Gå til innhold

Kan babyen sitte foran i bilen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en liten SUV med fire seter og bare tre dører. Er usikker på hvor det er best å ha babyen? Jeg er alene og det frister derfor å ha den foran. Men er det mindre sikkert enn å ha den bak? Skal selvfølgelig koble ut air bag. Hvis jeg skal ha babyen bak så ser jeg for meg at det blir litt kronglete pga det ikke er en egen dør til baksetet og at jeg ikke kan ha kontakt med den hvis den gråter/blir urolig/mister smokken. Hva tror dere blir best?

Hilsen gravid 

Anonymkode: f9961...dd7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sisti

Så lenge airbag er avskrudd går det helt fint. Spesielt på nyere biler er det trygt. Er du alene er det jo greit å ha babyen foran uansett hva slags bil du har. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjører bil og baby mister smokken e.l. så må du fremdeles ha øynene på veien og ikke leite etter smokken. Du blir en livsfarlig trafikkant om dilling med babay får prioritet over kjøringen. 

Anonymkode: 1de69...8fe

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det ikke går an å ha de større barnesetene foran, kommer vel an på festet, så det er en ganske unødvendig uvane...

Anonymkode: cdae9...235

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror det ikke går an å ha de større barnesetene foran, kommer vel an på festet, så det er en ganske unødvendig uvane...

Anonymkode: cdae9...235

Det finnes ganske mange stoler du kan feste fremme. Vi har tidvis vår treåring fremme.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du kjører bil og baby mister smokken e.l. så må du fremdeles ha øynene på veien og ikke leite etter smokken. Du blir en livsfarlig trafikkant om dilling med babay får prioritet over kjøringen. 

Anonymkode: 1de69...8fe

Skal ikke så fryktelig mye fokus til for å hanke inn en smokk festet i smokkesnor. Da er en hylende baby i baksetet ganske mye mer distraherende. 

Anonymkode: c7c9b...c2e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det med dørene er vel det som er bestemmende her? Det er svært tungvint når det ikke er egne dører til baksetet. Drepen for ryggen. 

Så om du kan skru av airbagen så er det lov i forsetet. Hvis ikke bør du vurdere ny bil. 

Det er jo forstyrrelser med baby i bilen uansett. Så er det jo viktig å være disiplinert nok til å stoppe før man ordner med babyen. 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du kjører bil og baby mister smokken e.l. så må du fremdeles ha øynene på veien og ikke leite etter smokken. Du blir en livsfarlig trafikkant om dilling med babay får prioritet over kjøringen. 

Anonymkode: 1de69...8fe

Man stopper jo bilen da. Lettere å stoppe inn i en busslomme og stappe in smokken enn å måtte  gå ut av bilen, skyve forsetet frem også begynne å dille. 

Anonymkode: df70b...ce0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge airbagen er skrudd av kan barnet fint sitte fremme. Både i babystol og bilstol nr 2. Det som er viktig å tenke på med å ha stol nr 2 i forsetet er at stolen ikke skal ta sikten i vinduet og speilet. I følge disse bilstolgruppene på Facebook skal det visst være tryggest å ha barnesetet foran også

Anonymkode: 2bfed...664

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig som alle sier; det er lovlig å ha baby foran. Men, det ER mindre trygt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Semydfe skrev:

Riktig som alle sier; det er lovlig å ha baby foran. Men, det ER mindre trygt. 

Har du kilde på det? 

Anonymkode: 1a7c1...ac4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, FrodeF skrev:

DEN i forsetet, DEN i baksete... Høres ut som at du har fått deg en dukke 

Skriver den fordi jeg ikke vet kjønnet. TS 

Anonymkode: f9961...dd7

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Semydfe skrev:

Riktig som alle sier; det er lovlig å ha baby foran. Men, det ER mindre trygt. 

Det er faktisk like trygt og ha barnet forran.

Anonymkode: 3d420...496

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du kilde på det? 

Anonymkode: 1a7c1...ac4

Rimelig logisk at fremsetet er mere utsatt enn baksetet i en bil, mtp ulykker.  

Anonymkode: 0ea49...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du kilde på det? 

Anonymkode: 1a7c1...ac4

Fysikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Aftenposten er vel strengt tatt ikke en god kilde. Jeg fant ingen forskningsrapporter som viser at det er så mye farligere i forsetet enn baksetet, bare mange linker til forum og meninger fra "eksperter" i avisartikler. 

Anonymkode: 96089...959

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logisk at det er tryggere bak. Mindre usatt der, sier seg jo selv. Hvorfor trenger man kilde til dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men du må koble av airbagen 

Anonymkode: e4f63...28e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...