Gå til innhold

Da tre ble fire ❤


Pupsilure

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ååhh @Pupsilure Gratulerer😭💗 så fint å ha henne hos deg,men så kjipt det ble så hardt. Håper vondtene går fort over😘

Kos dere masse sammen🤗

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk, dere ❤ Hun kom 7 dager etter menstermin, 1 dag etter ul-termin. Nå har vi akkurat vært på hjemreisekontroll (selv om vi dro hjem på fødselsdagen), og tatt blodprøve, sjekket reflekser, hørsel, gulsot osv, og alt var helt fint. Formen min er også stigende, så er ganske god stemning i heimen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk @tweet ❤

Lillemor er altså SÅ søt og god! De vakreste babygrimasene, helt sinnsykt myk hud, og så rare lyder. Jeg kan sitte å se på henne i en evighet. Kan ikke forstå at det kan finnes et så vakkert lite vesen 💖 Og at hun er min! Herregud, så heldig jeg har vært! Jeg tror det hjelper på tilknytningen at hun er så rolig og enkel i tillegg. Jeg sleit med tilknytningen med storebror, og tror noe av grunnen var at han var så ekstremt urolig og krevende fra første stund, så vi var helt utslitte og frustrerte. Denne her lager knapt en lyd. Sovner når vi legger henne ned,  og virker fornøyd nesten hele tiden. 

Formen min er virkelig på vei oppover! Mindre vondt i halebeinsområdet (kanskje jeg ikke har knekt det allikevel? Men føltes virkelig sånn i starten), men for all del, kjennes godt fortsatt, bare littegrann mildere. Har fått sterke smertestillende med hjem fra sykehuset. Blødningen var skikkelig stor første dagen, silblødde, måtte bytte klær hele tiden, kjente det strømmet nedover langs lårene mine så fort jeg beveget meg. Men etter kun ca et døgn ble den drastisk redusert. Nå, straks 3 døgn etter at hun kom ut, blør jeg mindre enn mensen (Og jeg har sparsom mens!). Kan ikke tro at det kunne avta så fort og brått. Men sykt deilig, da all blødningen virkelig hemmet meg.

Jordmor var på hjemmebesøk dagen etter hun ble født, og hun kikket på meg nedentil. Hun sa at stingene mine var veldig fine. At det var gjort en skikkelig bra jobb. Jeg ble sydd i to timer, og føler meg som en kjøttkake der nede, så det var veldig fint å få en så god tilbakemelding fra jordmor!

Melka ser ut til å ha kommet nå, for noen timer siden merker jeg at brystene var hardere/mer fylte, og jeg hører at hun svelger når hun suger nå, og de blir mykere etterpå. Veldig glad for at den har kommet. Vi har gitt litt erstatning til nå, bare litt, for å roe henne ned, og vi vet at det ikke er anbefalt når man vil ha igang melkeproduksjonen. Men vi følte det var det beste, etter en natt der hun var utrøstelig, og vi plutselig følte oss 8 år tilbake i tid, med storebror med kolikk og to foreldre som senere fikk fødselsdepresjon. På den tiden var jeg ikke like selvstendig som nå, og lyttet til råd, og gjorde det som var anbefalt, selv om det ikke var riktig for oss. Denne gangen er jeg 8 år eldre, og tenker selv. Jeg bestemmer selv hvordan jeg vil gjøre ting. Så frøkna har fått både smokk og morsmelkerstatning fra første dag, og ammingen går strålende allikevel. SÅ deilig å bare stole på seg selv!!

Jeg sover veldig lite, selv om snuppa sover mye. Jeg blir liggende å passe på henne, redd hun skal slutte å puste, vøre for kald osv. Merker at jeg snart må begynne å sove, for jeg er stuptrøtt! Men jeg syns det er vanskelig. Har i tillegg vondt, og det er vanskelig å bevege seg i senga. Mannen tok henne to timer på dagtid i dag, og jeg sovnet dypt og fort. Han skal gjøre det fremover. Men jeg har jo også muligheten på natta, med en så rolig baby som sover selv.  Men så sitter jeg her da, med baby sovende på brystet og så trøtt at jeg kun kan ha ett åpent øye mens jeg skriver innlegg på kg istedenfor å sove 😂 Vil ikke legge henne fra meg.... Men gud, så trøtt jeg er!

