Gå til innhold

Jeg overhører utleierne snakke stygt til barna sine


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hører stadig vekk far og mor i huset rope og bråke mot hverandre og mot barna. Jeg har prøvd å ignorere det og tenkte at dette er vel normal atferd i noen småbarnsfamilier, men jeg har hatt en ekkel følelse av at dette kanskje er på grensen til mental mishandling, spesielt siden jeg har opplevd et voldelig hjem selv. 

I dag overhørte jeg enda mer gråting og brøling. Noe av det jeg overhørte var barnet som gråt og sa "Jeg klarer ikke.." Moren ropte strengt til han mens faren kom med høylytt verbal mishandling. "For hælvete, drikk for faen! Hvordan skal det gå med deg i livet? Du spyr jo hver jævla gang vi reiser, derfor må du ta piller! Hva er galt med deg? Nå har du saft på hendene, jævla svin. Gå på rommet ditt, jeg orker ikke se deg mer. Tørk de jævla tårene dine, det gidder jeg ikke se på. Når vi drar på ferie så skal du ta piller, jeg gidder ikke at du kaster opp på flyet og i bilen."

Dette var et lite utkast, sammen med noen smell jeg regner med var far som banker i bordet og diverse.

Det er ikke uvanlig at jeg hører lignende utsagn mot barnet fra faren. En gang tror jeg han kalte gutten en pingle da de kom fra fotballtrening, men kan ikke si 100% da jeg hørte det ut av kontekst. 

Faren virker generelt ganske sint og ustabil, men hører så klart at han har det bra med barna også. 

Jeg er nok redd for at jeg ikke har nok grunnlag, eller mot til, å varsle noen om dette. Jeg har engstelig personlighetsforstyrrelse og er livredd konfrontasjon da de ville visst det var meg som varslet siden ingen andre kan høre dem innenfra huset deres. 

Hva tenker dere om dette? Er det akseptabel oppførsel? 

Anonymkode: 1ed89...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er absolutt ikke akseptabelt å snakke slik til folk, i hvertfall ikke barn! Jeg har dessverre ingen råd om hva som er best å gjøre i din situasjon. Stakkars barn! 😔

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt uakseptabelt! Barn har ingen mulighet til å forsvare seg eller komme seg vekk fra foreldrene eller situasjonen, slik som voksne har. Selv mot en voksen er dette uakseptabel oppførsel. 

https://www.bufdir.no/Barnevern/Melde_fra_til_barnevernet/Melde_fra_til_barnevernet__privatperson/ Les her. Du har mulighet til å melde i fra anonymt. Du kan også ringe og forhøre deg om hva du bør gjøre. Er det virkelig verre for deg om de finner ut at det var du som meldte i fra, enn at barnet fortsetter å leve på denne måten? Det gjør det ikke noe bedre at ikke er sånn hele tiden, barnet må likevel gå på tå for å ikke si eller gjøre noe feil. 

Anonymkode: 0d2c0...278

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan snakke anonymt med barnevernet og spørre de om råd om hva du kan gjøre. Det er også mulig å sende en anonym bekymringsmelding. Kanskje du i en slik anonym bekymringsmelding kan skrive opplysningene på en slik måte at det du har observert like gjerne kan ha vært observert av noen andre enn deg når de ikke var hjemme? 

Anonymkode: 7ae87...9ca

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ofte besøk trådstarter? De foreldrene det gjelder, kan ikke vite om det er deg eller om det er noen på besøk hos deg som har meldt fra til barnevernet. 
Om mulig, ville jeg tatt lydopptak. Har du familie eller venner som har vært på besøk hos deg og hørt hva som foregår hos naboen din?

Anonymkode: 7ae87...9ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også ringe barnevernvakten og forhøre deg om råd og veiledning videre:)

Anonymkode: 8db21...228

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ettersom dette er utleierne dine og du er livredd konfrontasjon, kunne du jo eventuelt planlegge å flytte raskt? Hvor lang oppsigelsestid har du?

