Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer og jeg har slekt fra ulike steder i landet.

Jeg har bunad fra "mitt" sted. Tilfeldighetene vil det sånn at stebarna også har familie fra samme sted, og stedatter har derfor samme bunad. Min datter sier at hun liker denne bunaden godt og ønsker seg denne.

Så har jeg overhørt min samboer snakke med sin mor. Hun ønsker at vår datter skal arve hennes bunad. Altså som er fra "deres" sted i landet. Jeg synes tanken er veldig koselig, jeg er veldig glad i min svigermor, det har ingenting med det å gjøre. Jeg har ikke nevnt dette for min datter, og min samboer har heller ikke sagt det direkte til meg (dette er noen år fram i tid, til konfirmasjon evt).

Dersom vår datter synes farmors bunad er fin og VIL ha denne, med den tilknytningen det innebærer, så er ingenting bedre enn det! Som sagt, jeg setter stor pris på tanken! Hun er svigermors yngste "jentebarnebarn" og dermed sistemann som kan arve den innad i familien.

MEN: dersom hun ønsker samme bunad som jeg har og søsteren har: pusher man gjennom arv av farmor sin allikevel? Eller sier man til farmor "dessverre, hun har i mange år hatt et stort ønske om denne andre bunaden, og hun ønsker å stå ved det, men vi setter utrolig stor pris på tanken!" 

Jeg synes dette er vanskelig, og jeg ønsker verken å såre min fine svigermor eller å presse jenta til å ha en bunad hun egentlig ikke ønsker... Skjønner jo at det evt. kan være lurt å starte modningsprosessen allerede i forhold til å endre bunadsvalg i hodet hennes - men tenkte jeg skulle lufte det litt her først og høre hva andre ville gjort? Pris/kostnad kan vi holde utenfor her, ønsker mer noen tanker om det følelsesmessige/tilknytningsmessige rundt bunadene her.... Jeg vil si hun har vært begge steder omtrent like mye, dersom det har noe å si...

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo jenta som skal bære bunaden, så da bør hun jo få velge selv tenker jeg :) Veldig fin tanke av svigermor, for all del, men man må også akseptere at barnebarna har egen smak etterhvert som de vokser til. 

Anonymkode: d638c...977

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns hun må få velge selv. Jeg sa i min tid stilletiende ja til den samme bunaden som min mor (og farmor) hadde og som min mor attpåtil kunne brodere/sy. Selv hadde jeg ønske om en annen bunad med turte ikke si fra fordi jeg var redd for å såre mor, og at det ble dyrere for foreldrene mine om alt måtte sys/kjøpes via andre. Pr i dag er bunaden for liten, og jeg har ikke lyst å bruke penger på nytt stakk og liv på en bunad jeg ikke egnelig er så begeistret for, samtidig kan jeg jo ikke selge noe min mor har sydd. Ingen jenter i familien, så ingen som kan arve den før de som nå er barn selv får barn som skal konformeres, en 45 år frem i tid. Bare tull å ha slike stasklær hengende til pynt så klart. Konklusjonen er at velger hun selv og liker bunaden hun skal ha blir den brukt, skal hun please andre er den mest sannsynlg skapfyll om noen år.

Anonymkode: 7437f...922

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok latt datteren din få velge selv. Vi har selv ei lita jente som trolig vil ha bunad i fremtiden. Hun har fire forskjellige hun kan velge i. Hos oss er regelen at man skal velge en man har tilhørighet til.

Anonymkode: 77f27...ee8

Skrevet (endret)

Jeg er ikke uenig i det dere sier... Men hvordan sier man det evt. til svigermor? Det må jo evt. komme opp før det blir aktuelt å begynne å sy dem om osv... En annen ting er at hun kanskje burde SPURT selv, istedenfor å anta at barnebarnet vil arve.... Den har jeg følt litt på.... Man må jo bli spurt....

Endret av Ulrikke
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være at jenta vil synes det er stas å få arve farmors sin? selv om det er den hun i utgangspunket ikke vil ha. Kan jo hende det vil ha betydning for valget hennes, at bunaden går i arv.

Anonymkode: 0585a...933

Skrevet

Hvis du/dere uansett har tenkt til å ta kostnaden for en bunad til henne, og farmor har et sterkt ønske om å «føre bunden videre» så er det jo faktisk også en mulighet å la henne ha to. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå vet ikke jeg om dere har spart opp midler til å kjøpe bunad eller hvor mange år i forveien man evt må bestille en bunad. Men jeg tror jeg ville tatt en spansk en til samboer og sagt noe som "nå må vi snart bestille bunad til xxx, eller når mangler vi så og så mye penger etc" for å se om samboer kanskje sa noe ang arvebunaden. Så kunne dere da tatt det opp med datteren deres. Og som de andre sier, bør hun få velge selv hvilken hun vil ha :) 

Anonymkode: 59212...2d3

Skrevet

Bunad er nasjonalisme og handler om tilhørighet.

..........................................................................

Jeg ble utestengt fra Document fordi jeg kritiserte Hans Rustads dekning av Syria.

Skrevet

Min datter var i samme situasjon. Hun ønsket seg egentlig en bunad fra mitt hjemområde og hadde fått beskjed av oss om at hun skulle få det. Samtidig fikk hun beskjed av farmor om at hun kunne få hennes bunad (fra et annet sted), da denne ikke passet farmor lenger uansett. I frykt for å såre farmor + at hun ikke ville at vi skulle bruke så mye penger på bunad når hun kunne få en gratis, så valgte hun farmor sin. Det har hun angret på siden.

Nå er hun 27 år og bruker ikke bunad da den ikke passer og hun syns ikke den er noe fin. Hennes drøm er å få råd til å kjøpe seg en fra mitt hjemområde, men det er jo kjempedyrt.
Mitt råd er derfor å snakke godt med datteren din om dette valget og si at det er viktig at hun velger det HUN har lyst på og ikke det hun syns hun må velge. Samtidig må farmor også få vite om dette. Ja, det kan hende hun blir litt lei seg, men jeg er sikker på hun ønsker det beste for barnebarnet og skjønner at det er jenta selv sitt valg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...