Endret av Pupsilure
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsesøster var hos oss i går.  Babyen har gått opp fra 3040 til 3160 gram på to dager. Vi har gitt 50/50 mm og mme, men nå har jeg fulle pupper, og tenker å droppe mme. Syns ammingen er stress. Har hatt sår på brystvortene pga at hun ikke har tatt godt nok tak. Kjøpte noen pads med salve på apoteket i går, og sårene ble omtrent helt borte på en dag!! Jeg har kjøpt brystskjold, som funker veldig bra, og jeg har lånt pumpe fra helsestasjonen. Styrer litt nå i starten, men jeg vet hvor bra amming kan fungere når man får det til. Har ikke tenkt til å bruke pumpe og skjold så mye, men følte at jeg trengte det nå. Lurte på hvor mye melk jeg hadde (fikk ut 60 ml fra hver) og ville tømme brystet skikkelig, ble så redd for brystbetennelse. Ammeskjold avlastet sårene litt, så det funka bra. 

Ellers er formen min stadig bedre. Har bare gått 5 døgn siden fødsel, og jeg går på smertestillende fortsatt. Men merket god bedring. Halebeinet var nok absolutt ikke knekt, bare jeg som var dramatisk 😂 

Lillemor er stort sett rolig og fornøyd, men vi styrer fælt om natta. Da er alt galt, og jeg gruer meg til nettene. Har funnet noen tiltak som jeg håper kan bedre det. Blant annet lot vi være å stå opp når hun våknet kl 8 i dag, men prøvde å sove videre, og sov faktisk til 11. Det trengtes, for jeg hadde kun sovet ca 2-3 timer på natta. Blir litt glad når morgenen kommer, og vi kan stå opp, for da er det slutt på nattestyret, men i dag hjalp mannen meg til å få henne til å sove mer, og jeg skjønte at jeg ikke trenger å stå opp selv om klokka viser at det er morgen. 😂 

Endret av Pupsilure
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baby vokser som bare det :) Veide 3440 gram i dag. Hun sover godt om natta, men endel urolig dag/kveld. Ikke hylskriking så veldig ofte (sånn som storebror), men mye kaving og korte perioder med skikkelig skrik. Det er ikke verre enn at vi takler det fint. På nettene har hun sovet to økter med 3 timer og deretter 2 timer. Ammingen fungerer svært bra, har nok melk, ikke vondt mer, frøkna elsker puppen og legger på seg godt :)

Jeg har vondt i stingene og i bekkenområdet. Merker også at jeg er svakere i kroppen enn før. Er tungt å gjøre husarbeid, og jeg får fort vondt i ryggen. Er så glad jeg har mannen hjemme for tiden, men gruer meg til han må på jobb igjen på mandag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første dagen alene uten mannen. Han var usikker på om han skulle dra på jobb i dag, for jeg fikk et skikkelig sammenbrudd i går, og baby var hysterisk hele dagen og kvelden. Jeg merket at fødselsdepresjon jeg hadde sist ikke var langt unna. Skrikingen hennes trigget meg veldig, og jeg ble etterhvert apatisk og orket ikke å prøve å få henne til å være stille. Det er nok minnene fra forrige babytid som kom tilbake. Følelsen av maktesløshet. Ingenting man gjør funker, og man blir mer og mer sliten og frustrert. Og frykten for at dette er den nye hverdagen. Jeg så for meg en natt uten noe søvn, men heldigvis ble det ikke sånn! Når natta kom var hun så utslitt at hun sovnet. Og hun sov 3 timer x2. Og har egentlig bare fortsatt å sove etter at vi stod opp. Jeg trengte den søvnen veldig! Og føler meg mye bedre nå. Har tilogmed trillet tur med naboen og vært i butikken :)

Det som skjedde i går var at snuppa ikke ville sovne ved puppen. Pupp har alltid fungert frem til da, og hun ble etterhvert overtrøtt. Vi bysset i armene, vugga, vogna. Hun fikk mat mange ganger, bleier, ligge å titte. Men ville ikke sovne, og ble illsint. Svelget masse luft. Rape og prompe. Sint på puppen. Rett på den verste skrikingen med en gang. Hva gjør man da? Byssing funket delvis, man måtte bysse hardere og hardere, og hvis man stoppet skrek hun. Det lar seg dårlig kombinere med smertene jeg har i halebeinet og stingene. Når dette hadde holdt på i mange timer var jeg skikkelig motløs... Mannen tok 80 % av det, men allikevel var det mer enn nok for meg. Mye pga smerter i tillegg.

