Gå til innhold

Hvordan beregnes sykemelding?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært sykemeldt i 2 uker nå fra jobben, og ettersom formen min er dårlig så vil jeg mest sannsynlig være sykemeldt lenge, men hva skjer hvis jeg bruker opp min sykemelding? Jeg får vel fortsatt være ute i fødselspermisjon i 10 måneder når den lille er født, eller hvordan beregnes det?

Anonymkode: 478e9...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært sykemeldt i 2 uker nå fra jobben, og ettersom formen min er dårlig så vil jeg mest sannsynlig være sykemeldt lenge, men hva skjer hvis jeg bruker opp min sykemelding? Jeg får vel fortsatt være ute i fødselspermisjon i 10 måneder når den lille er født, eller hvordan beregnes det?

Anonymkode: 478e9...5f7

Du kan være sykemeldt i 248 dager i en «periode». Etter det må du være frisk/ikke sykemeldt utøver 16 dager i 26 uker for å opptjene deg nye rettigheter. (Foreldrepenge = frisk, du opptjener deg ny rett under foreldrepenger). 

Anonymkode: 0a2c1...ca5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du kan være sykemeldt i 248 dager i en «periode». Etter det må du være frisk/ikke sykemeldt utøver 16 dager i 26 uker for å opptjene deg nye rettigheter. (Foreldrepenge = frisk, du opptjener deg ny rett under foreldrepenger). 

Anonymkode: 0a2c1...ca5

PS: 248 dager er i tillegg til arbeidsgiverperioden som er de første 16 dagene. Om du er friskmeldt i mer enn 16 dager blir det ny arbeidsgiverperiode. 

Anonymkode: 0a2c1...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sykemeldt pga graviditet skal nav betale fra dag 1

Anonymkode: 752b8...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg kuppe tråden litt? Jeg er sykemeldt 80 av 100% av en 75% stilling, hvilket vil si at jeg skal jobbe 20% av en 75% stilling. Men i følge mine beregninger vil det si at jeg skal jobbe ca 5 timer i uka, men jobben vil ha meg der ca 3 dager i uka for 3 til 4 timer. Blir ikke det litt mye? Jeg sliter med en bekkenløsning, jeg er fungerende men det blir fort vondt om jeg ikke kan ta det med ro og sette meg ned. Noen som kan dobbeltsjekke beregningen? 

Anonymkode: ce39b...d40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/27/2018 at 12:38 AM, AnonymBruker said:

Jeg har vært sykemeldt i 2 uker nå fra jobben, og ettersom formen min er dårlig så vil jeg mest sannsynlig være sykemeldt lenge, men hva skjer hvis jeg bruker opp min sykemelding? Jeg får vel fortsatt være ute i fødselspermisjon i 10 måneder når den lille er født, eller hvordan beregnes det?

Anonymkode: 478e9...5f7

Hva mener du med å bruke opp? Sykemelding er tellende inntekt for permisjonen.

Anonymkode: 752b8...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du sykemeldt pga graviditet skal nav betale fra dag 1

Anonymkode: 752b8...a6e

Nei, arbeidsgiver skal betale arbeidstaker fra dag 1, men de får de første 16 dagene refundert fra NAV.

Anonymkode: 0a2c1...ca5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg kuppe tråden litt? Jeg er sykemeldt 80 av 100% av en 75% stilling, hvilket vil si at jeg skal jobbe 20% av en 75% stilling. Men i følge mine beregninger vil det si at jeg skal jobbe ca 5 timer i uka, men jobben vil ha meg der ca 3 dager i uka for 3 til 4 timer. Blir ikke det litt mye? Jeg sliter med en bekkenløsning, jeg er fungerende men det blir fort vondt om jeg ikke kan ta det med ro og sette meg ned. Noen som kan dobbeltsjekke beregningen? 

Anonymkode: ce39b...d40

Det kommer jo litt an på hva avtalen din sier om en full arbeidsuke. 40 timer eller 37,5? 

Om du ikke er under tariff etc og 100% er 40 timer i uken er din 75% stilling 30 timer i uken. I så fall er 20% arbeidsførhet 6 timer i uken. MEN det mange ikke vet er at en arbeidsgiver feks kan kreve tilrettelegging slik at du feks bruker lenger tid på arbeidsoppgavene osv. Det er nødvendigvis ikke så svart/hvitt som at du skal være på jobb 6 timer i uken. Du skal utføre arbeid tilsvarende 6 timer 100% arbeidsførhet i uken. Grovt eksempel: En person som i en 100% stilling utfører 100 «oppgaver» i løpet av en dag får en 50% uføregrad. Dette KAN løses ved at vedkommende skal utføre 50% av arbeidsmengden (50 oppgaver) i løpet av en ordinær dag. Dette er også det samme som en 50% sykemelding. 

Du er pliktet til å prøve tilrettelegging arbeidsgiver kan tilby og det er mulig det er det de tenker siden de mener du skal være der 3-4 timer 3 dager i uken. 6 timer fordelt på 5 dager feks forstår jeg blir ganske vanskelig for en arbeidsgiver å forholde seg til. Du må nesten høre med dem hva planen er :) 

Anonymkode: 0a2c1...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det vet jeg, vi har prøvd tilrettelagt arbeid, men det er vanskelig å få tilrettelagt nok på min arbeidsplass. Avtalen mellom min leder og lege derfor at jeg er sykemeldt og er der kun 20% slik at jeg ikke mister kontrakten med jobben, og kan gjøre enkle oppgaver.. Synes bare det var lite svar å få fra jobben om hvor mange timer det er snakk om i uka 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Blingblingtahei skrev:

Ja, det vet jeg, vi har prøvd tilrettelagt arbeid, men det er vanskelig å få tilrettelagt nok på min arbeidsplass. Avtalen mellom min leder og lege derfor at jeg er sykemeldt og er der kun 20% slik at jeg ikke mister kontrakten med jobben, og kan gjøre enkle oppgaver.. Synes bare det var lite svar å få fra jobben om hvor mange timer det er snakk om i uka 😕

Hvor jobber du og hva sier avtalen din om timer i 75% stilling? :) 

Anonymkode: 0a2c1...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Blingblingtahei skrev:

Jobber på sykehjem og har 35 timers uker :)

Da blir 20% jobb 7 timer i uken. 

Anonymkode: 0a2c1...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...