AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #1 Skrevet 28. mai 2018 Jeg har et nært familiemedlem som er høygravid. Hun har slitt mye fra før, men under svangerskapet har hun falt dypt ned med angst og depresjon. Hun har nå vært innlagt noen måneder, og har vært forberedt på å være innlagt også etter fødsel, dersom hun fortsatt er like dårlig og dermed ikke klarer å ta vare på barnet. Heldigvis er barnefaren der, og skal ta pappapermisjon, men han blir også påvirket av konas dype problemer - naturlig nok. Nå har de fått beskjed fra stedet hun er innlagt, om at det blir sendt en bekymringsmelding til barnevernet. De har fryktet dette skulle skje, og de har det vanskelig begge to nå, så jeg unner dem det ikke. De er knust. Men innerst inne kjenner jeg meg også litt lettet for det, for jeg har selv vært bekymret for hvordan dette skal gå. Og jeg vet jeg ikke ville blitt veldig populær dersom jeg selv hadde vært nødt til å sende bekymringsmelding, noe som ville vært veldig vanskelig. Men jeg håper bare på at barnevernet behandler saken godt. Har noen noen erfaringer med dette? Jeg håper at de kan finne en løsning, slik at barnevernet evt. kan gi dem bistand, hjelp og støtte, og ikke frata dem barnet. Familiemedlemmet mitt er jo ikke psykotisk, men bare veldig dårlig akkurat nå. Kan dem i det hele tatt frata dem barnet, når barnefar er frisk? Håper på det beste. Alt jeg vil er at det lille barnet skal kunne få det bra, det er det viktigste for meg. Vond situasjon dette. Anonymkode: f495b...d0b
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #2 Skrevet 28. mai 2018 Psykisk syke bør ikke ta seg av en nyfødt baby nei. Bra de får hjelp. Anonymkode: dac69...454 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #3 Skrevet 28. mai 2018 Så lenge far er frisk og i stand til å ta seg av barnet vil fokuset sannsynligvis være på å sette inn tiltak som letter byrden for han. Det kan feks være avlastning og rådgivning. Det kan være far må ta hele permisjonen til mor da mor er for syk til å ha omsorgen. Anonymkode: 3743f...19d 19
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #4 Skrevet 28. mai 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så lenge far er frisk og i stand til å ta seg av barnet vil fokuset sannsynligvis være på å sette inn tiltak som letter byrden for han. Det kan feks være avlastning og rådgivning. Det kan være far må ta hele permisjonen til mor da mor er for syk til å ha omsorgen. Anonymkode: 3743f...19d Ja det har allerede blitt avgjort at far skal ta 100 % pappaperm, noe jeg er veldig glad for. Avlastning og rådgivning høres egentlig bare fint ut. Tenker at dette kanskje er til det beste for dem alle, selv om de nok ikke ser det sånn akkurat nå. Anonymkode: f495b...d0b
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #5 Skrevet 28. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja det har allerede blitt avgjort at far skal ta 100 % pappaperm, noe jeg er veldig glad for. Avlastning og rådgivning høres egentlig bare fint ut. Tenker at dette kanskje er til det beste for dem alle, selv om de nok ikke ser det sånn akkurat nå. Anonymkode: f495b...d0b Jeg forstår at det føles voldsomt ut for foreldrene nå. De er sikkert redde for hva som kan skje. Det du kan gjøre er å trygge de på at barnevernet først og fremst vil jobbe for å skape ro i familien slik at mor har ro til å bli frisk og far ikke sliter seg ut, det er det som gagner barnet mest. Tiltakene er for å hjelpe de til å være en god familie, ikke for å ødelegge. Anonymkode: 3743f...19d 6
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #6 Skrevet 28. mai 2018 Unnskyld for at jeg sier det.. men hvorfor legger du ut om et annen persons liv på KG? Barnet er ikke fare, moren får hjelp og sammen får de bistand fra barnevernet. Så hva er egentlig vitsen med denne tråden? Hadde forstått det om du trengte hjelp til å sende inn bekymringmelding. Det er ganske lett å skjønne at det er seg selv det blir skrevet om her. Anonymkode: 1d51f...bae 9
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #7 Skrevet 28. mai 2018 Håper ikke ditt familiemedlem får flere barn siden hun ikke er i stand til å ta seg av barn. Nyfødte er veldig lett å plassere i fosterhjem eller adoptere bort. Kan jo hende BV går for den løsningen. Anonymkode: b3a24...ec3
Alvario Skrevet 28. mai 2018 #8 Skrevet 28. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Håper ikke ditt familiemedlem får flere barn siden hun ikke er i stand til å ta seg av barn. Nyfødte er veldig lett å plassere i fosterhjem eller adoptere bort. Kan jo hende BV går for den løsningen. Anonymkode: b3a24...ec3 For noe tull. Det er ingenting i denne saken som gjør at barnevernet tyr til drastiske tiltak. 18
