Gå til innhold
_marielle_

Marielles nye livsstil

Anbefalte innlegg

_marielle_

Hei :vinke:

Dette blir mer en livsstilsdagbok enn treningsdagbok, men jeg trenger et sted å rable ned tankene mine. Planen er å gå ned mange kilo, og bli en sprek og sunn utgave av meg selv. Nå er jeg nemlig både tjukk og i dårlig form, og jeg kan ikke si at jeg trives så godt med det.

Først kom samboer-kiloene, så kom graviditetskiloene, og jammen er jeg ikke av de heldige som legger på seg i ammeperioden og :roll: Men nå har jeg fått nok.

Jeg har begynt å lese (og følge) the Beck Diet Solution. Dette er ikke en diett altså, men mer et kognitivt terapi-verktøy for å bli bevisst mine egne spisemønster og tanker. Jeg lærer å identifisere de mønstrene som gjør at jeg legger på meg når autopiloten får styre, og hvordan jeg kan re-programmere til å tenke som en tynn person. Denne første uka har jeg allerede fått noen øyeåpnere, altså! Jeg har tidligere spist mye "i farta", altså bare stappa innpå mat uten å tenke over det når jeg har hatt tid. Sikkert noe som henger igjen fra de første månedene i barsel, da jeg måtte dette for å få i meg mat i det hele tatt. Nå skal jeg SITTE hver gang jeg spiser, og mentalt registrere HVA jeg spiser, og fokusere på å spise sakte. Så langt funker det :biggrin: Base-kostholdet mitt er ganske sunt i utgangspunktet, så med en gang småspisinga og snopinga forsvinner så tror jeg kiloene og vil komme av.

Trening - jeg har begynt å sykle til jobben, og går mye tur med hunden. Ellers er planen å komme meg på treningssenteret to ganger i uka, og supplere med treningsvideoer hjemme når jeg orker. I denne varmen, er det ca. aldri :rodme: Neida. Joda.

Startvekt er 97 kg. Målet er normalvektig, og det får ta den tida det tar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

_marielle_

Et viktig trinn i programmet er å gi meg selv ros hver gang jeg gjør noe riktig. Jeg syns jeg skal ha kred for dette forrige uke:

- Sagt nei takk til is ca. 1000 ganger. Men jeg har faktisk ikke spist is denne uka. Hver gang jeg motstår en fristelse trener jeg "motstandsmuskelen", og da blir det litt lettere neste gang. Og hver gang teller!

- Sykla til jobb 4 dager (siste dagen rekker jeg det ikke, så fire er max fram til sommerferien)

- Gått i gjennomsnitt 13500 skritt hver dag.

- Omtrent ikke småspist utenom måltidene, vært veldig flink på å bevisstgjøre dette for meg selv. Det har dermed og blitt minimalt med usunn mat, siden snop ofte blir inhalert i svake øyeblikk her.

-  Drukket MASSE vann!

- Mint meg selv på målene mine flere ganger om dagen, og visualisert hvor jeg vil være om et års tid.

- Gått ned 0,8 kg siden startvekt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
_marielle_

Jeg røyk på en kroneis i går jeg. Men det gikk helt fint, jeg nøyt den til det fulle, og kompanserte med en lang kveldstur og droppa kveldsmaten. Så dagen totalt var helt innafor.

I går var dag 8 av Beck Diet Solution, og jeg leste om å prioritere. At det å endre livsstilen tar tid, både at endringer ikke skjer over natta, men og at jeg må prioritere tid i hverdagen til å planlegge, lage ordentlig mat, ta meg tid til å spise, legge inn hverdagsmosjon og trening. Jeg lager jo mat fra bunn allerede, samt er relativt god på å planlegge måltider og handling, så dette blir ikke en veldig stor utfordring for meg, tror jeg. Framover skal jeg bli bedre på å planlegge trening i uka som kommer og koordinere med samboer. Men ikke den første uka, vi må bruke finværet på å få gjort utvendig vedlikehold på huset, så det blir vel bare maling og sånt hele neste uke. Men det er jo mosjon det og!

