Gå til innhold

''Jeg har nok til å klare meg''-uttalelsen = provoserende?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, SesameStreet skrev:

Det kan jeg også finne på å si. Får minstesats på AAP. Det spørs jo hva man legger i å klare seg. Jeg klarer meg med tak over hodet og mat på bordet. Resten som kommer etter er jo bare kos og hygge. 😊

Jeg er i samme situasjon og kan svare det samme. Så lenge jeg har nok til et sted å bo, betale regninger og ha mat på bordet så har jeg så jeg klarer meg. Resten er bonus. 

Anonymkode: 41d29...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jeg sikker ja. Det er ham. :link: 

Anonymkode: 094df...b33

Hahha, nei, det er det ingen tvil om! Hadde vært litt mer artig om vedkommende kunne fornye seg litt, slik at man ikke forstår det med en gang. Det gjør det jo en del mindre spennende. 

Anonymkode: 8d650...1ab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jeg sikker ja. Det er ham. :link: 

Anonymkode: 094df...b33

Liker han også olivenolje og svart kaffe? 

Anonymkode: 130cc...d8c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De liker vel ikke at folk stikker nesen sin borti ting de ikke har noe med da. Hvorfor i alle dager skal man konfrontere folk med hva de tjener eller bruker pengene sine på?

Jeg har også "nok til å klare meg", men tjener ganske langt under millionen for å si det sånn. Er det riktig at jeg sier det? Hvorfor skal man måtte forsvare hva man tjener?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg vet at mange med over gjennomsnittlig høy lønn: om det så er over 1 M i året til 1 mrd. i uka (uavhengig av relativitetsgraden mtp. på geografiske lønnsforskjeller og levevilkår/priser), når de blir ''konfrontert'' om de ''fortjener'' å tjene så mye, hva de faktisk bruker pengene til, og om de føler seg genuint privilegerte og vet hvor heldige de er: så svarer de alltid svar av typen: ''Jeg har nok til å greie meg fint, foruten det tenker jeg ikke så mye på det...''.

Jeg personlig tilhører overklassen i Norge (sett relativt sett fra norsk standard) og syns en sånn uttalelse ikke er et ydmykt svar: som jeg forstår at er intensjonen. Hva er egentlig definisjonen på at noe er ''nok'' til å ''greie seg/klare seg''? Er det å ha evne til å spise ute 7 dager i uka til frokost, lunsj og middag?

Jeg kunne fint spist frokost på Aker Brygge, lunsj ved Sørenga, og middag på Tjuvholmen: men for meg er ikke det å ''såvidt greie seg''.

Er evne til å ''greie seg fint'' å få kjøpt morgenkaffen hos Baker Hansen hver dag, uten å ha bonuskort: for du trenger ingen 10-kaffe gratis, for du har råd til å betale?

Og ja: selvfølgelig er det ingenting de ''tenker så mye over'': for de vet at uansett om de handler på impuls på Rema, Meny eller Jacob's, så merkes det ikke på lommeboka: de har alltid et disponibelt beløp.

Jeg vet at det er mange rike i Norge som ikke lever luksus og faktisk ser på luksus som å leve minimalistisk. Men jeg ville aldri nevnt til en i f.eks. arbeiderklassen at jeg i overklassen ''har nok til å greie meg''? Det ville vært en direkte hån mot de mindre heldige?

Anonymkode: 7e072...b7a

Du blir provosert over at folk sier at "de har nok til at de klarer seg"? Og samtidig slenger du ut at du tilhører overklassen... 

Si meg, hva legger du i begrepet overklassen? For du vet vel at det ikke kun handler om penger? 

Anonymkode: 130cc...d8c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg vet at mange med over gjennomsnittlig høy lønn: om det så er over 1 M i året til 1 mrd. i uka (uavhengig av relativitetsgraden mtp. på geografiske lønnsforskjeller og levevilkår/priser), når de blir ''konfrontert'' om de ''fortjener'' å tjene så mye, hva de faktisk bruker pengene til, og om de føler seg genuint privilegerte og vet hvor heldige de er: så svarer de alltid svar av typen: ''Jeg har nok til å greie meg fint, foruten det tenker jeg ikke så mye på det...''.

Jeg personlig tilhører overklassen i Norge (sett relativt sett fra norsk standard) og syns en sånn uttalelse ikke er et ydmykt svar: som jeg forstår at er intensjonen. Hva er egentlig definisjonen på at noe er ''nok'' til å ''greie seg/klare seg''? Er det å ha evne til å spise ute 7 dager i uka til frokost, lunsj og middag?

Jeg kunne fint spist frokost på Aker Brygge, lunsj ved Sørenga, og middag på Tjuvholmen: men for meg er ikke det å ''såvidt greie seg''.

Er evne til å ''greie seg fint'' å få kjøpt morgenkaffen hos Baker Hansen hver dag, uten å ha bonuskort: for du trenger ingen 10-kaffe gratis, for du har råd til å betale?

Og ja: selvfølgelig er det ingenting de ''tenker så mye over'': for de vet at uansett om de handler på impuls på Rema, Meny eller Jacob's, så merkes det ikke på lommeboka: de har alltid et disponibelt beløp.

Jeg vet at det er mange rike i Norge som ikke lever luksus og faktisk ser på luksus som å leve minimalistisk. Men jeg ville aldri nevnt til en i f.eks. arbeiderklassen at jeg i overklassen ''har nok til å greie meg''? Det ville vært en direkte hån mot de mindre heldige?

Anonymkode: 7e072...b7a

Du gjør hvafornoe? :blink:

Hvis du beskriver dine egne handlinger. Og du driver å graver i folks personlige økonomi med konfrontasjoner som du nevner. Da synes jeg omgangskretsen din er uhyre høflige som ikke har bedt deg ryke og reise for lenge siden.

Det du reagerer på er en helt normal måte å fortelle deg at "Nå er du innenfor min intimsone. Dette har du ikke noe med. Her setter vi strek."

Anonymkode: 34508...765

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en av de som i utgangspunktet -ikke- har nok til å klare meg, men det går rundt. Grunnen til det handler først og fremst om valg og prioriteringer.

Det er likevel ikke sånn at jeg forventer at folk som tjener mer enn meg skal gå rundt å være ydmyke, eller å forsøke å skjule det. De fleste som har en veldig god inntekt fortjener det, i mine øyne. Kommer man fra en velstående familie har man vært heldig - og det er også helt greit. 

Alt må ikke være likt. Alt ER ikke likt. Det vil alltid være noen som har mer, eller mindre. Det burde ikke være noen big deal.

Jeg er dessuten enig i at det brukes standardfraser for å høflig skifte tema fra noe som egentlig er ganske privat. 

 

Anonymkode: 17c9c...180

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, bopera skrev:

Jeg syns det er direkte ufint å snakke om, og ikke minst bli spurt om hvor stor formuen din er, så jeg syns det er nøytralt og greit svar. Ingen har noe med det, og det er mer smakløst å fortelle alle om størrelsen på formuen din.

Dette er ihvertfall slik det er i Norge. Det er vel et element i likhets tanken her til lands. 

Men feks i Kina er det mye større åpenhet om dette. Det er jo selvfølgelig fint å tjene mye, men heller ikke flaut å tjene mindre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som synes det er frekt å si man har så man klarer seg, hva mener dere er det korrekte svaret? Sånn at vi vet det om vi får oppleve noen som er frekke nok til å stille sånne spørsmål i fremtiden. 

Anonymkode: fade8...e00

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som synes det er frekt å si man har så man klarer seg, hva mener dere er det korrekte svaret? Sånn at vi vet det om vi får oppleve noen som er frekke nok til å stille sånne spørsmål i fremtiden. 

Anonymkode: fade8...e00

Det korrekte er alltid å svare ærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Sirah said:

De liker vel ikke at folk stikker nesen sin borti ting de ikke har noe med da. Hvorfor i alle dager skal man konfrontere folk med hva de tjener eller bruker pengene sine på?

Jeg har også "nok til å klare meg", men tjener ganske langt under millionen for å si det sånn. Er det riktig at jeg sier det? Hvorfor skal man måtte forsvare hva man tjener?

Stikker nesa borti? Jeg ser allerede her at du ikke leste mitt siste innlegg.

1 hour ago, AnonymBruker said:

Du blir provosert over at folk sier at "de har nok til at de klarer seg"? Og samtidig slenger du ut at du tilhører overklassen... 

Si meg, hva legger du i begrepet overklassen? For du vet vel at det ikke kun handler om penger? 

Anonymkode: 130cc...d8c

Jeg har kanskje bare en annen livssynsinnstilling der jeg svarer 100 % ærlig vs. å ''være ydmyk ovenfor de fattige''?

1 hour ago, AnonymBruker said:

Du gjør hvafornoe? :blink:

Hvis du beskriver dine egne handlinger. Og du driver å graver i folks personlige økonomi med konfrontasjoner som du nevner. Da synes jeg omgangskretsen din er uhyre høflige som ikke har bedt deg ryke og reise for lenge siden.

Det du reagerer på er en helt normal måte å fortelle deg at "Nå er du innenfor min intimsone. Dette har du ikke noe med. Her setter vi strek."

