Gå til innhold
_marielle_

Marielles nye livsstil

Anbefalte innlegg

Sugar&Spice

Hvordan går det med deg, Marielle? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

_marielle_
19 hours ago, Sugar&Spice said:

Hvordan går det med deg, Marielle? :)

Hei du, jeg lever :)

Men sånn ellers har jeg tatt litt pause. Vekta står fortsatt bom stille (eller, jeg går opp og ned den samme kiloen, og har gjort det i en måned nå), og det er litt demotiverende. Samtidig har samboer jobba masse ekstra, så da har det blitt mindre tid til alt. I tillegg tar legging fortsatt 1-2 timer hver kveld, og det er et par oppvåkninger i løpet av natta, så blir for lite søvn med dårlig kvalitet. Alt i alt, har jeg rett og slett ikke hatt tid eller overskudd til å ta det ekstra taket jeg egentlig trenger for å komme meg av dette vektplatået.

Men siden du spør (takk), så skal jeg jammen lage en liten handlingsplan. Livet kommer jo til å være stressende, så jeg må bare lære meg å takle det, også i sånne perioder!

Det jeg sliter mest med nå, er at jeg smått har begynt å småspise litt igjen. Bare litt her og der, jeg har ikke stupt med hodet først i sjokoladeskåla liksom. Men det begynner så uskyldig, og plutselig er jeg tilbake der jeg var og vekta går opp igjen. Det vil jeg ikke, så jeg må ta tak nå.

I tillegg tror jeg kroppen min er passe på bærtur, sånn hormonelt. Mini er snart 17 måneder, det er et halvt år siden jeg slutta å nattamme, og snart 4 måneder siden jeg slutta å amme helt. Fortsatt har jeg ikke fått tilbake mensen :vetikke: Greit, alle sier at det er VELDIG stor forskjell på hva som går innafor normalen her, men jeg tror jeg begynner å bevege meg utenfor normalområdet nå. Vi vil jo gjerne ha en nummer to etterhvert og, og det blir vanskelig når kroppen ikke vil i gang igjen. Jeg har også tidvis veldig PMS-symptomer (kviser, murringer og sånn), men det skjer ikke noe mer. Og nei, jeg er ikke gravid, jeg sjekka!

Så, handlingsplan framover:

• Bestille legetime, finne ut av disse hormonene
  • Totalkutt på småspising
  • Finne et 15-minutters vekttreningsprogram jeg kan gjøre hjemme HVER DAG
  • Ha en uke helt uten sukker og snack-mat neste uke
  • Fortsette med tur og sykling til jobben (her er jeg stort sett veldig flink)
  • Lese gjennom responskortene mine 2 ganger hver dag, jobbe med motivasjonen og hvorfor jeg gjør dette
  • Bruke 5 minutter hver dag og skrive ned her hva jeg har vært flink til den dagen, og gi meg selv klapp på skuldra

Igjen, jeg gjør jo egentlig ikke dette for vekta sin skyld, men fordi jeg vil bli sunnere og et godt forbilde for mini. Og da trenger jeg å stå i det, selv om livet tidvis er hektisk.

Jeg setter veldig pris på å bli holdt litt i ørene her inne altså, for da kommer jeg meg liksom litt opp på hesten igjen. Så dere sniklesere, bare å gi dere til kjenne og kjefte litt på meg når det blir stille :ninja:

(5) Response card.png

Endret av _marielle_

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Monstrum
2 timer siden, _marielle_ skrev:

Og nei, jeg er ikke gravid, jeg sjekka!

Hihi, og jeg som skulle til å spørre om ikke kanskje nr 2 var på vei fortere enn planlagt :fnise:

Hvordan gikk det med den jekselen til mini? Ble hun veldig plaget?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
_marielle_
8 minutter siden, Monstrum said:

Hihi, og jeg som skulle til å spørre om ikke kanskje nr 2 var på vei fortere enn planlagt :fnise:

Hvordan gikk det med den jekselen til mini? Ble hun veldig plaget?

Det hadde jo vært en logisk forklaring, men neida :P Nå er hvertfall legetime bestilt, mandag morgen. Hvis universet funker som det skal setter da kroppen min igang selv i løpet av de neste dagene!