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #9 Skrevet 28. mai 2018 En venninne av meg var i samme situasjon, bare at hun fikk en voldsom, akutt fødselsdepresjon nesten med en gang barnet var født. Hun ble innlagt kort tid etter, og var innlagt i 6 måneder (frivillig). Far overtok permisjonen 100 % med mye støtte og avlastning fra barnevernet, og i den mest intense sykdomsperioden avgjorde de i samråd med barne- og ungdomspsykiaterene at hun fikk begrenset samvær med babyen noen få ganger i uken mens hun var innlagt for å skjerme barnet fra mor, som var for syk til å i det hele tatt ense barnet. Nå er hun frisk, sammen med barnefar fortsatt, og barnevernets involvering opphørte kort tid etter at hun ble friskmeldt, ytterligere noen måneder etter innleggelsen. De er veldig takknemlige for all hjelpen de fikk, og det var aldri snakk om mer drastiske tiltak. Anonymkode: 51f3b...d8f 16
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #10 Skrevet 28. mai 2018 Folk må slutte å tro at bekymringsmelding til barnevernet er ensbetydende med omsorgsovertakelse, det er nemlig helt feil. Behandlingsstedet er pliktig til å melde fra, og det er bra at de er sitt ansvar bevisst. Det handler jo om å kunne sette inn hjelpetiltak for at barnet skal ha det trygt og få den omsorgen det trenger, primært fra egne foreldre og i dette tilfellet far. Dersom far er en oppgående person som klarer å ta hånd om en baby er det ingen som omplasserer babyen til fosterhjem. Anonymkode: 4f80b...0a2 14
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #11 Skrevet 28. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Unnskyld for at jeg sier det.. men hvorfor legger du ut om et annen persons liv på KG? Barnet er ikke fare, moren får hjelp og sammen får de bistand fra barnevernet. Så hva er egentlig vitsen med denne tråden? Hadde forstått det om du trengte hjelp til å sende inn bekymringmelding. Det er ganske lett å skjønne at det er seg selv det blir skrevet om her. Anonymkode: 1d51f...bae Vanligvis overser jeg innlegg som dette, men i dag har jeg en litt dårlig dag og nedgraderer meg selv til å faktisk bli irritert. Jeg legger ut dette fordi jeg er nærmeste pårørende til moren det er snakk om her, og det er en situasjon som preger oss alle. Jeg er bekymret for babyen, og det har jeg en reell grunn til å være. Hadde det vært snakk om meg selv, så hadde jeg skrevet det, jeg er jo anonym. Trist å se mennesker som får ut frustrasjonen sin ved å komme med unødvendige bemerkninger til folk bak en anonym knapp. Trist man ikke har en annen kanal til å få ut negativ energi på. Anonymkode: f495b...d0b 10
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #12 Skrevet 28. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: En venninne av meg var i samme situasjon, bare at hun fikk en voldsom, akutt fødselsdepresjon nesten med en gang barnet var født. Hun ble innlagt kort tid etter, og var innlagt i 6 måneder (frivillig). Far overtok permisjonen 100 % med mye støtte og avlastning fra barnevernet, og i den mest intense sykdomsperioden avgjorde de i samråd med barne- og ungdomspsykiaterene at hun fikk begrenset samvær med babyen noen få ganger i uken mens hun var innlagt for å skjerme barnet fra mor, som var for syk til å i det hele tatt ense barnet. Nå er hun frisk, sammen med barnefar fortsatt, og barnevernets involvering opphørte kort tid etter at hun ble friskmeldt, ytterligere noen måneder etter innleggelsen. De er veldig takknemlige for all hjelpen de fikk, og det var aldri snakk om mer drastiske tiltak. Anonymkode: 51f3b...d8f Godt å høre. Anonymkode: f495b...d0b
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #13 Skrevet 28. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Folk må slutte å tro at bekymringsmelding til barnevernet er ensbetydende med omsorgsovertakelse, det er nemlig helt feil. Behandlingsstedet er pliktig til å melde fra, og det er bra at de er sitt ansvar bevisst. Det handler jo om å kunne sette inn hjelpetiltak for at barnet skal ha det trygt og få den omsorgen det trenger, primært fra egne foreldre og i dette tilfellet far. Dersom far er en oppgående person som klarer å ta hånd om en baby er det ingen som omplasserer babyen til fosterhjem. Anonymkode: 4f80b...0a2 Du har rett. Jeg spurte om dette fordi jeg slett ikke har noe erfaring med barnevernet eller vet hvordan sånt fungerer. Godt vi har et slikt system i Norge. Anonymkode: f495b...d0b
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #14 Skrevet 28. mai 2018 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vanligvis overser jeg innlegg som dette, men i dag har jeg en litt dårlig dag og nedgraderer meg selv til å faktisk bli irritert. Jeg legger ut dette fordi jeg er nærmeste pårørende til moren det er snakk om her, og det er en situasjon som preger oss alle. Jeg er bekymret for babyen, og det har jeg en reell grunn til å være. Hadde det vært snakk om meg selv, så hadde jeg skrevet det, jeg er jo anonym. Trist å se mennesker som får ut frustrasjonen sin ved å komme med unødvendige bemerkninger til folk bak en anonym knapp. Trist man ikke har en annen kanal til å få ut negativ energi på. Anonymkode: f495b...d0b Men det er ikke så sikkert moren setter så stor pris på at du utbroderer her, selv om det er anonymt, dersom hun skulle komme over det. Anonymkode: 48afa...61c 6
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #15 Skrevet 28. mai 2018 52 minutter siden, AnonymBruker said: Men det er ikke så sikkert moren setter så stor pris på at du utbroderer her, selv om det er anonymt, dersom hun skulle komme over det. Anonymkode: 48afa...61c Og hun skulle finne ut av det på hvilket vis? Med mindre noen som deg skulle klare å vise en tråd som dette til hvem det enn måtte være i lignende situasjon som du tenker det KUNNE være. Med mindre det er rus eller andre langvarige faktorer som har innvirkning, så går barnevernet inn og ser på hvem som kan være støtte og hjelp for mor og barn. Med oppegående far inne i bildet, så er det selvsagt ikke snakk om omsorgsovertakelse. Barnevernet i Norge har en omdømmejobb å gjøre. Vi som jobber med barn og unge ser på dem som en ressurs, men jeg kan forstå frykten når det finnes så mange gale forum for dem som på ingen måte er i stand til å ta seg av barn. Å ha en forbigående depresjon kan skje alle, en ser på hvilke alternativ som finnes, og de løses som regel i nære relasjoner. Anonymkode: f37ee...078 6
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #16 Skrevet 28. mai 2018 Sier det ikke for å være slem, men det er faktisk et godt poeng. Det kan jo skje at folk kjenner seg igjen. Det kan godt være at hun googler "bekymringsmelding" og "barnevernet" for harde livet. Spesielt om det skjer akkurat nå. Alle leser seg opp på ting på nett. man kan heller ikke slette anonyme tråder. Anonymkode: 89382...999 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #17 Skrevet 28. mai 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Psykisk syke bør ikke ta seg av en nyfødt baby nei. Bra de får hjelp. Anonymkode: dac69...454 Psykisk syke er ikke en homogen gruppe. Begriper ikke hvordan noe kan komme med så idiotiske uttalelser. Dumme folk er nok langt mer livsfarlige for barn en majoriteten av psykisk syke. Anonymkode: 7c1aa...82b 10
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #18 Skrevet 28. mai 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sier det ikke for å være slem, men det er faktisk et godt poeng. Det kan jo skje at folk kjenner seg igjen. Det kan godt være at hun googler "bekymringsmelding" og "barnevernet" for harde livet. Spesielt om det skjer akkurat nå. Alle leser seg opp på ting på nett. man kan heller ikke slette anonyme tråder. Anonymkode: 89382...999 Enig i denne...... veldig enig............. Anonymkode: 00f5a...ea1
Gjest chisandra Skrevet 28. mai 2018 #19 Skrevet 28. mai 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Håper ikke ditt familiemedlem får flere barn siden hun ikke er i stand til å ta seg av barn. Nyfødte er veldig lett å plassere i fosterhjem eller adoptere bort. Kan jo hende BV går for den løsningen. Anonymkode: b3a24...ec3 Skulle jobbet som dommer, du. Da hadde det vært rask og effektivt rettssystem i Norge 😏
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #20 Skrevet 28. mai 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sier det ikke for å være slem, men det er faktisk et godt poeng. Det kan jo skje at folk kjenner seg igjen. Det kan godt være at hun googler "bekymringsmelding" og "barnevernet" for harde livet. Spesielt om det skjer akkurat nå. Alle leser seg opp på ting på nett. man kan heller ikke slette anonyme tråder. Anonymkode: 89382...999 Akkurat det jeg tenkte på. For alt vi vet så henger hun her også, eller barnefar. Man vet aldri. Anonymkode: 1d51f...bae 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå