Gå til innhold

Forbannet over at foreldrene mine ikke hjelper meg inn på boligmarkedet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå må du ikke henge deg opp i definisjoner. De som kjøpte på bunn 93-95 er som du påpeker litt yngre. Så mange like etter 68-erne har fått med seg hele den fantastiske velstandsøkningen, riktignok også knekken på slutten av 80-tallet, men senere veksten i eiendomsprisene og gode pensjonsordninger og har barn på 25 i dag. Så Ts sin sit kan være helt reell bare at det ikke er helt riktig å kalle dem 68-ere.

Anonymkode: 5c449...8ff

Ok, jeg går med på at tråden kan være reell, men jeg kan fremdeles ikke forstå at noen mener seg berettiget til at foreldre skal bidra med egenkapital til bolig.

Jeg er barn av 68-ere, og har egne barn på TS alder.

Vi kjøpte vår første (og eneste) bolig i 2001, da var jeg 32 år gammel, og boliglånsrenten var på 8,5 %.
Det er 17 år siden, og selv om renten har gått nedover etter det, gjenstår det fremdeles 8 år før boligen vår er nedbetalt.
Skal vi da bruke verdistigningen til å pantsette boligen vår for å hjelpe barna inn på boligmarkedet?

Jeg hjelper barna mine så godt jeg kan ved at de får bo gratis, de betaler kun egne personlige utgifter, alt nødvendig står jeg for, og det betyr at de sparer minst 5000 kr mnd på å ikke betale for bolig, strøm, internett osv.
Men egenkapital må de spare opp til selv.

 

Anonymkode: 2f4ff...50a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå må du ikke henge deg opp i definisjoner. De som kjøpte på bunn 93-95 er som du påpeker litt yngre. Så mange like etter 68-erne har fått med seg hele den fantastiske velstandsøkningen, riktignok også knekken på slutten av 80-tallet, men senere veksten i eiendomsprisene og gode pensjonsordninger og har barn på 25 i dag. Så Ts sin sit kan være helt reell bare at det ikke er helt riktig å kalle dem 68-ere.

Anonymkode: 5c449...8ff

Ok, jeg går med på at tråden kan være reell, men jeg kan fremdeles ikke forstå at noen mener seg berettiget til at foreldre skal bidra med egenkapital til bolig.

Jeg er barn av 68-ere, og har egne barn på TS alder.

Vi kjøpte vår første (og eneste) bolig i 2001, da var jeg 32 år gammel, og boliglånsrenten var på 8,5 %.
Det er 17 år siden, og selv om renten har gått nedover etter det, gjenstår det fremdeles 8 år før boligen vår er nedbetalt.
Skal vi da bruke verdistigningen til å pantsette boligen vår for å hjelpe barna inn på boligmarkedet?

Jeg hjelper barna mine så godt jeg kan ved at de får bo gratis, de betaler kun egne personlige utgifter, alt nødvendig står jeg for, og det betyr at de sparer minst 5000 kr mnd på å ikke betale for bolig, strøm, internett osv.
Men egenkapital må de spare opp til selv.

 

Anonymkode: 2f4ff...50a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker
På 25.5.2018 den 19.17, AnonymBruker skrev:

Foreldrene mine har god råd, typisk 68ere som bare har vært heldige med tiden de var født. Kjøpte bolig da prisene var lave og har vært med på stigningen. De har spart opp 7-8 millioner i tillegg til huset som er verdt rundt 15 mill. De mener at man skal klare seg selv fordi de selv gjorde det uten å anerkjenne at man faktisk ikke konkurrerer med andre på ens egen alder (er 25) men med foreldrene deres, altså folk fra dessertgenerasjonen som har spart opp midler. Forskjellen mellom de som kommer inn og ikke er nettopp foreldrene. Leste at 80 prosent måtte ha hjelp av foreldrene for å klare det, resterende er antagelig veldig gamle når de endelig får spart opp nok. 

Er jeg kjip eller er de?

