Gå til innhold

Julegaver i laange baner;)


Solstrålen

Anbefalte innlegg

Jaja dere... Nå nærmer jula ser :ler:

Jeg er nok og en av de som begynner med jula altfor tidlig! Men det er jo sååå gøy!

Tenkte vi kunne bruke denne linken til å legge ut julegavetipsene våre! De hjemmelagde, da..

Jeg har begynt å sy julekalender til min kusine og fetter (4 og 2år)! Korsstings-broderi, og det er kjempegøy. De får jo da julegaven sin litt før jul, men det gjør jo ingen ting! I kalenderen skal jeg feste litt forskjellig små ting.. Snop, neglelakk, fargestifter, lekebiler, kremer og shampo osv.. Sånne små, billige ting som jeg skal kjøpe litt etter litt av utover høsten!

Jeg skal også sy Ole Brumm bilde til min 1-årige kusine som synes OleB er hysterisk morro :ler:

Til min mor har jeg kjøpt et syskrin i ubehandlet furu gjennom Ellos(tror jeg...) Det skal jeg male og dekorere litt. Hun driver med lappeteknikk og sånne ting, så det blir bra!

Så stopper det.. For nå.. Må tenke litt på alle de andre gavene.. STOOOR familie, nå med både min og hannes side..

Håper dere legger inn deres julegaveideer, så kan vi kanskje inspirere hverandre litt!!

GOOO JUL :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tante pose

Kjempeide å begynne med julegaver synes jeg.For det første slipper vi alt stresset like oppunder jul.For det andre;det er da koselig å holde på med ett eller annet dere.

Jeg for min del har vært i skogen og haven og plukket sopp og bær.Så nå har jeg tørket og syltet sopp på pene hjemmemalte glass,gele'er og syltetøy og saft på koselige flasker og glass.Iløpet av uken(hvis det regner)skal jeg sy "hetter"til alt dette.

Jeg har også en del stoff igjen etter at jeg sydde nye puter til terrassen,det skal gå til nytt sengetøy til dukken til en liten veninne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestilt masse fra en hobby butikk, skal lage stearinlys, koke drops og prøve meg på decoupage( man lakker servietter på ting), har bestilt esker og divers å lime på.

Så da har jeg en del små gaver, ellers så broderer jeg en stor juleduk til mamma. Håper bare jeg blir ferdig med alt.

Cobra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Oj, det var mange svar det, Cobra... Sånt skjer.

Jeg holder på å brodere på håndkler. Håper bare jeg blir ferdig i tide, for i det siste har jeg blitt litt lei av hele greia... Men det blir veldig fint. Anbefaler det til flere. Bedre å lage presanger som kan brukes enn pynteting som stues bort i et skap.

Det går an å kjøpe håndkler med innfelt kant man kan brodere på. Jeg kjøpte mønsterbok samtidig, og broderer noen blå skjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin ide dette her da!

Jeg har desverre ingen tips enda, må få litt inspirasjon først.

Også litt dårligere vær kanskje? :blunke:

Tenkte meg en tur innom Panduro også, hvis jeg bare får barnefri en dag da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint med litt inspirasjon.

Jeg finner frem malingsrester, hobbylakk, perler og stoffrester.

Små treskrin til 25 kroner kan bli kjempelekre med et strøk maling. Så fyller dem opp med noen småting eller godis.

Ellers har jeg laget noen glass hvert år. Kjøper dem på IKEA og maler med glassmaling. Glassene får juledekor og årstall. Disse gir jeg til familien. Har bare laget sånne i 2-3 år, så samlingen er ikke stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest indiangranny

Hei

Jeg hekler juleduker jeg da i alle størelser og fasonger,nå har jeg en hel skuff full.Den ene er 4 kantet med juleklokker som er heklet i hvitt med sølvtråd rundt.De andre er i rødt meg gulltråd rundt og de passer til hjørnebord perfekt.

