Gå til innhold

Hvor mye har alkohol å si for å bli «fit»?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ei relativt slank jente på 25 år som har trent styrketrening siden oktober i fjor. Er vel det man kan kalle tynnfeit. Har blitt veldig mye sterkere enn jeg var tidligere (har blant annet gått fra 20 kg til 70 kg i knebøy og 0-9 pull ups for å gi et innblikk). Jeg trener gjennomsnittlig 3 ganger i uka, noen ganger mer. Nå mot sommeren prøver jeg også å legge inn minst en intervall/løpeøkt i uka. På vinteren står jeg mye på ski og går skirenn, spesielt denne vinteren.

Jeg ble derfor svært skuffet da jeg tok bilder av meg selv her om dagen for å kunne se forskjell fra bildene jeg tok i oktober ifjor. Jeg ser altså ingenting forskjell. Har tatt fra alle vinkler.

Jeg spiser relativt sunt, er ikke så glad i verken godteri, potetgull eller brus. Det har slått meg at min største utfordring kanskje kan være alkohol. Spesielt nå mot sommeren synes jeg det er godt å ta seg en pils i ny og ne. Jeg er ung og student, og liker derfor også å ta meg en fest i helgene.

Hvor mye har dette å si for min framgang? Er det derfor jeg ikke ser noen forskjell? Kan alkoholen ødelegge så mye? Bør jeg slutte å drikke dersom jeg vil ha en liten sixpack? Eller er jeg rett og slett for utålmodig og må vente lenger for å kunne se resultater?

Anonymkode: 45ee4...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ting tar tid. Alkohol er selvfølgelig ikke positivt for fremgangen, men litt av og til går bra, men fylla hver helg er ikke så lurt hvis du vil ha lavere fettprosent. Du har jo bra fremgang når det gjelder styrke, så noe gjør du jo riktig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha sixpack skal du nok slite litt, det er vanskelig som jente. Spesielt om du drikker øl. Du kan ha en del væske i kroppen hvis du drikker ofte.

Anonymkode: dd63d...6e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet bør virkelig ikke være sixpack, men ja, alkohol ødelegger for en masse

Anonymkode: 49eef...11a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje forsøk spise mer proteiner?

Anonymkode: 6652c...bdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble feit av øl. Når jeg kuttet ut øl forsvant kiloene sakte men sikkert. Når man leser innholdet i øl så er det kanskje ikke så rart.

Anonymkode: 6bd08...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk ned masse ved å kutte alkohol. Men skal du se synlige resultater av treningen må du ned i fettprosent,da må du redusere kaloriene. Nå ses ikke musklene fordi fettet ligger oppå.

Anonymkode: 3d203...092

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha en sixpack som jente må du nok iallefall droppe fylla om det skjer jevnlig. Altså, en gang annenhver månede funker, men noe særlig mer gjør nok at sixpacken ikke kommer. 

Hva mener du med at du spiser relativt sunt? Hvor mer du skeier ut i helgene jo striktere må du være på hverdager. 

En øl i ny og ne har lite å si, men fylla ødelegger endel. 

Og siden vi kvinner har den fine egenskapen at vi holder fett på magen for å beskytte et eventuelt foster må vi i veldig lav fettprosent for å ha en sixpack. Siden du sier liten sixpack lurer jeg på hva du mener med det? Jeg har synlige muskler på siden av magen og begynner å få en strek på midten selvom jeg godt kan og vil tappe ca 5 kg. 

Muskler tar også lang tid å bygge og når du ikke lever strikt tar det lenger tid enn fra oktober og til nå. Jeg tviler forresten på at det ikke er noe forskjell om du har blitt så mye sterkere og det eneste usunne du gjør er alkoholen.

Endret av Inwe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du oversikt over hvor mye og hva du spiser?

Jeg bruker appen MyFitnessPal til å kontrollere hvor mange kalorier og hvor mye protein, fett, karbohydrater jeg spiser. Jeg har forøvrig vært nede i 15% kroppsfett (er mann) uten at magemusklene er særlig synlig. Enten trener jeg magen for lite eller kan det  være genetisk :P 

Ikke alle kan få kroppen de ønsker, så jeg satser heller på å gjøre det beste ut av det og prøve andre alternativer. Som f.eks. gjøre de andre kroppsdeler større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkohol bør du kutte helt ut uansett, ikke drikk pga andre gjør det. Som de fleste gjør.

