Gå til innhold

Når dere har forskjellige ferieønsker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer har helt forskjellige ønsker når det gjelder ferie..

Han ønsker opplevelser, nytt og spennende, fart og spenning og mest mulig på minst tid. 

Jeg ønsker meg sol, varme, basseng, paraplydrink og rolige varme kvelder på restaurant. To-fire dager med utflukter går ila. en 14 dagers ferie. 

Barna liker begge deler, men siden hans barn alltid reiser i to uker til varmen med sin mor i ferien, så faller opplevelsesferien på oss.. Til min samboers store glede..

Jeg kjenner at å bruke ferie og penger på noe jeg hater, sitter langt inne nå, etter sju sommere uten "min type ferie".. Barnet vårt på sju år har begynt å mase om syden også, og jeg føler mest for å ta meg en chartertur sammen med hun.

Flere som sliter med ulike ferieønsker?

Anonymkode: 7ddc6...71d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man kan alltids kombinere, altså dra et sted hvor det både er aktiviteter og steder og utforske, samt muligheter for bad og avslapning. Man kan også dele seg litt, alle må ikke delta på det samme hele tiden :) kompromiss er det eneste rettferdige, altså at begge parter føyer seg litt. 

Anonymkode: 94308...cf0

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kan dere ikke møtes på midten og reise ett sted dere kan gjøre begge deler da? Han har vel ikke noe mer lyst til å betale for paraply drink ferie enn du har for opplevelsesferie? 

Anonymkode: 4c5ea...3ea

Gjest BearMama
Skrevet (endret)

Merkelig problemstilling.

De fleste land tilbyr begge deler og om dere skal være der i 14 dager så må dere ikke gjøre alt sammen. Far kan fint dra på noen av ekspedisjonene med ungen uten deg.

Jeg sliter med å forstå de som reiser til et annen land og kultur og bare vil sitte ved bassengkanten. I denne varmen her kan dere like godt bli hjemme og spare de pengene.

Endret av BearMama
AnonymBruker
Skrevet

Vi pleier å ha 2 uker hvor 1 uke er opplevelse også avslutter vi med hvile, sol og strand.

Anonymkode: b4c2d...109

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan dere ikke møtes på midten og reise ett sted dere kan gjøre begge deler da? Han har vel ikke noe mer lyst til å betale for paraply drink ferie enn du har for opplevelsesferie? 

Anonymkode: 4c5ea...3ea

Sant, men nå har jeg jo brukt feriene mine på hans ønsker de siste syv årene... 

2 minutter siden, BearMama skrev:

Merkelig problemstilling.

De fleste land tilbyr begge deler og om dere skal være der i 14 dager så må dere ikke gjøre alt sammen. Far kan fint dra på noen av ekspedisjonene med ungen uten deg.

Jeg sliter med å forstå de som reiser til et annen lang og kultur og bare vil sitte ved bassengkanten. I denne varmen her kan dere like godt bli hjemme og spare de pengene.

Han liker ikke varmen i de landene jeg ønsker å reise til.. Man blir gjerne litt slapp av varmen..  Han vil helst holde seg til norden, evt. island og færøyene....

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi pleier å ha 2 uker hvor 1 uke er opplevelse også avslutter vi med hvile, sol og strand.

Anonymkode: b4c2d...109

Det blir vanskelig da han ikke ønsker å dra dit det er varmt.. Så her er løsningen å dele seg opp.. 

Gjest BearMama
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han liker ikke varmen i de landene jeg ønsker å reise til.. Man blir gjerne litt slapp av varmen..  Han vil helst holde seg til norden, evt. island og færøyene....

Han liker ikke varme? 😱

Da skjønner jeg litt mer.

Da må han kompromissere litt han også om han alltid har fått bestemme. Reise et sted der han iallefall har aktiviteter. Ikke f om jeg hadde dratt et sted uten varme etter den lengste, kaldeste og jævligste vinteren på lenge.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, BearMama skrev:

Han liker ikke varme? 😱

Da skjønner jeg litt mer.

Da må han kompromissere litt han også om han alltid har fått bestemme. Reise et sted der han iallefall har aktiviteter. Ikke f om jeg hadde dratt et sted uten varme etter den lengste, kaldeste og jævligste vinteren på lenge.

i år blir feriens på han og hans barn premisser, igjen.. Vi(de) skal på norway cup..  Men jeg vurderer å hoppe på en tur med minsten fra oslo når vi kommer dit. 

• Liker 1
Skrevet

Ta ei uke sammen. Finn et kompromiss. Mange flotte steder i Norge og Norden hvor dere kan få både basseng og litt action. Del dere så opp. Reis på charter med deres datter. Nyt sol, varme og avslapping. La ham og resten av ungeflokken dra videre på actionferien.

Eller dere kan ta et år med hans type ferie og det neste med din type ferie. 

Jeg skjønner dere begge to. Egentlig vil jeg også se mest mulig og gjøre mest mulig i ferien. Ville nok vært glad for hans type ferie. Drømmer om både Island og Færøyene. Opplevelser gir meg ny energi. Samtidig ser jeg at jentungen vår elsker hotell i varme strøk og et basseng. Og av og til er det det som må til også for min del. Bare slappe av ved bassengkanten med ei god bok og ingen planer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme problemet har jeg med min mann. Norge, Sverige eller Danmark er dit han vil, mens jeg vil til sydligere strøk, oppleve et nytt land, kultur og mat. Ikke sitte på ei hytte i Danmark for 5. året på rad🙄

Anonymkode: e430f...645

Skrevet

Dere må jo bare kompromisse. Enten finne et sted hvor man kan gjøre begge deler (det kan ikke være vanskelig) eller annenhver ferie på din og hans måte. 