Anonymkode: 7ae87...9ca

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Jeg har omtrent aldri besøk, i tillegg hører man ikke dette uten å være i leiligheten her, og så det hadde blitt vanskelig å late som om det er andre enn meg som har meldt ifra. 

Jeg er redd for at hvis jeg sier ifra og spesielt faren finner det ut, at det kan føre til konsekvenser jeg ikke ønsker. Jeg er livredd for hva en slik tilsynelatende ustabil mann kan få seg til å gjøre i et sånt tilfelle. Han har jo masse opplysninger om meg, og kan muligens skape stor flid og spre rykter om meg og mine nærmeste ol. 

Anonymkode: 1ed89...232

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde vært en akuttjeneste som man kunne ringt til, som sendte folk på minuttet som da kunne hørt med egne ører hva som foregikk og reddet barnet vekk fra sin mishandlende forelder. Finnes noe slikt? Kan man ikke også ringe til Politiet i slike saker?

Anonymkode: 7ae87...9ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Jeg har omtrent aldri besøk, i tillegg hører man ikke dette uten å være i leiligheten her, og så det hadde blitt vanskelig å late som om det er andre enn meg som har meldt ifra. 

Jeg er redd for at hvis jeg sier ifra og spesielt faren finner det ut, at det kan føre til konsekvenser jeg ikke ønsker. Jeg er livredd for hva en slik tilsynelatende ustabil mann kan få seg til å gjøre i et sånt tilfelle. Han har jo masse opplysninger om meg, og kan muligens skape stor flid og spre rykter om meg og mine nærmeste ol. 

Anonymkode: 1ed89...232

Andre kan ha hørt noe lignende andre steder enn hjemme i huset deres.

Anonymkode: 7ae87...9ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som psykisk mishandling spør du meg. Og faren i huset høres minst sagt veldig ustabil ut. Stakkars barn. Dette burde varsles om. Psykisk mishandling er like ille som fysisk i mange tilfeller. Jeg forstår at du er redd for konfrontasjon TS, men prøv å tenk på barna som lever i dette. Det som høres ille ut for voksne, er som regel mange ganger verre for barn. Send melding til barnevernet anonymt, eller ring barnevernsvakta å spør om råd. Det å si at man ikke tør å melde pga frykt for konfrontasjon forstår jeg, men dette bør du melde, da disse barna tydeligvis ikke har det bra. Mulig faren trenger sinnemestringskurs og hjelp til å bli litt mer stabil og rolig overfor barna, det er ikke sikkert barna blir tatt der fra hvis de velger å samarbeide med barnevernet og ser sine egne problemer. Rart moren i huset godtar dette. 

Anonymkode: 4ffd9...d70

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hører stadig vekk far og mor i huset rope og bråke mot hverandre og mot barna. Jeg har prøvd å ignorere det og tenkte at dette er vel normal atferd i noen småbarnsfamilier, men jeg har hatt en ekkel følelse av at dette kanskje er på grensen til mental mishandling, spesielt siden jeg har opplevd et voldelig hjem selv. 

I dag overhørte jeg enda mer gråting og brøling. Noe av det jeg overhørte var barnet som gråt og sa "Jeg klarer ikke.." Moren ropte strengt til han mens faren kom med høylytt verbal mishandling. "For hælvete, drikk for faen! Hvordan skal det gå med deg i livet? Du spyr jo hver jævla gang vi reiser, derfor må du ta piller! Hva er galt med deg? Nå har du saft på hendene, jævla svin. Gå på rommet ditt, jeg orker ikke se deg mer. Tørk de jævla tårene dine, det gidder jeg ikke se på. Når vi drar på ferie så skal du ta piller, jeg gidder ikke at du kaster opp på flyet og i bilen."

Dette var et lite utkast, sammen med noen smell jeg regner med var far som banker i bordet og diverse.

Det er ikke uvanlig at jeg hører lignende utsagn mot barnet fra faren. En gang tror jeg han kalte gutten en pingle da de kom fra fotballtrening, men kan ikke si 100% da jeg hørte det ut av kontekst. 