Mange tror de spiser sunt.....så her gjelder det å kartlegge HVA man spiser. Vanlige er å glemme ting man spiser utenom måltidene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra oktober skulle du absolutt ha kunne sett enorm forskjell på kroppen, men jeg vil tro at du ikke har hatt nok protein og kanskje ikke spist rent nok? Du bør ha et svakt underskudd, men ikke for mye ettersom du trener styrke. 

Anonymkode: 57276...38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fra oktober skulle du absolutt ha kunne sett enorm forskjell på kroppen, men jeg vil tro at du ikke har hatt nok protein og kanskje ikke spist rent nok? Du bør ha et svakt underskudd, men ikke for mye ettersom du trener styrke. 

Anonymkode: 57276...38f

Man behøver absolutt ikke å være i underskudd for å se forskjell. Jeg har trent styrke 1,5 år nå. Har hele veien spist normalt kosthold som inkluderer middag med pasta, brødskiver til frokost og kaffe latte. Likevel har jeg helt tydelig mer muskuløse bein og armer, såpass at jeg venninner sier "sånne bein vil jeg og ha". Sixpack krever imidlertid ofte lavere fettprosent enn jeg har, og aktiv trening på å bygge magemuskler slik at de blir større. 

Anonymkode: 6453f...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Oi, her var det mange fine svar! En stund siden jeg har vært innom.

Mitt kosthold består som oftest, av poteter, fullkornspasta, fullkornsris, kyllingfilet, kyllingkjøttdeig, karbonader, karbonadekjøttdeig, fisk, grønnsaker, salat. Noen ganger spiser jeg kjøttkaker eller pølser, men er ikke så glad i det. Liker heller ikke pizza, kebab, burgere eller den slags. Bruker noen ganger saus og/eller rømme til middagen. Drikker mye saft (funsaft og zero). Spiser havregrøt med honning og kanel nesten hver dag. Spiser også brødskiver og knekkebrød. Bruker mye smør både til steking og på brødskiva. Drikker en del melk (blå ekstra lett). Er over gjennomsnittet glad i karbohydrater, kan spise poteter, pasta og ris i massevis. Er også glad i te, men prøver å kutte ut sukkeret (bruker vanligvis 1-2 skjeer med sukker til).

Jeg tror kanskje i tillegg til at jeg drikker alkohol (i hovedsak øl og vin) ikke får i meg nok mat i løpet av en dag, eller nok proteiner. Har gått til innkjøp av proteinpulver for å prøve å få i meg mer. Jeg har lest at man bør spise sånn ca 5 ganger om dagen. Jeg spiser gjerne mye mindre, men når jeg først spiser er det ganske store porsjoner jeg har i meg. Dette er sikkert ikke helt bra heller?

Tusen takk for alle svar!

- TS

Anonymkode: 45ee4...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alkohol er veldig sinkende på det meste når det kommer til fremgang for helsa. Jeg legger ikke på meg av noe mat, men den perioden jeg drakk mye/var ofte på fylla så kom det ekstra fett på lårene. Ikke at jeg ble lubben, men merket at lårene ble betydelig mer dvaske på en måte. Tror det er individuelt hva en legger på seg av, hos meg er det definitivt alkohol. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Oi, her var det mange fine svar! En stund siden jeg har vært innom.

Mitt kosthold består som oftest, av poteter, fullkornspasta, fullkornsris, kyllingfilet, kyllingkjøttdeig, karbonader, karbonadekjøttdeig, fisk, grønnsaker, salat. Noen ganger spiser jeg kjøttkaker eller pølser, men er ikke så glad i det. Liker heller ikke pizza, kebab, burgere eller den slags. Bruker noen ganger saus og/eller rømme til middagen. Drikker mye saft (funsaft og zero). Spiser havregrøt med honning og kanel nesten hver dag. Spiser også brødskiver og knekkebrød. Bruker mye smør både til steking og på brødskiva. Drikker en del melk (blå ekstra lett). Er over gjennomsnittet glad i karbohydrater, kan spise poteter, pasta og ris i massevis. Er også glad i te, men prøver å kutte ut sukkeret (bruker vanligvis 1-2 skjeer med sukker til).

