Gå til innhold

Kreve penger av mann/eksmann året etter separasjon? (Redusert arb.tid pga hjemme med felles barn)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har i de 4 første mnd av året hatt ulønnet permisjon for å være hjemme med barnet vårt. Dette var en felles beslutning og vi skulle ta av sparepengene for å kompensere for den reduserte utbetalingen av feriepenger jeg ville få til neste år.

Vi har i alle år hatt felles økonomi men av praktiske årsaker har vi spart på separate kontoer.

Nå som vi separeres (og da sannsynligvis skilles til neste år...), vil jeg kunne legge inn et "krav" i oppgjøret om at de manglende feriepengene mine for neste år skal tas ut av sparepengene våre før vi deler? Altså skjevdeler disse? Har jo ikke laget noen kontrakt på dette.

Anonymkode: b7f39...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Eller, du kan jo kreve hva du vil, men han trenger ikke gå med på det.

Anonymkode: ddfa8...4b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke uvanlig med slike krav.

Anonymkode: 0765a...6e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎26‎.‎05‎.‎2018 den 7.54, AnonymBruker skrev:

Jeg har i de 4 første mnd av året hatt ulønnet permisjon for å være hjemme med barnet vårt. Dette var en felles beslutning og vi skulle ta av sparepengene for å kompensere for den reduserte utbetalingen av feriepenger jeg ville få til neste år.

Vi har i alle år hatt felles økonomi men av praktiske årsaker har vi spart på separate kontoer.

Nå som vi separeres (og da sannsynligvis skilles til neste år...), vil jeg kunne legge inn et "krav" i oppgjøret om at de manglende feriepengene mine for neste år skal tas ut av sparepengene våre før vi deler? Altså skjevdeler disse? Har jo ikke laget noen kontrakt på dette.

Anonymkode: b7f39...ee2

Det burde være en selvfølge at han gikk med på en slik rimelig fordeling, uansett om regelverket ikke sier at du kan kreve dette. Som ellers i samfunnet tilgodeses menn i reglene ved samlivsbrudd. Dette er en naturlig konsekvens av at vi lever i et patriarkat der kvinner systematisk undertrykkes.

Anonymkode: a9b27...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...