Anonymkode: f0b48...cef

Foreldre dine har god råd ,typisk 68 ere "dessertgenrasjonen"  som bare har vert heldige med tiden de var født.   Er bekymra for at din holdning desv. ser uttil å vera representativ for en stor del av norsk ungdom idag.   Nå blei du født 1992 ,og ikkje 50 og 60 tallet.,  da det slett  ikkje var vanleg at foreldre hjelpte barna innpå boligmarkedet,og heilt andre levekår en idag.  Er betenkt over  foreldre som  nærmer seg pensjonsalderen og velger å pantsette egen bolig til fordel for å få finansiert boligkjøp til barna.   Har de flere barn som de skal støtte økonomisk på den måten så kan de lett havne i eit økonomisk uføre  i tilfelle renteøkning .   Dine  foreldre er tilsynelatende  velstående ,men samtidig   inntatt en fornuftig økonomisk holdning overfor barna.  Mange unge mangler idag enhver forståelse av tidligere genrasjoners levekår og  innbiller seg at "dessertgenrasjonen" har fått godene levert på eit sølvfat.   Er sjølv født 1952 og igjennoppbyggingen av krigsårene var bare såvidt komt igang. Etterhvert  la myndighetene tilrette for at folk kunne få bygge seg nøkterne boliger bassert på 80 % egeninnsats.    Vi har idag fått en hele genrasjon som aldri har opplevd renteøkning og en økonomisk vekst, og mange tror at pengene bare  kommer "sprettende utav en  bankterminal "     

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typiske foreldre som ikke burde ha fått barn. Å sitte å glo på at barna sliter er ikke normalt av oppgående foreldre.

Anonymkode: 71e28...4ff

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men dere er to! Dere får jo boligen til halv pris i forhold til ts som er alene. 

Da jeg gikk på visninger og skulle kjøpe leilighet, føltes det litt urettferdig å se alle parene som kom på visning....tenkte på at de trengte bare å betale halv pris av meg som var alene. Dette er ca 15 år siden.

Prisene her i strøket er bortimot tre ganger så høye nå, lønningene har derimot ikke tredoblet seg. For single i Oslo-området er det utrolig vanskelig å komme inn på boligmarkedet.

Anonymkode: fc013...982

Jeg kunne fint kjøpt meg en enebolig på egenhånd. Jeg står med ca 3/4 av EK. 

Er det slik at vi som ønsker å kjøpe bolig med samboer skal beklage? Sorry da for at jeg bare trenger å betale halvparten av boligen? Det er på ingen måte urettferdig, herregud! Få deg en mann selv som ønsker å kjøpe sammen med deg, da slipper du det problemet. 

Anonymkode: 96405...554

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er på ingen måte en menneskerett å få økonomisk hjelp fra foreldre i voksen alder. Men jeg skjønner at dette kan være ganske kjipt hvis foreldrene har masse penger de ikke har planer om å bruke på noe. Spessielt hvis alle andre i vennekretsen din har fått hjelp. 

 

Anonymkode: 4b91f...9f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonym Bruker
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Typiske foreldre som ikke burde ha fått barn. Å sitte å glo på at barna sliter er ikke normalt av oppgående foreldre.

Anonymkode: 71e28...4ff

Kanskje bør du vera litt mer konstruktiv i dine uttalelser, og lett å skjule seg bak "Anonym Bruker "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Limbo 2014 skrev:

 

Uenig. Holdninger som deres er typisk for folk uten særlig gode relasjoner. Dere er så firkantet og forholder dere stort sett til lover og regler, men ikke etikk. Og glemmer at foreldre/barn ikke er en symmetrisk relasjon; barnet er avhengig av foreldrene i starten, mot slutten er det ofte omvendt. Dere mener vel at gamle mennesker ikke kan forvente at ungene besøker dem på gamlehjem. «Det er deres tid». Jeg mener familie og venner ble hjelpe hverandre og da særlig foreldre hjelpe sine barn da de skapte dem. 

«Det er deres penger». Ja, nettopp. Og så vil de heller la pengene ligge der fremfor å hjelpe eget avkom? 

Mine foreldre sitter ikke like godt i det, men hjalp meg og min bror med rentefritt lån og som kausjonister. Lånet jeg fikk ble tilbakebetalt i løpet sv to år, samme med lånet de kausjonerte for for broderen K(topplån da han ikke hadde nok egenkapital), men nettopp denne midlertidig hjelpen gjorde at vi fikk inngangsbilletten til markedet. Vi hadde begge spart, tatt gode utdannelser og jobbet ved siden av studiene, bortskjemte er vi ikke.

Nå som jeg selv har barn, føler jeg at det mest meningsfylte jeg kan bruke penger på, er å hjelpe folk jeg bryr meg om. Som barna mine. Det går an å gjøre det uten å skjemme dem bort.

Det minst meningsfylte jeg kan gjøre med pengene, er å sitte på dem. Som Ts foreldre gjør. Likskjorten har ikke lommer, men mye kjekkere å se midlene gjøre nytte mens man lever. Ts foreldre er kjipe.

Synes Ts foreldre er kjipe og selvsentrerte, som mange 68-ere. De fortjener ikle veldig mye besøk som gamliser.

Det du skriver er en helt annen side av saken. Du skriver at du og broren din fikk et lån av foreldrene dine som dere betalte tilbake.

Det som gjør TS urimelig etter fleres oppfatning er at h*n forventer Å FÅ penger til leilighet. dette får TS til å fremstå som bortskjemt. Hadde TS kommet med et forslag om lån til sine foreldre med en plan om å betale det tilbake, vil jeg tro de hadde ikke nølt med å hjelpe!

Anonymkode: 84d99...406

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym Bruker skrev:

Foreldre dine har god råd ,typisk 68 ere "dessertgenrasjonen"  som bare har vert heldige med tiden de var født.   Er bekymra for at din holdning desv. ser uttil å vera representativ for en stor del av norsk ungdom idag.   Nå blei du født 1992 ,og ikkje 1968,  da det slett  ikkje var vanleg at foreldre hjelpte barna innpå boligmarkedet,og heilt andre levekår en idag.  Er betenkt over  foreldre som  nærmer seg pensjonsalderen og velger å pantsette egen bolig til fordel for å få finansiert boligkjøp til barna.   Har de flere barn som de skal støtte økonomisk på den måten så kan de lett havne i eit økonomisk uføre  i tilfelle renteøkning .   Dine  foreldre er tilsynelatende  velstående ,men samtidig   inntatt en fornuftig økonomisk holdning overfor barna.         

Renteøkning er en ting, men for oss som har erfart krisen på slutten av 80-tallet vet at det samme kan skje på nytt igjen.  Boligverdiene ble mer enn halvert under denne krisen.

Som jeg skrev har vi, i likhet med de fleste på vår alder, fremdeles lån på boligen vår.
Hva skjer den dagen boligmarkedet kollapser slik det gjorde på 80-tallet?  Jo, rentene blir høye, verdiøkningen forsvinner, og hvis vi har tatt opp lån på verdistigningen for å hjelpe barna inn på boligmarkedet vil vi sitte med boliglån som er 2-3 ganger høyere enn boligens verdi.

For egen del er det ikke et spørsmål om om det skjer, men når det skjer, og jeg vil ikke være den som mister min bolig i et krakk.

Anonymkode: 2f4ff...50a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Renteøkning er en ting, men for oss som har erfart krisen på slutten av 80-tallet vet at det samme kan skje på nytt igjen.  Boligverdiene ble mer enn halvert under denne krisen.

Som jeg skrev har vi, i likhet med de fleste på vår alder, fremdeles lån på boligen vår.
Hva skjer den dagen boligmarkedet kollapser slik det gjorde på 80-tallet?  Jo, rentene blir høye, verdiøkningen forsvinner, og hvis vi har tatt opp lån på verdistigningen for å hjelpe barna inn på boligmarkedet vil vi sitte med boliglån som er 2-3 ganger høyere enn boligens verdi.

For egen del er det ikke et spørsmål om om det skjer, men når det skjer, og jeg vil ikke være den som mister min bolig i et krakk.

Anonymkode: 2f4ff...50a

Mange har " opplevd brendte bruer " på boligmarkede som under boligkolapsen  på midten av 80 tallet, og det vil med stor sansynleghet skje igjenn.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym Bruker skrev:

Mange har " opplevd brendte bruer " på boligmarkede som under boligkolapsen  på midten av 80 tallet, og det vil med stor sansynleghet skje igjenn.  

Det er det jeg tror også, og derfor ser jeg ikke på den verdiøkningen som så mange snakker om som reell.  Fra mitt ståsted er verdistigningen midlertidig, og ikke noe å regne med på lengre sikt.

Om få år kan boligen vi kjøpte for 1,5 mill for 17 år siden være verd nøyaktig det samme som den var da.

Og derfor kommer jeg ikke til å ta opp lån på boligen for å bidra med egenkapital til barna.

Jeg hjelper heller på andre måter.

Anonymkode: 2f4ff...50a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er det jeg tror også, og derfor ser jeg ikke på den verdiøkningen som så mange snakker om som reell.  Fra mitt ståsted er verdistigningen midlertidig, og ikke noe å regne med på lengre sikt.

Om få år kan boligen vi kjøpte for 1,5 mill for 17 år siden være verd nøyaktig det samme som den var da.

Og derfor kommer jeg ikke til å ta opp lån på boligen for å bidra med egenkapital til barna.

Jeg hjelper heller på andre måter.

Anonymkode: 2f4ff...50a

På hvilke grunnlag tror dere det blir krakk? Hva skal til for at det skjer i Oslo?

Anonymkode: fcbe0...b6c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisfall i boligmarkedet vil skje, det viser historien. Men historien viser også at prisfall alltid er kortvarig. Over tid er prisstigningen på bolig så sterk at det er den vanligste måten for folk å bygge formue. De fleste tjener mer på veridstigningen på boliger i løpet av livet, enn de tjener på lønn i løpet av livet.

Her er et eksempel på en som ville selg eboligen sin til 16 millioner i 2012, men ombestemte seg. I 2018 selger han boligen i stede for 41 millioner.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Eiendom/2018/05/Trakk-boligsalg-for-16-millioner-fikk-41-millioner

Vis meg den som tjener 25 millioner på å jobbe 8-16 i løpet av seks år.

Anonymkode: fd4a2...73f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er umulig for oss med startlønn på 400k. Det er en 5xinntekt grense på lånet nå + helt sjuke priser - spesielt i Oslo. Når kjøpte du?

Anonymkode: fcbe0...b6c

Jeg hadde selv startlønn mellom 400 000 og 500 000. Bor ikke i Oslo, og bodde nærmest i et lite kott mens jeg sparte, for å ha så lav leie som mulig. Kjøpte for 2 år siden. 

Anonymkode: cfcb4...4e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Foreldrene mine har god råd, typisk 68ere som bare har vært heldige med tiden de var født. Kjøpte bolig da prisene var lave og har vært med på stigningen. De har spart opp 7-8 millioner i tillegg til huset som er verdt rundt 15 mill. De mener at man skal klare seg selv fordi de selv gjorde det uten å anerkjenne at man faktisk ikke konkurrerer med andre på ens egen alder (er 25) men med foreldrene deres, altså folk fra dessertgenerasjonen som har spart opp midler. Forskjellen mellom de som kommer inn og ikke er nettopp foreldrene. Leste at 80 prosent måtte ha hjelp av foreldrene for å klare det, resterende er antagelig veldig gamle når de endelig får spart opp nok. 

Er jeg kjip eller er de?

Anonymkode: f0b48...cef

Er helt enig med de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil aldri bli et priskrakk i boligmarkedet.

Det vil myndighetene aldri tillate. de vil tømme oljefondet og selge Hardangervidda før de lar folk tape alle sparepengene sine.

Er det ingen som hørt om "Too big to fail"? Boligmarkedet er for stort og for viktig for den norske stats økonomi til at det kan bli et krakk. Samfunnet ville stoppet opp slik konkurstruede stater opplever. Og Norge vil aldir gå konkurs som Hellas og Argentina. Den som venter på at det skal skje, må vente lenge. Veldig lenge.

Anonymkode: fd4a2...73f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonym Bruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er det jeg tror også, og derfor ser jeg ikke på den verdiøkningen som så mange snakker om som reell.  Fra mitt ståsted er verdistigningen midlertidig, og ikke noe å regne med på lengre sikt.

Om få år kan boligen vi kjøpte for 1,5 mill for 17 år siden være verd nøyaktig det samme som den var da.

Og derfor kommer jeg ikke til å ta opp lån på boligen for å bidra med egenkapital til barna.

Jeg hjelper heller på andre måter.

Anonymkode: 2f4ff...50a

De siste 15-20 har det vert ekstremt mye fokus på boligpriser, og standarden på Norske boliger  har tilsynelatende  økt jevnt og trutt , og er igjennomgående høgre en i de fleste andre nordiske land.    Orkanen på vestlandet synte at  "flisa av skulebenken" imidlertid   hadde oversett en rekke "krav " som de kjente bedre til tidligere utan årrekke på skulebenken, og folk flest hadde en langt  mer nøktern forhold til standard og prioriterte annerledes.      I Norge er det idag langt flere boligmeglere en rørleggere, og de er selvsagt bekymra for jobbene sine som alle andre. 

   Iden norske fjellheimen  er det m.a.  blitt bygd noe som omtales som hytter i millonklassen,men i realiteten ber mange preg  av en standard som mange boligeiere bare kan drømme om.

   Bankene har pøst ut penger siste årene  til boligspekulanter som igjenn  m.a. har bidratt til å presse boliprisene i veret.   Taperne blir   selvsagt  de  unge nyetablerte  som ønsker inngangsbillett til  en nøktern bolig når de skal innpå bolimarkedet.  Boligfesten er utvilsamt forlengst over, og vår finansminister-e har hatt eit luksusproblem å  forhold seg til  i samanligning med mange andre  lands finansministere. 

