Gå til innhold

Gutt på snart 6 år som ikke er tørr om natta

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har noen tips til hvordan hjelpe gutt på 5 år (snart 6 år) til å ikke tisse på seg på natta?

Han var litt sen med å slutte helt med bleie på dagen (3,5-4 år tror jeg), og fortsatte med bleie på natta ganske lenge. Var en del uhell på dagtid i starten av bleieslutten. Det går bra viss vi tar han med på do når vi legger oss rundt midnatt. Da er han helt i koma og tisser på do :fnise: Og tørr seng på morgenen. Begrenser drikking på kveldstid, og det hjelper også. Han er ofte tørst da, så får ha litt vann i en kopp i senga. Får han full kopp, så drikker han alt, så det går ikke.

Prøver å være positive og ikke lage «dårlig stemning» når det skjer uhell, men han synes selvsagt det er dumt selv. Han er så stor nå at han synes nok det er litt flaut, kanskje...? Han kan også ha uhell på dagtid, om vi glemmer å minne han på å gå på do. Særlig viss han har det veldig gøy og «ikke har tid» til å tisse når han egentlig må.

Ellers er han en glad og fornøgd gutt på alle måter. 

Skal vi bare fortsette som nå og satse på at det bedrer seg av seg selv? Virker som han ikke merker selv at han tisser på natta, for det er først på morgenen vi oppdager det. Eller burde vi få råd hos lege?

Har lest at dette er vanligere hos gutter enn jenter. Lillesøstra var 100% tørr både dag og natt, da hun var 3 år. Og hun gnir det gjerne inn, om hun får sjansen! 🙄🙈

Trøster han med at kule søskenbarnet (også gutt) slet med det samme på den alderen. 🤪 

Anonymkode: 521c6...7c2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke anbefalt lengre å ta opp barn for å tisse på natten, for da vil de ikke lære å våkne selv. Dette er jo egentlig litt av problemet hos mange, de sover veldig tungt. Vi har derfor ikke prøvd matten som skal lage lyd når den blir våt, fordi han våkner ikke, men resten av huset ville ha gjort det. Han våkner heller ikke om sengen er våt, det oppdages på morgenen.

Han er så stor at det går an å sjekke om Minirin fungerer. Det kan brukes fra 5 års alder. Det fungerte ikke på vår sønn, han bare tisset senere på natten og fikk hodepine av dem,

Vi har tatt tiden til hjelp. Han bruker nattbleier, men innimellom så blir det lekkasjer. Faren hans var sengevæter til han var rundt 12 år og dette er arvelig. Han har også søsken som erter pga nattbleie og tissing, og det slår vi veldig hardt ned på. Det er absolutt ikke lov å erte for dette, for det er ikke noe han kan noe for og det er fryktelig sårende å ikke "klare" å holde seg om natten. 

Vi har brukt mye tid på å prate om dette og fortalt hvor vanlig det er. Det er ca 2 barn i hver klasse igjennom nesten hele barneskolen som sliter med sengevæting. Men det blir ofte ikke snakket om fordi det er flaut. 

Anonymkode: b5b0d...e3b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! 

Minirin? Er det noe man kan få kjøpt på apoteket eller er det på resept? (Jada, jeg kan google selv! 😅🤪)

Har det bedret seg hos dere av seg selv? Er det sånn at han noen ganger går på do om natta, eller tisser han i bleia om det er noe som må ut på nattetid?

Uff, jeg visste ikke at det ikke er anbefalt å ta de opp på natta 🙈 Føler liksom det er bedre enn at han skal våkne våt.... Pluss at jeg er så lei av å vaske sengkle og dyne 😬

Men er kanskje bare å gjøre han en bjørnetjeneste? Er vel egentlig logisk som du skriver, at de da ikke lærer seg å våkne selv. Han sover veldig tungt og sover egentlig på skuldra mi når jeg bærer han inn på do. Skikkelig borte-vekk!