Faren virker generelt ganske sint og ustabil, men hører så klart at han har det bra med barna også. 

Jeg er nok redd for at jeg ikke har nok grunnlag, eller mot til, å varsle noen om dette. Jeg har engstelig personlighetsforstyrrelse og er livredd konfrontasjon da de ville visst det var meg som varslet siden ingen andre kan høre dem innenfra huset deres. 

Hva tenker dere om dette? Er det akseptabel oppførsel? 

Anonymkode: 1ed89...232

Du kan umulig ha hørt så mye at det blir hele setninger, av det slik du gjengir i innlegget, fra en boenhet til en annen.

Du med din lidelse og din bakgrunn vil også automatisk fortolke andres oppførsel i negativ retning assosiert tilbake til dine egne opplevelser, det er psykologi. 

Skal du i tillegg varsle barnevernet om noe,  har du da psyke til å bo i samme his fortsatt og psyke til å forholde deg til utleier i fremtiden? Å varsle bv anonymt er skjelden eller aldri så anonymt som man selv tror. Det er aldri vanskelig for den det varsles mot å forstå hvem som varsler ut fra innholdet i varselet. 

På den annen side, dersom barna opplever at foreldrene ikke oppfører seg akseptabelt har vi alle et ansvar for å varsle i fra, men da ikke på en lett gjenkjennelig måte på internett. Personvernet står sterkt, og enda sterkere når nye direktiver trer i kraft i EU og EØS land. Blir du i tillegg gjenkjent her, ts, og det du refererer er ordrett hva far i huset har hylt, så ligger du tynt an både som beboer og mht personvernet til utleieren din. 

Anonymkode: d2f62...e00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ettersom dette er utleierne dine og du er livredd konfrontasjon, kunne du jo eventuelt planlegge å flytte raskt? Hvor lang oppsigelsestid har du?

Anonymkode: 7ae87...9ca

Jeg har tenkt på å flytte, men pga livssituasjon er det en fordel for meg å avvente litt akkurat nå i påvente av at noen ting skal falle på plass.

Uansett om jeg hadde flyttet og dermed varslet, så ville jeg vært redd for evt konsekvenser. Ustabile, provoserte menn kan påføre omfattende skade. 

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Andre kan ha hørt noe lignende andre steder enn hjemme i huset deres.

Anonymkode: 7ae87...9ca

Jeg vil jo tro de ikke snakker like stygt når de vet de blir hørt og sett. 

 

Jeg har også litt dårlig erfaring med barnevernet generelt. Har hørt så mange skrekkhistorier hvor ingenting blir gjort, og mishandlerne blir trodd ovenfor melder e osv. Selv har jeg opplevd grovt brudd på taushetsplikten som barn, hvor ting jeg sa om andre ble lest opp til de jeg hadde snakket om.. 

Anonymkode: 1ed89...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan umulig ha hørt så mye at det blir hele setninger, av det slik du gjengir i innlegget, fra en boenhet til en annen.

Du med din lidelse og din bakgrunn vil også automatisk fortolke andres oppførsel i negativ retning assosiert tilbake til dine egne opplevelser, det er psykologi. 

Skal du i tillegg varsle barnevernet om noe,  har du da psyke til å bo i samme his fortsatt og psyke til å forholde deg til utleier i fremtiden? Å varsle bv anonymt er skjelden eller aldri så anonymt som man selv tror. Det er aldri vanskelig for den det varsles mot å forstå hvem som varsler ut fra innholdet i varselet. 

På den annen side, dersom barna opplever at foreldrene ikke oppfører seg akseptabelt har vi alle et ansvar for å varsle i fra, men da ikke på en lett gjenkjennelig måte på internett. Personvernet står sterkt, og enda sterkere når nye direktiver trer i kraft i EU og EØS land. Blir du i tillegg gjenkjent her, ts, og det du refererer er ordrett hva far i huset har hylt, så ligger du tynt an både som beboer og mht personvernet til utleieren din. 

