Gå til innhold

Fast bosted eller 50/50 fordeler/ulemper

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken fordeler OG ulemper er det med fast bosted hos en forelder med samvær (forslag 1-2dager i uken - pluss annen hver helg) eller 50/50 ordning? Fyr lys med dine tanker og meninger. Barna er 2,5 og 4,5. 

Anonymkode: 4f4f2...ab9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke noe særlig peiling annet enn at jeg vet at loven ikke anbefaler delt bosted med mindre det er særlig grunner som taler for, og da er det ikke nok at begge foreldrene er mer enn gode nok, at barna vil, osv. 

Anonymkode: 6c662...a7d

• Liker 2
Skrevet

Dattera mi bor hos meg og er hos far annenhver helg og en dag i uken. For oss fungerer det bra. Hun synes det er godt å bo ett sted. Jeg tror 50/50 kan fungere om foreldrene er svært flinke til å samarbeide, men det bety jo at barnet alltid er på «flyttefot». 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Barna mine ble lei og slitne av det. Men først når de ble 14-15 turte de si at de ønsket et fast hjem... de var redde for å såre noen. Å flytte frem og tilbake er slitsomt. Tenk om du måttet gjøre det selv? 

Anonymkode: f4b8c...aa5

• Liker 4
Skrevet

Vi hadde en ordning med annenhver helg + en gang i uka. Det var utrolig slitsomt, for ikke å snakke om urettferdig ovenfor faren min. 50/50 er den eneste gode løsningen.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig individuelt. Mitt barn har det best med fast bosted hos meg og samvær med far. Nå er barnet hos far annenhver helg fre-søn. Barnet har gitt uttrykk for at det trives godt med den ordningen vi har nå. Barnet er også mer knyttet til meg, da far aldri stiller opp utenom når han har samværshelg. Barnet har alt det trenger av klær og utstyr hos meg og far og lever ikke i noen koffert når det er samværshelg. 

Tenker at dere kan jo ha en prøveperiode og se hvordan barna tar det? Og dersom dere føler at den ordningen fungerer for dere så kan dere fortsette med den ordningen. 

Anonymkode: 42dbf...9e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De fleste jeg kjenner startet med 50-50 og så at ungene ble slitne og rotløse av det og gikk over til hvert sitt år med annen hver torsdag til mandag.

Anonymkode: 9c9e7...085

• Liker 4
Skrevet

Men er det noen grunn til at de skal flytte hver uke? Hva med å bo to uker hos hver forelder? Eller en måned? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenk på barna først. Delt bosted 50/50 er det beste dersom begge foreldrene ønsker det. De trenger både mor og far. Dessverre ser vi for mange mødre og kvinner som tenker på seg selv først, så barna. I noen tilfeller pga. Barnebidrag dessverre. 

Anonymkode: 705e3...4f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Peaches skrev:

Vi hadde en ordning med annenhver helg + en gang i uka. Det var utrolig slitsomt, for ikke å snakke om urettferdig ovenfor faren min. 50/50 er den eneste gode løsningen.

God lesning. Bra å høre barns side av saken. 

Anonymkode: 705e3...4f7

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at yngste er ennå så liten at det ikke er greit med delt bosted og søsken bør ikke splittes, men.. de kan starte med å ha et fast bosted og jobbe seg oppover mot delt bosted på sikt. 

Alle barn er forskjellige og har forskjellige behov. For noen barn så fungerer det optimalt og de syns det er godt med god kontakt med begge, for noen så fungerer det ikke og de trenger en fast base. Delt bosted krever at foreldrene har et godt samarbeid og at begge klarer å følge opp. ;) På sikt så blir det jo fritidsaktiviter, lekser, bursdager osv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her bor 10-åringen 50/50. Hun virker totalt tilfreds med det. Vi har vært åpne med henne om at hun må si i fra hvis hun ønsker det på noen annen måte, og at ingen blir sinte eller lei seg hvis hun vil bo mer ett annet sted. (Det blir man jo selvfølgelig, men det skal barnet få slippe å vite).
Hun sier hun helst vil ha det sånn som det er nå. Drømmen hennes er forøvrig at vi skal flytte sammen hele gjengen. Altså henne, mamma med ny mann, pappa med ny kone, og søsken på hver side. One big happy familly! Hehe... vi har forklart henne at det ikke kommer til å skje det, og hun skjønner det.
Ser at noen foreslår at man tar 2 uker eller en måned på hvert sted, så det ikke blir så mye flytting. Det hadde ikke fungert her. Hvis hun er lenger hos en av foreldrene pga ferie eller noe sånt, så tar det ikke lang tid før hun blir rastløs. Litt utilpass. Vi er rimelig sikre på at det er pga savn av den andre. Hun har levd 50/50 siden hun var 3 år, og har en form som stabilitet i det.
Jeg sier ikke at det er optimalt for ett barn. Det optimale for ett barn er at mamma og pappa holder sammen. Men det forutsetter at mamma og pappa har det bra sammen. Når det ikke alltid fungerer på den måten, så syns vi 50/50 er den nest beste løsningen.....