Snakket med ei som jobber i bhg om dette for noen uker siden, pga noen uhell på dagtid (ikke ofte det skjer lenger heldigvis). Hun sa faktisk at en av grunnene til at de har sluttet med overnatting i bhg for førskulebarna er at flere av barna grudde seg litt pga akkurat dette. Flaut å være den med nattbleie hos de «store barna».... Så hun trøsta meg hvertfall litt med at min gutt neppe er den eneste, selv om det på en måte er litt tabu. Er sikkert vanligere enn jeg trodde. Føler vel bare at «alle» er tørre tidlig og at det nesten er en regel om å være bleiefri når man er 3 år 🤪

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! 

Minirin? Er det noe man kan få kjøpt på apoteket eller er det på resept? (Jada, jeg kan google selv! 😅🤪)

Har det bedret seg hos dere av seg selv? Er det sånn at han noen ganger går på do om natta, eller tisser han i bleia om det er noe som må ut på nattetid?

Uff, jeg visste ikke at det ikke er anbefalt å ta de opp på natta 🙈 Føler liksom det er bedre enn at han skal våkne våt.... Pluss at jeg er så lei av å vaske sengkle og dyne 😬

Men er kanskje bare å gjøre han en bjørnetjeneste? Er vel egentlig logisk som du skriver, at de da ikke lærer seg å våkne selv. Han sover veldig tungt og sover egentlig på skuldra mi når jeg bærer han inn på do. Skikkelig borte-vekk!

Snakket med ei som jobber i bhg om dette for noen uker siden, pga noen uhell på dagtid (ikke ofte det skjer lenger heldigvis). Hun sa faktisk at en av grunnene til at de har sluttet med overnatting i bhg for førskulebarna er at flere av barna grudde seg litt pga akkurat dette. Flaut å være den med nattbleie hos de «store barna».... Så hun trøsta meg hvertfall litt med at min gutt neppe er den eneste, selv om det på en måte er litt tabu. Er sikkert vanligere enn jeg trodde. Føler vel bare at «alle» er tørre tidlig og at det nesten er en regel om å være bleiefri når man er 3 år 🤪

Minirin er på resept.

Han våkner ikke for å tisse på natten. En sjelden gang har han tørr bleie om morgenen og heldigvis så har vi ikke så ofte våt seng om morgenen. Er temmelig lei av å vaske dyne, laken, pute og kosedyr. Forstå ikke helt hvordan han klarer å tisse ned absolutt alt i senga, men. Han sover også veldig, veldig tungt. Jeg kan fint slå på lyset på rommet hans og støvsuge der inne når han sover.

Ja, det er veldig vanlig, men man prater ikke om det. For som du sier så skal man være tørr senest som 3 åring, etter det så er det liksom noe galt. Man leter etter noe galt. Hos min sønn er det ikke noe galt, så han må nok bare modnes. Dette er som sagt veldig arvelig. Om mor eller far hadde det som barn så er det 50% sjanse for at barnet skal arve det. 

Neste år er det leirskole for klassen og jeg har allerede snakket med læreren om det. Hun sa at det er alltid 1 eller 3 som sliter med dette når de er på leirskole og at hun hjelper de barna med å hemmeligholde det for de andre. Og det er i 6 klasse. Men vi håper jo selvfølgelig at det er bedret seg da, så slipper han å styre så fælt og passe på at ingen ser bleiene. 

Gjest BearMama
Skrevet

Har ikke erfaring, men fant litt tips og råd.

«Minialarm i trusen synes å være lettere å bruke enn sengematte. Alarmapparatene er følsomme for fuktighet og gir fra seg en kraftig lyd eller vibrasjon så snart de blir våte. Tanken er at barnet skal lære å koble lyden med følelsen av å måtte tisse, og så etter hvert våkne før det er for sent.»

Pluss mer om behandling:

https://nhi.no/sykdommer/barn/nyrer-urinveier-kjonn/sengevating-enurese/?page=5

Erfaringer fra eldre som slet og sliter med sengevæting og tips som kan hjelpe.

http://www.kjerringrad.com/sengevaeting-hos-barn-285.html

Pysjbukse om er laget for sengevæting til f.eks overnatting:

http://www.pjama.no/

Skrevet

Skal dere antar på kontroll på helsestasjonen eller har dere akkurat vært? På 5 1/2-årskontroll tok vi opp dette problemet, og både lege og helsesøster sa at de ikke kalte dette et problem før skolestart, at det er innenfor normalen før det. Så fikk vi en ny helsesøster til et av de andre barna som mente man kunne begynne å prøve nye ting før skolestart også. Men her har det ikke en gang funka å ta opp barnet for å tisse om kvelden når vi legger oss. Han sover så tungt at han har våknet gjennomvåt og iskald om morgenen de gangene vi har prøvd uten bleie.

Rådene vi har fått har handlet mest om å begrense drikking etter kl 17. Og at han bør drikke mye på dagen, både for å øke blæras volum og for å drikke seg utørst tidlig på dagen. Men syns det bare hjelper på mengden han tisser om natta, ikke om han tisser.

Vi har vært hos fastlege og levert urinprøve. Tror det var for å sjekke om han mangler et hormon som kan forklare dette, noe han ikke gjorde. Nå er vi henvist til barnelege for å ta ultralyd av urinblæra. I tillegg har han akkurat begynt hos kiropraktor, noe noen kan ha nytte av. Det er bare noen dager siden første time der, men har faktisk hatt flere tørre netter siden, men det er jo for tidlig å si om det er tilfeldig. Hun mente hvertfall at han var stiv i rygg og bekken og fortsatt bærer preg av ting han slet med som baby, og hun har erfaring med at behandling kan hjelpe i slike tilfeller, fordi stivhet hemmer signalene til blæra.

Ja, dette ble langt, men dette er ikke morsomt for de små, og det er ikke helt lett å vite hvor lenge man bare skal vente og se om nervebanene modnes av seg selv eller om man skal gjøre noe mer aktivt enn hva man kan gjøre hjemme.

AnonymBruker
Skrevet

Gutten er ikke 6 år engang! Vet ikke hvorvidt du har barn fra før, men en 5åring som ikke er tørr på natten ennå er helt vanlig. Jeg forstår at det er lett å tro at "alle" andre er tørre, men jeg kan garantere at det ikke er slik. Barn som er tidlig ute med alt snakkes det veldig høyt om fra foreldrene, mens de som er litt sent ute snakkes ikke så høyt om.

Kjenner mange som har hatt dette problemet og ironisk nok er det de som jobbes hardest med å få tørr som blir senest tørr. For mange av tiltakene mer stress enn hjelp, og er det noe som fremprovoserer våte netter så er det stress. Ser ikke dere på det som et problem, så får barnet en mye mer avslappet holdning på det, og da løser det seg nok om ikke så alt for lenge. 

Mitt tips er å ta han med til legen, og finner ikke den noe galt, så er det nok heller ikke noe galt. Så da er det bare å la han fortsette med bleie til han blir tørr, og ikke la han føle at han er noe problem. Om han ennå sliter om 3-4 år kan du begynne å bli litt bekymret, for da er det mer uvanlig. Men til gjengjeld er han da eldre, og vil takle stresset mye bedre.

Anonymkode: c39c9...2c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Vera Vinge skrev:

Skal dere antar på kontroll på helsestasjonen eller har dere akkurat vært? På 5 1/2-årskontroll tok vi opp dette problemet, og både lege og helsesøster sa at de ikke kalte dette et problem før skolestart, at det er innenfor normalen før det. Så fikk vi en ny helsesøster til et av de andre barna som mente man kunne begynne å prøve nye ting før skolestart også. Men her har det ikke en gang funka å ta opp barnet for å tisse om kvelden når vi legger oss. Han sover så tungt at han har våknet gjennomvåt og iskald om morgenen de gangene vi har prøvd uten bleie.

Rådene vi har fått har handlet mest om å begrense drikking etter kl 17. Og at han bør drikke mye på dagen, både for å øke blæras volum og for å drikke seg utørst tidlig på dagen. Men syns det bare hjelper på mengden han tisser om natta, ikke om han tisser.

Vi har vært hos fastlege og levert urinprøve. Tror det var for å sjekke om han mangler et hormon som kan forklare dette, noe han ikke gjorde. Nå er vi henvist til barnelege for å ta ultralyd av urinblæra. I tillegg har han akkurat begynt hos kiropraktor, noe noen kan ha nytte av. Det er bare noen dager siden første time der, men har faktisk hatt flere tørre netter siden, men det er jo for tidlig å si om det er tilfeldig. Hun mente hvertfall at han var stiv i rygg og bekken og fortsatt bærer preg av ting han slet med som baby, og hun har erfaring med at behandling kan hjelpe i slike tilfeller, fordi stivhet hemmer signalene til blæra.

Ja, dette ble langt, men dette er ikke morsomt for de små, og det er ikke helt lett å vite hvor lenge man bare skal vente og se om nervebanene modnes av seg selv eller om man skal gjøre noe mer aktivt enn hva man kan gjøre hjemme.

Det med kiropraktor er interessant. Legen her bare fnyste av det. 

Er det hvilken som helst kiropraktor? Eller er det noen som har ekstra peiling på dette?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tre gutter, som alle har hatt mer eller mindre nattlige uhell. 

Når jeg har nevnt dette for venninner, så har «alle» samme problem. Det blir sjeldnere og sjeldnere, og nå er det et par mnd siden forrige uhell. 

Den eldste (12) har ikke hatt uhell på et par år. De på 6 og 8 har begge hatt i år. 

Vi reduserer drikke på kvelden, og da særlig sånt som kan være vanndrivende.

Anonymkode: a105f...9db

AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt. Er han ikke tørr ved skolestart, så oppsøk lege. Gutter kan tusse lenge på seg, noen har stein som ikke har kont ned

Anonymkode: f4ce4...fb8

AnonymBruker
Skrevet

I 3-4 årsalderen begynner barna å produsere et hormon som gjør at de våkner på natta om de må tisse, har jeg blitt fortalt. Men noen produserer ikke dette hormonet før de er i 8 årsalderen, så da kan de få en tablettkur som setter i gang denne produksjonen (?). Det er en liten gutt jeg kjenner på 7 år som har prøvd dette med hell, vet ikke hva tablettene heter..

Anonymkode: aa30c...5cc

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det med kiropraktor er interessant. Legen her bare fnyste av det. 

Er det hvilken som helst kiropraktor? Eller er det noen som har ekstra peiling på dette?

Jeg valgte en som jobber spesielt med barn. Kiropraktoren kunne ikke gi noen lovnader, siden det vel ikke er dokumentert at det virker. Men hun sa hun hadde erfaring med god effekt hos flere barn med stivhet i rygg/bekken. Sønnen min hadde skjevhet i nakken som baby, klar favorittside og var rumpeaker, så det er en mulig link der for hans del, da hun fant stivhet på den ene siden. 

Skrevet

Min sønn tisset på seg omtrent hver natt til han var ca 7,5 år.  Da prøvde han Minirin, og var tørr etter to uker.  Hadde ikke forventet at det skulle funke så bra, faktisk. 

Året før prøvde vi noen timer hos kiropraktor, og han var faktisk tørr noen netter, men så gikk det over igjen. 

Vi hadde perioder der han sov i bare truse, men det ble mye vask, mange nederlag og mye stress. Så vi tok på bleie igjen uten å gjøre noe stort nummer ut av det, kalte det for natt-truse, og begynte å sove godt igjen. 

Men altså, minirin funket tilslutt her. 🙂 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...