Det er en haug med tenner på vei nå, ikke bare en jeksel, men sikkert fire andre vanlige tenner, og enda en jeksel. Men det går greit, vi smører med babydent, og hun virker ikke for plaga nå. Tro heller det er ny hverdag med barnehage og sånn som gjør legging vanskelig. Til gjengjeld sover hun til 6 om morgenen nå da, så det er framgang! (Eller, våkner litt på natta, også samsover vi fram til klokka 6, fordi jeg ikke gidder å prøve å legge henne tilbake i senga si når jeg er dautrøtt selv.)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Monstrum
18 minutter siden, _marielle_ skrev:

Det hadde jo vært en logisk forklaring, men neida :P Nå er hvertfall legetime bestilt, mandag morgen. Hvis universet funker som det skal setter da kroppen min igang selv i løpet av de neste dagene!

Det er en haug med tenner på vei nå, ikke bare en jeksel, men sikkert fire andre vanlige tenner, og enda en jeksel. Men det går greit, vi smører med babydent, og hun virker ikke for plaga nå. Tro heller det er ny hverdag med barnehage og sånn som gjør legging vanskelig. Til gjengjeld sover hun til 6 om morgenen nå da, så det er framgang! (Eller, våkner litt på natta, også samsover vi fram til klokka 6, fordi jeg ikke gidder å prøve å legge henne tilbake i senga si når jeg er dautrøtt selv.)

Stakkar lille :hjerte: Men kanskje det er "like greit", at det kommer så mange på en gang? I stedet for å dra det ut liksom. Her har hun bare fått de 4 fremme enda, og det har ikke vært ille heldigvis. Men vi har fått beskjed av HS om å prøve å kutte ned på kveldsflaska, sakte tynne den ut. Det har ikke gått særlig bra :Gjesp: HS tipset også om at vi kunne samsove om hun ble urolig på natta av å kutte flaska, men hun vil ganske enkelt ikke. Bestemt unge, hun vil være i fred :P 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
_marielle_
9 hours ago, _marielle_ said:

Nå er hvertfall legetime bestilt, mandag morgen. Hvis universet funker som det skal setter da kroppen min igang selv i løpet av de neste dagene!

Dette! Ca 5 timer tok det :rolleyes: Så da blir det å avbestille legetime igjen i morgen!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

_marielle_

Nå har jeg brukt "første mens på to år" som unnskyldning hele helga til å spise snop :nigo: Det har ikke vært helt ville tilstander altså, men vafler til lunsj en dag, dessert på søndag (eplepai), en muffins, litt kjeks og sjokoladebiter. Ikke de enorme mengdene, og nå er jeg ferdig med det. (Bortsett fra at det blir kake på jobb denne uka, jeg skal ha et stykke har jeg bestemt).

Jeg har satt på alarm på telefonen og leser responskort tre ganger om dagen. Ellers har jeg ikke fulgt punktene jeg satte opp forrige uke :riste: 

• Trening - bruker fortsatt store deler av kvelden på legging og så komme oss gjennom nødvendig, forefallende husarbeid. Det har rett og slett ikke vært tid/energi. I dag skal jeg finne noen øvelser og legge fram treningsmatte og manualer slik at det står framme og klart til bruk.
  • Småspising - Her er det fortsatt bare å skjerpe seg altså!
  • Gi meg selv ros - Nå har jeg satt på en reminder hver kveld for å gi meg selv ros for dagen.
  • Sukkerfri - Bortsett fra en kakebit på jobb skal (resten av) denne uka være sukkerfri!

Jeg driver fortsatt og jobber på den samme kiloen ned, og det går suuuuupersakte (men har sett noen hundre gram ned). Håper virkelig, for motivasjonen sin del, at det løsner litt igjen snart. :vekt:Men, jeg passer en bukse som ikke har passet på to år da, så noe har jeg jo gått ned!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
_marielle_

I dag så jeg 87-tallet på vekta! Kanskje det har løsna bittelittegranne igjen? :) Det blir uansett noen rolige dager framover, jeg brygger på en forkjølelse, og min firbeinte personlige trener har operert og skal derfor ikke gå tur på noen dager. Så da får jeg heller være påpasselig med maten de neste dagene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
_marielle_

For et drittvær! Blir ikke noe sykling når det stormer og pøsregner, jeg ble dassblaut nok av å gå til barnehagen og så til bussen i dag! Godt huden er vanntett og at jeg jobber inne, og at jeg kan drikke så mye te jeg vil i hele dag :) 

Fredag og veiedag, i dag var jeg 88,1 kg, og jeg har sett 87-tallet de siste dagene. Håper håper håper det har løsna igjen og at jeg plutselig dropper ned en kilo. Det hadde gjort seg for motivasjonen!

Jeg er kjempeforkjøla, og det er mannen og mini og, så det er dårlig med søvn på hele familien. Det blir ikke akkurat trening, men jeg er litt aktiv. I går vaska jeg for eksempel hele stua og kjøkkenet og gangen (det trengtes), og jeg har gjort unna storhandling for uka og sånn. Kostholdet er bra, for jeg orker ikke så mye mat når hele hodet er tett. Også er jeg flink på porsjonskontrollen om dagen, og flink på å ligge unna småspising. Og jeg leser responskortene mine flere ganger om dagen.

Så jah, ikke så mye spennende som skjer, med andre ord!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
_marielle_

Nå har jeg bestemt at oktober skal være kom-i-bedre-form-måned. Jeg tror jeg trenger mer trening for å komme meg av vektplatået, og jeg trenger å endre litt fokus. Siden det er skikkelig grapsevær om dagen (og gratis buss forrige og denne uka...), så har det blitt dårlig med sykling. Det får vi bøte på seinere, men jeg tror nok det blir busskort i stedet for sykkel utover vinteren når føret blir mer tvilsomt.

Uansett, trening ja! I går, da jeg var ute med hunden, kjente jeg litt på å ville løpe, så vi sprang noen intervaller. Og jeg kjente litt på ... løpeglede? Så i dag kledde vi på oss treningstøy (meg) og refleks (både meg og vovven), og tok oss en joggetur. Jeg passet på å holde tempoet rolig, og tenkte at vi får se hvor lenge jeg klarer før jeg må gå. Og vet du hva? Jeg klarte helt fint å holde et ok joggetempo hele runden! Til og med oppover, og det er tidvis ganske bratt. Bortover og nedover kjente jeg på at jeg faktisk kunne øke tempoet litt og. Så jeg er jo i bedre form enn jeg trodde, og det kjentes så utrolig deilig! Nå er jeg motivert til å fortsette med uteløping, også supplere litt med styrkeøvelser inne og kanskje en tur på treningssenteret i ny og ne (nå er jeg litt støttemedlem :riste:). Også vet jeg jo at den enkleste måten å få opp kondisjonen på er jo å gå ned i vekt (kondisjon er tross alt oksygenopptak per del kroppsvekt). Så da har jeg jo litt motivasjon der og.

Da jeg var ute og løp fikk jeg og tid til å tenke og reflektere litt. Den ene gangen jeg virkelig har gått ned i vekt og holdt det der lenge var i tenåra, da jeg gikk fra å være en lubben unge til slank gjennom ungdomsskolen. Jeg husker at jeg klarte å lære meg å regulere porsjonene mine, spise bare vanlig mat, ikke snop og junk food, og ikke småspise (men heller ta et glass vann). Også trente jeg ganske mye, løping og kampsport. Dessverre skled det jo ut da jeg flytta hjemmefra, og sakte men sikkert har jeg lagt på meg igjen og kultivert dårlige vaner. Nå skal jeg tilbake.

Det er dessuten bare tull at det er komplisert, dyrt og tidkrevende og leve sunt og gå ned i vekt. Altså, gå ned i vekt handler vel kun om å spise mindre, og det tar jo både mindre tid og penger. Komme i form, da trenger man et par gode sko og en god treningsbh, resten står mest på viljen. Sunn mat, det er ikke spesielt mye dyrere eller vanskelig å lage, bare man vet hvordan og planlegger litt. Nemlig :trene: Nå skal jeg gå å ta noen planker, så dusje og sove.

Oktober skal være min måned!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sugar&Spice

Heia heia!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
_marielle_

Jammen ble det ikke en joggetur i går og :nigo: jeg havna egentlig rett i sofaen med strikketøyet, tekopp og hodepine etter legging (ble litt sparsomt med søvn forrige natt). Men klokka 9 peip telefonen min for å minne meg på å lese over målene mine, samt gi meg selv ros for det jeg hadde vært flink til den dagen. Og da tenkte jeg, I DAG SKAL JEG VÆRE FLINK OG OVERVINNE DØRSKOKKMILA! Som sagt så gjort, jeg dro på meg treningstøy, dro med en ikke overengasjert hund (han var nok litt sliten fra før stakkars), også ble det en god tur i rolig tempo. Jeg holdt joggestil hele veien selv om farten nok ikke er spesielt høy, men det gitt altså helt fint. Hodepinen forsvant og, og jeg sov knallgodt i natt (det gjorde mini og, så nå er jeg ... nesten uthvilt?). Så nå skal jeg iallefall ha ros!

Da har jeg trent de tre første dagene i oktober, og akter å fortsette i samme stil. I kveld skal samboer ut, så da blir det nok en tur med mini og hunden rett etter henting i barnehagen, og en treningsvideo hjemme i kveld. Noe styrke eller yoga, får se hvor kvikk jeg føler meg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden

Viktig informasjon

Vi benytter cookies til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her