Gå til innhold

Hvor lenge skal man betale for voksne barns ferier?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

22 åringen vår forventer å bli tatt med på ferie, h*n ønsker seg et par uker i Syden . Vi har tvillinger på 11 også, og har selvsagt tenkt oss på ferie, men ikke til syden. 22 åringen er passe fornærmet over at vi ikke har bestilt billetter så alt er klart så h*n får sin etterlengtede tur til sol og varme. Jeg tenker i mitt stille sinn; hvor lenge skal foreldre betale for feriereisene til barna sine? Jeg har ikke sagt noe, 22 åringen er jo like mye vårt barn som 11 åringene, og jeg ville jo aldri dratt på ferie uten de minste. Hvorfor kunne jeg da tenkt meg å reise uten den eldste?

Anonymkode: a5274...941

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man betaler for seg selv når man er ferdig med skolen mener jeg. Evt når man har en inntekt som gjør at man faktisk kan betale selv, hvis man har en deltidsjobb ved siden av studier etc. Barn kan ikke forvente å få alt når de er voksne, det er på tide å klare seg selv.

Anonymkode: 4cc53...9a1

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo dere som har oppdratt 22 åringen da? Det er helt opp til dere om dere vil betale for ferien eller ikke, har selv vokst opp med en alenemamma og en far som ikke bidro økonomisk, så her var det jeg som spanderte på mamma i den alderen. Har venninner som fikk og fortsatt får sponset ferie, men de har ikke den holdningen sønnen deres har til det. 

Anonymkode: 0a4bf...f77

• Liker 14
Skrevet

Høres ut som det er på tide at 22åringen starter voksenlivet.

• Liker 30
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

22 åringen vår forventer å bli tatt med på ferie, h*n ønsker seg et par uker i Syden . Vi har tvillinger på 11 også, og har selvsagt tenkt oss på ferie, men ikke til syden. 22 åringen er passe fornærmet over at vi ikke har bestilt billetter så alt er klart så h*n får sin etterlengtede tur til sol og varme. Jeg tenker i mitt stille sinn; hvor lenge skal foreldre betale for feriereisene til barna sine? Jeg har ikke sagt noe, 22 åringen er jo like mye vårt barn som 11 åringene, og jeg ville jo aldri dratt på ferie uten de minste. Hvorfor kunne jeg da tenkt meg å reise uten den eldste?

Anonymkode: a5274...941

Man betaler ikke ferier for voksne barn. Og når dere ikke en gang skal til syden, likevel forlanger han å dra på deres bekostning? For en type. Det siste spørsmålet ditt forstår du godt svaret på selv. 11-åringene har du forsørgeransvar for. Som forøvrig selvsagt ikke innebærer sydenturer, selv om man omtrent blir sett på som fattig om man ikke drar utenlands nå til dags.

Anonymkode: 3120a...985

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Synes det kommer helt an på foreldrenes økonomi og barnets livssituasjon. Synes man kan spandere billett og opphold på barnet sitt dersom man har råd til det og dersom barnet for eksempel er student, som jo mange er i den alderen. Men det er jo opp til dere foreldre hvor dere vil på ferie, og så kan det voksne barnet være med hvis det vil. Hvis barnet deres har god råd, kan han/hun betale selv synes jeg. Jeg er 25 år og studerer, og foreldrene mine spanderer på meg om de ønsker å ha meg med på ferie. Drar jeg med venner blir det noe annet, da får jeg litt tilskudd til lommepenger for å kose meg litt eksta, men betaler reise/opphold selv :) 

Anonymkode: 54230...02a

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Du får meddele at ferien i år går til X sted, og at han selvsagt er velkommen til å bli med. 

Jeg tenker at hvis man virkelig ønsker å ha ferie med voksne barn, så sponser man i hvert fall deler av ferien. 

Min mor ønsket at jeg skulle dra på ferie med henne, og betalte denne. Om hun ikke hadde betalt, ville jeg reist på ferie med venner isteden. Jeg forventer selvsagt ikke at hun skal fikse ferie for meg, men jeg prioriterer å bruke penger på venneferie.   

Ønsker man ikke å ha dem med, så betaler man naturlig nok ikke. 

Anonymkode: 1f506...6bf

• Liker 13
Gjest -Willow
Skrevet

Jeg tror at det hadde føltes veldig sårt for meg å ikke bli "tatt med" på ferie som den eneste i familien. Nå vet ikke jeg om barnet ditt studerer eller jobber fulltid, men mange på den alderen har ofte ikke god råd. Om h*n hadde stiftet egen familie og var såpass voksen ville det vært noe annet. Så er det jo en annen sak dersom barnet forventer ferie og tar det som en selvfølge. Men å få muligheten til å bli med på en ferie dere uansett skal på, det syns jeg ikke er mye forlangt. Så kan h*n  betale for diverse ting som kommer utenom selv.  

AnonymBruker
Skrevet

Her betaler vi for alle barna når vi inviterer til ferie. Drar vi med ert barnet som fortsatt bor hjemme så inviterer vi selvsagt de andre, men vi drar også på tur alene bare vi voksne. Ingen av barna forventer noen ting, men vi har bedre økonomi enn dem og synes det er hyggelig å betale for dem.

Anonymkode: 3144b...aa1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Synes igrunn det er rart at hun ikke vil reise på ferie med venner på den alderen. Har hun ingen å reise på ferie med? Er hun mye alene?