30 minutter siden, BearMama skrev:

Jeg sliter med å forstå de som reiser til et annen lang og kultur og bare vil sitte ved bassengkanten.

Jeg også. Jeg har aldri forstått poenget med å reise til andre land og bare sitte ved bassenget eller på stranden (og kanskje bare spise på all inclusive). Jeg kjenner jeg får åndenød om jeg skulle tilbrakt flere dager på den måten. :fnise: 

• Liker 1
Gjest BearMama
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

i år blir feriens på han og hans barn premisser, igjen.. Vi(de) skal på norway cup..  Men jeg vurderer å hoppe på en tur med minsten fra oslo når vi kommer dit. 

Hvorfor? Han har ingen rett til å bestemme over ferien.

Jeg hadde tatt minstemann med meg til et varmere strøk så får han kjøre sitt løp med egne unger.

Men i fremtiden så må dere finne en løsning. En ferie skal være noe til glede for hele familien og noe man gjør for å kose seg sammen og knytte litt ekstra bånd som forsvinner litt i hverdagsmaset.

Det er ikke riktig at den ene parten overkjører hele familien gang på gang.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes også dette er vanskelig. Jeg har alltid ønsket å tilbringe en uke på et av de store naturiststedene i Europa f.eks. Euronat i Frankrike som vel er det største. Vi har aldri gjort noe slikt. Min mann nekter å være med på det og jeg lurer på hva jeg skal gjøre. Jeg synes det blir litt rart å fra alene, dra med en annen mann eller med venninner. Jeg synes liksom det er et sted man bør besøke med kjæresten. Jeg har fulgt ham på mye forskjellig av veteranbiltreff og sjakk og synes han burde følge meg på noen av mine høyeste ønsker.

Anonymkode: de3c0...afa

• Liker 1
Gjest BearMama
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes også dette er vanskelig. Jeg har alltid ønsket å tilbringe en uke på et av de store naturiststedene i Europa f.eks. Euronat i Frankrike som vel er det største. Vi har aldri gjort noe slikt. Min mann nekter å være med på det og jeg lurer på hva jeg skal gjøre. Jeg synes det blir litt rart å fra alene, dra med en annen mann eller med venninner. Jeg synes liksom det er et sted man bør besøke med kjæresten. Jeg har fulgt ham på mye forskjellig av veteranbiltreff og sjakk og synes han burde følge meg på noen av mine høyeste ønsker.

Anonymkode: de3c0...afa

Et forhold handler om å gi å ta. Når en kun reiser på partners premisser så tenker jeg at det er mye i det forholdet som ofte kun går én vei. Hvorfor akseptere det?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Flere som sliter med ulike ferieønsker?

For min del blir litt av cluet om dere har alle 4-5 ukene samtidig? I så fall går det fint an å dele seg opp, og samtidig ha ferie i lag. Her i huset drar mor og 2 unger (felles barn) 7-10 dager til syden hver ferie, mens jeg og stebarnet mitt elsker å være i familiens sommerhus når de er der. Jeg kan ikke tenke meg noe verre enn 40 grader og stekende sol, hun elsker det. Uansett, vi har 4 uker felles ferie, og har dermed fortsatt 2.5-3 uker igjen sammen. Sånn ca 10 av dagene til overs bruker vi på bilferie i Norden, og vi får sånn sett også ferieopplevelser i lag. Her er begge fornøyde med den ordningen.

Anonymkode: 56bf7...93c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg har planlagt ferier for barn og voksne i alderen 4-67, var det noe for alle. Barna måtte være med på det som vi voksne likte, og vi voksne måtte være med på det barna ville. Mormor passet på ting for de som skulle opp i berg og dalbane. Barna lærte nytt om vi var på museum. Ikke mange ganger vi delte oss. 

Holder på å planlegge ferien for i år. Noen ting er det jeg som har lyst til å se, men mann og yngstemann må være med. Jeg må være med når det er noe de skal være med på. Blir bare en liten shopping i Sverige :(  Så må minsten være med på kajakk turen om været er fint. Han kunne fint vært hjemme, men er alltid fornøyd når turer er over. Er glad vi tok han med. 

Anonymkode: 3df84...894

AnonymBruker
Skrevet

Han reiser med sine barn og du med ditt barnm Eller dere reiser sammen 1uke her og 1uke der. Eller reiser en plass der det går ann å gjøre begge deler?

Anonymkode: 855cd...ab6

AnonymBruker
Skrevet
På 28.5.2018 den 10.51, AnonymBruker skrev:

For min del blir litt av cluet om dere har alle 4-5 ukene samtidig? I så fall går det fint an å dele seg opp, og samtidig ha ferie i lag. Her i huset drar mor og 2 unger (felles barn) 7-10 dager til syden hver ferie, mens jeg og stebarnet mitt elsker å være i familiens sommerhus når de er der. Jeg kan ikke tenke meg noe verre enn 40 grader og stekende sol, hun elsker det. Uansett, vi har 4 uker felles ferie, og har dermed fortsatt 2.5-3 uker igjen sammen. Sånn ca 10 av dagene til overs bruker vi på bilferie i Norden, og vi får sånn sett også ferieopplevelser i lag. Her er begge fornøyde med den ordningen.

Anonymkode: 56bf7...93c

Perfekt!

Anonymkode: 855cd...ab6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...