Foreldrene til TSstøtter henne sikkert på mange andre områder, og  tenker langsiktig,og  m.a. på  sin egen pensjonisttilværelse, og før eller siden vil det mest sansyneleg "dryppe en pen arv på TS ".  TS  bør  selvsagt unne sine foreldre en god pensjonistilverelsen,og heller forsøke å ta innover seg lærdomen fra dem, og vise takknemlighet.     

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Det du skriver er en helt annen side av saken. Du skriver at du og broren din fikk et lån av foreldrene dine som dere betalte tilbake.

Det som gjør TS urimelig etter fleres oppfatning er at h*n forventer Å FÅ penger til leilighet. dette får TS til å fremstå som bortskjemt. Hadde TS kommet med et forslag om lån til sine foreldre med en plan om å betale det tilbake, vil jeg tro de hadde ikke nølt med å hjelpe!

Anonymkode: 84d99...406

Nei Ts presiserer ikke hvordan, han ønsker å få økonomisk hjelp og det kan være som kausjonisten, gunstig lån, egenkapitaltilskudd (ev mot en eierandel om det er viktig). Uansett er det underordnet, da hver av disse hjelpemidlene innebærer att man får noe. Men du og ev andre tolker Ts snevert og slik begrenser diskusjonen.

Anonymkode: 5c449...8ff

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Anonym Bruker said:

De siste 15-20 har det vert ekstremt mye fokus på boligpriser, og standarden på Norske boliger  har tilsynelatende  økt jevnt og trutt , og er igjennomgående høgre en i de fleste andre nordiske land.    Orkanen på vestlandet synte at  "flisa av skulebenken" imidlertid   hadde oversett en rekke "krav " som de kjente bedre til tidligere utan årrekke på skulebenken, og folk flest hadde en langt  mer nøktern forhold til standard og prioriterte annerledes.      I Norge er det idag langt flere boligmeglere en rørleggere, og de er selvsagt bekymra for jobbene sine som alle andre. 

   Iden norske fjellheimen  er det m.a.  blitt bygd noe som omtales som hytter i millonklassen,men i realiteten ber mange preg  av en standard som mange boligeiere bare kan drømme om.

   Bankene har pøst ut penger siste årene  til boligspekulanter som igjenn  m.a. har bidratt til å presse boliprisene i veret.   Taperne blir   selvsagt  de  unge nyetablerte  som ønsker inngangsbillett til  en nøktern bolig når de skal innpå bolimarkedet.  Boligfesten er utvilsamt forlengst over, og vår finansminister-e har hatt eit luksusproblem å  forhold seg til  i samanligning med mange andre  lands finansministere. 

Foreldrene til TSstøtter henne sikkert på mange andre områder, og  tenker langsiktig,og  m.a. på  sin egen pensjonisttilværelse, og før eller siden vil det mest sansyneleg "dryppe en pen arv på TS ".  TS  bør  selvsagt unne sine foreldre en god pensjonistilverelsen,og heller forsøke å ta innover seg lærdomen fra dem, og vise takknemlighet.     

For det første gjør du antagelse om at Ts får hjelp på andre områder. Det vet du ikke, det er kun spekulasjon og dermed irrelevant.

For det avdre ignorer du totalt foreldrenes faktiske økonomiske situasjon, de har faktisk muligheten fir en bra pensjonisttilværelse OG hjelpe Ts. Et lån på et par hundre tusen velter ikke dette. 

Norsk boligmarked - dvs i de store byene, Oslo spesielt (vi har kle ett marked i Norge, vi har mange) - har vært underpriset sammenliknet med andre store byer. Særlig i fht lønnsnivå. Det som har skjedd de siste årene i Oslo, er snarere en normalisering av prisnivået i fht lønnsnivå og at det er en hovedstad. Kun en virkelig stor økonomisk krise (snakker ikke om dipp a la 2008 el Japans smell i 97, men virkelig stor krise) vil kunne sette dette tilbake til nivået for 30 år siden. Det er ikke gitt at det skjer i vår levetid, vi hadde tross alt den i ‘89, og det som skjedde da kan ikke gjentas da den skyldtes liberalisering av regler for utlån og dette kan ikke gjøres flere ganger. Så venter du på 3 roms på Frogner til 0,5 mill må du vente lenge. 

Anonymkode: 5c449...8ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du synes det er kipt. Forstår foreldrene dine godt- de ønsker vel å lære deg å være selvstendig og få til dette selv (slik de gjorde). Det er ingen menneskerett å eie bolig i en alder av 25 år. Sett opp en plan for hvordan du skal klare det- fyll opp BSU'n hvert år og spar- så får du sikkert skrapet sammen nok EK ila. noen år. 

Anonymkode: 430eb...487

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...