AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #1 Skrevet 30. mai 2018 Har en gutt på snart 1 1/2 år. Han fikk påvist mild atopisk eksem når han var noen mnd gammel. Nå når det begynner å bli litt varmere ute har det begynt å komme litt tilbake. Så i går begynte jeg å smøre han med apobase krem. Men i dag har han fått utslett over hele ryggen. Litt atopisk eksem og mye «vanlig» eksem. Går det ant å være allergisk mot apobase krem? Har lest på alle barnesykdommer, men ingen som ligner dette. Kan også nevne at han i går plutselig ble litt tett i brystet, men ikke forkjølet eller noe sånt. Hva kan utslettet være? Burde vi dra til lege? Anonymkode: dffff...49d
gohege Skrevet 30. mai 2018 #2 Skrevet 30. mai 2018 Ville bestilt en legetime ja. Kan være en allergisk reaksjon på kremen, men også en reaksjon på varmen. Jeg husker at jeg fikk mer atopisk eksem når jeg var mindre i varmen, men det satt bare i ledd som ble klamme og svette (albueledd, kne, området mellom rumpe og lår osv). Kan også være soleksem, men hvis han har vært tilstrekkelig beskyttet av klær og solkrem minsker sjansen.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #3 Skrevet 30. mai 2018 Takk for svar! Han har ikke vært utsatt for sol, så soleksem er det nok ikke. Ja han har jo bare atopisk eksem noen plasser, mens resten er eksem. Får bestille en legetime i morgen 😊 Anonymkode: dffff...49d
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #4 Skrevet 30. mai 2018 Regner med at du kun bruker parfymefritt på klærne hans? Det kan også være reaksjon på shampo som renner nedover ryggen. Kutt ut alt med parfyme i en periode og se om han blir bedre. Anonymkode: 5722b...bba
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #5 Skrevet 30. mai 2018 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Regner med at du kun bruker parfymefritt på klærne hans? Det kan også være reaksjon på shampo som renner nedover ryggen. Kutt ut alt med parfyme i en periode og se om han blir bedre. Anonymkode: 5722b...bba Ja alt er parfymefritt. Bruker ikke shampo, kun en Dr greve såpe for barn som han har brukt siden han var liten. Anonymkode: dffff...49d
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #6 Skrevet 30. mai 2018 Det ligner varmeutslettet mine barn får av og til. Anonymkode: 6eea6...07f
Frostrose Skrevet 31. mai 2018 #7 Skrevet 31. mai 2018 Min datter (8mnd) har også utslett , særlig etter varme dager (varmeutslett). Det ligner veldig på dette Vi passer på at hun får kjøle seg ned. Hun leker med vann i hagen, bader så mye hun vil i en balje (hun kryper bort til den når hun vil oppi), tas inn når det er varmest m.m. (Det har vært 30-35 grader her vi bor de siste dagene).
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #8 Skrevet 31. mai 2018 Be om henvisning til hudlege. Det kan ta litt tid før dere får time, men da er han i systemet og dere får komme dit ved senere anledninger også, det er gull verd for atopikere som ofte får store hudreaksjoner på vanlige ting (min har fått elveblest av liten infeksjon, soleksem, brennkopper som var vanskelige å håndtere fordi de kom oppå eksem, reagerer voldsomt på insektsbitt osv). Atopikere er potensielle allergikere, så det kan også være en allergisk reaksjon. Hudlegen kan gi gode råd ang kremer, ofte må man teste ut forskjellige typer. Jeg ville droppet apobase, og forsøkt decubal eller aderma nå. Og flott at du har bilde, det vil nok gjerne både fastlege/helsestasjonslege og hudlege gjerne se(utslettet er sikkert borte før du kommer til hudlegen, hvis ikke fastlege anser det som akutt). Anonymkode: eaba5...63c
ablaze Skrevet 31. mai 2018 #9 Skrevet 31. mai 2018 Begynn med time hos fastlegen. Jeg har selv atopisk eksem og dessverre ser det ut til at mini har arvet det. Jeg fikk Locoid + Canoderm 5% - begge på blå resept - for å behandle min 2-åring. Det var utrolig effektivt,så det er mulig du ikke trenger med enn time hos fastlege.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #10 Skrevet 1. juni 2018 På 30.5.2018 den 22.54, AnonymBruker skrev: Det ligner varmeutslettet mine barn får av og til. Anonymkode: 6eea6...07f Ja tenkte jo og varmeutslett. Men var ikke varmt her vi bor di dagene det dukket opp... På 31.5.2018 den 10.06, AnonymBruker skrev: Be om henvisning til hudlege. Det kan ta litt tid før dere får time, men da er han i systemet og dere får komme dit ved senere anledninger også, det er gull verd for atopikere som ofte får store hudreaksjoner på vanlige ting (min har fått elveblest av liten infeksjon, soleksem, brennkopper som var vanskelige å håndtere fordi de kom oppå eksem, reagerer voldsomt på insektsbitt osv). Atopikere er potensielle allergikere, så det kan også være en allergisk reaksjon. Hudlegen kan gi gode råd ang kremer, ofte må man teste ut forskjellige typer. Jeg ville droppet apobase, og forsøkt decubal eller aderma nå. Og flott at du har bilde, det vil nok gjerne både fastlege/helsestasjonslege og hudlege gjerne se(utslettet er sikkert borte før du kommer til hudlegen, hvis ikke fastlege anser det som akutt). Anonymkode: eaba5...63c Ja må vel be om henvisning til hudlege. Utslettet er ikke blitt noe bedre heller... Anonymkode: dffff...49d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå