Gå til innhold

Jeg føler meg mer energisk når jeg ikke spiser sukker.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Igjen. Atter en gang har jeg kuttet ut sukker, i form av godteri og usunn snacks. Og jeg føler meg mer energisk, og mindre trøtt enn vanlig. Det er så deilig. Ville bare dele det med dere 😃

Anonymkode: a8d64...546

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så flink du er! 👏 Jeg har også fått mye mer energi, og nå har det gått en måned med kun vann og sunn mat. Jeg har til og med jogget på kveldene fordi jeg har hatt så mye energi at jeg ikke har klart å roe meg til natta. Og jeg har som voksen aldri løpt med mindre noe(n) har vært etter meg 😂🙈

Anonymkode: 83929...f8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukker lager en betennelsesreaksjon i kroppen. Så er helt normalt å føle seg bedre om man kutter det ut.

Man kan få samme effekt av å kutte ut andre matvarer. Mange som har intoleranser de ikke vet om. Er man alltid trøtt kan det lønne seg å kutte ut ting som sukker, melkeprodukter, gluten osv. Da dette er vanlige ting å reagere på.

Anonymkode: 859fe...677

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så flink du er! 👏 Jeg har også fått mye mer energi, og nå har det gått en måned med kun vann og sunn mat. Jeg har til og med jogget på kveldene fordi jeg har hatt så mye energi at jeg ikke har klart å roe meg til natta. Og jeg har som voksen aldri løpt med mindre noe(n) har vært etter meg 😂🙈

Anonymkode: 83929...f8a

Flott👏🏽 Så flink du også er 😃 

Anonymkode: a8d64...546

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg også bedre når jeg unngår mat med tilsatt sukker. To til tre uker avvenning og jeg slutter å ha lyst på det. Jeg var avhengig av sjokolade før. Nå har jeg overhodet ikke lyst på det. Hvis jeg spiser noe med tilsatt sukker i så er det kanelsnurrer. For det ELSKER jeg. 😛

Vanlig brus og saft synes jeg smaker bare søtt og ekkelt. Samme med iskaffe. Drikker de sukkerfrie variantene. 

Det er mye bedre for meg å bruke sukkerfrie produkter. Så er det jo alltids diskusjonen om tilsatt sukker vs tilsatte søtningsmidler, men jeg har nå tatt et valg mellom de to og er fornøyd med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/28/2018 at 11:29 AM, AnonymBruker said:

Igjen. Atter en gang har jeg kuttet ut sukker, i form av godteri og usunn snacks. Og jeg føler meg mer energisk, og mindre trøtt enn vanlig. Det er så deilig. Ville bare dele det med dere 😃

Anonymkode: a8d64...546

Ville bare dele av jeg ble så glad når jeg fant ut av 2+2 = 4  🤤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok. Livet mitt blir helt klart bedre av sukker. 

Anonymkode: ed75e...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg at man bør ha en ganske kraftig jernvilje for å kunne gjennomføre noe sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg mye mer energisk og mindre trøtt etter at jeg sluttet å være redd for sukker. Jeg skal ikke underslå at jeg spiser både mindre godterier enn før, og mer variert og balansert enn før, men heller ikke at det er noe jeg aldri hadde klart over tid, om jeg skulle fortsatt å være redd for sukker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå høres det sikkert ut som om jeg prøver å kverulere, men det er ikke meningen. Jeg bare lurer på om dere har kuttet ut sukker fra frukt i tillegg? Og hvis ikke, da har man vel ikke kuttet ut sukker, og den ekstra energien må komme fra andre ting? Eller reagerer kroppen annerledes på den type sukker?

Videre; hva med karbohydrater (og alt annet)? Blir ikke dette brutt ned til sukker for at kroppen skal nyttiggjøre seg av energien?

Det er som sagt ikke meningen å være vanskelig, men jeg er oppriktig nysgjerrig. Tenkte på dette senest igår, da jeg selv har lyst til å kutte sukker om man får mer energi, men jeg vil ikke slutte å spise frukt. Dessuten er det jo sukker i veldig mange av ferdigproduktene - som tomatsaus, brød, makrell i tomat, osv. For ikke å snakke om melkesukker!

Anonymkode: f573e...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/28/2018 at 11:29 AM, AnonymBruker said:

Igjen. Atter en gang har jeg kuttet ut sukker, i form av godteri og usunn snacks. Og jeg føler meg mer energisk, og mindre trøtt enn vanlig. Det er så deilig. Ville bare dele det med dere 😃

Anonymkode: a8d64...546

Så bra! Da er det jo bare å fortsette med det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå høres det sikkert ut som om jeg prøver å kverulere, men det er ikke meningen. Jeg bare lurer på om dere har kuttet ut sukker fra frukt i tillegg? Og hvis ikke, da har man vel ikke kuttet ut sukker, og den ekstra energien må komme fra andre ting? Eller reagerer kroppen annerledes på den type sukker?

Videre; hva med karbohydrater (og alt annet)? Blir ikke dette brutt ned til sukker for at kroppen skal nyttiggjøre seg av energien?

Det er som sagt ikke meningen å være vanskelig, men jeg er oppriktig nysgjerrig. Tenkte på dette senest igår, da jeg selv har lyst til å kutte sukker om man får mer energi, men jeg vil ikke slutte å spise frukt. Dessuten er det jo sukker i veldig mange av ferdigproduktene - som tomatsaus, brød, makrell i tomat, osv. For ikke å snakke om melkesukker!

Anonymkode: f573e...24a

Jeg har i utgangspunktet kuttet ut (så langt det går) tilsatt sukker. Men jeg spiser lite av mat som her fruktsukker osv. Jeg spiser omtrent ingen ting jeg ikke har laget fra bunnen.

Hvis kroppen ikke får nok sukker/ernæring gjør den (kort fortalt) om fett til "sukker" som hjelper hjernen og alt annet å fungere. Og å forbrenne fett er jo veldig bra.

Anonymkode: 83929...f8a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har i utgangspunktet kuttet ut (så langt det går) tilsatt sukker. Men jeg spiser lite av mat som her fruktsukker osv. Jeg spiser omtrent ingen ting jeg ikke har laget fra bunnen.

Hvis kroppen ikke får nok sukker/ernæring gjør den (kort fortalt) om fett til "sukker" som hjelper hjernen og alt annet å fungere. Og å forbrenne fett er jo veldig bra.

Anonymkode: 83929...f8a

Ok😊

Kanskje det har med mengde å gjøre? At kroppen trives bedre med et begrenset inntak? Så klart, når man tenker over det er det jo ikke naturlig å spise så mye sukker som man fort kan gjøre i dagens samfunn. Åh! Da må jeg jo bare prøve - jeg vil også ha mer energi!

Anonymkode: f573e...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok😊

Kanskje det har med mengde å gjøre? At kroppen trives bedre med et begrenset inntak? Så klart, når man tenker over det er det jo ikke naturlig å spise så mye sukker som man fort kan gjøre i dagens samfunn. Åh! Da må jeg jo bare prøve - jeg vil også ha mer energi!

Anonymkode: f573e...24a

Sånn generelt tenker jeg "alt med måte" altså, men jeg valgte å prøve å gå "all in" siden jeg følte at kroppen og hjernen bare var grøt egentlig 🙄 Og det har funket veldig bra på meg, men man må sikkert prøve seg frem litt. I tillegg kuttet jeg ut rundt 2 liter cola zero om dagen. Vet ikke om det har noe å si, men følte det ble litt feil å drikke det når jeg skulle forandre alt annet. 

Lykke til 😀👏

Anonymkode: 83929...f8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå høres det sikkert ut som om jeg prøver å kverulere, men det er ikke meningen. Jeg bare lurer på om dere har kuttet ut sukker fra frukt i tillegg? Og hvis ikke, da har man vel ikke kuttet ut sukker, og den ekstra energien må komme fra andre ting? Eller reagerer kroppen annerledes på den type sukker?

Videre; hva med karbohydrater (og alt annet)? Blir ikke dette brutt ned til sukker for at kroppen skal nyttiggjøre seg av energien?

Det er som sagt ikke meningen å være vanskelig, men jeg er oppriktig nysgjerrig. Tenkte på dette senest igår, da jeg selv har lyst til å kutte sukker om man får mer energi, men jeg vil ikke slutte å spise frukt. Dessuten er det jo sukker i veldig mange av ferdigproduktene - som tomatsaus, brød, makrell i tomat, osv. For ikke å snakke om melkesukker!