:D Jeg skal prøve meg på kunsttrikk også som skal bli duk som er strikket,eg må bare sette meg ned og knote med det. :hoho:

Jeg kan jo ikke gi duker hvert år til jul,så kankje jeg får noen ideer av dere hva jeg kan prøve meg på senere.Jeg liker slike ting som er pirkete gubben sier rart du har tålmodighet til det. :briller:

hilsen en hobbyglad :wink:

indianlady

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips for julegave til barn: sy ei marihønepute (eller et annet dyr...)kan syes så stor eller liten du vil, men altså jo større, desto mer spennende...... Andre dyr kan for eksempel være skilpadde, edderkopp (til gutta..). Jeg har sydd sånne puter til barn jeg har vært barnepike for, de syns det er topp med puter som er nesten like store som dem, herlige å ligge på på gulvet og se på barnetv......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hei. :D

Jeg maler hobbykjeamikk. Man kjøper ferdige kjeramikkfigurer og maler dem i forskjellige teknikker. Disse gavene blir alltid tatt godt imot. I år lager jeg klovne-klokker til de mindste i familien, og de litt eldre får alt fra statuer til nisser. En enkel hobby, også blir alltid resultatet kjempefint.

I tillegg broderer jeg masse, iår skal jeg gi bort en julekalender og flere jule bilder. Ser dere etter litt andre mønstre enn de i butikker (det er ofte litt lite utvalg) så ring Atelier Margaretha og be om katalog, de har masse fint!!!

Quilting og patchwork er også fint å bruke til gaver. Har lagd jule-grytekluter som skal gis bort til jul. Skal på et par kurs utover høsten så det kan vel være at det blir flere varianter i denne hobby formen på gavelisten min i år.

Lykke til med alle aktiviteter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er begynt så smått å lage forskjellige ting,både som jeg skal gi bort og ha selv.

Viktoriansk julepynt har jeg laget i noen år nå,og det er blitt sånn at "alle" jeg gir gaver til ønsker seg sånne nå,så da har jeg iallerall nok å gjøre!!! Viktoriansk julepynt er styropor-former (kuler,egg,sylindere,hjerter,kranser m.m.) som man "trekker" med stoff og deretter setter på gullbånd og perler/paljetter.Jeg bruker julestoffer og gull/sølv-lamêstoff til kulene.Julestoffene finner jeg rundtomkring i quilte-butikker m.m.Det bør nesten være stoffer med smått mønster,ettersom hvert felt på kula ikke er så stort.Du bestemmer selv mønster,for det er det bare din egen fantasi som setter grenser for!! Panduro har foresten bøker om emnet,tror jeg.

Så liker jeg å sy juleduker i patchwork.Bruker mest log-cabin teknikk,for jeg syns det går raskest. www.stoff&stil.no pleier å ha en god del flotte julestoffer som egner seg til dette,i fine julefarger med gulltrykk.

Ifjor til jul begynte jeg å lage isolde-nisser.Disse tar en god del tid å lage hvis du skal strikke og sy klær,men det er absolutt verdt tiden!!! Dem blir så koselige,og veeeldig julete!!!!

"Tildas jul" har også veldig mye fint.Trivelige snømenn og nisser og engler i mange varianter,og disse krever ikke så mye tid og ferdigheter for å lage,så den boka anbefaler jeg til alle!!!

Jeg driver en del med hobbymaling også.Bøkene til Trude Myrvoll inneholder veldig mye flott,og her får du gode trinn-for-trinn-forklaringer til hvordan man går frem.Gerd Alfsen har også bra bøker hvis du liker hobbymaling!!!

Jeg pleier å lage til-og-fra-lappene selv.Da bruker jeg litt stivt papir/kartong som jeg pynter med alt fra glansbilder,gull-klistremerker,perler,lakkstempler osv. Her kan fantasien løpe løpsk!!!

Jeg lager en del nye dekorasjoner til hjemmet hvert år.Da bruker jeg som regel rimelige "råvarer",som forskjellige typer nøtter,jeg tørker appelsin-skiver,vintergrønt (tuja,sypress m.m.) og sløyfebånd.

