Gå til innhold

''Jeg har nok til å klare meg''-uttalelsen = provoserende?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg vet at mange med over gjennomsnittlig høy lønn: om det så er over 1 M i året til 1 mrd. i uka (uavhengig av relativitetsgraden mtp. på geografiske lønnsforskjeller og levevilkår/priser), når de blir ''konfrontert'' om de ''fortjener'' å tjene så mye, hva de faktisk bruker pengene til, og om de føler seg genuint privilegerte og vet hvor heldige de er: så svarer de alltid svar av typen: ''Jeg har nok til å greie meg fint, foruten det tenker jeg ikke så mye på det...''.

Jeg personlig tilhører overklassen i Norge (sett relativt sett fra norsk standard) og syns en sånn uttalelse ikke er et ydmykt svar: som jeg forstår at er intensjonen. Hva er egentlig definisjonen på at noe er ''nok'' til å ''greie seg/klare seg''? Er det å ha evne til å spise ute 7 dager i uka til frokost, lunsj og middag?

Jeg kunne fint spist frokost på Aker Brygge, lunsj ved Sørenga, og middag på Tjuvholmen: men for meg er ikke det å ''såvidt greie seg''.

Er evne til å ''greie seg fint'' å få kjøpt morgenkaffen hos Baker Hansen hver dag, uten å ha bonuskort: for du trenger ingen 10-kaffe gratis, for du har råd til å betale?

Og ja: selvfølgelig er det ingenting de ''tenker så mye over'': for de vet at uansett om de handler på impuls på Rema, Meny eller Jacob's, så merkes det ikke på lommeboka: de har alltid et disponibelt beløp.

Jeg vet at det er mange rike i Norge som ikke lever luksus og faktisk ser på luksus som å leve minimalistisk. Men jeg ville aldri nevnt til en i f.eks. arbeiderklassen at jeg i overklassen ''har nok til å greie meg''? Det ville vært en direkte hån mot de mindre heldige?

Anonymkode: 7e072...b7a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke det er provoserende, de sier jo ikke at de «såvidt» klarer seg, som du legger til her oppe. Det er forskjell på å uttale det som en beklagelse og det å uttale det som en «det går vi ikke nærmere inn på»-frase, og det er jo stort sett i den siste sammenhengen det blir brukt.

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er direkte ufint å snakke om, og ikke minst bli spurt om hvor stor formuen din er, så jeg syns det er nøytralt og greit svar. Ingen har noe med det, og det er mer smakløst å fortelle alle om størrelsen på formuen din.

Hva vil du de skal svare? Hvilket svar rettferdiggjør din inntekt ovenfor "arbeidsklassen"? «Ja, jeg må virkelig unnskylde, men jeg har nok til spise frokost på Aker Brygge hver dag. Beklager.»

Jeg tjener i perioder ekstremt godt(frilanser), og det hadde aldri falt meg inn å svare noe annet på et slikt, i min mening, frekt spørsmål enn at jeg klarer meg. Mer informasjon trenger folk ikke.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man mangler sosiale antenner om man prøver å stille noen til veggs på grunn av inntekt. Da er man direkte ufin og jeg forstår godt de som svarer kort. At du har problemer med å godta det burde du snakke med psykolog om.

Anonymkode: 05b01...34e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et mer en greit nok svar til et spørsmål ingen har noe med. 

Anonymkode: f4445...7ab

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, sikker på at det ikke bare er en frase for å si 'har ikke så lyst til å snakke om det'?  Men ja, kanskje en litt klønete en..

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikker på at det ikke bare er du som har en hyppig uvane i å prate med folk om inntekten deres? 

Anonymkode: 8d650...1ab

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

overklasse? Det ordet trodde jeg ble igjen på 1940 tallet.

Anonymkode: df36a...0be

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellii

Synes det er frekkere at du tror at du er i en ‘overklasse’ enn at folk ikke har lyst å snakke om penger/formue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble det mye som ble "feil"... ;)

Hvis noen konfronterer meg om lønna mi så går jeg også i intetsigendemodus selv om jeg langt fra har en million i årslønn. Hvis noen prøver seg på såpass ufine spørsmål så er "Jeg har så jeg klarer meg, takk" et helt greit svar på et ikke så greit spørsmål. 

Om noen spør meg om jeg fortjener lønna mi  så vil svaret være "Arbeidsgiveren min synes det." Og hvorfor i all verden skulle jeg være spesielt ydmyk angående lønna mi (som ingen andre egentlig har noe med)? Skjønner det selvsagt i den forstand at jeg ikke går rundt og beretter for all verden at jeg har X hundre tusen i årslønn, men utover det så er det da ingen ting å skamme seg over, eller skryte av for den del. Det er en sak mellom arbeidsgiver, meg og bankkontoen min. 

