Gå til innhold

Irland stemmer om abort


Gjest Linaria

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, linsejesus skrev:

Mener du at det er selve fødselen som gjør fosteret til et barn?

Det er faktisk definisjonen av å kalle noe for et barn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så mange diskusjoner her. Når jeg tenker på abort, har samtaler med venninner som har utført det. Da er det ikke om de vil definere det som liv, eller om barnet følte smerte o.l. 

Det handler om tapte muligheter. Hva om, hvordan ville det blitt, gutt eller jente osv. Det er jo det de sørger over, og i fleste tilfeller er det det menn sier. De er sinte og frustrerte for at kvinnen kan bestemme at de har mistet denne muligheten til å bli far, uten å ha noe å si på det. Mange finner dette veldig provoserende. Særlig om det er en mann som sliter med å etablere seg. 

Det er ikke like enkelt for menn som ikke klarer etablere seg å få barn, som det er for kvinner. Men det betyr ikke at de skal bestemme hva noen andre skal utsette kroppen for. Det burde være opp til hver enkelt, og heldigvis er det det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Silkebris said:

Når du er født er du ikke avhengig av kroppen til din mor for å leve. 

Det er sant. Men jeg kan ikke huske å ha sett at definisjonen av et barn er noen som kan leve uavhengig av morens kropp. For øvrig er den nyfødte også avhengig av morens kropp, eller i det minste av noen som kan gi den varme og næring. Hvor tidlig man kan bli født og likevel overleve er helt avhengig av helsevesenet der man bor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Tockit skrev:

Du gjør meg forvirret, er du for eller mot abort?

Jeg er selvfølgelig 100% imot å ta livet av et uskyldig barn. Jeg bare lurte på hvorfor det slutter å være en "kvinnesak" etter 12 uke. Og hvorfor det skulle være etisk feil å heller bare utføre en abort enn å bruke kondom. Hvis det bare er en verdiløs celleklump så skulle det vel være like uproblematisk som å snyte seg.

4 timer siden, klompi skrev:

Jeg er enig i at det oppstår en form for liv når unnfangelsen skjer, men nærmere noen enighet kommer vi nok ikke. Der du ser på det som et barn allerede i zygotefasen, ser jeg på det som en celleklump, som sagt. Jeg forstår selvsagt verdien av denne celleklumpen for vordende foreldre og jeg forstår smerten av å miste noe som potensielt kunne blitt et barn, men jeg forstår ikke at folk kaller det barn på et så tidlig stadie. Skal vi bare bli enige om å være uenige? 

Vi kan være enige om å være uenige. Men det forandrer ingenting for barnet som du dehumaniserer ved å kalle det en zygote. Folk sitter her og påstår hardnakket at livet først starter etter 12 uke. Likevel starter plutselig livet senere i visse tilfeller. Og i sjeldne tilfeller "starter livet" til og med ikke før helt mot slutten av svangerskapet. Argumentasjonen mangler åpenbart grunnleggende konsistent tankegang og logikk.  

1 time siden, Tamsi skrev:

Du som snakker så mye om liv, er du veganer? 

Nei. Jeg tror heller ikke at et dyr har verdi på lik linje med mennesker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Silkebris said:

Du kan velge å ikke ta deg av barnet. 

Det kan kvinnen også. Men hun kan også velge å ikke være forelder i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, KimKamTang skrev:

Jeg er selvfølgelig 100% imot å ta livet av et uskyldig barn. Jeg bare lurte på hvorfor det slutter å være en "kvinnesak" etter 12 uke. Og hvorfor det skulle være etisk feil å heller bare utføre en abort enn å bruke kondom. Hvis det bare er en verdiløs celleklump så skulle det vel være like uproblematisk som å snyte seg.

Barn er født, et foster er inni magen. Big difference. Skjønner ikke hva du mener at det slutter å være en kvinnesak etter uke 12? Er enig med at folk burde bli mye flinkere å ha beskyttet samleie. Men å ta abort er ikke alltid et enkelt valg å ta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Tockit said:

Det er faktisk definisjonen av å kalle noe for et barn.

Joda. Men for å gjøre det litt mer spesifikt, er det fødselen som gjør noen til et menneske eller en person?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, linsejesus skrev:

Det kan kvinnen også. Men hun kan også velge å ikke være forelder i det hele tatt.

Det kan forsåvidt menn også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, PussLe! skrev:

Det kalles et foster før 12. uke, etter det er blir det fremstilt som barn. Det er bra du er for selvbestemt abort, det er menneskerettighet for kvinner som bærer fosteret og opplever komplikasjoner, blitt voldtatt eller incest som skal få lov å bestemme om det skal utføres abort og det har ikke staten, regjeringen eller mannfolk noe med å bestemme.

Og i sverige kan man ta abort inntil uke 22. Så i følge deg dreper sverige barn fordi de aborterer barn mellom 12 og 22 uke?

Fortell hva du mener?

Er du for eller imot abort i måned fem? Fortell?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, klompi skrev:

Skal gi deg et lite dilemma. Du befinner deg på en fertilitetsklinikk og bygningen står i brann. I ett rom ligger det nedfryst et befruktet egg, som kommer til å gå tapt i brannen om du ikke redder det. I et annet rom, sitter en femåring og gråter, og kommer seg ikke ut uten din hjelp. Du kan kun redde en av de. Hvilket liv ville du reddet? Det befruktede egget eller det LEVENDE menneskebarnet? Kan du begrunne valget ditt?