Dette var da noe av det jeg sysler med før jul.Ska se om jeg kommer på mere senere. :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kom brått på at på Rimi (eller er det Rema 1000? Har så lett for å blande dei to..) på 10-kr markedet, har dei no treskrin som er fine å måle og dekorere både for store og små hobbysjeler!

har sjølv kjøpt inn eit lite lager ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg planlegger å lage veggklokker, jeg.. Skal kjøpe inn litt tre-"plater" fra Panduro, samt urverk. Så skal jeg decoupage'ere plata, evt male, og så sette på urverket. Har en hjemme som jeg lagde en gang, synes den er litt søt. Ellers så har jeg aaalt for masse hobby-ting som jeg kunne tenke meg å gjøre, men jeg skal iallefall lage litt sukkertøy og sånne ting.

Jeg skulle bare hatt mye mer tid, jeg får ikke gjort alt jeg vil..

Gleder meg til jul, gleder meg til jul, gleder meg til jul..... :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så utrolig artig å lage julegaver! :D I fjor laget jeg tovede votter til nesten alle damene i familien, og i år står gutta for tur! De går kjempefort å strikke, og så tover jeg dem i vaskemaskinen. Ikke noe problem å lage 2 par i uka! I år har jeg også tenkt å strikke vesker som jeg tover, og så kan de pyntes med en blomst, perler og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kom på noe jeg skal lage! :D

Jeg såg i pluss tid, eksempel på skosåler tova i ull. Jeg har masse ull liggende fra jeg gikk på skole, så da får jeg brukt den til noe fornuftig også!

Syntes det var en kjempide, de var kjempefine, og veldig lette å lage....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hva med å lage kjærestevotter?

Et kjærestevottepar består av 3 votter. En til hver ytterhånd, og en stor som begge putter lanke-hendene i. Sånn at man kan holde hverandre i hånda inni votten. Varmt og godt og trygt!

Har ingen oppskrift på det, men mamma strikket sånne til meg og min kjære i fjor. (Desverre for små for våre puselanker.) Vet ikke om oppskriften kom fra et blad eller fra en butikk, men strikkebutikker har sikkert hørt om det. Og lillesøsteren min sydde et par i fleese-stoff. Det går sikkert an å tove dem også.

Selve kjærestevotten, eller dobbeltvotten, har to innganger, ingen tomler og en stor votte-del.

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er ikke så oppfinnsom av meg, og heller ikke så kreativ, men jeg har funnet noe som "til-og-med" jeg klarer å lage;

Jeg kjøpte inn keramikk-sparegriser på Panduro, og disse driver jeg å maler i diverse farger, krakelerer, bruker decopage-teknikken, osv....

Setter så på disse grisene øyne, og maler på "nesebor" og munn...

De grisene jeg skal gi til "små damer" har jeg også limt på perler som øredubb, fotlenke, e.l.

En sparegris jeg laget som ble litt "tøff" var når jeg først malte grisen i en lilla farge, og "kledde" den etterpå med lilla pels (brukte en tynn lilla pels-boa)

Så limte jeg på øyne, malte trynet, og ga grisen mange øredubber på rad oppover begge ørene. (den personen som får grisen har deg også)

Grisen fikk også en fotlenke av perler

Den grisen ble rå-tøff om jeg må si det selv, men jeg tror nok jeg må putte en lappe i åpningen på sparegrisen, sånn at den personen som får den skjønner at det er en sparegris "under det hele" :hoho:

Men ellers så er det blitt litt mer "vanlige" griser, uten alt for mye dill-og-dall.....

De fleste som får gris skal få skjokolade, eller noe i tillegg - føler at det kanskje blir litt "lite" med bare en gris... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye koster disse grisene?

Har lett etter sånne griser i flere år og ante ikke at Panduro hadde dem.

Er ute etter noe å lage til venner og kjente som jeg ikke har tenkt å blakke meg helt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Mange kjekke ideer her, men å strikke ville tatt for lang tid for meg som aldri har drevet på med noe slags håndarbeid.

Jeg tenkte jeg skulle ta en korg, dekorere den med sølvpapir og røde bånd. Oppi den legger jeg hjemmelagede julekaker og kanskje noen jylegodter og litt ekstra fin kaffe. Denne tenkte jeg at min morfar skulle få iår, istedenfor de kjedelige kjøpte sokkene eller underbuksene.

Det går også ann å ha andre gode ting oppi en slik korg, som f.eks:

Vin, frukt, hjemmelagede godter, kjeks og ost etc. :lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...