Ellers føler jeg at jeg fortsatt er flink til å unngå småspisinga, da jeg må SITTE NED hver gang jeg spiser, og at HVER GANG TELLER. Det funker!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
_marielle_

I går (dag 9) handlet om å sette opp en (realistisk) treningsplan. Det viktigste for meg er å få inn nok hverdagsmosjon. Det innebærer sykle til jobben så ofte det lar seg gjøre og gå tur hver dag. Minst 10000 skritt i gjennomsnitt hver dag. Også skal jeg få inn to ordentlige treninger i uka, helst på treningssenteret, med treningsvideo hjemme som backup. Det skjer nok ikke neste uke, da blir det husmaling, men videre utover sommeren skal jeg prioritere dette. Også vil jeg også prioretere søndagstur!

I går ble det tur på dagen (14000 skritt i flip flops med ettåringen i bæresele), med badestopp undervegs. Herlig (selv om føttene mine ikke er helt enig), også trente jeg gjennom the Butt Bible upper og lower level 1 på kvelden. Ble passe sliten altså! Dessuten var jeg flink med kostholdet og, 4 måltider, ikke noe småspising, og sunn mat! Kred til meg, dette går veien 😀

I dag handler om å sette realistiske mål og delmål. Jeg tenker å ha delmål på 3 kg om gangen, det er ca 1 BMI-poeng. Første mål er 93 kg. Det får ta den tida det tar, jeg har brukt mye tid på å legge på meg vekta, så den kommer ikke av over natta.

Også skal vi ut på fjelltur etterpå, i finværet. Satser på at det blir et par fine timer ute! Jeg har masse dyre turklær (gore-tex) som ikke passer nå, og det er et stort mål å passe inn i det til høsten eller når været blir mer ustabilt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
_marielle_

Det ble en liten fjelltur i går, pluss en liten morgen og kveldstur, så mange skritt, og litt opp i puls!

Dagens lekse handler om å lære forskjellen på sult, cravings og bare generell lyst til å spise. Så i morgen skal jeg registerere hvordan jeg føler meg før, under og etter hvert måltid. Om jeg er sulten, har lyst på mer men egentlig ikke er sulten osv.

I dag var det kake på jobb, og jeg motsto helt fint. Bra trening for motstandsmuskelen dette her! Det ble et par jordbær, men ellers holder jeg meg veldig fint til faste måltider og sunn mat i passe porsjoner. Også har jeg lagt inn "spontan" trening, i form av at jeg har tatt knebøy hver gang jeg venter, f. eks ved reklame på tv, venter på vannkokeren etc. Det har blitt noen i løpet av dagen.

Nå blir det utvendig husvask, også blir vel resten av kveldene hele uka brukt på maling. Så planlagt trening utgår, men det skal bli litt sykling og turer ihvertfall!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
_marielle_

Så da har jeg registrert sult og metthet gjennom måltidene:

• Før frokost: Sulten, kjenner at det er lenge siden jeg har spist og at jeg gikk tur før frokost! (8)
  • Halvvegs gjennom frokosten: Fortsatt litt sulten, men det hjelper. (5)
  • Rett etter frokost: Ikke sulten lenger, men kunne nok spist mer... (3)
  • 20 min etter frokost: Passe mett og fornøyd (1)

• Før lunsj: Vært opptatt på jobb og akkurat drukket te, så kjenner ikke så veldig mye sult. (6)
  • Halvvegs gjennom lunsj: Begynner å bli mett, men spiser gjerne opp salaten min. (3)
  • Rett etter lunsj: Mett, ikke lyst på mer mat. (0)
  • 20 min etter lunsj: Fortsatt mett, men ikke ubehagelig stappmett. Fornøyd! (0)

• Før middag: Det ble visst 6 timer siden lunsj, og det merkes! (8)
  • Halvvegs gjennom middag: Godt med mat, begynner å kjenne at jeg blir litt mettere. (4)
  • Rett etter middag: Ikke sulten sånn egentlig, men kjenner jeg har lyst på noe søtt... (2)
  • 20 min etter middag: Mer fornøyd med at jeg ikke spiste noe mer eller noe søtt. Passe mett! (1)