Og jeg kan gi deg et dilemma! Du er i et hus som brenner, og du kan velge mellom å ta med deg et nedfryst befruktet egg eller et lego byggesett for barn. Hvilket ville du tatt med deg?

Fortell? Kan du begrunne valget ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tockit skrev:

Barn er født, et foster er inni magen. Big difference. Skjønner ikke hva du mener at det slutter å være en kvinnesak etter uke 12? Er enig med at folk burde bli mye flinkere å ha beskyttet samleie. Men å ta abort er ikke alltid et enkelt valg å ta.

Du kan kalle barnet en lilla kjøttbolle om du vil. Foreldre som opplever spontanabort sørger ikke over å ha mistet en celleklump, men et barn. Abort=drap 100% uavhengig av retoriske krumspring for å rettferdiggjøre noe som aldri kan rettferdiggjøres. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Silkebris said:

Du har selv valgt å ha sex og må derfor leve med konsekvensene som det medfører. 

 

29 minutter siden, Tockit said:

Du kan velge å ikke gjøre fra deg inni henne.

Ja, som mann er min eneste mulighet til å være sikker på at jeg ikke blir far, å avstå fra sex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, KimKamTang skrev:

Du kan kalle barnet en lilla kjøttbolle om du vil. Foreldre som opplever spontanabort sørger ikke over å ha mistet en celleklump, men et barn. Abort=drap 100% uavhengig av retoriske krumspring for å rettferdiggjøre noe som aldri kan rettferdiggjøres. 

En «celleklump» som blir til et barn

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, linsejesus skrev:

 

Ja, som mann er min eneste mulighet til å være sikker på at jeg ikke blir far, å avstå fra sex.

Du kan fremdeles ha samleie, men heller gjøre fra seg utenfor enn inni henne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Tockit said:

Det kan forsåvidt menn også.

Nei, hvis jeg gjør noen gravid og ikke ønsker å være far, kan hun faktisk bestemme at jeg skal bli far likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tamsi
8 minutter siden, KimKamTang skrev:

Nei. Jeg tror heller ikke at et dyr har verdi på lik linje med mennesker. 

Synes det er ganske utrolig å messe så mye om livet, retten til liv, definisjonen av et liv, liv liv liiiiiv, for så å bare begrense det ned til menneskeverd. Da er det ikke livet du har hengt deg opp i.

En flue har like mye et liv som et menneske, ikke at jeg selv bryr meg om det. Men så synes ikke jeg at et foster skal spares bare fordi det utifra en eller annen definisjon har et LIV. Det er utrolig hyklersk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 hours ago, KimKamTang said:

Du svarte ikke på spørsmålet.

Så at hjertet slår etter 3 uker har ingen betydning for deg? Jeg vet ikke hva du definerer som hjerneaktivitet, men etter 6 uker kan barnet bevege på seg. Hadde vel vanskelig latt seg gjøre uten en hjerne.

Livet starter uansett selvfølgelig ved unnfangelsen. Her er en video som viser at livet bokstavelig starter ved et gnist. The spark of life. Utrolig vakkert.

 

Da antar jeg du aldri har smekket til en mygg, tråkket på en maur eller noe i den dur?
Og at du er veganer..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Tockit skrev:

En «celleklump» som blir til et barn

Du henger deg opp i semantikk. Jeg hadde hatt mye større respekt for deg om du bare hadde kunne kalt en spade for en spade.

 

10 minutter siden, Tamsi skrev:

Synes det er ganske utrolig å messe så mye om livet, retten til liv, definisjonen av et liv, liv liv liiiiiv, for så å bare begrense det ned til menneskeverd. Da er det ikke livet du har hengt deg opp i.

En flue har like mye et liv som et menneske, ikke at jeg selv bryr meg om det. Men så synes ikke jeg at et foster skal spares bare fordi det utifra en eller annen definisjon har et LIV. Det er utrolig hyklersk. 

 

4 minutter siden, Oardnji skrev:

Da antar jeg du aldri har smekket til en mygg, tråkket på en maur eller noe i den dur?
Og at du er veganer..

Mennesker har selvbevissthet og står i en naturlig særposisjon. Å sidestille en mygg med et menneske er et greit argument i seg selv. Men da blir det feil å si at en ku har mer verdi enn gress. Planter lever også.

Denne type tenkning er et blindspor som vanskelig kan tas seriøst. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, waco skrev:

Og jeg kan gi deg et dilemma! Du er i et hus som brenner, og du kan velge mellom å ta med deg et nedfryst befruktet egg eller et lego byggesett for barn. Hvilket ville du tatt med deg?

Fortell? Kan du begrunne valget ditt?

Hadde ikke tatt med noen av de fordi jeg ikke har bruk for noen av de. Dessuten kommer ingen til å savne det befruktede egget. Evakuerer bygningen tomhendt med god samvittighet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tamsi
6 minutter siden, KimKamTang skrev:

Mennesker har selvbevissthet og står i en naturlig særposisjon. Å sidestille en mygg med et menneske er et greit argument i seg selv. Men da blir det feil å si at en ku har mer verdi enn gress. Planter lever også.

Denne type tenkning er et blindspor som vanskelig kan tas seriøst. 

Men de har ikke det når de fremdeles er en zygote. Da har de bare et liv, og er på dette stadiet langt under hvilket som helst insekt kognitivt sett. Noe av grunnen til at  mange ikke ser på det som et menneske ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...