Gå til innhold

Voksen hund bæsjer og tisser inne uten og gi beskjed.


JillLore

Anbefalte innlegg

Vi er da en familie som eier en Leonberger, han er 8 år og er ikke kastrert. Han er utrolig gal etter mat så en minste smule vil han jakte etter. Vi fikk han som omplassering hund for cirka ett år siden. Han er jo ikke noen liten hund så hvis det først skjer noen uhell inne så er det ikke lite og vaske opp etter han. 

Det er sånn at han bruker og ligge og sove i gangen mens stuen er noe han ikke får gå inn til så det er ett avlukket sted. Vi har jo vært uheldig der vi har glemt og lukke døren før vi gikk og la oss og da har det skjedd en god del når vi våkner opp. Første gangen han hadde ett uhell om natten så kan jeg forstå det fordi han kom og ga beskjed. Så da vi våknet opp, våknet vi opp til diare. Han hadde i tillegg veldig dårlig mage da. 

Vi prøvde en kur som kunne hjelpe for hunder med dårlig mage, eller mage virus og etter det hadde han ikke dårlig mage lenger. Men han fortsatte og bæsje eller tisse i stuen når han kunne, ikke når vi så på og det var kun om natten hvis døren var oppe. Det er ikke alltid dette har skjedd med jeg kan telle på hendene at det allerede er 4 - 5 ganger. Dette begynner helt ærlig og bli utrolig irriterende og måtte vaske opp hundedritt og hundepess om morgenen. 

Han har vist en god del tegn til det og være Senil. Så vi har lurt litt på om dette kan være en av grunnene til det. Vi har jo ikke tro på at alle ''Uhellene'' er fordi han er for senil til og gi beskjed. Han har aldri fått kjeft for og gi beskjed når han må på do så vi ser ikke hvorfor han skulle ha latt vær og gi beskjed. Vi tenkte først at maten kunne være noe som fikk han til og oppføre seg rart og at det var fordi han begynte og bli senil/dement at han var så gal etter det. 

Jeg har lest på forskjellige steder der de sier at når hunden din begynner og bi dement er den ikke lenger husren som den var før. Og det har økt i uhell i det siste. Det vi syns er rart er at han har ikke uhell i gangen der han ligger men bare når stuedøren er oppe. 

Er det noen som har noen erfaringer med dette eller vet om noen bra tips som kan kanskje hjelpe situasjonen for vi vet ikke lenger hva vi skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror jeg ville tatt han med til dyrlegen for en sjekk. 

Han er en gammel herremann tatt i betraktning at store hunderaser har forholdsvis kort levealder, så det kan være fysiologisk årsak til at han gjør fra seg inne. 

Og sånn ellers så ville jeg unngått å gi han mat seint på kvelden (våre hunder får dagsrasjonen sin i to omganger, kl 6.30 og kl 18.30. De har ikke tørrfôr stående fremme hele dagen) og selvfølgelig en lang kveldstur sånn at han får tømt seg godt til natta. 

Anonymkode: dd433...79b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du vasker godt vil lukten henge igjen og er noe sarte hundeneser merker. Dermed vil han tro det er OK å pisse der (dersom han er senil forstår han ikke så lett hvor han er). 

Så en eventuell løsning kan være å kaste ut alt av møbler, gulvtepper ++ som har blitt tisset på og prøve å finne en spesialsåpe som tar bort lukten fra golvet. 

Anonymkode: 39478...981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...