 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troooor dette er nok en galningtråd.. Ordlyden virker kjent. Sorry om jeg tar feil. Men tror vi har en missfornøyd beiler av depressive her.

Anonymkode: 094df...b33

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Troooor dette er nok en galningtråd.. Ordlyden virker kjent. Sorry om jeg tar feil. Men tror vi har en missfornøyd beiler av depressive her.

Anonymkode: 094df...b33

Tenkte det samme. Er noe kjent med måten det skrives på. Det er også litt for mange triggersetninger i teksten til å være tilfeldig.

Men interessant tema, da, at noen i 2018 anser seg selv som en overklasse.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du legger jo ord i munnen på folk her, vanlig uttale er "jeg har så jeg klarer meg", ikke "jeg har såvidt så jeg klarer meg".

Forøvrig er jeg oppvokst i et svært rikt område der folk har mye penger (såkalt gamle penger), og ikke en eneste gang har jeg hørt noen av dem omtale seg selv om overklasse. De som bruker det ordet er nyrike wannbe folk som syns det er viktig å presistere at de har god økonomisk og tilsynelatende kulturell kapital. 

Anonymkode: 2bb0d...651

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er et godt svar på et grisefrekt spørsmål. Alternativt kunne man svart jepp, jeg er rik som en krøsus fordi jeg fortjener det, i motsetning til dere fattigslamper. Hadde det vært bedre? Eller er fasiten ja, jeg tjener egentlig alt for mye, jeg har dårlig samvittighet hver dag. Kan jeg by deg på noen kroner?

Anonymkode: fade8...e00

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne godt svart at "Jeg har så jeg klarer meg" - det er sannheten, selv om jeg tjener langt under millionen. Det er høfligere og mer avvæpnende svar enn "Det har du ikke noe med", som er det jeg egentlig føler for å svare når noen stiller inngående spørsmål om privatøkonomien min.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker da "Gyldne Tider" besøkte komikeren Mel Smith i luksusvillaen hans. Han sa noe i retning av: "I tilfelle dere lurer på hvorfor jeg kan bo her, så er det fordi jeg er veldig, veldig rik....".

Jeg synes det var et ærlig og forfriskende svar. Det er mer provoserende med de som snakker ned rikdommen sin, og later som om det er ingen ting. Inkludert de som sier "Man blir aldri rik av å være ingeniør/lege", og tjener en mill i året. Det er bare mangel på bakkekontakt. 

Enig med TS. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kan jeg også finne på å si. Får minstesats på AAP. Det spørs jo hva man legger i å klare seg. Jeg klarer meg med tak over hodet og mat på bordet. Resten som kommer etter er jo bare kos og hygge. 😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Isambard said:

Jeg husker da "Gyldne Tider" besøkte komikeren Mel Smith i luksusvillaen hans. Han sa noe i retning av: "I tilfelle dere lurer på hvorfor jeg kan bo her, så er det fordi jeg er veldig, veldig rik....".

Jeg synes det var et ærlig og forfriskende svar. Det er mer provoserende med de som snakker ned rikdommen sin, og later som om det er ingen ting. Inkludert de som sier "Man blir aldri rik av å være ingeniør/lege", og tjener en mill i året. Det er bare mangel på bakkekontakt. 

Enig med TS. 

Så bra!

Ser også den store misforståelsen rundt at dere tror jeg går rundt og sier til randoms:

''Jeg tilhører overklassen/upper class/eller hva slags sosial terminologi dere vil velge; hva er ditt forhold til din inntekt og ditt syn på økonomi?''. Da har dere misforstått spørsmålet: og det er jeg egentlig veldig glad for å få klargjort så tidlig!

Saken går kanskje mer ut på at mine venner er velstående: mine omgangskretser har økonomi, investeringer, og finans som interesseområder: og derav blir dette LOGISKE samtaletemaer.

Men ja: ha innstillingen til tråden om at jeg stopper randoms på gaten for å spørre om inntekten deres, hvis DET er hva dere ønsker tråden skal handle om! :-)

Anonymkode: 7e072...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, bopera skrev:

Tenkte det samme. Er noe kjent med måten det skrives på. Det er også litt for mange triggersetninger i teksten til å være tilfeldig.

Men interessant tema, da, at noen i 2018 anser seg selv som en overklasse.

Nå er jeg sikker ja. Det er ham. :link: 

Anonymkode: 094df...b33

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

overklasse? Det ordet trodde jeg ble igjen på 1940 tallet.

Anonymkode: df36a...0be

Selv om du skulle ønske at det ikke fantes en overklasse, så finnes den. Jeg vet ikke hva det skal tjene til å late som det ikke er sånn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...