Jeg tror kanskje i tillegg til at jeg drikker alkohol (i hovedsak øl og vin) ikke får i meg nok mat i løpet av en dag, eller nok proteiner. Har gått til innkjøp av proteinpulver for å prøve å få i meg mer. Jeg har lest at man bør spise sånn ca 5 ganger om dagen. Jeg spiser gjerne mye mindre, men når jeg først spiser er det ganske store porsjoner jeg har i meg. Dette er sikkert ikke helt bra heller?

Tusen takk for alle svar!

- TS

Anonymkode: 45ee4...394

For det første, du har lagt på deg mer muskler, så det har skjedd endringer

Om du har lagt på deg kan bety at du har fått mer muskler, disse veier mer enn fett. Du kan ha gått ned i fettprosent

Det kan også bety at du har gått opp i muskler og fett, at du har hatt et høyt kalorinntak

Om vekten har stått stille har du gått ned i fettprosent selv om du ikke ser det

Om vekten har gått ned, så har du mistet enda mer fettprosent

Mat du burde spise veldig lite av: kjøttdeig, karbonader, pølser, saft, ferdigrømmer- og dressinger fra butikken. Se på disse som godterier. 

Mat du burde være obs på: smør, spesielt smør (fett) sammen med mye karbohydrater er kaloribomber og noe kroppen er god på å spise mer enn den trenger av. Om du har nonstick panne trenger du ikke bruke fett til steking av alle typer mat. Smør på brød kan også være en kombinasjon som får en til å overspise. 

Mat du kan spise mer av: grønnsaker, kylling, fisk, linser, frø, quinoa, havre osv. Du kan evt vurdere mer nøtter, men vær obs på kaloriene. Dess flere tallerkener du kan fylle med 50% grønnsaker, dess lettere er det å spise mindre kalorier. Grønnsaker kan man spise veldig mye av før det blir kaloririkt. Du kan spise en halv kilo brokkoli og bare få i deg 165 kalorier (!)

Annet du burde være obs på: dårlige vaner. Om du drikker mye melk er du raskt oppe i 200-300 kalorier bare der. Når det gjelder proteinshake så kan det føre til at du får i deg mer kalorier enn du trenger, du må være obs på at du kanskje burde kutte ut for eks lunsj og drikke shake istedet. Drikker du shake i tillegg til det du spiser nå, vil du ikke gå ned i vekt. Sjekk hva shaken inneholder og hvor mye kalorier det er i den du har valgt. 

Du kan spise få måltider om dagen, det går helt fint. Dette med å spise 5 ganger om dagen er en gammel myte

Du kan drikke alkohol og miste vekt, men slik kostholdet ditt er nå er det sannsynligvis vanskelig å miste vekt. Tror det er veldig lett å få i seg litt for mye på det kostholdet. Mange spiser også mer grunnet munchies når de drikker. Spiser du som vanlig en dag pluss drikker en 6 pack og en stor middag på fylla går du gjerne langt over 2700 kcal på en dag.

Anonymkode: 6652c...bdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener omtrent like mye som deg og om lag det samme, tar meg et glass vin nesten hver kveld og har god fremgang fra trening. Tar høyde for kaloriene i alkoholen på lik linje som kaloriene fra maten, og har ikke gått ekstra opp i vekt pga. vinen. Føler rett og slett det hjelper meg å slappe skikkelig av etter en lang dag med trening, studier og annet som skal gjøres. Spiser nesten aldri godteri, desserter, brus med sukker, junkfood etc., så unner meg selv et glass rødvin om kvelden da jeg eller bare spiser  sunn og næringsrik mat.

Tar meg en fest i ny og ne, men har kuttet kraftig ned på det. Nå er det kanskje en gang hver 2-3 mnd i stedet for et par ganger i mnd. 

Anonymkode: d6438...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tenker jo i hovedsak at det er kostholdet ditt du burde tenke på her, treningen din har garantert gjort fremgang og et hver eneste individ ville fått fremgang av den jobben du legger frem her.

Hva med å skrive en kostholdsplan for deg selv? Du trener mye styrke da er de viktig med proteiner.  Det jeg har lest mye om er at fett og karbohydrater passer veldig dårlig sammen, så da må du nesten velge bort en av "kaloriene" for å ikke få økt fettprosent. Om du velger en karbo-diett som du selv sier du liker, så er jo det mat med hovedsakelig mye karbohydrater og lite av det mettende fettet som fisk, kylling, kjøtt, avokado, meieriprodukter osv.  