I dag har jeg vært veldig opptatt av at hun ikke skal bli overtrøtt. Så jeg har tatt i bruk bæresjal og gått lenge rundt med henne, for å være sikker på at hun sovner skikkelig med en gang. Og foreløpig har hun ikke skreket noe særlig i dag. Spist, sovet og trillet tur ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh, de første dagene og ukene er så utrolig krevende! Jeg trodde det aldri skulle ta slutt, men «poff», så var det over og ting begynte å flyte greit. Det hjelper ikke deg kanskje da, men jeg føler i alle fall veldig med deg! ❤️

Endret av tweet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk @tweet :)

Vi har hatt noen fine dager, og jeg blir bedre og bedre kjent med henne. Hun er ganske rolig og lett å ha med å gjøre. Og hun responderer bra på det vi gjør med henne. Men en ting syns jeg er rart, og det er at hun ikke sovner ved puppen?! Det trodde jeg alle nyfødte babyer gjorde. Men ikke denne her. Skal sies at hun gjør det om natta, og det er det viktigste! På dag/kveld må jeg legge henne i bæresele for å få henne til å sovne. Hun sovner nesten med en gang. Våkner littegrann innimellom, men da er det bare å reise seg og gå bort til kjøkkenet og tilbake, så sover hun igjen 😂 Hun spiser raskt og effektivt, og gulper ikke. Tror hun har lagt på seg endel, for str 50 begynner å bli smått... Storebror brukte 50 i ca 5 uker. Hun er bare 2,5 uke. 

Storebror ja, han er så stolt han 😍 Når kamerater kommer på besøk viser han frem tingene hennes, koppholderen og bremsene på vogna 😂 Jeg hører han si "der er den bæreselen jeg snakket om" 🤣 Han vil så gjerne leke med babyen, plukker på henne og tilbyr seg å holde. Gir lenger nattaklem til henne enn meg. Dette var ganske uventet, for han er ikke helt typen til å bry seg så mye. Han er 8,5 år, opptatt av spill, youtube, berg-og dalbaner, Nerf og kompiser. Tøff gutt. Men denne babysøstra smelter hjertet hans ❤ 

Jeg må si vi klarer oss veldig bra altså! Vi har jo grudd oss endel, men det går over all forventning. 

Stingene mine har løst seg opp og jeg er bedre nedentil. Men halebeinet er like vondt 😭 Når jeg dytter på det spretter det litt tilbake 😬 Jeg lurer på om det er brukket altså. Fant en kiropraktorklinikk som har masse info om halebein på nettsiden. Skal bestille en time der, og se hva de sier. Jeg mistenker også at det sitter mye smerter i musklene rundt, så jeg bør gjøre øvelser, men har ikke turt pga stingene. Var på shopping i går, og fikk så forferdelig vondt. Måtte finne apotek og kjøpe piller. Bruker fortsatt max dose av Paracet og Ibux. 

Hvis baby fortsetter å være rolig skal vi bestille feriehus i Danmark i juni/juli. Jeg koser meg med å kikke på forskjellige hus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

[1] Category widget

Takk som spør @Diamant20 :)

Det går ganske bra med oss :) Babytid med nr to kan virkelig ikke sammenlignes med nr en! Ungen er mye roligere, men det er også mor. Nå vet jeg jo hvor fort tiden går, og at alt går over, ingen grunn til panikk når noe er vanskelig. Jeg har lurt på endel ting ang babyer og meg selv som mor til baby i 8,5 år nå, og endelig har jeg fått endel svar. Det var godt å få oppleve dette på nytt, for det har virkelig plagd meg... Babytiden med storebror gikk ikke så bra, og jeg forstår mer av hva som skjedde, nå som jeg har baby igjen. Han var nok blant annet overtrøtt nesten hele tiden. Vi gjorde for mye, shopping, besøk osv. Han hadde trengt mer ro. Det ser jeg nå med lillemor, hvor lite som skal til før det blir kluss med rutiner og overtrøtt baby. Nok om det. Kunne skrevet veldig mye mer. 