Anonymkode: 34508...765

Les siste innlegget mitt du :)

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er en av de som i utgangspunktet -ikke- har nok til å klare meg, men det går rundt. Grunnen til det handler først og fremst om valg og prioriteringer.

Det er likevel ikke sånn at jeg forventer at folk som tjener mer enn meg skal gå rundt å være ydmyke, eller å forsøke å skjule det. De fleste som har en veldig god inntekt fortjener det, i mine øyne. Kommer man fra en velstående familie har man vært heldig - og det er også helt greit. 

Takk! :)

Anonymkode: 17c9c...180

 

Anonymkode: 7e072...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Isambard said:

Det korrekte er alltid å svare ærlig.

Så man må alltid ha saldoen tilgjengelig, samt kunne vise til hva man har brukt pengene til? Bør man ha kopier av kontoutskrifter tilgjengelig til utdeling tilfelle noen spør? 

Anonymkode: fade8...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

overklasse? Det ordet trodde jeg ble igjen på 1940 tallet.

Anonymkode: df36a...0be

Ordet har aldri vært viktigere enn i dag, for vår tids største utfordring er sosiale ulikheter (ved siden av innvandring og miljøutfordringer).

Anonymkode: 07c3d...734

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er helt fint å si det slik. Er student og må tenke på hva jeg bruker penger på, har heller ikke rik familie. Men hadde aldri tatt det som et hån. Jeg tviler at jeg hadde spurt dette selv hvis jeg ikke hadde kjent personen godt. Helt ærlig så bryr jeg meg ikke så mye om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var han igjen, gitt! Du har så du klarer deg med innkjøp av dyr olivenolje, god kaffe og masse sushi. 

Folkens - dette er et troll som digger å provosere. Dere vil aldri nå inn til ham uansett hvor logisk dere skriver og hvor rett dere har. 

Anonymkode: c1331...5e7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du selv er et godt svar på spørsmålet?

Anonymkode: 02bd3...720

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

når de blir ''konfrontert'' om de ''fortjener'' å tjene så mye, hva de faktisk bruker pengene til, og om de føler seg genuint privilegerte og vet hvor heldige de er: så svarer de alltid svar av typen: ''Jeg har nok til å greie meg fint, foruten det tenker jeg ikke så mye på det...''.

 

Anonymkode: 7e072...b7a

Men hvorfor i all verden går du rundt å stiller folk til veggs om hvor mye de tjener og om de har fortjent det? Det er da ekstremt ufint, og langt verre enn svaret om å ha "nok til å greie seg". Sistnevnte er jo bare en enkel måte å si fra at "dette har ikke du noe med, og dette har jeg ikke lyst til å snakke om. Hvis man nå først er veldig rik så ønsker man kanskje ikke å utbrodere dette noe større - både på grunn av frykt for misunnelse og av frykt for å oppfattes arrogant og skrytete.

Det er ikke normalt å spørre folk hvor mye penger de har, og det er definitivt ikke normalt å konfrontere em med om de fortjener å ha så mye penger, eller hva de bruker dem til. Hva feiler det deg? De HAR jo så de greier seg (og vel så det). De trenger absolutt ikke forsvare seg eller rettferdiggjøre det for deg. Og hva i all verden skal de svare? "Ja, jeg har jo utrolig mye penger, og det har jeg jo absolutt ikke fortjent"", "Jo, nå skal du høre her om hvordan jeg har organisert økonomien min... Vil du se regnskapet?" "Oj, jo, nå som du sier det.... Jeg skal jammen gå å gi alle pengene mine til Røde Kors med en gang." Det blir jo feil uansett. 

Jeg tipper at de aller fleste som har mye penger og er normalt oppegående og bryr seg om verden rundt seg er fullstendig klar over at de er privilegerte og heldige. 

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du legger jo ord i munnen på folk her, vanlig uttale er "jeg har så jeg klarer meg", ikke "jeg har såvidt så jeg klarer meg".

Anonymkode: 2bb0d...651

Ja, det er himmelvid forskjell på de to utsagnene! Det første er jo gjerne en bekreftelse på at man har det ganske romslig, mens sistnevnte er noe ganske annet. 

 

Anonymkode: 112ec...4ef

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, om du er i overklassen så er jeg virkelig i underklassen og vell så det!😅 verken penger eller økonomi til å spise ute hverdag, ikke hver uke gang .. her snakker vi fattiglus som nyter livet men har alikavell nok til å klare seg😎

Anonymkode: 3f53d...b0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke problemet til TS. Det hadde jo vært verre å stå og skryte av lønna!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...