I tillegg har jeg spist litt grønnsaksrester etter middagen til kveldsmat, var litt sulten og grønnsaker er sunt og godt! Jeg ser jo godt at jeg er fornøyd 20 min etter et måltid, selv om jeg hadde lyst på mer mat/dessert. Og jeg vet jo av (laaaang) erfaring at hvis jeg spiser mer, så blir jeg ubehagelig stappmett seinere. Så jeg må jo bare lære meg å stoppe i tide.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

_marielle_

Ellers har jeg vært flink i dag og altså! 4 måltider og ikke noe småspising, gått liten tur før frokost og lang tur etter jobb, gjort husarbeid inne og ute. Passe sliten nå!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
_marielle_

Travle dager! Kjenner at jeg tar en liten pause fra å gå framover i programmet nå, men fortsetter å jobbe med de teknikkene jeg allerede har gått igjennom. Med husmaling, full jobb og en unge som sover dårlig på natta (= lite sammenhengende søvn på ho mor), så har jeg rett og slett ikke tid og overskudd til å implementere mer nye ting. Men jeg holder fast ved det jeg har lært så langt, dette skal jo være en livsstilsendring som funker gjennom sånne perioder og.

Men det jeg har lært så langt fungerer! Jeg sitter ned og legger merke til hva jeg spiser til alle måltider, og småspiser ingenting stående lenger. Jeg har holdt meg til sunn mat, og motstått is, kake, takeaway pizza uten store problemer. Selv om det har blitt lite trening, blir det mye mosjon, gåturer og maling. Jeg planlegger maten og spiser sunt og hjemmelaget. Og jeg syns jeg er flink!

Vekta var ned i et par dager, i dag var den det samme som forrige fredag. Men jeg tror egentlig kroppen min holder litt på vann når jeg sover dårlig og er litt stressa. Uansett ikke noe hastverk, det viktigste nå er å få inn vaner som holder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
_marielle_

Noen travle dager siden sist! Jeg har ikke gått videre med programmet, må rett og slett ha litt bedre tid til å gjøre ting ordentlig. Dessuten har jeg ikke dårlig tid, jeg trenger ikke akkurat fullføre på de 6 ukene, det kan godt ta 10 for min del. Mye bedre at jeg tar den tida det tar, og faktisk fullfører.

Men jeg har fortsatt med å følge de triksene jeg har lært til nå da, og det går strålende :biggrin: Siste uka har jeg vært flink til:

• Sitte ned for måltider (tror jeg har spist en bit brødskive og tre jordbær stående, ellers alt sittende)
  • Legge merke til hva jeg spiser til måltidene og tatt meg god tid
  • Gått mye tur, gjennomsnitt på 14000 skritt hver dag
  • Selv om det ikke har blitt noen ordentlige treningsøkter har jeg lagt inn litt knebøy og planker og sånn i hverdagen, og gassa på når jeg har sykla hjem fra jobb og fått opp pulsen
  • Holdt meg unna snop, is og sånt. Det går overraskende greit!
  • Lagd hjemmelaga middag, og planlagt måltider. Mye grønt og grovt!

Og jammen har ikke vekta ramla ned en kilo til siden før helga :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Monstrum

Heier på deg jeg! :duskedame:
Og synes programmet du følger/fulgte virker bra. Det er jo egentlig "åpenbare" ting, når man først tenker over det, men man (jeg hverrt fall) trenger kanskje å minnes på det for å virkelig kunne endre livsstilen. Og ikke minst; for de av oss som har en psykisk bakenforliggende årsak, å ta tak i det aller først.

You go!
(Jeg kommer til å slite sååå med å holde meg unna is i sommer...)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
_marielle_
3 hours ago, Monstrum said:

Heier på deg jeg! :duskedame:
Og synes programmet du følger/fulgte virker bra. Det er jo egentlig "åpenbare" ting, når man først tenker over det, men man (jeg hverrt fall) trenger kanskje å minnes på det for å virkelig kunne endre livsstilen. Og ikke minst; for de av oss som har en psykisk bakenforliggende årsak, å ta tak i det aller først.

