Gå til innhold

Synes du norske IS-kvinner bør hjelpes hjem fra Syria?


roffe1

Anbefalte innlegg

I akkurat dette tilfelle er det en voksen kvinne som støttet, og fortsatt støtter, en terroristorganisasjon. I  bunn og grunn burde vi kanskje ikke hatt ansvaret, men om hun er norsk statsborger så har staten Norge juridisk ansvar for henne, enten i form av at hun blir fulgt opp i rettsapparatet der hun er nå, eller at hun blir overført til norsk rettsapparat. Det er ganske mange norske statsborgere som må sone i andre land, og jeg tenker at om hun fyller kriteriene for straff der hun er, så er det ok, men da med samme oppfølgingen som andre straffede får utlandet. Jeg tror det er to besøk fra ambassade i året etc. 

På spørsmålet om vi burde generelt hjelpe IS-kvinner, så er det litt vanskeligere. Mange av disse forlot Norge ganske purunge,  etter å ha blitt formet av IS over tid gjennom Internett. Ungdommer gjør generelt ikke gode valg. De er ikke modne til å forstå hva de begir seg ut på, og mange vil angre seg kraftig, men være fanget av situasjonen. Vi burde hjelpe de som har tatt ett feilvalg i ung alder, og som angrer på det. Mange av disse kan vi også lære av, med tanke på hvordan vi kan jobbe for å unngå radikalisering. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 28.5.2018 den 17.48, roffe1 skrev:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/e14R9y/norsk-syriafarer-vil-hjem-til-norge

Hun vervet seg til IS og gir fremdeles utrykk for at hun forsvarer IS. Men måtte sammen med sin tunisiske ektemann flykte pga interne stridigheter i IS. Nå er hun stucked i en flyktningeleir i Syria og trenger norsk hjelp for å komme seg hjem. 

Hva synes dere? Bør Norge hjelpe henne hjem? Shezadi er blant annet kjent for å ha frontet niqab i Norge, vært i Profetens Ummah og har også vært gift med Bhatti og den avdøde IS-krigeren Bastian Vasquez. 

Nei 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, heipådegsann skrev:

Hvis det er det det koster så ja.

For meg blir det helt feil å belaste et land som allerede sliter så mye som de gjør, med våre problemer og skampletter. Vi er uansett mye bedre rustet enn hva Syria er til å ta oss av det. Og de bør heller få fokusere ressursene på sine egne.

Men de er jo ikke våre problemer egentlig. Det er ukultur fra Midtøsten som har skapt problemet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har peiling på lover og regler som kan forklare hva som eventuelt kommer til å skje i denne saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Klappe said:

Noen som har peiling på lover og regler som kan forklare hva som eventuelt kommer til å skje i denne saken?

Hun har vert ute av Norge i 2 år og over 22 år gammel (§ 24.Tap ved fravær fra riket) og alliert med fremmed makt. Nei så vi trenger ikke ta henne inn. Men norsk media og NGO som antirasistisk senter har lang historie til å advokere for dette, så hvem vet. Vi har også lang rekke av professorer som er ekstremt venstre orientert som sannsynlig vis være for dette. 

 

Om media og faktisk reporterting av sånne saker.  

Om man tar Hemsedal-saken der tiltale A, B og C var usympatiske, ga stoff til Voldum, hengte sammen med en 20 åring og hadde gruppe sex med henne. Men Voldum var langt mindre sympatisk enn de tiltalte siden hun bevislig løy, siden hun forandret forklaring 2 ganger, bilder av henne, argumentet at hun var bevisstløs og mengden av stoff og alkohol hun tok samt oppførselen hennes både før rettssak, i rettssak og etter rettssak.

 

Her er dekkingen av dette av Dagbladet: https://www.dagbladet.no/emne/hemsedal-saken        

Her er dommen som viser helt annet bilde av dette: https://lovdata.no/dokument/LBSTR/avgjorelse/lb-2015-85818?q=LB-2015-85818

Så Hele media i Norge tok feil og baserte omtrent på det de ønsket var sant, i samme tid var det gruppevoldtekt på toalettet av en 14 år jente av en somalier på 20 og en sudaner på 19 år ikke et ord om dette i pressen.    

Endret av ElinX0Xpoliti
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 31.5.2018 den 15.21, JackNapier skrev:

Men de er jo ikke våre problemer egentlig. Det er ukultur fra Midtøsten som har skapt problemet.

Jeg tror man ofte glemmer at verden er skrudd sammen slik den er og at andres problemer også kan gå utover oss i det lange loep. Man skal heller ikke taale den urett man ikke selv blir rammet av. 

Ideelt sett mener jeg heller at rettsapparatet må få avgjoere hva som er mest fornuftig. Uavhengig av om hun er medlem i IS eller ikke. Fordi det er lett å uttale seg om ting man overhodet ikke har peiling på 

Endret av Mari Y
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, ElinX0Xpoliti skrev:

Hun har vert ute av Norge i 2 år og over 22 år gammel (§ 24.Tap ved fravær fra riket) og alliert med fremmed makt. Nei så vi trenger ikke ta henne inn. Men norsk media og NGO som antirasistisk senter har lang historie til å advokere for dette, så hvem vet. Vi har også lang rekke av professorer som er ekstremt venstre orientert som sannsynlig vis være for dette. 

 

Om media og faktisk reporterting av sånne saker.  

Om man tar Hemsedal-saken der tiltale A, B og C var usympatiske, ga stoff til Voldum, hengte sammen med en 20 åring og hadde gruppe sex med henne. Men Voldum var langt mindre sympatisk enn de tiltalte siden hun bevislig løy, siden hun forandret forklaring 2 ganger, bilder av henne, argumentet at hun var bevisstløs og mengden av stoff og alkohol hun tok samt oppførselen hennes både før rettssak, i rettssak og etter rettssak.

 

Her er dekkingen av dette av Dagbladet: https://www.dagbladet.no/emne/hemsedal-saken        

Her er dommen som viser helt annet bilde av dette: https://lovdata.no/dokument/LBSTR/avgjorelse/lb-2015-85818?q=LB-2015-85818

Så Hele media i Norge tok feil og baserte omtrent på det de ønsket var sant, i samme tid var det gruppevoldtekt på toalettet av en 14 år jente av en somalier på 20 og en sudaner på 19 år ikke et ord om dette i pressen.    

Takk for svar. Jeg får ikke opp lovdata linken , må man ha abonnement? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om det ikke var kvinner? Hva da? Ville folk ha ønsket å hjelpe hjem terrorist-menn? Tenker ikke det, nei.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.5.2018 den 17.53, Ichiko skrev:

"Hjem"? Hun har selv valgt å reise herfra, så nei, jeg synes jeg ikke hun skal hjelpes tilbake. Hun gir sin lojalitet til et farlig regime: gi heller hjelp til de som virkelig flykter fra dem.

Dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sitronmelisse

Synes vi skal hjelpe de uskyldige barna hjem. Hun har en toåring, som ikke fortjener å sitte i flyktningleir. Syria kan heller ikke ha ansvaret for europeere som sitter i syriske flyktningeleirer.

Visste ikke at Shezadi var bærumsvenninne med de to Syria-søstrene (hvis foreldre kom fra Somalia). Så mange menneskeliv ødelagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Klappe said:

Takk for svar. Jeg får ikke opp lovdata linken , må man ha abonnement? 

Jeg får ikke heller opp linken, ser ut som man må betale 8000 kr for å abonnere. Jeg brukte en lagret link, og sist gang jeg brukte den var den oppegående. Jeg trodde at Lovdata var et offentlig org.

Jeg må sjekke dette ut. Om noen vet hvor man får tak dommer ifra nettet, gjerne si svar.     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 hours ago, Klappe said:

Takk for svar. Jeg får ikke opp lovdata linken , må man ha abonnement? 

http://www.uio.no/studier/emner/jus/jus/JUS5501/h16/undervisningsmateriale-/2016-rettslig-bevisteori---til-domsanalyse-i-(borgarting-lagmannsrett-07.07.16).pdf her er dommen ifra UIO, ifra et kurs vet ikke hvor lenge dette blir oppe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner med barn burde vi få hjem. Mor burde stilles for norsk rett

Barnet må under Barnevernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sitronmelisse skrev:

Synes vi skal hjelpe de uskyldige barna hjem. Hun har en toåring, som ikke fortjener å sitte i flyktningleir. Syria kan heller ikke ha ansvaret for europeere som sitter i syriske flyktningeleirer.

Visste ikke at Shezadi var bærumsvenninne med de to Syria-søstrene (hvis foreldre kom fra Somalia). Så mange menneskeliv ødelagt. 

Hva med de andre barna i flyktningeleiren? Fortjener de å være der? 

Skal ungen sitte foreldreløs i Norge, eller være hos moren i et land hun selv valgte å dra til? Jeg bare spør.

Her snakker de om å ta passet fra folk som vil reise og fremmedkrige. Men dama skal plutselig hjelpes inn i landet.

Hvem vet hvorfor hun sier hun vil hit? Har dere tenkt på at det kan være en plan bak det?

Skal vi ha en ny Krekar-sak, etterpå? Bare at det er en kvinne.

Hun valgte å dra og kjempe for faenskap. Hun oppdaget at det var faenskap. Hun angrer. Synd. Det må hun nesten leve med.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...