Anonymkode: fe62a...4b9

• Liker 5
Skrevet (endret)

Du kan være hyggelig, men normalen er til 20 årene. 
Foreldrene mine betaler alt om jeg ønsker ferie, men det er ganske urimelig for min del når jeg snart er 29. 
Kan være at siden flere foreldre gir blaffen i å gi økonomisk forståelse til barna, så føler den unge voksne seg nok litt tilsidesatt. 
Du kan jo si at dere ikke har økonomi til syden, men planlegger en rimeligere ferie, og om den unge voksne ønsker, kan de være med på familieferien. :) 
Bedre at noen forstår økonomi en at de er over 30 (som mine søsken), som bor og lever i utland året rundt uten inntekt (foreldrene mine betaler alt for dem) med gjeld opp til ørene...……..

Endret av Drakan
Skrevet

Jeg har bare en jeg og jeg kommer til å betale til han er 40 så lenge han vil bli med kjerringa på ferie. 🤣😎 

• Liker 17
Skrevet

Foreldrene mine sluttet å betale ferie for meg da jeg flyttet hjemmefra. Syntes det er et godt utgangspunkt. sønnen din er 22 og dermed voksen. Det er derfor ingen selvfølge å bli spandert på.

Hadde jeg fått tilbud om å bli med foreldrene mine på ferie, hadde jeg blitt glad og takknemlig, men jeg hadde aldri forventet det. De har forsåvidt heller ikke invitert meg, men det syntes jeg er helt greit. Jeg er voksen og kan betale for ferien min selv :) 

Han høres litt bortskjemt ut. Han har heller ingen rett til å diktere hvor dere skal reise. Han bør være veldig takknemlig hvis han får bli med i det hele tatt tenker jeg.

Har han jobb eller studerer han? 

• Liker 1
Skrevet

Og en annen ting.... Sol og varme? Har hen sett ut vinduet i det siste? Er jo tropevarme i nesten hele Norge

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Ild skrev:

Høres ut som det er på tide at 22åringen starter voksenlivet.

Er jo ikke sikkert han har anledning til å starte i voksen livet da. Ikke bare å gå ut å plukke ett arbeid lengre.

Anonymkode: c242c...204

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk sist være med på familieferie med mamma sin ektemann+barn da jeg var 14 år. Etter det fikk jeg sommerjobb, og dermed måtte jeg betale for meg selv. Ikke lett det når lønna var 52 kroner timen :PDe andre ungene har aldri hatt en sommerjobb, og får fortsatt være med på sponset ferie i en aldrer av 18 og 16. 

Pappa og co dro aldri på utenlandskferie, vi dro innenlands med bil. Fikk alltid være med der uten å måtte spleise på bensin eller mat. 

Alle mine fire foreldre (ser på bonus-foreldrene mine som foresatte, og de behandler meg som ungen deres også) har god lønn og slikt. Men forholdene lå til rette for at jeg ikke lenger ble med på ferier med familien, og reiste istedenfor med venner. Fikk litt ekstra lommepenger (kanskje 1000 kroner til shopping og mat) når jeg reiste med venner, men ikke sponset selve ferien. 

Må legge til at jeg senest i vinter var på ferie med to i familien, som en voksenferie. Siden jeg er 100% student så fikk jeg sponset hele ferieturen av familien. Men dette var en overraskelse og deres forslag, jeg ble så overrasket og glad at jeg grein maskara over hele puta. Dette var en engangsgreie, og ble kombinert jule/bursdagsgave. Turen var alikevel verdt det mangedobelde i økonomisk "foventning" om man kan si det slik, i forhold til andre gaver. 

Tenker at i din situasjon er guttungen utakknemlig og klar for å ta en sommerjobb. SÅ kan han heller bli litt ekstra sponset, eller eventuelt betale 50% for turen sin selv :) 

Anonymkode: e466c...03e

• Liker 1
Skrevet

Har du snakket med mannen din om det? Strengt tatt er det vel ikke opp til 22-åringen, men opp til dere som er foreldre..

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her er det virkelig på tide å realitetsorientere 22- åringen deres TS.

Fortell at det ikke er vanlig å dra på årlig ferie med voksne barn, men at voksne barn i den alderen tar seg sommerjobb eller drar på ferie med venner. Og at dere sier fra dersom dere en sommer ønsker å invitere ham med.

Anonymkode: 44afa...584

• Liker 1
Skrevet

Man betaler for voksne barn så lenge man er villig til det. Mine foreldre betalte ferie for meg og min bror da vi var i midten/slutten av 20-årene. De gjorde det av fri vilje og det var slett ikke noe vi spurte om eller forventet.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var på den alderen ville mine foreldre gjerne ha meg med på ferie ett år. De tilbød å betale tur og hotell mens jeg selv betalte på restaurant og alt annet av utgifter. 

Da hadde de vært flere år på ferie uten meg. Jeg hadde bodd hjemmefra i 4 år og det var helt unaturlig å skulle reise på ferie med dem for deres penger sånn som da jeg var yngre, men jeg satt veldig pris på tilbudet og hadde en fin ferie. 

Tror siste gangen jeg «tok som en selvfølge» å være med var da jeg var 17. Da skulle hele familien på sommerferie og det hadde føltes litt rart om jeg ikke hadde fått lov å være med. 

Ta en prat med 22-åringen og forklar at voksne folk betaler feriene sine selv, og at man ikke kan forvente å reise på ferie med foreldrene sine når man er voksen. 

Anonymkode: 11b07...c2b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...