Derimot en lavkarbo diett med full trening tror jeg ville gitt deg det du er ute etter. Da er det 0 brød, poteter, pasta, rotgrønnsaker og øl. Rødvin og tørre hvitviner går bra :) . Du vil også holde metthetsfølelsen lengre med en protein&fett diett.  Vet ikke helt hva du tenker rundt mat, men er det som er problemet vedrørende de synlige resultatene du vil ha 

Anonymkode: 467d6...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som er sikkert er at jeg ikke har gått opp i vekt. Har veid rundt 50 kg en god stund, veide meg igår og er på 52,5. Er veldig lita. Raker hele 160 cm over bakken, og legger ikke fort på meg. Har alltid spist hva jeg har lyst på og ikke trent før nå det siste året. Men vil tro mye av fettet jeg hadde før er blitt til muskler. Men jeg tror kanskje problemet ligger i at jeg spiser akkurat sånn at jeg verken går opp eller ned i vekt. Noen dager spiser jeg mye, noen ganger «vanlig», andre dager spiser jeg for lite.

Har prøvd å veie mat og telle kcal og antall proteiner, fett og karbohydrater, og fant da ut at jeg spiser alt for lite proteiner (og antageligvis for mye karbohydrater), derfor har jeg begynt med shake. Men synes det var helt forferdelig å telle sånn, brukte veldig lang tid på det og jeg orket ikke sånn styr rundt mat. Men det er kanskje det jeg må begynne med det da? Hvis jeg vil ned i fettprosent.

Ønsker ikke å gå til et lavkarbo kosthold da jeg trenger mye av energien i karbohydrater til feks skirenn og lignende.

- TS

Anonymkode: 45ee4...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

En ting som er sikkert er at jeg ikke har gått opp i vekt. Har veid rundt 50 kg en god stund, veide meg igår og er på 52,5. Er veldig lita. Raker hele 160 cm over bakken, og legger ikke fort på meg. Har alltid spist hva jeg har lyst på og ikke trent før nå det siste året. Men vil tro mye av fettet jeg hadde før er blitt til muskler. Men jeg tror kanskje problemet ligger i at jeg spiser akkurat sånn at jeg verken går opp eller ned i vekt. Noen dager spiser jeg mye, noen ganger «vanlig», andre dager spiser jeg for lite.

- TS

Anonymkode: 45ee4...394

Som sagt, når du klarer løfte tyngre enn før, så har du fått mer muskler, selv om du ikke merker det. Du har altså fått lavere fettprosent. Men om du har relativt lav fettprosent nå, vil det være vanskelig å komme til det nivået der man får sixpack. Det vil også ta tid. Det kan gjerne ta 4-8 uker til før du er der du vil være, selv om du gjør alt "perfekt". Nå vet jeg jo ikke nøyaktig hvordan du ser ut, da, men små endringer i fettprosent når man er normalvektig tar tid. 

Det er ellers vanskelig å gi noe mer råd enn det som er gitt uten å vite hvor hardt du trener eller hva/ hvor mye du spiser i løpet av en dag og hvor aktiv du er utenom trening. 

Lavkarbo er for øvrig ikke den mirakelkuren mange mener det er. Er på din størrelse og spiser mer "høykarbo" og jeg legger på meg muskler og mister gradvis fett. Høykarbo kan være kjempebra, så lenge man ikke sluker junk karbs som fin pasta, brød, frossenpizza og den slags. 

Anonymkode: 6652c...bdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raggy

Be om hjelp fra en pt for å få oversikt. Vei deg på treningssenteret å finn ut hvor stor andel kroppen din har av muskler og fett. For å øke i muskelmasse bør du ligge i kalorioverskudd og mye kondisjonstrening kan sette en stopper for fremgang i styrke. En pt kan også finne ut dagsbehovet ditt ang mat slik at du kan holde deg til det du trenger for å nå ditt mål. De fleste kan øke inntaket sitt av grønnsaker og fisk.

Bruk vekten på treningssenteret med jevne mellomrom for å se din fremgang, da får du motivasjon :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...