Anonymkode: aa417...e67

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her bor 10-åringen 50/50. Hun virker totalt tilfreds med det. Vi har vært åpne med henne om at hun må si i fra hvis hun ønsker det på noen annen måte, og at ingen blir sinte eller lei seg hvis hun vil bo mer ett annet sted. (Det blir man jo selvfølgelig, men det skal barnet få slippe å vite).
Hun sier hun helst vil ha det sånn som det er nå. Drømmen hennes er forøvrig at vi skal flytte sammen hele gjengen. Altså henne, mamma med ny mann, pappa med ny kone, og søsken på hver side. One big happy familly! Hehe... vi har forklart henne at det ikke kommer til å skje det, og hun skjønner det.
Ser at noen foreslår at man tar 2 uker eller en måned på hvert sted, så det ikke blir så mye flytting. Det hadde ikke fungert her. Hvis hun er lenger hos en av foreldrene pga ferie eller noe sånt, så tar det ikke lang tid før hun blir rastløs. Litt utilpass. Vi er rimelig sikre på at det er pga savn av den andre. Hun har levd 50/50 siden hun var 3 år, og har en form som stabilitet i det.
Jeg sier ikke at det er optimalt for ett barn. Det optimale for ett barn er at mamma og pappa holder sammen. Men det forutsetter at mamma og pappa har det bra sammen. Når det ikke alltid fungerer på den måten, så syns vi 50/50 er den nest beste løsningen.....

Anonymkode: aa417...e67

Vi har akkurat samme erfaring. Vi har hatt 50/50 i 8 år, og det fungerer veldig godt. 

Vi har også tilbudt henne å endre, men det ønsker hun ikke. Dette er hennes hverdag, og det er ingen tegn til at hun ikke trives med det så langt.

AnonymBruker
Skrevet

Flere?

AnonymBruker
Skrevet
På ‎29‎.‎05‎.‎2018 den 19.35, AnonymBruker skrev:

Hvilken fordeler OG ulemper er det med fast bosted hos en forelder med samvær (forslag 1-2dager i uken - pluss annen hver helg) eller 50/50 ordning? Fyr lys med dine tanker og meninger. Barna er 2,5 og 4,5. 

Hva som er fordeler/ulemper med de ulike samværsordningene er forskjell fra barn til barn. Legg opp samvær som passer for barnet, ikke foreldrene. Har man flere barn, så har de mest sannsynlig ulik behov og trenger ulik samværsordning.

Her er annenhver helg hos far en god ordning for datteren min. Så deler vi på ferier, etter hennes ønske. Hun er 6,5 år. Og hun er storfornøyd med dette. Alle barn er forskjellige, med ulike behov. Ikke se hva mor/far ha rett på, det er ikke sånn det skal være. Det er barnet som blir sendt frem og tilbake og har noe å si i saken, så sant de klarer å prate, evt ha foreldre som ser barnets behov og ønsker..

Anonymkode: 368b9...f94

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Tar denne tråden opp igjen selv om det ikke er min tråd. Har fått «oppgave» å skrive opp fordeler og ulemper med 50/50 deling av fvk. Trenger råd og tips. Her ønsker u.t å være fast bosted og andre foreldren ha samvær 1-2 dager uken pluss annen hver helg, men den andre ønsker 50/50. Ønsker derfor synspunkter fra begge sider. 

Hilsen ikke t.s

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det ikke er ideelt med delt bosted, for som en sier over. Hvordan hadde du selv følt det om du måtte bytte hjem annenhver uke?
Men det er dette folk velger for barna sine ved å skille seg. For jeg mener at barna og foreldrene har like mange rettigheter. Den ene forelderen har ikke noe mer rett til samvær enn den andre. Barna har også rett på å ha like mye samvær med begge foreldrene og selv om de synes en slik ordning er vanskelig så er de jo glad i begge foreldrene.

Jeg mener derfor at det bør være veldig tungtveiene grunner for å utsette barna sine for dette. Og da tenker jeg både på delt omsorg, og på foreldre som vanskeliggjør samvær med den andre forelderen. 
Jeg tror nødvendigvis ikke at barn som blir tvunget til å bo fast et sted og ha samvær med den andre forelderen har det så lett heller. Så hold ut for barna sin skyld.

Anonymkode: a3fad...b8a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er det nok først og fremst stor forskjell på hva folk/foreldre tror, og hva forskning faktisk viser. 50-50 ungene greier seg langt bedre og har bedre mental helse enn de som har foreldre som krangler, og hvor far har minimums-samvær. Det viktigste er foreldre som samarbeider.

Anonymkode: 6b8ae...f33

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her praktiserer vi 5 netter annenhver uke. Finnes ikke fasitsvar på dette, se an barnet først og fremst. Samt at det må gå opp rent praktisk også, bor dere nærme hverandre er jo det helt klart en fordel. 

Anonymkode: 53570...95e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...