You go!
(Jeg kommer til å slite sååå med å holde meg unna is i sommer...)

Så koslig med heiagjeng :helen:

Det er bare helt åpenbare ting ja, jeg kan jo fint leve med normalt kosthold og gå ned i vekt, jeg har jo tross alt maaange ekstra kilo. Problemet har jo hele veien vært å finne ut av hva et normalt kosthold egentlig er. Jeg og har slitt litt med mat og psyken i tenåra, så jeg skal IKKE telle kalorier og bli helt opphengt, nemlig. Bare spise sunn mat, og lære meg å spise normale mengder og kun til måltider. Det er så enkelt, og så vanskelig! Trenger jo ikke å holde oss helt unna is heller, men ikke hver dag. Jeg planlegger å spise rabarbrapai med is på søndag, da får vi nemlig middagsbesøk :sikle:

I dag har jeg trent motstands-vilje-muskelen, det var nemlig m&m's på jobben. Heldigvis bruker sånt å forsvinne fort, og det gjorde det i dag og, så jeg slapp å stå imot så lenge :fnise: Det gikk egentlig helt fint, for jeg sa til meg selv at det å spise sjokolade på en torsdag ikke var et alternativ en gang. Så da var liksom den saken ferdig.

Nå har jeg vært flink og skrivd middagsliste og handleliste for den kommende uka, masse sunn mat på planen! Også tar jeg med middagsrester til lunsj på jobb, så da blir det sunne lunsjer og.

Nå skal jeg på treningsenteret og ta en kort runde (ble dårlig med sykling til jobb i stormen i dag gitt!), også skal jeg på kiwi og ukeshandle. Planlegging er alfa og omega altså.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
_marielle_

Siden denne dagboka ligger under treningsdagbøker, så får jeg logge gårsdagens tur på senteret:

4x4 min intervall på tredemølla, der jeg løp på 10 km/t. Det gikk greit å gjennomføre, selv om løpeformen ikke akkurat er super. Ble sånn passe sliten.

• 3x12 pushups på knærne
  • 3x12 hip thrusts
  • 3x12 sumo markløft med 12kg kettlebell
  • 3x30 sek planke
  • 2x12 diagonalløft på hver side
  • 10 spensthopp (fordi en instruktør en gang sa til meg at man orker ALLTID 10 spensthopp på slutten)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
_marielle_

I dag var vekta 1,5 kg mindre enn forrige fredag :nori:

Og jeg har ukeshandla, så da er det en plan for sunn mat framover. Oooog jeg har starta dagen med luftetur med hunden og sykkeltur til jobb før frokost. Så i dag blir det masse god mosjon! Merker og at energinivået mitt er bedre, selv om det er så som så med søvnen (sånn er det med små barn...).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Monstrum
49 minutter siden, _marielle_ skrev:

Siden denne dagboka ligger under treningsdagbøker, så får jeg logge gårsdagens tur på senteret:

4x4 min intervall på tredemølla, der jeg løp på 10 km/t. Det gikk greit å gjennomføre, selv om løpeformen ikke akkurat er super. Ble sånn passe sliten.

• 3x12 pushups på knærne
  • 3x12 hip thrusts
  • 3x12 sumo markløft med 12kg kettlebell
  • 3x30 sek planke
  • 2x12 diagonalløft på hver side
  • 10 spensthopp (fordi en instruktør en gang sa til meg at man orker ALLTID 10 spensthopp på slutten)

Heh, har litt igjen jeg ser jeg, for å klare det du gjør nå :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
_marielle_
2 hours ago, Monstrum said:

Heh, har litt igjen jeg ser jeg, for å klare det du gjør nå :P

Det kommer vettu 😉 Jeg har langt igjen til der jeg vil være, men alt til sin tid!

Nå trener jeg for å komme i form, ikke for å gå med i vekt, og det er mye sunnere for motivasjonen tror jeg 😊

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
_marielle_

Denne helga har jeg hatt et par kontrollerte utskeielser. En liten skillingsbolle og en halv muffins i bursdagsselskap på lørdag, og litt rabarbrapai med is til søndagsdessert. Jeg kompanserte med å øke aktivitetsnivået (25000 skritt på lørdag!) og spise litt mindre til andre måltider (lunsj og kveldsmat). Følte jeg hadde god kontroll hele veien, og fint å ikke "være på diett" i sosiale sammenhenger. Resultatet var uansett at jeg veide 200g mindre mandag enn fredag, så det er jo bra!

Så, ting jeg har vært flink til i det siste:

• La være å spise snop selv om det er tilgjengelig (samboer har hamstra opp potetgull, sjokolade og cola til fotball VM og har det i skapet her...). Det går faktisk veldig greit, jeg har lite cravings for tiden, og har bare bestemt meg for at jeg ikke skal spise det. Punktum.
  • Mye tur, og mer hverdagsaktivitet hjemme. Jeg leker med hunden, springer etter ettåringen som akkurat har lært å gå, rydder mer (også til andre etasjer, så går mer trapper), og gjør mer generelt. Energinivået er høyere enn før.
  • Planlegging av måltider. I helga har jeg bakt rugbrød og havrerundstykker så vi har det framover, planlegging av sunne middager og lunsjer, gjør det enkelt for meg selv å spise sunt, og passe mye.
  • Alle de små valgene om å ikke småspise, altså, ikke smake litt ekstra på middagen mens jeg lager, ikke spise en skive ost mens jeg smører matpakke, ikke spise opp babygrøten osv. Jeg må hele tiden være bevisst, for dette er nok en av hovedgrunnene til at jeg veier for mye i utgangspunktet. Jeg må rett og slett ha nulltoleranse på spising utenom måltider. Og det er mye enklere når jeg vet at det ikke er et valg.

Denne uka er målet å sykle til jobb HVER DAG, og å fortsette å være flink med maten. Tror ikke det er noen spesielle anledninger, så da er det null snop og faste måltider. Også skal jeg på treningssenteret minst en gang!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
_marielle_

Ellers så tenker jeg en del på forskjellen på faktisk sult, lyst til å spise og cravings. I boka står det en del om dette, og hvor viktig det er å lære seg forskjellen, og hvordan man skal takle det. Lyst til å spise (av kjedsomhet for eksempel) og cravings går jo faktisk over med en gang jeg tar en avgjørelse om å ikke spise. Det er når jeg overveier om at kaaanskje jeg skal ta litt, eller, nei, jo, hmm... at lysten blir sterkere. Så det er jo egentlig bare å drepe den med en gang, og gjøre noe annet. Og sult, det er jo faktisk ikke krise. Jeg tåler å være sulten fram til neste måltid, ikke noe poeng i å fylle på med "krise-mat" i tilfelle det skulle bli lenge til neste gang jeg spiser (det blir jo stort sett aldri det uansett). Og det er igjen noe jeg har hatt litt problem med tidligere, at jeg spiser for mye/ofte fordi jeg ikke vet helt når/hva neste måltid blir. Når jeg har en plan går det helt greit. Og nå vet jeg jo og at jeg overlever fint uten mat endel timer. Det er bare å minne seg selv på det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
_marielle_

Grunnene til at jeg vil endre livsstilen og gå ned i vekt:

• Være sprek og sunn mamma, og videreføre GODE vaner.
  • Kunne si vekten min høyt uten å skjems.
  • Være i god fysisk form, lett å bevege seg.
  • Like speilbildet mitt og bilder av meg selv.
  • Føle meg fin naken og i bikini.
  • Se bra ut i klær, og passe alt i klesskapet.
  • Passe inn i alle turklærne mine.
  • Få blodtrykket ned til normalt.
  • Ha mer energi og overskudd i hverdagen.
  • Ha kontroll over mat og spise-situasjoner.

Trengte bare å skrive det ned for å minne meg selv på det :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden

Viktig informasjon

Vi benytter cookies til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her