger å gå. Jaja, tenkte vi, det går fint, så slipper vi å klyve ned igjen. Det var ganske mye lenger, og stien langs fjorden var ikke akkurat flat heller, men sikksakk opp og ned fjellsida. Så det ble i overkant av 5 strabasiøse timer, og to meget slitne småbarnsmødre som stavra seg mot parkeringsplassen litt seinere enn planlagt. Eksemplariske unger da, de var blide, sov dupp og koste seg!

Det var en superfin tur da! Og jeg kjenner at formen er en del bedre enn før. Jeg blir sliten, men ikke sånn at jeg dauer. Det går fint å gå videre, selv om jeg puster tungt i motbakkene og at det svir i beina. Og det er bra framgang!

rainbow_dash

Matplan for mandag:

• 20 min morgentur med hunden.
  • Frokost: 2 skiver rugbrød med makrell i tomat, eple.
  • 1 time tur med hund og ungen i bæresele.
  • Lunsj: Okonomiaky (japanske pannekaker med grønnsaker). 1/2 banan.
  • Middag: 1 skål thai kyllingsuppe.
  • 30 day shred level 2.
  • Kvelds: 2 knekkebrød med egg og skinke (pluss tomat og selleri).

Bra dag! Vært mye ute i finværet, samt fått gjort unna alt av husarbeid og sånn på dagen. Så da hadde jeg plutselig tid på kvelden, samt overskudd, til å trene gjennom en video. Herlig!

Edited by _marielle_

rainbow_dash

Matplan for tirsdag:

• Frokost: 2 skiver rugbrød med ost og skinke, eple.
  • Lunsj: 1 porsjon okonomiaky,
  • Middag: 1 porsjon fullkornspasta med bolognesesaus (med masse grønnsaker i).
  • Kvelds: Mager cottage cheese med bær.

Planlegger ikke noe trening, da jeg sikkert har godt av en hviledag. Men jeg skal gå masse tur da.

rainbow_dash
23 hours ago, _marielle_ said:

Matplan for tirsdag:

• Frokost: 2 skiver rugbrød med ost og skinke, eple.
  • Lunsj: 1 porsjon okonomiaky,
  • Middag: 1 porsjon fullkornspasta med bolognesesaus (med masse grønnsaker i).
  • Kvelds: Mager cottage cheese med bær.

Planlegger ikke noe trening, da jeg sikkert har godt av en hviledag. Men jeg skal gå masse tur da.

Det ble litt forskyvde spisetider, så dagen ble litt annerledes enn planen. Pluss at det ble lite søvn i natt, så te-inntaket har vært deretter (jepp, vi måler i literkvanta i dag). Men jeg har spist sunt og passe mye, så ikkeno stress 😀 Sånn ble det:

• Frokost: 2 skiver rugbrød med ost, skinke og eple.
  • 2 timer tur i rolig tempo og nydelig vær, med minien i bæresele.
  • Mellom: 2 bananlapper
  • Tidlig middag: 1 porsjon fullkornspasta med bolognesesaus.
  • Kvelds: 1 porsjon okonomiaky.

Hviledag, men godt over 20000 skritt. Jeg kjenner at jeg ikke blir spesielt sliten av gåing, og at det bare er fint å være ute. Det betyr jo at hverdagsformen har blitt litt bedre, noe jeg er veldig fornøyd med.

Også skal jeg ha kreds for å ha vært på nærbutikken for å kjøpe melk, og ikke kom ut med en sjokolade i hånda. Det hadde jeg masse tendenser til før, nemlig, og nå har jeg brutt trenden.

rainbow_dash

Matplan for onsdag:

• Frokost: 2 skiver rugbrød med makrell i tomat ost, eple.
  • Lunsj: 1 skål thai kyllingsuppe.
  • 45 min tur.
  • Middag: Fullkornswrap med torsketaco og masse salat.
  • Kvelds: Rundstykke med ost og skinke peanøttsmør, eple.

Okay dag, passe mye mosjon, og jeg fulgte planen bra, bortsett fra litt endringer i pålegg. Og det er helt ok!

Edited by _marielle_

rainbow_dash

Torsdag:

• Frokost: Salat med tacotorsk og kesam.
  • Lunsj: 1 skål thai kyllingsuppe, 1 skive rugbrød, 1 appelsin.
  • Tur, 1t 15 min.
  • Middag: Peanøttcurry med ris.
  • Kvelds: 1 skive rugbrød med skinke, eple.
  • Kos: 2 sukkerfrie cider, 1 sjokoladekjeks, 4 lakrisbåter, frukt.

Spise-opp-restemat-dag, så da blir det "middag" til frokost, lunsj og middag :fnise: Me like!

Også skal jeg til ei veninne i kveld, og tenkte å drikke litt. Det er år og dag (bokstavelig talt) siden sist jeg drakk alkohol, så tror nok to cider er meeeeer enn nok for meg. Blir kos da. Kjenner jeg blir litt stressa med å drikke før den offisielle veiedagen, men den rasjonelle delen av hjernen min sier at dette ikke har noe særlig å si i den store sammenhengen. Så lenge jeg har et godt underskudd generelt, så vil ikke to sukkerfrie cider velte lasset. Om vekta går opp til i morgen, er det trolig vann og blir borte igjen til veiing neste uke.

Det var ikke så mye suppe igjen til lunsj, så la til ei skive og en frukt for å bli mett.

Rakk ikke kveldsmat og spiste litt snacks i stedet. Ikke store mengder, følte jeg fint hadde kontroll. Alkoholtoleransen er virkelig null, for jeg ble godt brisen etter to cider, haha!

Edited by _marielle_