Frøken S er nå blitt 8 uker, og vi begynner å bli godt kjent med hverandre. Hun sover godt om nettene. Rekorden er 5 timer i strekk. Men det er oftest 2-3. Natten varer fra ca 20-8. Men det varierer endel. Noen dager står vi opp 6, og en gang i blant får vi sove helt til 10 😍 I 18 tiden begynner hun å bli trøtt og umulig å legge, så da blir det til at vi går på soverommet da. Har nylig startet opp med litt rutiner, bad, sang, si natta til pappa og storebror. Vi ammer og prøver å legge henne i rundt to timer før hun endelig sovner. Hun sovner ikke med pupp i munnen, så den slipper hun når hun er mett, og prøver å legge seg til for å sove, men sliter med innsovningen dessverre. Det er kun vanskelig når hun legger seg for kvelden, på natten sovner hun med en gang hun har spist opp. På dag og kveld er det litt tilfeldig om jeg får henne til å sove eller ikke. Bruker mye bæresele. Vogn og bilstol funker innimellom. Men hun våkner i det sekundet jeg stopper vogna/bilen 😂 Og da blir hun gjerne vanskelig å legge igjen. Så vi drar ikke så mye ut. Har vært på IKEA i dag, 15 minutters kjøring, og det ble to korte lurer i bilen, og nå har jeg en skikkelig overtrøtt unge her. Hun har nettopp sovnet i bæreselen. Spent på hvordan kvelden blir nå. 

Med amming går alt superbra. Veldig glad for det. Lekker ikke, har nok melk, hun spiser raskt og effektivt, og jeg er ikke flau for å dra frem puppen hvor som helst 🤣

Storebror er veldig stolt og vil holde henne hele tiden. Jeg har mye dårlig samvittighet for at jeg blir nødt til å kjefte på han når han ikke hører, og forstyrrer henne når hun nesten sover f.eks. Føler at jeg har hatt altfor lite tid til han i det siste. Stakkars! Det begynner å bli lettere nå. Jeg har mer overskudd til han. Men det er vanskelig å gjøre de tingene vi har gjort sammen før. Jeg må ha med hun lille over alt. Og vi legger oss jo i 18 tiden. Og hvis vi skal ut å kjøre får jeg gjerne et helvete med en overtrøtt/overstimulert baby etterpå :( Men fikk tatt med meg storebror på kino alene for noen dager siden. Og jeg prøver å inkludere han med babyen. Vi tuller med henne og tømmer nerfskudd (skumpiler) over henne f.eks 😜 Eller setter klistremerke fra eple i panna hennes. Og vi finner på litt historier om hvordan vi tror hun opplever verden. 

6 ukers kontrollen min er overstått. Jordmor sier at jeg er sydd stramt, muligens for stramt, slik at jeg trenger å sys på nytt... Halebeinet er hverken brukket, bristet eller skjevt, det var kun muskulært. Har vært på røntgen. Helt utrolig at det kun er muskler, for det er så vondt! Men musklene drar visst i det. Jeg har fått øvelser og er blitt bedre de siste dagene. :)

Ellers så koser vi oss masse. Helt magisk med ei så lite snuppe 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Lillemor er straks 5 mnd, og vi har det veldig fint! Hun er stort sett fornøyd og grei å ha med å gjøre. Har begynt med fast føde, og hun er veldig interessert i hva vi spiser. Har bytta ut newbornsetet med vanlig bøyle, og hun sitter ganske bra. Hun er veldig sterk i kroppen, alle som holder henne kommenterer det, og hun har snudd seg fra rygg til mage i to mnd allerede, og begynte å åle seg for et par uker siden. Nå har ålingen forandret seg litt, så hun tar rumpa opp, hun prøver å krabbe :) Hun sover godt om nettene, i min armkrok... Fra ca 21 til 08. Får henne ikke til å sove alene, men noen ganger kan jeg snike meg vekk, og gjøre noe annet i en times tid før hun våkner og savner meg. På dagtid sover hun 3-4 lurer på mellom 30 min og 3 timer. Hun sovner i vogna etter en kort tur, og sover videre ute. Hun er veldig glad i å ligge på magen og leke alene, så jeg har endel ledig tid nå :) Når vi er ute å finner på ting er hun ofte helt eksemplarisk, ingen sutring, bare drømmebaby som ligger i vogna og kikker, og sovner når hun blir trøtt 😍 Hun bytta ut bagen for lenge siden, ville aldri ligge i bag hun... Men sportsdelen går bra. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Hei på deg!
Vet ikke om du leser her mer og ser det er lenge siden du har skrevet noe, men så du skrev noe i en annen tråd her på forumet, så kanskje. Jeg husker deg veldig godt fra da vi fikk barn i 2010 (min gutt kom i desember), jeg var mer aktiv her da og hadde en annen bruker med et annet brukernavn (Iril). Vi er fremdeles venner på FB, har ikke hatt noe kontakt, men jeg husker deg veldig godt. Ville bare si at det var utrolig fint å lese at du hadde en bedre barselstid nå enn med første, for jeg husker så godt hvor tøft det var for deg og har tenkt på det når jeg har sett at du har oppdatert på FB. Håper dere fremdeles har det bra!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...