Anonymkode: f573e...24a

Du er kritisk, og du bruker sunn fornuft, og det er bra. For innenfor helse og ernæring er det så mye tøys og tull og humbug og myter og halvsannheter og skremselspropaganda at man kan bli svett. Mange vil at vi skal være frovirret og engstelige, og å kalle sunne spørsmål for kverulering, er en vanlig hersketeknikk. Det er helt riktig at kroppen ikke skiller mellom sukker fra frukt og tilsatt sukker, og hvordan skulle den kunne det - sukkeret man får kjøpt i poser er utvunnet av sukkerrør eller sukkerbeter, som er planter. Ja, kroppen lager det sukkeret den trenger fra stivelse, fett og protein, hvis den ikke får tilført nok; dette er uproblematisk, men heller ikke noe man trenger å strebe etter. Det er også sånn at man trenger mer enn bare sukker for å være "energisk" (frisk og opplagt), energien (kaloriene) i maten er ikke nok, vi trenger vitaminer og mineraler og proteiner og essensielle fettsyrer, og kaker og godteri har lite av dette, men forskjellige matvarer har litt av dette og andre litt av hint, derfor er et godt sammensatt kosthold viktig. Å stresse og bekymre seg unødig er dessuten noe som tapper en for energi, så balansert informasjon er utrolig viktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå høres det sikkert ut som om jeg prøver å kverulere, men det er ikke meningen. Jeg bare lurer på om dere har kuttet ut sukker fra frukt i tillegg? Og hvis ikke, da har man vel ikke kuttet ut sukker, og den ekstra energien må komme fra andre ting? Eller reagerer kroppen annerledes på den type sukker?

Videre; hva med karbohydrater (og alt annet)? Blir ikke dette brutt ned til sukker for at kroppen skal nyttiggjøre seg av energien?

Det er som sagt ikke meningen å være vanskelig, men jeg er oppriktig nysgjerrig. Tenkte på dette senest igår, da jeg selv har lyst til å kutte sukker om man får mer energi, men jeg vil ikke slutte å spise frukt. Dessuten er det jo sukker i veldig mange av ferdigproduktene - som tomatsaus, brød, makrell i tomat, osv. For ikke å snakke om melkesukker!

Anonymkode: f573e...24a

Godt å høre at du har skjønt at alle karbohydrater er egentlig sukker. :) Et karbohydrat er en eller flere sukkermolekyler. Stivelse for eksempel kan være tusenvis av sukkermolekyler. Det er ikke bare rørsukker og tilsatt sukker som er sukker. Alle karbohydrater som kroppen klarer å bryte ned blir brutt ned til enkle sukkermolekyler og forhøyer blodsukkeret. Et normalvektig, sunt menneske har noe sånt som 3 ts sukker fordelt på 5 liter blod. Når man tenker på det så gir det ganske lite mening å basere kostholdet sitt på karbohydrater og bombardere kroppen med karbohydrater tilsvarende 10 ts sukker flere ganger daglig.

Jeg har faktisk kuttet ut sukker. Altså kuttet ut karbohydrater. Jeg spiser kjøtt og drikker vann. En gang i blant tar jeg meg kanskje litt sukkerfri brus eller litt sukkerfri saft, og av og til spiser jeg fløte, rømme, creme fraiche eller ost. Så det er ikke mange grammene karbohydrater jeg får i meg per uke. Og jeg har det helt fint. Men jeg er klar over at mitt kosthold er ganske ekstremt. Man trenger som regel ikke å gå så drastisk til verks. Alle karbohydrater man kutter er et steg i riktig retning, så lenge man erstatter det med sunn, naturlig og fet mat.

Som en svarte deg, fett gir kroppen energi. Protein er en dårlig energikilde. Spiser man ikke karbohydrater så bør man spise fett. Fett omdannes til blodsukker i det tempoet som passer kroppen vår. Klarer ikke kroppen å produsere nok blodsukker (fordi man spiser lite karbohydrater) så produseres noe som heter ketoner. Ketoner er rakettdrivstoff. ;) Alle våre egne, friske celler klarer å bruke ketoner som drivstoff. Kreftceller for eksempel klarer kun å bruke glukose (blodsukker), ikke ketoner. Mennesker har klart å sulte kreftceller ved å spise lavkarbo!

Anonymkode: 08c2c...259

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er jo fra frukt og grønnsaker vi skal få det naturlige sukkeret vårres ;)

Anonymkode: 6215e...177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo fra frukt og grønnsaker vi skal få det naturlige sukkeret vårres ;)

Anonymkode: 6215e...177

Naturlig sukker er like fullt ut sukker. Vi trenger ikke sukker. Vi tåler litt sukker, men vi "skal" ikke få noe sukker i det hele tatt.

Anonymkode: 08c2c...259

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel ikke kuttet ut sukker helt, men jeg har sluttet å kjøpe godteri og annen snacks. Gjør det av og til, men å ikke lengre ha cravings på det er ganske godt i grunn. Det er null problem å gå forbi sjokoladen i butikken. Slik var det ikke før. Trives bedre med å ha det slik som dette. 

Og når jeg først spiser noe slikt som kake i konfirmasjon eller en kanelsnurr på en lørdag så gjør jeg det med god samvittighet. Føler jeg har et mye friere forhold til usunn mat sånn sett. 

Det jeg sliter med i mitt kosthold det er å spise variert nok. Jeg er matlei og orker sjeldent å lage meg middag. Så det er der jeg må jobbe med kostholdet nå for tiden.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...