Anonymkode: d2f62...e00

Jeg tenkte meg kanskje ikke godt nok om før jeg postet her. Jeg reagerte brått siden det jeg overhørte så klart provoserte, men du har rett i at det nok ikke er det lureste å poste ordrett på forum hvor det kan bli gjenkjent. Mulig jeg ber moderator om å slette tråden.

Anonymkode: 1ed89...232

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil jo tro de ikke snakker like stygt når de vet de blir hørt og sett

Andre kan godt ha hørt tilsvarende på steder der foreldrene ikke tenkte at noen så eller hørte noe.

Anonymkode: 7ae87...9ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tenkt på å flytte, men pga livssituasjon er det en fordel for meg å avvente litt akkurat nå i påvente av at noen ting skal falle på plass.

Uansett om jeg hadde flyttet og dermed varslet, så ville jeg vært redd for evt konsekvenser. Ustabile, provoserte menn kan påføre omfattende skade. 

Jeg vil jo tro de ikke snakker like stygt når de vet de blir hørt og sett. 

 

Jeg har også litt dårlig erfaring med barnevernet generelt. Har hørt så mange skrekkhistorier hvor ingenting blir gjort, og mishandlerne blir trodd ovenfor melder e osv. Selv har jeg opplevd grovt brudd på taushetsplikten som barn, hvor ting jeg sa om andre ble lest opp til de jeg hadde snakket om.. 

Anonymkode: 1ed89...232

Uttalelsen din viser med all tydelighet ts at du må søke hjelp for dine psykiske plager. 

Anonymkode: d2f62...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tenkt på å flytte, men pga livssituasjon er det en fordel for meg å avvente litt akkurat nå i påvente av at noen ting skal falle på plass.

Tenk deg om. Er dette viktigere enn at du kan redde et barn bort fra mishandling? Se etter andre løsninger for din situasjon, slik at du eventuelt kan flytte raskt.

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uansett om jeg hadde flyttet og dermed varslet, så ville jeg vært redd for evt konsekvenser. Ustabile, provoserte menn kan påføre omfattende skade. 

Ja, de kan også påføre sine barn stor skade...

Anonymkode: 7ae87...9ca

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Uttalelsen din viser med all tydelighet ts at du må søke hjelp for dine psykiske plager. 

Anonymkode: d2f62...e00

Var litt lite gjennomtenkt uttalelse, det har du helt rett i. Mine psykiske plager er helt klart en hovedgrunn til at jeg ikke stoler på mennesker, og er generelt redd for hva folk kan finne på, men med god grunn pga egne opplevelser.

Jeg er allikevel ikke sosialt tilbakestående, og det jeg overhørte var ordrett og ikke noe jeg forestilte meg pga min diagnose. Jeg har tenkt alt for lenge at alle konfrontasjonene hos utleier sikkert bare var normalt, og ikke noe jeg burde reagere på.

Anonymkode: 1ed89...232

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde sende inn anonym bekymringsmelding til barnevernet. Formuler deg slik at det er umulig å vite hvem som har sendt det inn. 

Jeg vil gå så langt å si at det er direkte uansvarlig hvis du ikke gjør noe for å hjelpe barna. Tips 100 ganger for mye enn 1 gang for lite.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Quadcore said:

Du burde sende inn anonym bekymringsmelding til barnevernet. Formuler deg slik at det er umulig å vite hvem som har sendt det inn. 

Jeg vil gå så langt å si at det er direkte uansvarlig hvis du ikke gjør noe for å hjelpe barna. Tips 100 ganger for mye enn 1 gang for lite.

Jeg vet ikke hvordan jeg skal formulere meg slik at det er umulig å vite hvem som meldte. Blir det en for generell og overfladisk beskrivelse, og i tillegg anonymt, så har jo muligens ikke barnevernet nok "bevis" til å handle. 

Anonymkode: 1ed89...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...