Gå til innhold

Nabo vil anmelde. Burde jeg være bekymret?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Risikerer å bli anmeldt etter at vår 8mnd gamle labrador løp ned nabogutt (10år). Lurer på om jeg i såfall har noe å frykte ifht denne saken:

Nabogutt kastet leker inn i hagen til hunden som sto i løpestreng. Hunden ble ivrig og trodde vel gutten ville leke. Før jeg rakk ut av huset (sto i vinduet i 2.etg.)var gutten på vei inn i hagen for å hente lekene sine. Da løp hunden han ned, logrende og hoppende glad. Gutten falt på baken og løp av sted. Hunden kunne ikke løpe etter eller gjøre noe annet da løpestrengen ikke gikk lenger. Fem minutter etterpå banker en rasende nabodame på døren. Hun er guttens mor og sier at han har fått skrubbsår da han falt og at han må til legevakten for å få stivkrampe. De vil også anmelde forholdet. Hun har med seg gutten som har sluttet å gråte, og det virker heller ikke som han har spesielt vondt. Jeg prøver å være rolig og vennlig og forklare gutten at det er litt dumt at han går inn i hagen uten lov, for hunden er ikke voksen og ville bare leke osv.. Damen er fortsatt rasende sint og babler i vei om stivkrampe og "mannevond hund". Jeg prøver å forklare henne at risikoen for stivkrampe er svært lav, siden gutten tross alt fikk skrapet da han falt, og ikke av at hunden bet eller skrapte han. Jeg forklarer også at hunden er snill og vennlig men veldig ivrig, derfor har vi han i bånd.. Endte med at damen bare fortsatte å kverne på sine argumenter, og kjørte av sted til legevakten. 

Sitter med en ekkel følelse nå. Føler at jeg ikke kan gjøre eller si så mye mer for å "ordne" situasjonen.. Kunne sikkert bedt om unnskyldning, men synes ikke det er riktig heller. Hverken vi eller hunden har vel egentlig gjort noe galt? Man hører jo om hunder som blir avlivet el. etter slike anmeldelser.. Tror dere jeg har noe å frykte?? 

Anonymkode: 8d7b9...b43

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Risikerer å bli anmeldt etter at vår 8mnd gamle labrador løp ned nabogutt (10år). Lurer på om jeg i såfall har noe å frykte ifht denne saken:

Nabogutt kastet leker inn i hagen til hunden som sto i løpestreng. Hunden ble ivrig og trodde vel gutten ville leke. Før jeg rakk ut av huset (sto i vinduet i 2.etg.)var gutten på vei inn i hagen for å hente lekene sine. Da løp hunden han ned, logrende og hoppende glad. Gutten falt på baken og løp av sted. Hunden kunne ikke løpe etter eller gjøre noe annet da løpestrengen ikke gikk lenger. Fem minutter etterpå banker en rasende nabodame på døren. Hun er guttens mor og sier at han har fått skrubbsår da han falt og at han må til legevakten for å få stivkrampe. De vil også anmelde forholdet. Hun har med seg gutten som har sluttet å gråte, og det virker heller ikke som han har spesielt vondt. Jeg prøver å være rolig og vennlig og forklare gutten at det er litt dumt at han går inn i hagen uten lov, for hunden er ikke voksen og ville bare leke osv.. Damen er fortsatt rasende sint og babler i vei om stivkrampe og "mannevond hund". Jeg prøver å forklare henne at risikoen for stivkrampe er svært lav, siden gutten tross alt fikk skrapet da han falt, og ikke av at hunden bet eller skrapte han. Jeg forklarer også at hunden er snill og vennlig men veldig ivrig, derfor har vi han i bånd.. Endte med at damen bare fortsatte å kverne på sine argumenter, og kjørte av sted til legevakten. 

Sitter med en ekkel følelse nå. Føler at jeg ikke kan gjøre eller si så mye mer for å "ordne" situasjonen.. Kunne sikkert bedt om unnskyldning, men synes ikke det er riktig heller. Hverken vi eller hunden har vel egentlig gjort noe galt? Man hører jo om hunder som blir avlivet el. etter slike anmeldelser.. Tror dere jeg har noe å frykte?? 

Anonymkode: 8d7b9...b43

Nei😊

Anonymkode: 378d1...8dd

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det i din hage? Etter at nabogutten kastet leker på en hund i bånd? 

Var jo ungen som var dum. 

Anonymkode: b3856...44e

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden var på privat grunn, i løpestreng. Gutten tok seg inn på deres tomt. Hunden hoppet på han, men lagde da overhodet ikke hull i huden.

 

La de anmelde, tror ikke du har noe å frykte. Mora bør lære gutten at man skal la hunder være i fred!

Anonymkode: d87a7...e60

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjedde på deres eiendom. Gutten kom uinvitert inn i deres hage. 

Det er gutten som ikke skal kaste leker inn i hagen og komme inn uten at dere er klar over det.

Hunden må få lov å være i hagen, og den var attpåtil i løpestreng. Slik du forklarer oppførte ikke hunden seg aggressivt heller, det er helt vanlig at en hund hopper og vil leke.

Ergo: De har ingen sak.

 

Anonymkode: bbe12...c26

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj, slike foreldre ødelegger jo ungene sine.

Anonymkode: 31f46...ec1

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Var det i din hage? Etter at nabogutten kastet leker på en hund i bånd? 

Var jo ungen som var dum. 

Anonymkode: b3856...44e

Løpestrengen er i hagen og oppkjørslen vår ja, gutten kastet lekene fra andre siden av hekken.. 

Anonymkode: 8d7b9...b43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Løpestrengen er i hagen og oppkjørslen vår ja, gutten kastet lekene fra andre siden av hekken.. 

Anonymkode: 8d7b9...b43

Nettopp. Som flere sier, så var det barnet som tok seg inn på din eiendom. 

Og når eneste såret barnet har er fra et skrubbsår etter fall, skjønner jeg virkelig ikke poenget med legevakt. 

Håper nå barnet lærer å ikke spille opp og så gå bort til hunder! 

Anonymkode: b3856...44e

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du burde være bekymret; ikke for politiet, men for at dere har såpass kjipe og urimelige naboer.

Det er i hvert fall det jeg ville bekymret meg for etter en slik opplevelse.

 

Endret av Rufino
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv et brev eller en mail til naboen hvor du beskriver hendelsesforløpet slik du har gjort her, og be dem passe på at barnet deres ikke plager hunden ved å kaste ting på den. Da har du sørget for dokumentasjon av saken hvis du mot formodning skulle høre noe fra politiet.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har barn, og liker ikke hunder. 

Selvfølgelig var ikke dette din skyld. En del av jobben som forelder er å lære barna våre å respektere andre eiendom (hagen) og eiendeler (hunden). 

Barn bør lære helt fra de er små at de ikke får lov til å gå bort til hunder uten å ha spurt eieren først. Er eieren inne, og har hunden i løpestreng må de ringe på for å spørre. Går eieren på tur med hunden kan de spørre når de møter de. Står hunden bundet utenfor en butikk er det ikke lov til å gå bort. Mister de en ball/leke i en hage hvor det står en hund i løpestreng, og de er usikker på om hunden rekker bort til ballen/leken ringer de på og spør eieren om de kan hente leken. Om hunden når bort til inngangsdøren kan de spørre sine egne foreldre. 

Anonymkode: 3a3d1...9e0

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har neppe noe å frykte her, men slike situasjoner er grunnen til at vi har satt opp et forholdsvis høyt gjerde rundt hele den delen av eiendommen vår hvor hundene går løs, 1.5 mål tomt. 

Jeg vil anbefale deg at du gjør det samme for du vet nå hva slags naboer du har. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får si at du har planer om å anmelde du også siden ungen dere plager hunden din og tar seg inn på privat eiendom. Da får pipen en annen lyd tenker jeg 

Anonymkode: 4b7fc...61e

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Risikerer å bli anmeldt etter at vår 8mnd gamle labrador løp ned nabogutt (10år). Lurer på om jeg i såfall har noe å frykte ifht denne saken:

Nabogutt kastet leker inn i hagen til hunden som sto i løpestreng. Hunden ble ivrig og trodde vel gutten ville leke. Før jeg rakk ut av huset (sto i vinduet i 2.etg.)var gutten på vei inn i hagen for å hente lekene sine. Da løp hunden han ned, logrende og hoppende glad. Gutten falt på baken og løp av sted. Hunden kunne ikke løpe etter eller gjøre noe annet da løpestrengen ikke gikk lenger. Fem minutter etterpå banker en rasende nabodame på døren. Hun er guttens mor og sier at han har fått skrubbsår da han falt og at han må til legevakten for å få stivkrampe. De vil også anmelde forholdet. Hun har med seg gutten som har sluttet å gråte, og det virker heller ikke som han har spesielt vondt. Jeg prøver å være rolig og vennlig og forklare gutten at det er litt dumt at han går inn i hagen uten lov, for hunden er ikke voksen og ville bare leke osv.. Damen er fortsatt rasende sint og babler i vei om stivkrampe og "mannevond hund". Jeg prøver å forklare henne at risikoen for stivkrampe er svært lav, siden gutten tross alt fikk skrapet da han falt, og ikke av at hunden bet eller skrapte han. Jeg forklarer også at hunden er snill og vennlig men veldig ivrig, derfor har vi han i bånd.. Endte med at damen bare fortsatte å kverne på sine argumenter, og kjørte av sted til legevakten. 

Sitter med en ekkel følelse nå. Føler at jeg ikke kan gjøre eller si så mye mer for å "ordne" situasjonen.. Kunne sikkert bedt om unnskyldning, men synes ikke det er riktig heller. Hverken vi eller hunden har vel egentlig gjort noe galt? Man hører jo om hunder som blir avlivet el. etter slike anmeldelser.. Tror dere jeg har noe å frykte?? 

Anonymkode: 8d7b9...b43

Anmelder de, anmelder du! De har ingen sak! Du derimot opplevde at noen tok seg inn på din eiendom og plaget hunden din! 

Anonymkode: 7151c...eb3

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet kommer ikke til å ta imot en anmeldelse for en slik sak. Ikke bekymre deg. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Risikerer å bli anmeldt etter at vår 8mnd gamle labrador løp ned nabogutt (10år). Lurer på om jeg i såfall har noe å frykte ifht denne saken:

Nabogutt kastet leker inn i hagen til hunden som sto i løpestreng. Hunden ble ivrig og trodde vel gutten ville leke. Før jeg rakk ut av huset (sto i vinduet i 2.etg.)var gutten på vei inn i hagen for å hente lekene sine. Da løp hunden han ned, logrende og hoppende glad. Gutten falt på baken og løp av sted. Hunden kunne ikke løpe etter eller gjøre noe annet da løpestrengen ikke gikk lenger. Fem minutter etterpå banker en rasende nabodame på døren. Hun er guttens mor og sier at han har fått skrubbsår da han falt og at han må til legevakten for å få stivkrampe. De vil også anmelde forholdet. Hun har med seg gutten som har sluttet å gråte, og det virker heller ikke som han har spesielt vondt. Jeg prøver å være rolig og vennlig og forklare gutten at det er litt dumt at han går inn i hagen uten lov, for hunden er ikke voksen og ville bare leke osv.. Damen er fortsatt rasende sint og babler i vei om stivkrampe og "mannevond hund". Jeg prøver å forklare henne at risikoen for stivkrampe er svært lav, siden gutten tross alt fikk skrapet da han falt, og ikke av at hunden bet eller skrapte han. Jeg forklarer også at hunden er snill og vennlig men veldig ivrig, derfor har vi han i bånd.. Endte med at damen bare fortsatte å kverne på sine argumenter, og kjørte av sted til legevakten. 

Sitter med en ekkel følelse nå. Føler at jeg ikke kan gjøre eller si så mye mer for å "ordne" situasjonen.. Kunne sikkert bedt om unnskyldning, men synes ikke det er riktig heller. Hverken vi eller hunden har vel egentlig gjort noe galt? Man hører jo om hunder som blir avlivet el. etter slike anmeldelser.. Tror dere jeg har noe å frykte?? 

Anonymkode: 8d7b9...b43

Nei, du har ingenting å bekymre deg over her. Og til legevakten for å få stivkrampe pga skrubbsår etter fall da. Høres ikke helt god ut denne moren og tipper de på legevakta også i så fall får seg en god latter.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan anmelde de for både dyremishandling og for å ulovlig ta seg inn på din eiendom. Har forøvrig en labrador selv 😀

Anonymkode: 070ba...cc7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ville gjort dersom jeg hørt om denne situasjonen fra min kone, er følgende:

Jeg hadde ringt på hos naboen, og da fått snakket med mannen eller kona der.

Det hadde vært greiest for meg om mannen åpnet døra, siden kona kanskje fremdeles var oppkavet.
Så hadde jeg forklart ham situasjonen, og hvordan kona hans hadde oppført seg urimelig. Jeg ville også sagt at jeg forsto dersom hun ble oppkavet og redd, og overreagerte, men det hadde vært supert om hun kunne innse at dette var urimelig, helst unnskylde seg, men i det minste sørge for at dette skjer igjen. Så hadde jeg takket ham for hjelpen, og spurt om noe annet hyggelig for å avlede det fra å bare være kjefte-samtale. 

Dersom kona hadde åpnet hadde jeg tatt snakket med henne. Forklart at på vår eiendom bor det en hund, at det er hunden som bor der og ikke sønnen deres. Og at når sønnen er på vår eiendom uten å ha gitt beskjed til oss, så er det helt på eget ansvar. At det å skape en scene ut av en selvskapt situasjon synes jeg er dypt urimelig, og det håper jeg også hun ser selv. Sagt også at jeg forstår at hun kan ha blitt bekymret og oppkavet og overreagert litt - så jeg vil aller helst bare lukke saken uten no hard feelings fra noen av sidene. Dersom hun hadde vært helt umulig å snakke med, hadde jeg tatt en prat med mannen ved egnet anledning - og håpet at ikke han var like hysterisk, lite rasjonell og urimelig.

Dersom begge åpnet hadde jeg kjørt en kombo. Målet hadde vært å på en konstruktiv måte la de få vite at dette er urimelig oppførsel, samtidig prøve å lukke saken på en god måte, slik at det eslipper å være et nabo-irritasjonsmoment i lang tid.

Anonymkode: bbe12...c26

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...